Op onze Holkamper Cocoon Aero zitten geweldige LED achterlichten. Echter, als we de vouwwagen achter onze Peugeot 508 hangen, gaat het mis als we richting aangeven: De auto meldt een storing en de knipperlichten geen veel te snel knipperen. Na enig zoekwerk bleek dat de weerstand van LED vaak veel te laag is voor wat de CANBUS in de auto nodig heeft. Bij sommige auto's kan je dat anders laten programmeren, maar dat kan je problemen geven met andere aanhangers. De beste oplossing is dus meer weerstand toevoegen!
Holtkamper is er mee aan het stoeien en heeft een lastige en dure oplossing: de kabelboom wordt in een speciale behuizing onderbroken en overal worde weerstanden op gezet. Omdat er dan ook weerstanden op bijv. de verlichting zitten, wordt dit tijdens het rijden erg warm. De behuizing moet dus van metaal zijn en goed door de rijwind gekoeld worden....
Het leek mij dat dat eenvoudiger moest kunnen, zeker aangezien we alleen last hadden van de knipperlichten en dan ook nog eens alleen als we òf links òf rechts gebruikten (bij het testen of de verlichting goed zit gebruikte ik altijd de alarm lichten, dus beiden tegelijk en dan trad het probleem nog niet op ;-). Wat bleek; vlak achter de plaat waarop de verlichting is gemonteerd wordt de kabelboom gesplit tbv de linker en rechter unit. Toen we de gevulkaniseerde tape eraf hadden gehaald bleek dat aan de ene kant de groene kabel was afgeknipt en aan de andere kant de gele. Dat moest dus het knipperlicht zijn. Uiteraard even getest met een klein lampje en dat klopte inderdaad (zie LED-fix-01)
Inmiddels hadden we een tweetal echte CANBUS Warning Canceler (link:
http://www.nlpower.com/Producten/Productdetails/tabid/64/ProductID/37727/CategoryID/67/Warning-Canceler%2FCanbus-Weerstanden-voor-LEDs/Default.aspx) gekocht. Dat is een erg mooi woord voor een keurig ingesealde weerstand
De rode klem bevestigingen kan je overigens weggooien (die zijn veel te storing gevoelig). Deze weerstanden moet je parallel aan de LED verlichting aansluiten. Dus de ene zijde op de (in mijn geval) groene of gele draad en de andere kant op de massa.
Na enig soldeerwerk (met een echte soldeerbout want mijn handzame 15W soldeerbout was toch te licht hiervoor...) zat de boel goed vast (zie LED-fix-02 let ook op hoe groot die weerstandjes zijn in verhouding tot de kabelboom). Dus de auto gestart en testen: WOW, gefixt!!!
Nu ben ik niet zo bang dat de weerstanden hun warmte niet goed kwijt kunnen, maar de kabelboom moet uiteraard wel goed tegen water beschermd worden. De volgende stap was dus eerst alle blote contactpunten goed te isoleren met isolatietape. Dat is echter niet waterdicht, dus daarna is er zeker nog zo'n 2 meter vulkanisatietape omheen gekomen. Ik heb dit om de kabel, de CANBUS Warning Canceler (blijft mooi woord
) en uiteraard de gesoldeerde verbindingen gewonden. Een half uur later is alles één geheel geworden en zat de complete verlichting weer op z'n plek.
Totale kosten:
€6,-- voor 2x CANBUS Warning Canceler (laatste keer
)
€4,95 voor 4 meter vulkanisatie tape
€10,95 (+ uurtje werk met wat helpende handen van m'n schoonvader)