Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Cabanon => Topic gestart door: Domi op maart 04, 2015, 09:30:20 am

Titel: Stroom aansluiting
Bericht door: Domi op maart 04, 2015, 09:30:20 am
Hallo we zijn net trotse eigenaren van een mercury. Nu zit ik met een vraag? kan mij iemand zeggen wat voor stekker aansluiting ik nodig heb aan de trekhaak voor de mercury 2014. Ze hebben het over een 7 of 13 polig en er zouden hier 2 modellen van zijn? En wat zijn de verschillen? Alvast bedankt voor het reageren. Groetjes
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Tago Herman op maart 04, 2015, 11:13:48 am
Er is op dit forum al heel veel over geschreven, dus als je goed zoekt is er heel veel informatie over stekkers te vinden.
Even in het kort:

Het "'oude" systeem kent een 7 polige aansluiting, dit was vroeger voldoende voor alle functies. Maar omdat er steeds meer functies bij zijn gekomen ( mistlamp, achteruitrijlichten, permanente stroom) zijn de 7 polige stekkers niet meer voldoende, en zijn de 13 polige stekkers daarvoor in de plaats gekomen.

Er zijn 2 soorten 13 polige stekkers, te weten Jaeger en Multicom. Deze hebben een strijd geleverd om de markt te winnen, maar de uiteindelijke slag is gewonnen door Jaeger.  Het voordeel van Multicom is wel dat ook de "oude" 7 polige stekker hierop is aan te sluiten, bij Jaeger heb je hiervoor een verloop nodig.

Welke stekker je nodig hebt is afhankelijk van wat er op de vouwwagen zit, zit er daar een 13 polige stekker aan EN wil je gebruik maken van alle functies zal je op de auto ook een 13 polige aansluiting moeten hebben.
(Ik ga er van uit dat een vw van 2014 een 13 polige Jaeger aansluiting heeft)

Er zijn allerlei verloopstukken verkrijgbaar voor 13 polig naar 7 polig, van Jaeger naar Multicom enz. enz.


Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: kph op maart 04, 2015, 11:59:39 am
Ik heb net te horen gekregen dat op onze nieuwe Cabanon Malawi een 7 polige stekker zit........(was al bang dat ik moest gaan ombouwen van 7 polig naar 13 polig, maar dat bleek niet te hoeven gelukkig).

p.s. Is een nieuw model van 2015, dus er niet vanuit gaan dat je per se een 13 polige stekker nodig hebt. Ik zou dit gewoon even navragen bij de dealer, die weet exact welke stekker je moet hebben............
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Yella op maart 04, 2015, 06:22:05 pm
Ik heb net te horen gekregen dat op onze nieuwe Cabanon Malawi een 7 polige stekker zit........(was al bang dat ik moest gaan ombouwen van 7 polig naar 13 polig, maar dat bleek niet te hoeven gelukkig).

p.s. Is een nieuw model van 2015, dus er niet vanuit gaan dat je per se een 13 polige stekker nodig hebt. Ik zou dit gewoon even navragen bij de dealer, die weet exact welke stekker je moet hebben............
Weet je het wel zeker? Tenzij er geen achteruitrijlichten op zitten kan het. Maar als die er wel op zitten heb je minstens 8 polen nodig. Of de boel op een niet officiele manier in elkaar knutselen.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: caspar op maart 04, 2015, 06:52:17 pm
Hier staan 3 verschillende stekkers met info
http://www.trekhaakcentrum.nl/producten-montage/electrische-aansluiting-voor-trekhaken/
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Vlinder73 op maart 04, 2015, 07:42:24 pm
Wij moeten doorgeven wat voor aansluiting wij op de auto laten zetten aan De Wit, zodat de vouwwagen bij aflevering daarop afgestemd is!
Wij hebben ook een Malawi 2015 gekocht die in april geleverd wordt.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: kph op maart 04, 2015, 07:54:03 pm
Ik had Ridderbeks gemaild of we ook een adapter konden gebruiken van 7 polig naar 13 polig of dat we dan problemen zouden krijgen met het mistlicht (dat is wat ik overal terug lees). Ik kreeg een mail terug dat er een 7-polige stekker op onze Malawi dus dat we helemaal niets nodig hebben. Als je een 12V aansluiting in de disselbak neemt zit er wel standaard een 13 polige stekker op........(als ik dat zo lees in de lijst met opties van Cabanon). Wij hebben deze optie niet genomen...........

Ik ga er van uit dat ze toch wel de juiste informatie verschaffen........
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Tago Herman op maart 04, 2015, 08:01:34 pm
Aanhangwagens van na 1 jan.2005 MOETEN een mistlamp hebben. Dan heb je een 13 polige aansluiting nodig, of je moet de aansluiting niet officieel (laten) aanleggen. In dat geval wordt vaak de permanente stroomdraad gebruikt voor de mistlamp.

Bij een 7 polige aansluiting werkt de achteruitrijlamp niet.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Vlinder73 op maart 04, 2015, 08:11:40 pm
Ik ga het morgen voor de zekerheid nog even navragen bij De Wit en zal het hier dan even laten weten!
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Muilwijk op maart 04, 2015, 08:12:09 pm
Zitten er tegenwoordig dan al achteruitrijlampen op?
Dit is (nog) niet verplicht voor vouwwagens. Alleen voor aanhangers met eigen kenteken.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Tago Herman op maart 04, 2015, 08:17:00 pm
Onze Gerjak Tago Settler uit 2011 heeft inderdaad achteruitrijlampen.
En ook een mistlamp, waardoor de mistlamp op de auto wordt uitgeschakeld.

Volens mij hebben HK"s en Aart Kok's dit ook.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: kph op maart 04, 2015, 08:20:12 pm
Ik heb nogmaals een mail gestuurd naar Ridderbeks, ik wil het toch echt 100% zeker weten  :J............
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: LL op maart 04, 2015, 09:35:38 pm
Wij hebben een Mercury van 2012 met 7 polige stekken en dus verloopstekker op de auto, deze heeft geen achteruitrijverlichting.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Domi op maart 05, 2015, 12:48:06 am
Bedankt voor de reactie ,ik heb even met ridderbeks
 gemaild. Het is een 7 polige met mistlichten
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: kph op maart 05, 2015, 08:10:23 am
Ja, ik had ook nogmaals Ridderbeks gemaild om het zeker te weten dat we 7-polig hebben. Kreeg een super uitgebreid antwoord terug:

Alle vouwwagens hebben een mistlamp. Een achteruitrijlamp niet (altijd). Mistlamp zit op pen 2 .  Dus of je nu een 7 of een 13 polige stekker hebt is niet van belang.

Ik zal  een schema mee mailen, zodat je kunt zien wat nu die andere pennen inhouden.

Pas als je 12 v in de disselbak wilt bij een vouwwagen heb je 13 polig nodig. Als je die nodig hebt wordt er ook naar de auto gekeken, omdat het dan wel moet passen.

Je kunt dan de vouwwagen ?f de auto aanpassen, maakt niet uit. Ook een verloop kan gebruikt worden. Let wel op, mensen denken ook dat je van een verloop van 7 (auto) naar 13 polig (caravan of vouwwagen) kunt toepassen. Maar je kunt natuurlijk nooit meer “pennen” stroom doorvoeren dan er in de basis zijn. Dus bij 7 polig als basis, komen er ook maar 7  polen door met stroom, niet 13!

Wat in het verleden gebeurde was dat pen 2 als continue gebruikt werd (pen werd aangesloten op de continue draad), omdat de mistlamp niet verplicht was IN NEDERLAND!! Continue draad op mistlamp zetten kan helemaal niet, dit houdt dan in dat (het woord zegt het al) continue de mistlamp aan staat. Dat mag NIET!! Als het verhaal klopte, denk jij dan dat een fabrikant nog steeds 7 polig gebruikt? Trigano/Raclet en Jamet gebruiken sinds een paar jaar een 13 polige stekker, puur voor een oplossing voor de continue draad, niet voor de mistlamp. De mistlamp is in de rest van Europa allang verplicht. De fabrikanten maken de vouwwagens ook voor deze landen. Ze maken echt geen uitzondering voor Nederland en plaatsen een andere stekker.

Zoals je in het schema kunt zien, zijn de resterende pennen voor 12 v binnen, voor een caravan dus. Daar deze (bijna) niet bij een vouwwagen aanwezig zijn, worden die pennen niet eens aangesloten.

Ik hoop dat het nu duidelijk is voor je.

Oh ja, en de Cabanon’s hebben een 7 polige stekker (althans gisteren is de laatste binnen gerold met 7 polig ;))
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: sanderv op maart 05, 2015, 01:49:22 pm
Aanhangwagens van na 1 jan.2005 MOETEN een mistlamp hebben. Dan heb je een 13 polige aansluiting nodig, of je moet de aansluiting niet officieel (laten) aanleggen. In dat geval wordt vaak de permanente stroomdraad gebruikt voor de mistlamp.


Da's volgens mij verkeerd om geredeneerd... Pen 2 is van oudsher de pen die bedoeld is voor het mistlicht. De noodzaak voor caravans voor een permanente 12V heeft gemaakt dat er in het verleden een pen opgeofferd moest worden. Dat is deze geworden, vooral omdat 'vroeger' (voor 2005) een mistlicht toch niet verplicht en nauwelijks gemeengoed was. Niet voor niets zie je nog geregeld boedelbakjes ed achter met name oudere auto's waarbij alles uit is, behalve het mistlicht. Maar een 7-polige stekkerdoos is eigenlijk helemaal nooit ontworpen geweest voor een permanente 12V. Kijk maar eens naar het massakabeltje op pen 3. Die is doorgaans niet dikker dan de rest. Dat is niet veel als er op de permanent 12V 120W is aangesloten én de rest van de verlichting daar ook nog bij komt. Bij 13-polig wordt voor de permanente en geschakelde 12V een aparte, gezekerde draad getrokken vanaf de accu. Deze is zelfs niet eens altijd aangesloten.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Vlinder73 op maart 05, 2015, 04:54:25 pm
Ik heb vandaag contact gehad met De Wit en er zit een 7 polige stekker op de Malawi. Een 13 polige laten plaatsen op de auto heeft dus geen meerwaarde. Mochten we dat wel doen dan zorgen zij voor de juiste aansluiting op elkaar.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Yella op maart 05, 2015, 05:25:55 pm
Onze Gerjak Tago Settler uit 2011 heeft inderdaad achteruitrijlampen.
En ook een mistlamp, waardoor de mistlamp op de auto wordt uitgeschakeld.

Volens mij hebben HK"s en Aart Kok's dit ook.
Juist niet. wel een 13 polige stekker op onze Cocoon. Achteruitrijlicht aangesloten, maar geen lampje er in en geen wit glas. Dus ik heb meteen voor onze Cocoon een ander glas besteld en er een lampje ingezet zodat alles naar behoren werkt.
Onze Jametic had wel alle lampen brandend.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: caspar op maart 05, 2015, 07:09:39 pm
Als je tzt toch naar 13 polig wil zou ik wel een multicon nemen want daar kan je ook bv en aanhanger met een 7 polig stekker op gebruiken ik heb zelf en keer jeager gehad en dat vond ik wel mooi maar lastig geen andere stekkers en nu een multi dus kan gewoon de aanhanger er op aansluiten met 7 polig
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Yella op maart 05, 2015, 07:14:18 pm
Als je tzt toch naar 13 polig wil zou ik wel een multicon nemen want daar kan je ook bv en aanhanger met een 7 polig stekker op gebruiken ik heb zelf en keer jeager gehad en dat vond ik wel mooi maar lastig geen andere stekkers en nu een multi dus kan gewoon de aanhanger er op aansluiten met 7 polig
Je hebt verloopjes van Multicon naar Jaeger en andersom. Jaeger wordt steeds meer gebruikt dan Multicon.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Tago Herman op maart 05, 2015, 07:35:02 pm
Ik heb op mijn auto een 13 polige Jaeger aansluiting. Hierbij heb ik een verloop  gekocht, hier kan ik de 13 polig Multicon en de standaard 7 polige stekker op aansluiten. Kortom, het maakt niet uit welke aansluiting ik tegenkom, ik kan alles aansluiten.

 
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Frankie op maart 05, 2015, 08:01:54 pm
Kortom, het maakt niet uit welke aansluiting ik tegenkom, ik kan alles aansluiten.
Klopt. Meer dan van 13P Jaeger naar 13P Multicon is niet nodig als je Jaeger hebt, want 7P past uit de aard der zaak gewoon in 13P Multicon.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: caspar op maart 05, 2015, 10:54:03 pm
Maar elk verloop wat je er tussen zet heb je weer kans op meer storingen  en daar zit je niet op te wachten als je in de vakantie stemming bent maar dat is mijn vizie
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Frankie op maart 05, 2015, 11:15:37 pm
Maar elk verloop wat je er tussen zet heb je weer kans op meer storingen  en daar zit je niet op te wachten als je in de vakantie stemming bent maar dat is mijn vizie
Die visie klopt als een zwerende vinger. Om die reden is Jaeger op de auto met Jaeger op de klapper plus een verloop van Jaeger naar 13P ook de beste combi.
De eventueel wellicht sporadisch mogelijk voorkomende storing zal dan hooguit met een geleend/gehuurd bakkie met 7P zijn. In Nederland. Vaak dicht bij huis. :)
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Yella op maart 06, 2015, 05:02:26 am
Ik heb op mijn auto een 13 polige Jaeger aansluiting. Hierbij heb ik een verloop  gekocht, hier kan ik de 13 polig Multicon en de standaard 7 polige stekker op aansluiten. Kortom, het maakt niet uit welke aansluiting ik tegenkom, ik kan alles aansluiten.
Hebben wij ook. Toeval omdat de Jaeger al op de auto zat toen wij die kochten. De Cocoon dus ook een Jaeger op laten zetten door HK toen we deze kochten.
Verloop naar Multicon er bij gekocht. Alleen geeft het verloopje soms inderdaad storingen. Ik had deze eens laten zitten zonder kar erachter. In een hevige regenbui begon de auto op een gegeven moment over een storing te mekkeren. Dus sindsdien gaat het verloopje er altijd meteen weer af.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: cahummel op maart 06, 2015, 12:05:16 pm
Ik rijd beroepsmatig als roeibotentransporteur met een BE oplegger trekker met een koppelschotel, maar ook een trekhaak, omdat ik twee verschillende botenwagens heb. Op de auto zit een 13 polige jaeger stekkerdoos, terwijl de aanhanger een 7 polige multicon stekker heeft. Omdat ik lui ben  :P laat ik het verloopje altijd zitten, en heb nog nooit enige vorm van storing waargenomen in de drie jaar dat ik nu met de auto rijd. Ook niet als ik geen aanhanger of de oplegger aangekoppeld heb. Het hoeft dus niet mis te gaan.

Voordeel wat ik wel vind dat jaeger heeft boven multicon, is dat die multicon los kan schieten, terwijl de jaeger echt vastzit. Nadeel daarvan is weer dat als je draad ergens achter blijft haken, je bij een multicon geen schade hebt (schiet gewoon los), en bij een jaeger kun je de soldeerbout tevoorschijn gaan halen.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Drikusniet op maart 06, 2015, 12:22:45 pm
Ik rijd beroepsmatig als roeibotentransporteur met een BE oplegger trekker met een koppelschotel, maar ook een trekhaak, omdat ik twee verschillende botenwagens heb. Op de auto zit een 13 polige jaeger stekkerdoos, terwijl de aanhanger een 7 polige multicon stekker heeft. Omdat ik lui ben  :P laat ik het verloopje altijd zitten, en heb nog nooit enige vorm van storing waargenomen in de drie jaar dat ik nu met de auto rijd. Ook niet als ik geen aanhanger of de oplegger aangekoppeld heb. Het hoeft dus niet mis te gaan.
Ik heb eerst een goedkoop verloop gehad (degene die het meest wordt aangeboden) en had daar al bijna direct problemen mee. Ik heb nu een iets duurdere, maar stukken beter, en inderdaad geen problemen, ook niet als hij erop blijft zitten.
Citaat
Voordeel wat ik wel vind dat jaeger heeft boven multicon, is dat die multicon los kan schieten, terwijl de jaeger echt vastzit. Nadeel daarvan is weer dat als je draad ergens achter blijft haken, je bij een multicon geen schade hebt (schiet gewoon los), en bij een jaeger kun je de soldeerbout tevoorschijn gaan halen.
Ik vindt dat inderdaad een groot een nadeel van een jeager: als de wagen losschiet, dan weet je bijna zeker dat hij de draad en/of de behuizing kapot trekt. Probeer dat dan onderweg maar weer goed te krijgen. Zonder gereedschap lukt je dat dan niet.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Frankie op maart 06, 2015, 01:25:07 pm
als de wagen losschiet, dan weet je bijna zeker dat hij de draad en/of de behuizing kapot trekt. Probeer dat dan onderweg maar weer goed te krijgen. Zonder gereedschap lukt je dat dan niet.
Ik denk dat als de wagen onderweg losschiet, de losgetrokken stekker eigenlijk nog je minste probleem is.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: sanderv op maart 06, 2015, 01:55:34 pm
Ik denk dat als de wagen onderweg losschiet, de losgetrokken stekker eigenlijk nog je minste probleem is.

Met een geremde wagen kan dat wel meevallen. Ik denk dat de meeste, slecht aangekoppelde aanhangers vrij snel na het aankoppelen weer los schieten, dus bij nog niet al te hoge snelheid. Met een hulpkoppeling blijft het karretje sowieso mee hobbelen, een geremde trekt op de rem en de breekkabel knapt los. En dus de elektrische verbinding.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: caspar op maart 06, 2015, 03:11:40 pm
Ff snel afkoppelen en dan de steker vergeten los te maken dan heb je dat probleem al
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Yella op maart 06, 2015, 04:46:55 pm
Ff snel afkoppelen en dan de steker vergeten los te maken dan heb je dat probleem al
Tja, als je van al dit soort doem scenario's uitgaat kun je beter geen kar meer achter je auto hangen. Gewoon jezelf aanleren eerst losbreekkabel en stroomkabel los te halen. Dan pas afkoppelen. Als je je losbreekkabel vergeet en je scheurt weg, gaat het ook raar.
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Theu op maart 06, 2015, 07:29:05 pm

Ik rijd beroepsmatig als roeibotentransporteur met een BE oplegger trekker met een koppelschotel, maar ook een trekhaak, omdat ik twee verschillende botenwagens heb. Op de auto zit een 13 polige jaeger stekkerdoos, terwijl de aanhanger een 7 polige multicon stekker heeft. Omdat ik lui ben  :P laat ik het verloopje altijd zitten, en heb nog nooit enige vorm van storing waargenomen in de drie jaar dat ik nu met de auto rijd. Ook niet als ik geen aanhanger of de oplegger aangekoppeld heb. Het hoeft dus niet mis te gaan.

Voordeel wat ik wel vind dat jaeger heeft boven multicon, is dat die multicon los kan schieten, terwijl de jaeger echt vastzit. Nadeel daarvan is weer dat als je draad ergens achter blijft haken, je bij een multicon geen schade hebt (schiet gewoon los), en bij een jaeger kun je de soldeerbout tevoorschijn gaan halen.

Ik haal tegenwoordig altijd de verloopstekker eruit. Door de verloop erin te laten zitten heb ik ooit een APK afkeur gehad.....
Als er een stekker of een verloopstekker in een jeager stekkerdoos word gestoken word het mistlicht van de auto onderbroken.
Voordat ik daar achter was. Pffff
Titel: Re: Stroom aansluiting
Bericht door: Yella op maart 07, 2015, 08:09:28 am
Ik haal tegenwoordig altijd de verloopstekker eruit. Door de verloop erin te laten zitten heb ik ooit een APK afkeur gehad.....
Als er een stekker of een verloopstekker in een jeager stekkerdoos word gestoken word het mistlicht van de auto onderbroken.
Voordat ik daar achter was. Pffff
Da's een hele goeie om rekening mee te houden.
Overigens geldt dit ook voor een Multicon stekkerdoos.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal