Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Stroom aansluiting  (gelezen 13661 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Domi

  • Gast
Stroom aansluiting
« Gepost op: maart 04, 2015, 09:30:20 am »

Hallo we zijn net trotse eigenaren van een mercury. Nu zit ik met een vraag? kan mij iemand zeggen wat voor stekker aansluiting ik nodig heb aan de trekhaak voor de mercury 2014. Ze hebben het over een 7 of 13 polig en er zouden hier 2 modellen van zijn? En wat zijn de verschillen? Alvast bedankt voor het reageren. Groetjes
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: maart 04, 2015, 11:13:48 am »

Er is op dit forum al heel veel over geschreven, dus als je goed zoekt is er heel veel informatie over stekkers te vinden.
Even in het kort:

Het "'oude" systeem kent een 7 polige aansluiting, dit was vroeger voldoende voor alle functies. Maar omdat er steeds meer functies bij zijn gekomen ( mistlamp, achteruitrijlichten, permanente stroom) zijn de 7 polige stekkers niet meer voldoende, en zijn de 13 polige stekkers daarvoor in de plaats gekomen.

Er zijn 2 soorten 13 polige stekkers, te weten Jaeger en Multicom. Deze hebben een strijd geleverd om de markt te winnen, maar de uiteindelijke slag is gewonnen door Jaeger.  Het voordeel van Multicom is wel dat ook de "oude" 7 polige stekker hierop is aan te sluiten, bij Jaeger heb je hiervoor een verloop nodig.

Welke stekker je nodig hebt is afhankelijk van wat er op de vouwwagen zit, zit er daar een 13 polige stekker aan EN wil je gebruik maken van alle functies zal je op de auto ook een 13 polige aansluiting moeten hebben.
(Ik ga er van uit dat een vw van 2014 een 13 polige Jaeger aansluiting heeft)

Er zijn allerlei verloopstukken verkrijgbaar voor 13 polig naar 7 polig, van Jaeger naar Multicom enz. enz.


« Laatst bewerkt op: maart 04, 2015, 11:25:27 am door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

kph

  • Gast
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2015, 11:59:39 am »

Ik heb net te horen gekregen dat op onze nieuwe Cabanon Malawi een 7 polige stekker zit........(was al bang dat ik moest gaan ombouwen van 7 polig naar 13 polig, maar dat bleek niet te hoeven gelukkig).

p.s. Is een nieuw model van 2015, dus er niet vanuit gaan dat je per se een 13 polige stekker nodig hebt. Ik zou dit gewoon even navragen bij de dealer, die weet exact welke stekker je moet hebben............
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2015, 12:02:43 pm door kph »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2015, 06:22:05 pm »

Ik heb net te horen gekregen dat op onze nieuwe Cabanon Malawi een 7 polige stekker zit........(was al bang dat ik moest gaan ombouwen van 7 polig naar 13 polig, maar dat bleek niet te hoeven gelukkig).

p.s. Is een nieuw model van 2015, dus er niet vanuit gaan dat je per se een 13 polige stekker nodig hebt. Ik zou dit gewoon even navragen bij de dealer, die weet exact welke stekker je moet hebben............
Weet je het wel zeker? Tenzij er geen achteruitrijlichten op zitten kan het. Maar als die er wel op zitten heb je minstens 8 polen nodig. Of de boel op een niet officiele manier in elkaar knutselen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2015, 06:52:17 pm »

Gelogd

Vlinder73

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 237
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2015 vanaf voorjaar!
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2015, 07:42:24 pm »

Wij moeten doorgeven wat voor aansluiting wij op de auto laten zetten aan De Wit, zodat de vouwwagen bij aflevering daarop afgestemd is!
Wij hebben ook een Malawi 2015 gekocht die in april geleverd wordt.
Gelogd

kph

  • Gast
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2015, 07:54:03 pm »

Ik had Ridderbeks gemaild of we ook een adapter konden gebruiken van 7 polig naar 13 polig of dat we dan problemen zouden krijgen met het mistlicht (dat is wat ik overal terug lees). Ik kreeg een mail terug dat er een 7-polige stekker op onze Malawi dus dat we helemaal niets nodig hebben. Als je een 12V aansluiting in de disselbak neemt zit er wel standaard een 13 polige stekker op........(als ik dat zo lees in de lijst met opties van Cabanon). Wij hebben deze optie niet genomen...........

Ik ga er van uit dat ze toch wel de juiste informatie verschaffen........
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2015, 08:01:34 pm »

Aanhangwagens van na 1 jan.2005 MOETEN een mistlamp hebben. Dan heb je een 13 polige aansluiting nodig, of je moet de aansluiting niet officieel (laten) aanleggen. In dat geval wordt vaak de permanente stroomdraad gebruikt voor de mistlamp.

Bij een 7 polige aansluiting werkt de achteruitrijlamp niet.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Vlinder73

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 237
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2015 vanaf voorjaar!
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2015, 08:11:40 pm »

Ik ga het morgen voor de zekerheid nog even navragen bij De Wit en zal het hier dan even laten weten!
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #9 Gepost op: maart 04, 2015, 08:12:09 pm »

Zitten er tegenwoordig dan al achteruitrijlampen op?
Dit is (nog) niet verplicht voor vouwwagens. Alleen voor aanhangers met eigen kenteken.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #10 Gepost op: maart 04, 2015, 08:17:00 pm »

Onze Gerjak Tago Settler uit 2011 heeft inderdaad achteruitrijlampen.
En ook een mistlamp, waardoor de mistlamp op de auto wordt uitgeschakeld.

Volens mij hebben HK"s en Aart Kok's dit ook.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

kph

  • Gast
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #11 Gepost op: maart 04, 2015, 08:20:12 pm »

Ik heb nogmaals een mail gestuurd naar Ridderbeks, ik wil het toch echt 100% zeker weten  :J............
Gelogd

LL

  • Gast
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #12 Gepost op: maart 04, 2015, 09:35:38 pm »

Wij hebben een Mercury van 2012 met 7 polige stekken en dus verloopstekker op de auto, deze heeft geen achteruitrijverlichting.
Gelogd

Domi

  • Gast
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #13 Gepost op: maart 05, 2015, 12:48:06 am »

Bedankt voor de reactie ,ik heb even met ridderbeks
 gemaild. Het is een 7 polige met mistlichten
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2015, 12:53:31 am door Domi »
Gelogd

kph

  • Gast
Re: Stroom aansluiting
« Reactie #14 Gepost op: maart 05, 2015, 08:10:23 am »

Ja, ik had ook nogmaals Ridderbeks gemaild om het zeker te weten dat we 7-polig hebben. Kreeg een super uitgebreid antwoord terug:

Alle vouwwagens hebben een mistlamp. Een achteruitrijlamp niet (altijd). Mistlamp zit op pen 2 .  Dus of je nu een 7 of een 13 polige stekker hebt is niet van belang.

Ik zal  een schema mee mailen, zodat je kunt zien wat nu die andere pennen inhouden.

Pas als je 12 v in de disselbak wilt bij een vouwwagen heb je 13 polig nodig. Als je die nodig hebt wordt er ook naar de auto gekeken, omdat het dan wel moet passen.

Je kunt dan de vouwwagen ?f de auto aanpassen, maakt niet uit. Ook een verloop kan gebruikt worden. Let wel op, mensen denken ook dat je van een verloop van 7 (auto) naar 13 polig (caravan of vouwwagen) kunt toepassen. Maar je kunt natuurlijk nooit meer “pennen” stroom doorvoeren dan er in de basis zijn. Dus bij 7 polig als basis, komen er ook maar 7  polen door met stroom, niet 13!

Wat in het verleden gebeurde was dat pen 2 als continue gebruikt werd (pen werd aangesloten op de continue draad), omdat de mistlamp niet verplicht was IN NEDERLAND!! Continue draad op mistlamp zetten kan helemaal niet, dit houdt dan in dat (het woord zegt het al) continue de mistlamp aan staat. Dat mag NIET!! Als het verhaal klopte, denk jij dan dat een fabrikant nog steeds 7 polig gebruikt? Trigano/Raclet en Jamet gebruiken sinds een paar jaar een 13 polige stekker, puur voor een oplossing voor de continue draad, niet voor de mistlamp. De mistlamp is in de rest van Europa allang verplicht. De fabrikanten maken de vouwwagens ook voor deze landen. Ze maken echt geen uitzondering voor Nederland en plaatsen een andere stekker.

Zoals je in het schema kunt zien, zijn de resterende pennen voor 12 v binnen, voor een caravan dus. Daar deze (bijna) niet bij een vouwwagen aanwezig zijn, worden die pennen niet eens aangesloten.

Ik hoop dat het nu duidelijk is voor je.

Oh ja, en de Cabanon’s hebben een 7 polige stekker (althans gisteren is de laatste binnen gerold met 7 polig ;))
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal