Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen  (gelezen 6632 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MrLowlands

  • Gast
Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Gepost op: juli 20, 2012, 12:55:15 pm »

Mijn recent aangeschafte 2e hands Combi Camp Country heeft op de buitenkant van het deksel hier en daar wat slijtageplekken, daar waar het imperiaal op de desksel rust.
Wil het graag weer netjes maken, maar hoe? Zat er aan te denken om de hele deskselplaat licht te schuren en vervolgens te voorzien van enkele lagen jachtlak. Is dat een goed plan? Twijfel namelijk een beetje aan de toplaag van het deksel. Is het nu gewoon hout (betonplex o.i.d?) met een kleurtje of is er sprake van een of andere kunststofcoating? Wie heeft er wat meer kijk op.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2012, 02:38:28 pm »

Ooit, toen wij nog dachten een CC te willen, is ons door een dealer aangeraden om verweerde plekken in het deksel met bijenwas te behandelen.

Tja, wij hebben geen hard deksel, al helemaal geen CC, dus wij hebben het alleen van horen zeggen. (dus geen garantie)

N.B.:Valt het meer mensen trouwens op dat op het NL woord voor here tegenwoordig een nare soort reclame aantrekt? Hier, hier en hier zeg maar  ::)
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2012, 04:05:09 pm »

Verven/lakken zal niet zomaar lukken. Het is een berken betonmultiplex waarvan de bedoeling is dat er niets aan de toplaag hecht. Je kunt gewoon een donkere antiek- of bijenwas nemen, dan ziet ie er voorlopig weer keurig uit.
Gelogd

klaphymer

  • Gast
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2012, 04:24:27 pm »

Zelf hebben wij geen cc maar vrienden van ons wel. Die zijn met bijenwas aan de gang geweest met een schitterend resultaat. Schuren is heel erg definitief........

Succes ermee
Gelogd

MrLowlands

  • Gast
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #4 Gepost op: juli 25, 2012, 09:14:17 am »

Heb het toch aangedurfd om het deksel van de Combi Camp Country aan de buitenkant te schilderen. Ben het eens met de bevinding dat het materiaal  (betonplex) van het deksel nogal glad is. Daarom heb ik gekozen voor verfproducten uit de botenwereld om de klus te klaren. Heb de betonplex plaat eerst opgeschuurd en vervolgens voorzien van een primer (grondverf), te weten Epifanes Multi Marine Primer. Die laten drogen ( bijna 48 uur), en weer licht opschuren. Als laatste  2 lagen Epifanes Mono Urethane Jachtlak aangebracht in de kleur zwart. Persoonlijk  had ik liever een mat zwarte variant toegepast i.p.v. hoogglans, maar die zijn er niet in jachtlak of bootlak varaianten zo werd mij verteld.  NOu ja, ben niet ontevreden met het resultaat. Oh ja en tegelijker tijd natuurlijk de imperiaal onder handen genomen met zwarte metaallak van Hammerite

Ook nog wat rubberstrips op het deksel geplakt die het imperiaal opvangen als bescherming.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 09:36:52 pm door MrLowlands »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #5 Gepost op: juli 25, 2012, 09:50:49 am »

Ziet er goed uit! Ik heb zelf de bijenwas geprobeerd. Ook niet verkeerd maar ziet er lang niet zo stralend uit als dit resultaat...  WW

Kleine tip: de meeste beschadiging van imperiaal naar deksel vindt plaats als de wagen opengeklapt is, door het lopen op het deksel. Ook op de plekken waar in ingeklapte toestand het imperiaal het deksel ni?t raakt. De strips die je nu hebt aangebracht bieden dus maar beperkt bescherming, beter is het de hele lengte van de buis te beschermen.
Gelogd

MrLowlands

  • Gast
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #6 Gepost op: juli 25, 2012, 09:58:55 am »

Bedankt voor de tip, dat gevoel had ik ook al. In 'ruststand' raakt het imperiaal slechts op enkele punten het desksel, maar was inderdaad al benieuwd hoe dat zou zijn als
deze opengeklapt/opgezet is. Ga dus inderdaad maar extra rubberstrips aanbrengen. Alleen even nadenken hoe. Op het desksel plakken of op de imperiaal die het desksel raakt?, onderhouds voor/nadelen wellicht?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #7 Gepost op: juli 25, 2012, 10:15:55 am »

Zelf heb ik het (nog) niet gedaan, maar verschillende leden van de CC-club hebben de buizen voorzien van bescherming. Hierbij is (onder andere) CV-isolatie gebruikt maar ook vijverslang. Gewoon om de buis heen doen. Beschermen van de buizen lijkt mij vanuit oogpunt van onderhoud eenvoudiger dan het volplakken van het deksel met strips.

Maar goed, dit is wat ik bij anderen heb gezien. Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee.
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #8 Gepost op: juli 25, 2012, 10:17:48 am »

Het probleem herken ik ook. Ik heb 2 jaar geleden de plaat ook in de lak gezet maar dat is niet goed gegaan. Verkeerde lak genomem. Misschien ga ik het nog een keer over doen.
Voor het imperial zou je isolatiebuis kunnen proberen wat om de verwarmings pijpen wordt gebruikt.
Henk
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2012, 09:24:47 pm »

Ik zou in plaats van isolatiebuis een stuk tuinslang gebruiken. Isolatiebuis gaat vocht in zitten en dan loop je het risico dat de boel gaat roesten.
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Buitenkant desksel Combi Camp opknappen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 02, 2012, 10:54:06 pm »

Niet zo moeilijk doen, een potje donkerbruine bijenwas van het Kruidvat, eigen merk, Je deksel wordt dan waterdicht en vuilafstotend, je bent zo klaar en het kost weinig  :J
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal