Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?  (gelezen 8963 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvanbalen

  • Gast
Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Gepost op: maart 06, 2013, 09:14:17 pm »

Hallo allemaal,

Wij zijn sinds 2 maart de trotse eigenaren van een Arizona model 2013 en wij gaan voor het eerst met een vouwwagen op vakantie dit jaar.
Hiervoor hadden wij een caravan en toen wij die kochten konden wij kiezen uit verschillende max as-lasten. Destijds hebben we die zo hoog mogelijk gekozen om zoveel mogelijk mee te kunnen nemen. Bij de vouwwagens viel het ons echter op dat, de Jamets in ieder geval, allemaal max 650 kg mogen wegen en volgens geen van de verkopers die ik sprak was het mogelijk om dit te verhogen.
Wellicht is het ook helemaal niet praktisch, ben een newbie in het klappen, maar ik snap niet helemaal waarom zo'n wagen niet 750 kg mag wegen. Voor de meeste auto's is dat helemaal geen probleem, hooguit is het lastig als je op een grasveld de wagen moet duwen naar z'n plekje.

Dan nog  :off een geweldig artikel over een systeem voor de Tempo100 sticker hier op het forum gevonden. Hiervoor hulde  WW WW WW .

Veel klapplezier toegewenst allemaal.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2013, 09:18:45 pm »

Ik kan het mis hebben, maar heeft dat niet met de Franse wetgeving te maken? Net als bij ons 750 kg een vrij willekeurige grens is, is dat in Frankrijk 650 kg.
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2013, 11:13:30 pm »

zou kunnen,

Maar denk ook voornamelijk dat het een kosten plaatje is.

meer gewicht betekent duurdere remmen, ophanging/vering en ga zo door.

1 gewicht klasse is ook 1 soort onderdeel.
Dus goedkoper en alles is te vervangen
Gelogd

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2013, 11:18:10 pm »

Niels P heeft bijna gelijk!
Volgende stukje gekopieerd!

Wij wonen in Frankrijk en daar mag men met een aanhanger niet boven het totaal gewicht van 500 kg
In Nederland is dat 750 kg
Boven 500kg totaal gewicht moet de vouwwagen een eigen kenteken hebben in Frankrijk
De Malawii in Nederland en Frankrijk zijn gelijk , behalve de de ingeslagen totaallast is in Nederland 750 kg en in Frankrijk 500 kg
Met een Nederlands autokenteken kun je beide vouwwagen rijden met het kenteken van de auto
In Frankrijk heeft men de totaallast 500 kg totaal ingeslagen zodat je met Frans autokenteken ook op je vouwwagen mag rijden
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #4 Gepost op: maart 07, 2013, 12:59:30 am »

Als een VW constructief 750 kg kan hebben waren verhogen ze het "maar" tot 650 kg?

Er was hier iemand die had een Roadmaster die 1000kg tmm. mocht hebben.
Al eens iemand geprobeerd om zelf naar de rdw te gaan?

Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2013, 08:40:52 am »

Let wel op dat het LAADvermogen 650KG, is minus het eigen gewicht van de VW zelf.
We spreken dus over het totaalgewicht!
Dus bij een eigen gewicht van de VW van 300KG houd je nog maar 350KG over om te laden.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

primera

  • Gast
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2013, 09:38:51 am »

Maar het zegt nog niets waarom het tot 650 kilo mag wegen.
Want in Frankrijk moet deze vouwwagen nog een eigen kenteken hebben gezien de wagen meer weegt dan 500 kilo.

Volgens mij is het gewoon uit puur geldzaken gedaan.

Want de spullen voor 650 kilo is goedkoper dan 750 kilo.

En anders puur uit veiligheid gedaan.
Omdat de meeste mensen de wagen nooit wegen.
En daardoor makkelijk overbeladen.

Dan kunnen ze ook nooit aansprakelijk gesteld worden.

Want toe ik mijn aanhanger kocht vroeg ik ook hoeveel de as werkelijk belast mag worden.
Want met verbouwen ben je zo over de maximale gewicht heen.

De verkoper zei,
De as mag 900 kilo hebben maar uit pure veiligheid en geen gezeur te krijgen met eigen kenteken.
Heeft hij 750 kilo aangegeven.

Bij een tandemasser die totaal beladen mag worden tot 1500 of meer.
Als je de remmen loshaalt en deze verwijderd, en je laat hem opnieuw keuren voor 750 kilo.
Mag je deze rijden zonder eigen kenteken.

Dit was vroeger tenminste wel zo,
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2013, 10:10:33 am »

Volgens de documentatie zit er een Alko as onder, max toelaatbaar 750kg. Wellicht is de rest lichter uitgevoerd, maar daarover heb ik mijn twijfels. Een keuring bij het RDW zou helderheid kunnen verschaffen en dan mag je gelijk 100kg meer meenemen.

Wat bij mij vragn oproept is dat de bodemplaat gemaakt is van 15mm hout van voldoende watervaste kwaliteit....  ::) ::) ::) ::) waarom daar voor een paar Euro geen 18mm betonplex in gaat is mij echt een raadsel. Misplaatste zuinigheid want die bodem wordt flnk belast en komt niet echt heel stevig over in een Jamet.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #8 Gepost op: maart 08, 2013, 10:48:31 am »

Ik heb me ooit door een NL-campingeigenaar laten vertellen dan in Frankrijk boven de 650KG belasting verschuldigd is...

De As mag dan geschikt zijn voor tot 750 KG, de vraag is of de remmen dat ook zijn en (let op, het is een frans product) de banden af fabriek zijn het hoogstwaarschijnlijk niet: onder onze Odyssee liggen banden met loadindex van 375 KG. (Gezamenlijk dus 700 KG).

We hebben eea gewogen, op de terugweg van vakantie, met een natte tent, en dus iets meer dan volledig beladen. Wij kwamen op 640 KG... En onze wagen is vol te noemen.

Persoonlijk maak ik me er niet te druk over: natuurlijk zit er in de loadindex enige marge, net als in de snelheid, kogeldruk en in hoeverre je de kar evenwichtig laadt. Zo lang je niet overal het uiterste uithaalt komt het wel goed: dus niet én de maximale massa overschrijden én te hard rijden (heeft niet alleen met wettelijk maximum en speedindex van de banden te maken) én alle zware zaken aan één kant en een te lage of (veel) te hoge kogeldruk.

Een keer wegen doet wonderen en kost relatief weinig (ong. 15 EUR in de randstad, we betaalden in Twente 6,50).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Muilwijk

  • Gast
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #9 Gepost op: maart 08, 2013, 01:51:49 pm »


De As mag dan geschikt zijn voor tot 750 KG, de vraag is of de remmen dat ook zijn en (let op, het is een frans product) de banden af fabriek zijn het hoogstwaarschijnlijk niet: onder onze Odyssee liggen banden met loadindex van 375 KG. (Gezamenlijk dus 700 KG).




Is 2x 375 niet 750KG? Of moet je nog ergens rekening mee houden met de load index?
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.348
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #10 Gepost op: maart 08, 2013, 09:36:26 pm »

Voor zover ik weet is het inderdaad die Franse belastingwetgeving die daar invloed op heeft.

In Nederland is dat het wel of niet kentekenplichtig zijn.

Met caravans is er nog wel een aanmerkelijk verschil t.o.v. een vouwwagen: het eigen gewicht. Daarbij worden caravans steeds luxer wat ook weer extra gewicht op de schaal brengt. Bij Caravans wordt er vaak ook nog een andere truuk uitgehaald en dat is de caravan leeg wegen. Dat was met mijn caravan ook gedaan wat resulteerde in een laadvermogen van minder dan 200kg! Dat was gedaan door de vorige eigenaars om niet in de problemen te komen met de trekauto... ik denk dus dat caravans en vouwwagens op dit vlak vergelijken niet helemaal goed mogelijk is.

Gelogd
Adventure Awaits

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2013, 11:44:38 am »


Is 2x 375 niet 750KG? Of moet je nog ergens rekening mee houden met de load index?

Klopt... Mijn fout. De kar kreeg af fabriek 50 kg reserve mee boven de 650 kg. De wiskundigen kunnen hiermee aan de slag...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

mvanbalen

  • Gast
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2013, 12:01:43 pm »

Even druk op het werk geweest en geen tijd om op het forum te kijken. Dan heb je tijd en 'WAUW' een hele hoop reacties waar ik echt wel wat mee kan.
Allemaal hartstikke bedankt voor de respons

Nu ik er over nadenk, heeft het ook niet zo'n zin om meer laadvermogen te hebben. Uiteindelijk moet het allemaal onder het dekzeil, waarbij vol toch echt vol is en is het inderdaad niet duidelijk of de rest van de aanhanger het extra gewicht wel aan zou kunnen.

Nogmaals bedankt allemaal.
Gelogd

Jofiena

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: Jamet Easy
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #13 Gepost op: maart 15, 2013, 09:39:29 pm »

Volgens mij is die 650 kilo toch ook wel aardig wat. Of heb ik dat mis?
Wat moet je dan allemaal wel niet meenemen in je vw om er over heen te komen?
Gelogd

davinci

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 80
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon M 2011
Re: Waarom gaan Jamet vouwwagens eigenlijk niet verder dan max 650 kg?
« Reactie #14 Gepost op: maart 15, 2013, 11:30:01 pm »

Gewoon niet teveel aardappels meenemen :#
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal