Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Kero 241  (gelezen 13332 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Kero 241
« Gepost op: maart 16, 2013, 10:14:06 pm »

Met pinksteren gaan wij proefkamperen met onze nieuwe Jamet Dakota en het kan dan nog wel eens goed koud zijn. Wij gaan naar een camping waar het niet is toegestaan te verwarmen middels electra dus overweeg ik de aanschaf van een petroleumkachel.

Ik overweeg de aanschaf van een Kero 241. Zijn er mensen met ervaring met deze kachel?
Gelogd

jozefien

  • Gast
Re: Kero 241
« Reactie #1 Gepost op: maart 16, 2013, 10:21:34 pm »

Sorry, ik kan je niet helpen.
Ik wist niet dat er ook campings waren, waar je niet je electrische mag verwarmen.
Zouden er veel campings zijn waar dat niet mag?
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Kero 241
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2013, 10:25:33 pm »

Ja, heel veel campings hebben in hun reglement staan dat je niet elektrisch mag verwarmen. En ik heb me daar nog nooit aan gehouden al ik het nodig vond. Ik denk dat een kachel op een brandstof wel veel beter werkt dan zo'n elektrisch kacheltje.

Weet je zeker dat je voor petroleum wilt gaan? Het is een typische, vrij penetrante, geur. In lichte mate associeer ik het wel met gezelligheid. Onze boot had een petroleum kachel, en die ging dan aan in de haven als het regende en koud was. Knus hoor!
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Kero 241
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2013, 10:40:18 pm »


Ik ben ook wel van de burgerlijke ongehoorzaamheid, maar ik vraag me af wat een electrisch kacheltje van 1200 watt voor elkaar gaat krijgen in een voortent van bijna 40 m3 en geen enkele vorm van isolatie.

Geurtjes schijnen met cristall brandstof erg mee te vallen en de capaciteit is fors.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Kero 241
« Reactie #4 Gepost op: maart 16, 2013, 10:53:28 pm »

Een 1200W kacheltje is wat wij hebben, en ach, je krijgt het redelijk goed warm ermee. Vooral als je 'm op draaistand zet en dan gaat het goed. Maar desalniettemin,  heb ik ook wel interesse in een kacheltje die het lekker behaaglijk warm in de tent krijgt; dus wie weet is het wat.
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Kero 241
« Reactie #5 Gepost op: maart 17, 2013, 12:04:15 am »

wij hebben een kerosine kachel, een soort Zibro maar dan van een ander merk, ik meen ook van het merk kero...super! Als je de geurloze zibro brandstof gebruikt ruik je hem alleen met ontsteken en uitgaan.

het is een model met een electrische ontsteking en thermostaat, je hebt dus wel een beetje stoom nodig. wij zijn er erg over te spreken, zeker voor het voor en na seizoen hier in nederland
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Richard

  • Gast
Re: Kero 241
« Reactie #6 Gepost op: maart 17, 2013, 07:21:53 am »

Gewoon een gaskacheltje gebruiken.
Werkt perfect, en een gasfles heb je toch mee als het goed is.
Ik gebruik altijd twee gasflessen. Eentje in de keuken voor het koken op gas. Campingaz fles 907.
De tweede is een groene gasfles  die ik gebruik voor BBQ en voor verwarming. Met deze twee flessen kom ik zeker bijna twee seizoenen door.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kero 241
« Reactie #7 Gepost op: maart 17, 2013, 07:55:06 am »

Wij hebben ook een kerosine kachel gehad, maar toch weer weg gedaan. verwarmde goed, maar als het goed koud was, redde deze het toch niet om meer dan 10 graden boven omgevingstemp. te komen. Goede, dure, brandstof die ruik je nauwelijks. Alleen bij aan en uit doen een beetje. We hebben nu een simpele gasstraler van 4200 Watt. Nou, die heeft er weinig moeite mee en is ook wat beter te regelen dan de kerosine kachel die wij hadden. voordeel van de gaskachel is dat hij ook weinig ruimte inneemt. Electrische kacheltjes zijn om te lachen, die krijgen het niet warm als het goed koud is, wat sommige mensen ook beweren. 1200 Watt is gewoon niet erg veel in een tent.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

scholtes

  • Gast
Re: Kero 241
« Reactie #8 Gepost op: maart 17, 2013, 08:50:55 am »

1200Watt is inderdaad niet echt veel maar er zijn natuurlijk heel veel factoren die meespelen of het een beetje behaaglijk wordt in de voortent.

Wij hebben nu een Tonysun kachel gekocht en deze levert tussen de 2.25 en 2.9 kw.

Of dit voldoende is weten wij ook nog niet maar anders kunnen we ook nog elektrisch bij stoken.
Misschien vreemd maar ik vind een gasstraler minder handig ivm dat ik dan elke keer de slangen naar de fles moet ontkoppelen.

Die kero 241 is ook een leuk ding en misschien zelfs nog iets handiger als onze tonysun
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Kero 241
« Reactie #9 Gepost op: maart 17, 2013, 09:52:37 am »

Ik twijfel enorm. Ik wil hoe dan ook een kachel mee, gas of petroleum.

Gaskacheltje, nu in aanbieding voor 52,50 bij Obelink. Vermogen max 4100 watt.
++ gas heb je toch bij je
++ beveiligingssysteem omvallen, co en zuurstof
++ regelbaar
++ makkelijk te transporteren
++ hoger vermogen
-- er komt veel vocht vrij bij het verwarmen op gas
-- groene fles in buitenland niet te vullen
-- vaker opnieuw aansluiten bij gebruik voor de Cadac

Groene fles, 5 kilo kost 12 euro plus minimaal 1 keuringsjaar (fles is elk jaar 1 jaar ouder). Hierop kan ik 19 uur verwarmen. Kosten zijn dan ongeveer 79 cent per uur.

Petroleum
++ minder vocht bij verbrandingsproces
++ eigen brandstof, dus niet wisselen
++ afhankelijk van model ook beveiligd tegen omvallen, co en zuurstof
-- lager vermogen
-- niet regelbaar
-- gevuld lastiger te transporteren
-- aparte brandstof nodig
-- meer ruimte nodig omte vervoeren

Brandstof kost bij gebruik van Tosaine kristal ongeveer 2 euro de liter. Hier stook je dan 4 uur op. Dus dat kost dan 50 eurocent per uur.

Voordeel van het maken van dit soort lijstjes is dat je gaandeweg ook nog wel eens een oplossing bedenkt. Als ik een tweede groene fles aanschaf (ik had er twee, maar die is samen met de buitenkeuken uit de tuin verdwenen) en deze in de kachel vastzet, hoef ik niet van fles te wisselen, heb ik minder ruimte nodig in de disselbak en heb ik als het warm weer is, altijd voldoende gas bij me. Nog maar eens goed over nadenken denk ik.

« Laatst bewerkt op: maart 17, 2013, 11:56:17 am door TallGuy212 »
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Kero 241
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2013, 11:49:15 am »

Ik heb geen ervaring met kerosine of petroleum kachels...ik vind dat vloeibaar spul maar lastig (denk ik) om mee te nemen.
Maar goed, wij hebben een vrij oude gaskachel die echt als een tiet alles verwarmd...die nemen we dus alleen mee bij voor en naseizoen nachten.
De elektrische van 1200 ligt altijd in vw, ook om een vochtige lucht uit de voortent weg te nemen (gevoel dan) Want ook in Frankrijk kan het in de avond vochtig worden.
Maar eerlijk is eerlijk, ook wij komen wel eens op campings waar elektrische kachels verboden worden...dus is puur omdat zij hun elektriciteitsnet niet op orde hebben hiervoor. Vorige keer heb ik echter (wel met toestemming) deze dus wel moeten gebruiken in NL op de terugweg van huis van het warme Frankrijk, dus de gaskachel niet mee.

Succes met je keuze.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kero 241
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2013, 12:42:54 pm »

1200Watt is inderdaad niet echt veel maar er zijn natuurlijk heel veel factoren die meespelen of het een beetje behaaglijk wordt in de voortent.

Wij hebben nu een Tonysun kachel gekocht en deze levert tussen de 2.25 en 2.9 kw.

Of dit voldoende is weten wij ook nog niet maar anders kunnen we ook nog elektrisch bij stoken.
Misschien vreemd maar ik vind een gasstraler minder handig ivm dat ik dan elke keer de slangen naar de fles moet ontkoppelen.

Die kero 241 is ook een leuk ding en misschien zelfs nog iets handiger als onze tonysun
Wij zijn van de Tonysun overgestapt naar een gasstraler, vandaar mijn ervaringen hiermee. Gasslangen omwisselen doe ik niet, heb 2 groene flessen mee. Je kunt ook een T stuk in de gasslang zetten als je 1 fles gebruikt. Je hebt aan 1 fles ruim voldoende, wij tenminste. Inderdaad is gas wat duurder dan kerosine, tenminste berekend. Hier kost een 5kg vulling overigens Euro 8,95 bij Stet. Scheelt ook. Daarnaast gebruik ik de gasstraler om de hobbykamer bij te verwarmen in de winter.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

luppien

  • Gast
Re: Kero 241
« Reactie #12 Gepost op: maart 17, 2013, 02:58:51 pm »

20 jaar ervaring met tentkamperen en altijd een gasstraler en later een kleine keramische kachel mee voor de zekerheid. In de praktijk de kachels maar een paar keer te hoeven gebruiken. Gelukkig, maar het bleef in zekere zin behelpen.
Sinds anderhalf jaar een klapper met een Zibro hybrid kachel. We (gaan) kamperen meer in voor- en naseizoen.
Na een jaar behoorlijk intensief gebruik, thuis en op de camping, moet ik zeggen; dit bevalt uitstekend. Alle vergelijkingen gaan mank. Het is alsof men appels met peren vergelijkt.
Twee elektrische standen (400 en 800W) met fluisterstille ventilator en als dit niet toereikend is kan de brander op brandstof worden bijgeschakelt. Deze moduleerd van 800 W tot 3.9 kW. Veilig, zuinig, zelfreinigende brander en comfortabel. Is men bereid eerst een investering doen, dan krijg je daar wel wat voor terug! Jarenlang heerlijke WARMTE tegen lage kostprijs.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Kero 241
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2013, 08:46:33 pm »

Alle waar naar zn geld... Zo'n Zibro Hybrid E is inderdaad een mooi ding. Weet alleen nog niet hoe wij de klapper gaan gebruiken dus wil ik eerst niet teveel investeren. Als blijkt dat we in voor- en naseizoen op pad gaan kan ik altijd nog investeren in zo'n Zibro. Ze zijn in Duitsland overigens te koop voor 369 euro, stukkie goedkoper daar.

Vooralsnog lijkt het gaskacheltje me wel wat, en dan een eigen gasfles voor de kachel. Maar ik denk er nog even over.
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2013, 08:56:24 pm door TallGuy212 »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Kero 241
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2013, 10:00:34 pm »

Wij hebben een klein elektrisch kacheltje met ventilator dat doet precies genoeg om de tent behaaglijk te krijgen. Duurt wel een tijdje. Het is niet, kachel aan en volop warmte. maar het voldoet.

http://www.voordeelshoponline.nl/epages/62052950.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62052950/Products/322507

lijkt me ook ene prima stralertje. misschien voor erbij. opwarmen met zo'n straler en dan kan het elektrische kacheltje het overnemen. Maar wij hebben nog nooit gehad dat we geen elektrische verwarming mochten gebruiken. 

 
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal