Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Wielen vervangen  (gelezen 8804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gianni

  • Gast
Wielen vervangen
« Gepost op: april 11, 2013, 01:36:25 pm »

Goedendag, ik ben helemaal nieuw op het forum en weet ook nog niet helemaal hoe het werkt maar misschien kan iemand mij helpen met de vraag of ik 10" wielen van mijn Jamet uit "97 kan vervangen door 13" velgen.
Ik vind het zulke kleine wieltjes en ook de radiaal banden zijn zo uit de tijd (en moeilijk verkrijgbaar).

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.269
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Wielen vervangen
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2013, 02:00:36 pm »

Moeilijk verkrijgbaar? :?
Oke mischien moet een kwikfit of euromaster ze even bestellen maar ze zijn er nog genoeg hoor.

je kun ze niet zonder aanpassing naar 13' gaan.
Lijkt me ook eigenlijk niet nodig als je de wagen goed belaad kun je er met gerust hard 130 mee rijden.
Dit lijkt mij snel genoeg.
Maar wie ben ik? ;)
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Wielen vervangen
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2013, 02:08:23 pm »

Ik neem aan dat je diagonaal banden bedoeld? We rijden nu meestal op radiaal. Dit terzijde.

Ook in diagonaal zijn high-speed banden te koop, maar meer laadvermogen dan je aanhanger aankan... Ergo: wellicht niet overal op voorraad, maar zeker nog prima te verkrijgen. Wij hadden op onze vorige kar 10 inch wielen, nooit problemen mee gehad. Liepen niet warm, nooit klapband oid. De wagen stuitert iets meer, omdat een groter deel van de vering uit de banden komt dan bij radiaal banden. Veilig zijn ze voor onze lichte wagentjes zonder meer.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bosi

  • Gast
Re: Wielen vervangen
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2013, 02:12:40 pm »

Goedendag, ik ben helemaal nieuw op het forum en weet ook nog niet helemaal hoe het werkt maar misschien kan iemand mij helpen met de vraag of ik 10" wielen van mijn Jamet uit "97 kan vervangen door 13" velgen.
Ik vind het zulke kleine wieltjes en ook de radiaal banden zijn zo uit de tijd (en moeilijk verkrijgbaar).

Hoezo moeilijk verkrijgbaar? Bij elke (budget) bandenboer gewoon te bestellen en leverbaar binnen 24 uur en ook tube less (ik heb op onze trigano vorig jaar nog eentje laten vervangen ivm lek rijden en gekocht en erop laten leggen bij euromaster).
En de vraag is krijg je 13 inch kwijt, want de wielen vallen binnen de ombouw van de vouwwagen en als de vouwwagen volbeladen is, zakt de tosieas redelijk door en is het aanlopen van de banden waarschijnlijk, zeker bij slechtwegdek, drempels etc.
Ook moet je er rekening mee houden dat de hele vouwwagen iets omhoog komt, dan zou het zomaar kunnen dat de vouwwagen voorover op de trekhaak hangt wat weer ongunstig is voor de kogeldruk.
En zo wie zo, alleen als je harder dan 100 km/h wilt is het zinvol, maar alleen door Frankrijk mag dit en de vraag is of je dat nu perse wilt......wij in ieder geval niet, relax onderweg is een deel van het vakantie plezier en zoveel tijd winst levert het niet op.
En bij snelheden van 100 of meer is een setje schokbrekers (zoals voor de tempo 100 toelating in duitsland) ook raadzaam voor de stabiliteit zeker in combinatie met grotere wielen.
En als laatste, behalve als je een setje 13 inch velgen/banden voor (bijna) gratis kunt krijgen, lijkt me de investerting voor een klapper van deze leeftijd niet echt meer de moeite waard.
Gelogd

Gianni

  • Gast
Re: Wielen vervangen
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2013, 05:04:41 pm »

Het klopt dat ik idd diagonaal bedoel en mijn vraag was opgesteld met de gedachte dat hogere banden neer comfort zouden bieden maar alle reactie lezend moet ik me daar dus niets bij voorstellen.
Ik rijd ook niet harder dan 100 km met de hanger en kogeldruk houd ik de voorschriften aan.
Ik ben ook gaan surfen op internet en daar vind ik wel banden maar met een schoenlepel krijg ik ze er niet omheen en de caravanboer rekent megaprijzen voor banden vandaar ook de opmerking duur.
Ervaring heb ik niet met banden op internet kopen en dan elders te laten monteren.

Verder iedereen bedankt voor jullie tips en opmerkingen.

Ik houd het dus lekker bij mijn huidige wielen en ga voor andere banden nog wel verder zoeken.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wielen vervangen
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2013, 05:06:14 pm »

Heeft er eigenlijk al eens iemand de 10 inch door 13 inch vervangen?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Wielen vervangen
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2013, 05:30:20 pm »

Ik denk dat dit niet mogelijk is zonder andere aanpassingen.

Reken maar mee, alleen de velg is al 3 inch is 7,5 cm groter.
Daar komt dan een grotere band omheen, dat is ook minimaal 7,5 cm.

Dan is de band/velg combinatie al 15 cm groter.

Als die ruimte er zou zijn zou volgens mij de constructeur de wagen al op grotere wielen hebben gezet.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

fam hiemstra

  • Gast
Re: Wielen vervangen
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2013, 12:38:23 pm »

correct past niet..komt minimaal 15 cm bij en dan zul je het toch moeten aanpassen..en dat maakt het zeker duurder..en 10 inch oogt miss eng..het werkt absoluut naar behoren
Gelogd

maartencbr

  • Gast
Re: Wielen vervangen
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2013, 10:34:23 am »

Je kunt prima 10 inch banden vinden die 140 k/u kunnen. Vorig jaar met onze Arizona uit 2002 met 130 over de Franse snelweg gereden. Mits goed beladen geen enkel probleem. Ik ga zo eens even een rondje bellen, want de bandjes zijn inmiddels uit 2006. En banden van meer dan 6 jaar oud is niet aan te raden voor een lange trip naar Zuid-Frankrijk, ook al zien ze er nog goed uit.
Gelogd

toonvkr

  • Gast
Re: Wielen vervangen
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2013, 11:03:15 am »

Gelogd

martijng72

  • Gast
Re: Wielen vervangen
« Reactie #10 Gepost op: mei 23, 2013, 12:11:06 pm »

Dezelfde band bij verschillende bandenfirma's omgeving Zutphen. Band alleen 60,00 compleet 70 euro. Goed informeren. En TIP vragen naar stikstof vulling
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Wielen vervangen
« Reactie #11 Gepost op: mei 23, 2013, 12:43:03 pm »

Ik denk dat dit niet mogelijk is zonder andere aanpassingen.

Reken maar mee, alleen de velg is al 3 inch is 7,5 cm groter.
Daar komt dan een grotere band omheen, dat is ook minimaal 7,5 cm.

Dan is de band/velg combinatie al 15 cm groter.

Als die ruimte er zou zijn zou volgens mij de constructeur de wagen al op grotere wielen hebben gezet.

15 cm is de doorsnee. Dus het wiel+band wordt "maar" 7,5 cm hoger. (=straal)
Gelogd

Smattinello

  • Gast
Re: Wielen vervangen
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2013, 01:47:13 pm »

http://auto_diversen.marktplaza.nl/aanhanger/Wiel-10-inch-Vredestein-5.00-10-compleet-met-velg-en-band-26609219.htm


79 euro per stuk, inclusief de velg max 130 km per uur.

Nee, dat gaat volgens mij niet passen op een Jamet. Je moet de velgen hebben met steek 4*115 en een naafgat van 85 als ik het goed heb (Franse steek?).
Die kosten een tientje meer per stuk.

http://www.rickshandel.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=398&category_id=34&option=com_virtuemart&Itemid=6
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal