Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Koude start Coleman lamp  (gelezen 7408 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slompie

  • Gast
Koude start Coleman lamp
« Gepost op: april 13, 2013, 05:34:45 pm »

Hoi daar,

Wij hebben vorige week een Coleman lamp op de kop getikt, om straks onder de luifel van onze Jamet Rondo XL lekker een boekje te lezen. Om vervelende verrassingen te voorkomen ben ik nu al 3 dagen achtereen aan het oefenen om de lamp aan te steken.

Iets wat uiteindelijk wel lukt, maar zeker in het begin van zo'n sessie mij hartkloppingen bezorgd. Aan het begin van het proces zijn er vlammen in de lamp (achter het glas) uiteindelijk gaat hij wel mooi egaal branden (gloeien) maar dit lijkt mij niet de bedoeling. Want je zal maar in het kurkdroge Italiƫ staan te prutsen.

Kan iemand mij verder helpen hoe deze lamp het beste aan te steken zonder de hartkloppingen?

PLEH!

Groetjes Ernst
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2013, 05:42:47 pm »

Dat vlammen klopt hoor. Er zijn op youtube filmpjes over het aansteken. Bij ons is dit ook altijd zo.  We hebben een northstar.
Gelogd

MJB

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #2 Gepost op: april 14, 2013, 08:48:45 pm »

Klopt, is normaal. Het idee van de coleman is dat de verbranding de brandstof moet voorverwarmen/verdampen zodat de verbranding beter zal verlopen. In het begin moet er nog warmte ontstaan, een coleman stove (zelfde principe) doet het heel moeilijk bij 20 graden vorst, door de grote metalen kast is het warmteverlies fors, je moet het ding dan niet in de sneeuw hebben staan.
Gelogd

Slompie

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2013, 10:54:27 am »

Ik dacht dat het kwam omdat er niet voldoende druk was, maar ook naar nog een aantal keren extra pompen bleef het zo.

Nadeel van die vlammen is dat het glas smerig wordt (roet).

Maar als het zo hoort ..... zo houden ze de verkoop van de glazen dus op peil .......

Dank voor jullie antwoorden.
Gelogd

MJB

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2013, 07:25:49 pm »

Je kunt het glas ook even demonteren en met de afwas meenemen. Wel een beetje voorzichtig doen uiteraard. Wij hebben trouwens wel altijd een reserveglas mee.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2013, 01:34:24 am »

Wij hebben de onze al zo'n 10 jaar en nog nooit het glas vervangen. Wij maken het glas schoon met een keukenpapiertje en wasbenzine en de rest van de wasbenzine gaat dan in de lamp ;)

Weet je ook welk type je hebt?
« Laatst bewerkt op: april 16, 2013, 01:37:03 am door muis »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #6 Gepost op: april 24, 2013, 08:40:25 pm »

Ik heb net een uurtje terug zo'n lamp gekocht. Type 2000-750e geloof ik. Nieuwprijs 170 euro, nu bij de Vrijbuiter in de koopjeshoek voor 40! Nieuw kousje er in gezet en branden maar! Dat was vooralsnog een mooi koopje...  :>

Maar inderdaad, omdat medekampeerders deze lampen ook hebben was ik voorbereid op de vlammen, ik denk dat ik anders toch aardig geschrokken zou zijn!
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2013, 08:42:52 pm »

Niels, dat is een mooie deal :J :J
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2013, 09:03:35 pm »

Niels, dat is een mooie deal :J :J

Zeker weten Muis, kan niet wachten tot het donker is. Ga ik even kijken of ie dan ook mooi brandt...  :O  ;)
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2013, 10:51:24 pm »

Dat is de zelfde als die wij hebben de northstar.  Ik heb hem laatst zien staan voor 255 euro en dan werd hij thuis bezorgd.  Veel plezier er mee  :J
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2013, 11:32:01 pm »

Dat is de zelfde als die wij hebben de northstar.  Ik heb hem laatst zien staan voor 255 euro en dan werd hij thuis bezorgd.  Veel plezier er mee  :J

Oei, 255 is wel erg veel... Zeker omdat ik 'naast' De Vrijbuiter woon en thuis bezorgen in dit geval niet zo veel toegevoegde waarde heeft. (Maar het maakt mij des te blijer met dit koopje  O0 )

Heb 'm net nog even getest in de tuin: niks mis mee! Heerlijk, goed regelbaar licht. Geluid is niet harder dan mijn gaslamp. De vlammen zijn zo weg. Op maximaal vermogen heb je net zoveel licht als een gloeilamp van dik 200 Watt: ik laat mijn bouwlampen voortaan thuis!!  :K

Zeven tot veertien uur licht op nog geen liter benzine, ik ben verkocht.

En dank je  ;)
Gelogd

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #12 Gepost op: mei 19, 2013, 07:31:44 pm »

Is al weg denk ik
Gelogd

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #13 Gepost op: mei 19, 2013, 08:16:41 pm »

« Laatst bewerkt op: mei 19, 2013, 08:20:16 pm door Kien »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Koude start Coleman lamp
« Reactie #14 Gepost op: mei 19, 2013, 08:33:33 pm »

Ja, dat is hem :J :J
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal