Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Robo gas versus Camping gaz  (gelezen 8387 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aline

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi camp country 2009
Robo gas versus Camping gaz
« Gepost op: april 21, 2013, 05:20:35 pm »

Recent bij een kampeer winkel in de buurt onze kampeer uitrusting gekocht.
Ook een gasfles; werd een groene gasfles aangeboden genaamd Robo gas...
Wij zijn beginners dus ik dacht; prima!
Nou zei een vriend van ons (een doorgewinterde kampeerder) dat we eigenlijk de blauwe Camping gaz hadden kunnen nemen. In het buitenland makkelijk om te wisselen enz.

In de winkel werd alleen deze aangeboden. Weten jullie het verschil en wat zijn jullie ideeën hierover??

Alvast bedankt!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #1 Gepost op: april 21, 2013, 06:18:29 pm »

CampinGaz is wel duur, de vulling dan. Wel makkelijk verkrijgbaar in het buitenland, zegt men. Geen ervaring mee. Heb zelf nooit hoeven kopen in het buitenland. Ik heb een groene fles van 5 kg, daar komen we de vakantie makkelijk mee door. Kun je jaren meer koken voor die leeg is. Je kunt de fles wegen, weet je wat er n og in zit. Bij twijfel laat je de fles weer vullen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Edwinv

  • Gast
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #2 Gepost op: april 21, 2013, 06:32:24 pm »

Helemaal mee eens. Ik heb er standaard twee bij me, dus een op reserve.
Een vulling kost 7,50 euro voor 5 kg. Bij camping gaz faktor 4.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2013, 07:43:56 pm »

Er is op dit forum al de wereld geschreven over gas, dus met de zoekfunctie vind je nog veel meer. Maar in het kort:

Campinggaz:

+ goed verkrijgbaar in de meeste vakantielanden (in Frankrijk in elke supermarkt zo'n beetje)
+ fles blijft eigendom klant, je je betaalt bij omruilen alleen de vulling
- gas niet goed bruikbaar bij kou (vorst)
- duur!!!

Groene fles:

- alleen in NL om te wissen of (legaal) te vullen
- je betaalt keurjaren voor de fles (elke 10 jaar een nieuwe)
+ goedkoop
+ ook bij lage temperaturen te gebruiken

Wij gebruiken dus ook de groene flessen en dan de 2,5 kg variant omdat deze mooi in de disselbak past
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.643
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2013, 09:16:33 am »

Wij doen een seizoen met 5 kg, verdeeld over twee flessen van 2,5 kg. En aan het begin van het seizoen vullen we de flessen weer. Vorig jaar ongeveer 3 kg gas verbruikt.

Robogas zal een 'gewone' groene fles zijn. Is binnen NL redelijk makkelijk na te vullen en gaat 10 jaar mee. Ik denk dat je (onbewust, dat dan weer wel) een prima keuze hebt gemaakt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

aline

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Combi camp country 2009
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2013, 09:21:38 am »

In Nederland goed bij te vullen?? De plannen zijn om komende jaren toch wel naar het buitenland te gaan... :J
Het is een tank van 7 kilo met een vol gewicht van 12 kg (geloof ik) Moet ik denk ik wel een tijdje mee vooruit kunnen??!!
Dan moet ik hem voor een vakantie maar bij vullen, kom ik dan 2.5 week vakantie dan door denken jullie??
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2013, 09:34:56 am »

Ik heb geen gaskachel, geen skottel en kook verder alleen met 3 pitten op de groene-fles. Met 2.5kg doe ik een heel seizoen... en dan koken we toch echt wel aardig wat.

Lijkt me dat dat toch wel moet lukken dan met een 7kg fles in 2 weken.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.643
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2013, 09:35:54 am »

Als je dat wegkookt in 2 en een halve week... Wow, wat zullen jullie dan aankomen...

Wij koken op 3 pitten, daarnaast een Skottelbraai, toch wel een grootverbruiker. We houden van lekker eten en koken relatief veel, vaak en lang... Doen met gemak een seizoen (dit jaar bijna 5 weken kamperen) met 5 kg. We zijn met 5 personen. Beantwoord dit je vraag?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

hurenkam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style 2013
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2013, 11:43:16 am »

In Nederland goed bij te vullen?? De plannen zijn om komende jaren toch wel naar het buitenland te gaan... :J
Het is een tank van 7 kilo met een vol gewicht van 12 kg (geloof ik) Moet ik denk ik wel een tijdje mee vooruit kunnen??!!
Dan moet ik hem voor een vakantie maar bij vullen, kom ik dan 2.5 week vakantie dan door denken jullie??
Zoals verschillende mensen hierboven aangeven, zal dat bij gemiddeld gebruik wel goed komen, een en ander hangt dus vooral af van wat je allemaal ermee gaat doen. Gebruik je het alleen voor te koken? Of ook om (bij) te verwarmen? En wellicht voor de koelkast, of een lamp (als je een keer geen stroom hebt)?
(zijn er eigenlijk wel lampen die op de groene fles kunnen?)

Op deze site zie je een inschatting van wat een aantal activiteiten zoal aan gas nodig hebben:
http://www.gasflessen.nu/verbruik-gasfles

Zelf ben ik ook nog zoekende naar de juiste keuze, heb nu gekozen voor 2 campingaz 907 flesjes om vooral flexibel te zijn (en ze zijn een stuk compacter dan de 5kg groene fles). Wij kunnen koken, verwarmen, en verlichten, en koelen met die flesjes (maar als er stroom is, doen we alleen het koken ermee).
Ik verwacht hooguit 1x per seizoen een fles te moeten hervullen, en dan komt dat op ongeveer 25 euro. Dat valt in het niet bij andere vakantie kosten die we maken.
(Maar is wel beduidend duurder dan het hervullen + afschrijven van de 5Kg groene fles, samen zo'n 10 euro voor (bijna) de dubbele hoeveelheid)

Mijn advies: Houd gewoon je vulling in de gaten, en als hij minder dan je verwachte gebruik (+reserve) bevat aan het begin van het seizoen dan zou ik hem gewoon laten vullen (in Nederland geen probleem). Alternatief is een reserve fles erbij kopen.
« Laatst bewerkt op: april 22, 2013, 11:57:39 am door hurenkam »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2013, 04:34:48 pm »

Zelf ben ik ook nog zoekende naar de juiste keuze, heb nu gekozen voor 2 campingaz 907 flesjes om vooral flexibel te zijn (en ze zijn een stuk compacter dan de 5kg groene fles).

Tip: er bestaat ook een 2.5 kg groene fles. Deze heeft (ongeveer) dezelfde afmetingen als een 907 van CG. Je moet er voor de aanschaf alleen wat beter naar zoeken, ze zijn minder goed verkrijgbaar dan de 5 en 10 kg fles. Maar wel bij dezelfde stations hervulbaar.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.643
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #10 Gepost op: april 22, 2013, 08:14:47 pm »

@NielsP (Maar ook @hurenkam): de 2,5 kg groene fles past in een jamet/trigano/raclet keuken. Nog minden 'gedoe' met opzetten.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

nikkel1964

  • Gast
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #11 Gepost op: april 22, 2013, 09:28:41 pm »

@NielsP (Maar ook @hurenkam): de 2,5 kg groene fles past in een jamet/trigano/raclet keuken. Nog minden 'gedoe' met opzetten.

Euh ja, maar waarom zeg je dat tegen mij? Ik heb al drie van die 2,5 kg flessen juist omdat ze zo mooi in mijn vouwwagen passen...  ;)
Gelogd

hurenkam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style 2013
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2013, 01:54:05 am »

@NielsP (Maar ook @hurenkam): de 2,5 kg groene fles past in een jamet/trigano/raclet keuken. Nog minden 'gedoe' met opzetten.
Bedankt voor de tip, ik had inderdaad op dit forum al gezien dat er 2.5kg groene flessen zijn. Ik heb echter ook gezien dat in al de kampeerwinkels die ik tot nu toe bezocht heb ze niet te koop waren, noch 2e hands werden aangeboden op marktplaats. Voor mij is dat reden genoeg om ze initieel nog maar even links te laten liggen tot ik het idee heb dat ik echt op de kosten moet gaan letten.
Ik heb de 907 flesjes overigens op marktplaats gekocht voor 25 euro per stuk en voor nog eens 25 euro laten vullen. Scheelt bijna de helft van de aanschafprijs.

Zijn er trouwens ook lampen die op de groene flessen werken? Alles wat ik tot nu toe in de winkel gezien heb aan gasverlichting werkt alleen met campingaz...
We hebben nu deze lamp, geschikt voor campingaz:
http://www.dewitschijndel.nl/stellia-r-pz-gaslantaarn/
« Laatst bewerkt op: april 23, 2013, 01:56:51 am door hurenkam »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Robo gas versus Camping gaz
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2013, 08:29:07 am »

Ik ben zelf geen lampen tegengekomen die op groene flessen aan te sluiten zijn, dus ook ik houd me aanbevolen.

Wat de verkrijgbaarheid van de 2.5 kg flessen betreft, die is inderdaad een stuk lager. Vullen is geen probleem maar je moet ze eerst hebben. In het Noorden weet ik in ieder geval twee adressen waar je ze kunt krijgen. De dealer in Groningen vertelde me dat je ze vooral in de buurt van plezierhavens zou kunnen krijgen, het is een populaire fles bij bezitters van de wat kleinere scheepjes.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal