Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?  (gelezen 4322 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

anneliesK

  • Gast

We hebben een Jamet Louisiana uit 1996. Het opzetten duurt eindeloos lang, vooral omdat het maar niet wil lukken de bedplanken enigszins recht te krijgen. Ondergrond vrij vlak, gewoon Drents grasland... We starten natuurlijk met de wagen zelf waterpas te zetten. Dan de bedden, maar die lullige pootjes zijn zo slecht te stellen. Plankjes eronder zodat ze wat steviger op de grond blijven, en we daarmee de hoogte aan kunnen passen. Het blijft een geëmmer. Dan nog een ondertentje eronder, klungelen dat dit de pootjes niet raakt en dat de pootjes ook niet opzij schuiven. En zo blijven we de hele vakantie emmeren, één keer te hard omdraaien en we rollen weer continu naar de buitenkant van de plank. Pfft, we gaan ons nu orienteren op een wagen met een ander systeem, maar willen dit jaar nog één keer met deze weg. Wie heeft de gouden tip???
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2013, 10:15:16 pm »

kinderen boven en jullie in het ondertentje?
Gelogd
live life outdoors

Marinajl

  • Gast
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2013, 10:42:35 pm »

Wat een gedoe. Hebben wij nog nooit last van gehad. Bij ons moeten de pootjes niet keurig recht, maar staan ze een beetje scheef naar buiten toe.
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2013, 10:46:22 pm »

Ik had in een plaatje een gat geboord ter grootte van de diameter van het bedpootje en deze op een ander plaatje geschroefd. Tevens nog een gat geboord waar een haring door heen kan. Dit plaatje leg je onder een bedpoot en veranker je met een haring. Zo kun je tevens de hoogte nog iets stellen en kan je bedpoot niet meer verschuiven. Een ondertentje kun je misschien nog wel vast laten zitten tijdens het klappen.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2013, 12:02:29 am »

In een plankje met een speedboor ter grootte van de diameter van de bedpootjes een verdieping boren, zodat daar de pootjes invallen. In het plankje op 2 hoeken een gaatje ter grootte van een stalen penharing boren. Eventueel als je dat nodig vindt kan je andere stelplankjes met identieke gaatjes maken zodat je die eronder kan plaatsen maar dat moet je zelf weten. Na het stellen het/ de plankje(s) vast zetten met 2 haringen en jij kan doen wat je wilt doen op bed .....  :H
Als plankjes heb ik een stuk gee?mpregneerd vlonderplank dikte +/- 2cm met profiel gebruikt en die afgezaagd op ongeveer 20cm geloof ik. Dan zijn ze rechthoekig en op 2 hoeken heb ik de haring-gaatjes gemaakt.

En wij zetten de pootje ook iets uit het lood, maar ik heb geen idee waarom  ::)
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

FiPe

  • Gast
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2013, 06:40:59 am »

Herkenbaar probleem die wij met de Arizona (model 2003) hadden.
Daar moesten de bedpoten, volgens de summiere handleiding, verticaal staan.
Ik heb het verschuif probleem toen opgelost door een 3/4 inch (waterkraan)muurplaat op waterbestendige multiplex plaatje (150x150x18 mm) te schroeven.
Bedpoot past precies goed in de muurplaat en wegschuiven poot is verledentijd.

Daarnaast heb ik in de buitenhoeken van de bedplank een gaatje van 4 mm geboord, een scheerlijn doorheen gevoerd en aan de bovenkant van de bedplank vast gezet.
Door eerst het hoofdeinde zo goed als mogelijk waterpas te stellen en met de scheerlijn en een extra tentharing vast zetten.
Daarna voeteneinde zo goed mogelijk afstellen zodat de bedplank in lengterichting waterpas ligt en met de scheerlijn en een extra haring vast zetten.
De middenpoot afstellen en meestal moest ik nog twee wigjes er onder schuiven om deze poot ook stevig op zijn plaats te krijgen.

Hetzelfde gehannes heb ik bij mijn 4x4 maar hier hoef ik gelukkig  :) één lattenbodem af te stellen.
En Jamet heeft het scheerlijn principe hierop toegepast.

Onze ervaring is dat als je voor een langere tijd op dezelfde plaats blijft dan vertaald de extra tijd om het bed goed af te stellen zich naar een goede nachtrust.
Gelogd

anneliesK

  • Gast
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #6 Gepost op: juli 09, 2013, 10:15:44 pm »

Bedankt voor alle tips. Onverwacht toch al een nieuwe gekocht, waarmee al het leed geleden zou moeten zijn...  :>
Gelogd

Dennis Janine

  • Gast
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #7 Gepost op: juli 09, 2013, 10:20:58 pm »

En wat heb je dan gekocht ?
Daar ben ik dan benieuwd naar !

Fijne vakantie !
Gelogd

outlaw

  • Gast
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2013, 05:49:36 am »

Wij gaan aanstaand weekend voor het eerst met onze klapper op pad, ga nog maar even paar plankjes knutselen. ;)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: eindeloos geklungel om bedden recht te krijgen... voor een uurtje. Tips?
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2013, 06:21:03 am »

Je kunt in de pootjes ook nog wat gaatje bijboren, heb ik ook gedaan., Heb je meer stelmogelijjkheden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal