Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Max snelheid met roadmaster  (gelezen 8798 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chucky69

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family extra S
  • Roadmaster Family extra S
Max snelheid met roadmaster
« Gepost op: juli 29, 2013, 03:15:47 pm »

Hoi RM bezitters,

Wat is jullie ervaring met de maximale snelheid op de snelweg in Frankrijk?
Ik 'hoef niet per sé' 130 te rijden, maar een beetje meerijden met de flow vind ik wel prettig.

Ikzelf had namelijk regelmatig last van "zwabberen van links naar rechts en terug" boven snelheid 100. (Regelmatig bij inhalen vrachtwagens)
Alleen door afremmen tot onder 100 liet de wagen weer gewoon rijden.

De banden waren net vernieuwd (+ gebalanceerd) en opgepompt tot 2,7 bar (berekend via formule ergens op dit forum).
De druk verhogen tot 3 bar verminderde het effect enigzins, maar het zwabberen bleef toch regelmatig terugkomen. (max psi 44)

Aangezien ik van alles zoals oude en nieuwe, grote en kleine aanhangers, klappers, caravans en boot trailers voorbij zag vliegen vraag ik met toch af of het een technisch issue is of een limitate van de RM.

Ik zou graag jullie ervaringen hiermee willen weten.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #1 Gepost op: juli 29, 2013, 03:25:17 pm »

Niet specifiek voor de RM, maar de manier van beladen heeft invloed op het rijgedrag van een aanhanger. Ideaal plaats je de meeste massa in de buurt van de as. Door gebruik van een disselbak en/of bermkeuken verstoor je dit plaatje al gauw.

Je kunt de lading zo plaatsen dat de wagen redelijk 'in evenwicht' is met een mooie kogeldruk, wanneer de massa hierbij ver van de as is geplaatst kan toch een onrustig rijgedrag ontstaan.

Ik heb hier de link zo gauw niet voorhanden, maar er circuleert op internet een leuk filmpje wat dit verschijnsel mooi illustreert. Et is vast wel iemand die even een linkje van dit filmpje kan posten...  ;)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #2 Gepost op: juli 29, 2013, 03:28:19 pm »

Niet het filmpje wat ik bedoelde maar wel exact hetzelfde experiment:

http://youtu.be/PFzrWHTG5e8
Gelogd

John Boender

  • Gast
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #3 Gepost op: juli 29, 2013, 04:02:11 pm »

Ben het er mee eens dat het waarschijnlijk zit in hoe je je wagen belaad.
Wij hebben in Frankrijk soms ook wel op de 130 gezeten en alles bleef in lijn en stabiel. Gemiddeld rijden we in Frankrijk 110 / 120. Maar down hill heb ik wel 130 gezien.
Meer wilde ik niet want als dan wat gebeurt heb je weinig meer om te corrigeren.

Maar nogmaals wagen RM bleef braaf volgen. Heb dezelfde banden maat de bar als beschreven.

Gr,
John
Gelogd

Chucky69

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family extra S
  • Roadmaster Family extra S
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2013, 04:28:43 pm »

Ook ikzelf dacht eerst dat de belading het probleem was.

Ik had zoals door andere beschreven, de stokken van de RM in de deksel geplaatst, aan de scharnierkant. Aangezien mijn RM uit 1995 is en de bank/bak ook links is, concentreerde zich alles in mijn idee links.

Op de terugweg heb ik de stokken dus weer terug geplaatst naar de hoofdbak aan de rechterzijde.
Helaas gaf dat niet de gehoopte verbetering

Veel andere zware zaken heb ik niet echt in de bak liggen: kleren (4 vouwkratjes), opvouwkast, slaapzakken en aluminium opvouwtafel.
Stoelen liggen verdeeld boven op de RM.
De keuken heeft ook alleen maar lichtgewicht pannetjes, kunstof borden, kopjes, etc.
In de disselbak had ik een groene gasfles van 12 liter, de haringen en wat toiletspulletjes.

Ik kan zo 123 niet echt wat opnoemen wat de gewichts verhouding verstoord.

ps: fietsen waren niet mee dit jaar en het koelkastje zat in de auto
Gelogd

aran

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: roadmaster
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #5 Gepost op: juli 29, 2013, 04:46:27 pm »

welke kogeldruk hanteer je? Mijn ervaring is een kogeldruk van 60-65 kg het meest stabiel. Te weinig kogeldruk geeft bij mij ook slingergedrag. Het is natuurlijk afhankelijk van de gehele combinatie van auto en vouwwagen. En inderdaad het gewicht centraal boven de as plaatsen. Met mijn peugeot 307SW ervoor is de combinatie met 120 nog stabiel. Ook incidenteel 130 is nog geen probleem. Maar met 4 fietsen erop en dus waarschijnlijk iets overbeladen is 115 een heel mooie snelheid.

 
Gelogd

Chucky69

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family extra S
  • Roadmaster Family extra S
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2013, 01:32:44 pm »

Helaas is dat dit jaar niet duidelijk geweest wat de kogeldruk is, ik had een neuswiel met ingebouwde weegschaal. Maar dat neuswiel bleek dit jaar kapot te zijn en heb ik de originele er weer op gezet.

Ik heb het dit jaar dus op gevoel gedaan (duidelijke druk naar voren maar wel handmatig te tillen, in herinnering hetzelfde als andere jaren waar ik ook rond de 60 Kg prefereerde)
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2013, 04:32:14 pm »

Het groostet probleem is de belading.
Meeste gewicht boven de as.
Kogelgewicht rond de 50 a 60 kilo houden.

En gewicht over de linker en rechter kant gelijkmatig verdelen.

Ps. Kijk ook naar de beladings gewicht en de snelheid indictatie.

En de leeftijd van de banden en de lagers van de as.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #8 Gepost op: augustus 03, 2013, 10:17:54 am »

Mijn RM slingert ook wat na het inhalen van een vouwwagen. Jammer dan. Aan de auto voel ik het nagenoeg niet.
Ik had gisteren op de terugweg een kruissnelheid van 130. Met volle bepakking. (3 surfplanken 4 fietsen.) Het slingeren is wel minder geworden nadat ik nieuwe banden heb laten monteren. Ik heb ook 3 bar. Mijn banden kunnen tot 190 geloof ik.

Ik vermoed wel dat de belading wat scheef is inderdaad. Met de stokken en het bankje aan dezelfde kant.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #9 Gepost op: augustus 03, 2013, 05:27:49 pm »

Tja, zoals bij iedere aanhanger is er geen maximum snelheid. De ellende begint meestal pas bij afremmen. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je aanhanger je inhaalt. Natuurlijk is de gewichtsverhouding tussen trekkend voertuig en getrokken voertuig bij een klapkar aanzienlijk beter dan bij bijvoorbeeld een caravan, toch zou ik nooit willen meemaken dat ik de controle over de aanhanger verlies.

Vorig jaar tijdens de vakantie een noodstop gemaakt met 100 km/u, dat ging goed, ondanks uitwijken tijdens het remmen. Die 100 km/u houden we nu meestal aan (is in elk geval ons maximum).

Reken voor de grap eens uit hoeveel tijd je bespaart als je harder rijdt. Kijk ook een naar de meerkosten aan brandstof.

Een scharende aanhanger kan je dag redelijk verpesten.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #10 Gepost op: september 03, 2014, 11:23:25 pm »

Je kunt het ook zo stellen als het niet goed voeld moet je het ook niet doen, ik rij zelf Max 90 km/h met onze roadmaster ideal
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #11 Gepost op: september 05, 2014, 07:46:08 am »



Reken voor de grap eens uit hoeveel tijd je bespaart als je harder rijdt. Kijk ook een naar de meerkosten aan brandstof.

[/quote]

Heb ik ook eens gedaan, niet berekend maar twee jaar hetzelfde traject gereden het ene jaar 130 km/uur koste 126 liter benzine eenjaar
Later ben ik 100 km verder gegaan (wel 900km dezelfde route) met de cruise controle op 110 94 liter benzine verbruikt, en maar 20 min langer gereden omdat ik minder hoefde te stoppen en iedereen dus lekker doorsliep!
Gelogd

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #12 Gepost op: september 05, 2014, 08:30:56 am »

Ik heb een keer een caravan erachter gehad die ging 'kwispelen' en we hebben een noodstop met 80 km met een autoambulance moeten maken (de jeep erop ging tegenovergesteld deinen met de ambulance).

In beide gevallen de lading (het gewicht) naar voren verplaats en het probleem was verholpen.
Gelogd

Mister-Lee

  • Gast
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #13 Gepost op: juli 16, 2015, 02:57:15 pm »

Bij een kogeldruk van ca. 50kg ligt de Roadmaster als een huis achter de auto. Daarom rijd ik altijd lekker met het snelle verkeer mee met 130 km/u. Anders inderdaad continu aan het klooien met vrachtverkeer en slaaprijders.

Met een combi-camp heb ik in het verleden wel 160-170 km/u gedaan maar dat zou ik nu niet meer doen.  :X
Gelogd

alis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Max snelheid met roadmaster
« Reactie #14 Gepost op: juli 17, 2015, 07:32:49 am »

130 is echt geen probleem heb ik nu gemerkt in Frankrijk tijdens onze eerste grote reis met de RM. Reed echt vlotjes.
Nochtans kreeg ik de kogeldruk niet onder de 60 kg. Waarschijnlijk door de koelkast in de dissel. Wel geprobeerd nog wat tegendruk te geven met de haringen in de keuken te zetten.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal