Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Makkelijk rijst koken.  (gelezen 9001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Makkelijk rijst koken.
« Gepost op: mei 20, 2014, 07:35:29 pm »

Hoi

Voor 3 personen,1 koffiemok rijst en 2 mokken water.
Breng het water aan de kook en voeg de rijst toe.
Laat terug aan de kook komen en roeren met een vork.
Kruiden naar smaak (wij gebruiken vaak een blokje kippenbouillon.
Zet de gas af en ongeveer 20 à 25min later heeft de rijst alle water geabsorbeerd en is gaar.

Zo spaar je gas en kan je ondertussen de rest van de maaltijd klaarmaken.



Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

PetraL

  • Gast
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2014, 08:18:23 pm »

Kan dat met alle rijst?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2014, 08:31:22 pm »

Kan dat met alle rijst?
Uit ervaring weet ik dat het met basmati rijst het beste werkt, de kans op plakken of aanbranden is dan het kleinst. Ook starten met kokend water werkt goed en verkort de kooktijd, het vuur niet te hoog en rustig laten pruttelen.
Toevoegen van wat citroen schil of een stukje kaneelstokje of een kruidnagel tijdens het koken levert verrassend frisse en hartige rijst op.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2014, 08:35:29 pm »

Zet de gas af en ongeveer 20 à 25min later heeft de rijst alle water geabsorbeerd en is gaar.
Ik heb altijd aangenomen dat je daar de 'hooikistmethode' voor moet gebruiken ofwel: haal, zodra de rijst kookt, de pan van het vuur en wikkel hem in een slaapzak. :J
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2014, 10:13:27 pm »

Hooikistmethode kan dus ook in een echte hooikist, maw kist vol hooi of stro. frankie, hop naar de boer in buurt :#
Met witte rijst lukt het maar met bruine (volle) rijst niet.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2014, 10:34:33 pm »

dit werkt ook met aardappels en ook pasta, echter de kooktijd aanpassen.
zo kookte we toen we met de tent kampeerde met een éénpitter.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2014, 04:52:01 pm »

Wat een werk voor een beetje rijst! Ik koop bij de Carrefour een grote doos met kleinere zakjes rijst. 1 Zakje is precies genoeg voor ons 3. Rijst met zakje en al het water in en na het koken hang ik het zakje op aan het kraantje van de jerrycan om uit te laten lekken.  :**
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2014, 11:10:28 pm »


Wat een werk voor een beetje rijst! Ik koop bij de Carrefour een grote doos met kleinere zakjes rijst. 1 Zakje is precies genoeg voor ons 3. Rijst met zakje en al het water in en na het koken hang ik het zakje op aan het kraantje van de jerrycan om uit te laten lekken.  :**
Wat een werk, eerste een paar honderd kilometer rijden voor een Carrefour en dan nog de juiste rijst vinden in zo'n grote Franse supermarkt is ook al niet eenvoudig.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2014, 11:58:20 pm »

Wat een werk, eerste een paar honderd kilometer rijden voor een Carrefour en dan nog de juiste rijst vinden in zo'n grote Franse supermarkt is ook al niet eenvoudig.

We hebben het over koken op de camping hé! Hier thuis kook ik op normale manier rijst en de Carrefour is 10 minuten rijden van de camping en aangezien ze daar weinig veranderen in de winkel weet ik precies waar de rijst staat.  I:
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2014, 12:43:09 am »

We hebben het over koken op de camping hé! Hier thuis kook ik op normale manier rijst en de Carrefour is 10 minuten rijden van de camping en aangezien ze daar weinig veranderen in de winkel weet ik precies waar de rijst staat.  I:
En dat heet nu met recht snelkook rijst :#
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2014, 12:50:05 am »

Nog sneller is volgens mij gewoon rijst van huis meenemen. Maar dat is weer iets voor het potjepindakaastopic.  :+
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2014, 06:59:36 am »

Wat een werk voor een beetje rijst! Ik koop bij de Carrefour een grote doos met kleinere zakjes rijst. 1 Zakje is precies genoeg voor ons 3. Rijst met zakje en al het water in en na het koken hang ik het zakje op aan het kraantje van de jerrycan om uit te laten lekken.  :**
Heel eerlijk. Ik vind die rijst niet lekker, ik hou niet van dat zakjes gedoe,... :X Ik hou meer van de methode van Solex en ik snap ook niet waarom dit een gedoe zou zijn?
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2014, 07:03:49 am door Mieke »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #12 Gepost op: mei 22, 2014, 09:59:23 am »

Heel eerlijk. Ik vind die rijst niet lekker, ik hou niet van dat zakjes gedoe,... :X Ik hou meer van de methode van Solex en ik snap ook niet waarom dit een gedoe zou zijn?
Helemaal mee eens, want terwijl de rijst een kleine 10 minuten staat te pruttelen, kun je de groente en het vlees snijden en wokken, een beetje goed getimed en alles is tegelijkertijd in ca. 15 minuten klaar zonder dat je eerst de rijst moet afgieten.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #13 Gepost op: mei 22, 2014, 11:40:56 am »

Inderdaad, gewoon lekker ouderwets. Thuis heb ik ook een snelle methode voor rijst, maar dan ook voor de rest van het gerecht (mits moeder geen loempia wil, want die durenw at langer) Zeer geschikt voor de dag dat we terugkomen van de camping, of gewoon tussendoor..... We zijn gezegend met een goede afhaalchinees, eentje die al sinds de jaren 70 op dezelfde plek zit met dezelfde eigenaar en chef kok...... :K
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Makkelijk rijst koken.
« Reactie #14 Gepost op: mei 22, 2014, 05:46:12 pm »

En dat heet nu met recht snelkook rijst :#
:#

Nog sneller is volgens mij gewoon rijst van huis meenemen. Maar dat is weer iets voor het potjepindakaastopic.  :+

 :J

Heel eerlijk. Ik vind die rijst niet lekker, ik hou niet van dat zakjes gedoe,... :X Ik hou meer van de methode van Solex en ik snap ook niet waarom dit een gedoe zou zijn?

Ik ben van gemak dient de mens, sinds mijn handicap erger wordt zoek ik naar de snelste oplossingen.  ;)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal