Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen  (gelezen 9838 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jansje53

  • Gast
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #15 Gepost op: juni 03, 2014, 08:32:27 pm »

Vorig jaar (ons eerste jaar met de Zambezi) gingen we naar Normandië, en hebben we niet eens nagedacht over een Tempo-100 keuring. Dit jaar hebben we plannen voor Tsjechië en Oostenrijk. Dat worden dus flink wat kilometers over de Duitse snelwegen. Dan voelt die 100 in plaats 80 wel lekker. En natuurlijk kunnen we ook wel een beetje smokkelen... maar ach... dan smokkelen we nu een beetje richting de 110 ;-)
Gelogd

Jansje53

  • Gast
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #16 Gepost op: juni 20, 2014, 11:15:14 pm »

Vorige week heeft DEKRA onze vouwwagen gekeurd. Ik wil nog even laten weten hoe ENORM makkelijk dat ging. We hebben een afspraak gemaakt met de keurder en aangegeven dat hij bij de stalling kon keuren. De beheerder heeft de vouwwagen zo gezet dat de keurder er omheen kon lopen (wij zijn daarbij zelf niet aanwezig geweest). En gisteren ontvingen we per post de sticker en een ontheffing! Alles geregeld vanuit de luie stoel ;-) Een aanrader voor als je zonder veel gereis en geregel een 100-sticker wilt.

Hierbij nog wat informatie voor bij de ontheffing:

« Laatst bewerkt op: juni 20, 2014, 11:36:11 pm door Jansje53 »
Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #17 Gepost op: juni 25, 2014, 05:33:14 pm »

Nee hoor. De trekkende auto wordt niet bij de keuring zelf betrokken. Elke auto die voldoet aan de eisen voor het trekkende voertuig (waaronder bijvoorbeeld de aanwezigheid van ABS) maakt de keuring van de aanhanger/klapper/cara geldig.
Dat dus.
Mij werd ook verteld dat het niet uitmaakte welke auto ik gebruikte, zolang hij maar aan de eisen voldeed.
Kan ook niet anders, ik was zo'n beetje de enige vouwwagen waar een auto bij stond, de rest was alleen de vw zelf....en die werden ook goedgekeurd :)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #18 Gepost op: juni 25, 2014, 06:47:48 pm »

Zou toch ook onzinnig zijn? Een auto is zo geleend voor de keuring. De vraag is wat er voor staat bij aanhouding of ongeval in Dld...
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #19 Gepost op: juni 26, 2014, 10:23:05 am »

Ik blijf zo'n tempo 100 keuring een geval van ambtelijke geldklopperij vinden.
Specificaties van zowel trekauto als klapkar zijn bekend dus een keuring in deze is totaal overbodig.
Wanneer auto of klapkar in basis niet voldoen aan de eisen is een keuring wellicht/misschien/eventueel noodzakelijk/wenselijk.

Maar ja misschien denk ik te simpel  I: en kan iemand mij de noodzaak van zo'n keuring wel uitleggen.

Vooraf de voorwaarden vermelden waar zowel auto als vouwwagen moet voldoen.
Daaronder een simpel grafiekje of tabelletje en iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
- Auto A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) i.c.m. vouwwagen A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) Zijn altijd goedgekeurd. Geen keuring nodig.
- Auto A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) i.c.m. vouwwagen B (type en jaargang kan gespecificeerd worden) Goedgekeurd mits vouwwagen de navolgende................ aanpassingen/modificaties aanbrengt. Hiervoor keuring.
- Auto B (type en jaargang kan gespecificeerd worden) is niet geschikt en kan daarom nooit een Tempo 100 krijgen. Hiervoor geen keuring nodig.

Hoe simpel kan het zijn. Maar ja in deze opzet zijn er beduidend minder keuringen en dus minder inkomsten. Vandaar mijn stelling dat deze procedure van keuring simpelweg een vorm van ambtelijke geldklopperij is door overbodige - en onzinnige wet-regelgeving.
Ik rijd een Peugeot 508 uit 2012 met een CC uit 2009. Het zou toch een formaliteit moeten zijn om een tempo 100 sticker legaal te mogen voeren. Nee dus-
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #20 Gepost op: juni 26, 2014, 04:41:41 pm »

Ik blijf zo'n tempo 100 keuring een geval van ambtelijke geldklopperij vinden.
Specificaties van zowel trekauto als klapkar zijn bekend dus een keuring in deze is totaal overbodig.
Wanneer auto of klapkar in basis niet voldoen aan de eisen is een keuring wellicht/misschien/eventueel noodzakelijk/wenselijk.

Maar ja misschien denk ik te simpel  I: en kan iemand mij de noodzaak van zo'n keuring wel uitleggen.

Vooraf de voorwaarden vermelden waar zowel auto als vouwwagen moet voldoen.
Daaronder een simpel grafiekje of tabelletje en iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
- Auto A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) i.c.m. vouwwagen A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) Zijn altijd goedgekeurd. Geen keuring nodig.
- Auto A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) i.c.m. vouwwagen B (type en jaargang kan gespecificeerd worden) Goedgekeurd mits vouwwagen de navolgende................ aanpassingen/modificaties aanbrengt. Hiervoor keuring.
- Auto B (type en jaargang kan gespecificeerd worden) is niet geschikt en kan daarom nooit een Tempo 100 krijgen. Hiervoor geen keuring nodig.

Hoe simpel kan het zijn. Maar ja in deze opzet zijn er beduidend minder keuringen en dus minder inkomsten. Vandaar mijn stelling dat deze procedure van keuring simpelweg een vorm van ambtelijke geldklopperij is door overbodige - en onzinnige wet-regelgeving.
Ik rijd een Peugeot 508 uit 2012 met een CC uit 2009. Het zou toch een formaliteit moeten zijn om een tempo 100 sticker legaal te mogen voeren. Nee dus-

Het is ook overbodig, je mag zonder keuring gewoon 80 km/h rijden.
Er is geen reden om te laten keuren, tenzij je wat harder wil rijden.
Daarbij is er nog steeds de verantwoordelijkheid van de bestuurder dat zowel wagen als vouwwagen aan de eisen voldoen. Die eenmalige keuring van de vouwwagen doet daar niets aan af.
Gelogd

peter 77

  • Gast
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #21 Gepost op: maart 15, 2015, 07:36:37 pm »

iemand ervaring met een Alpenkreuzer super gt en of deze uberhaubt in aanmerking komt voor de tempo 100 hij hangt iig achter een mb vito en vorig jaar in frankrijk er achtergekomen dat 100 km /h iig gemakkelijk gaat een beetje meer ook
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #22 Gepost op: maart 15, 2015, 08:07:17 pm »

iemand ervaring met een Alpenkreuzer super gt en of deze uberhaubt in aanmerking komt voor de tempo 100 hij hangt iig achter een mb vito en vorig jaar in frankrijk er achtergekomen dat 100 km /h iig gemakkelijk gaat een beetje meer ook

Normaal gesproken moet je schokdempers, een geremd onderstel en banden van minder dan 6 jaar oud hebben. Het feit dat hij achter een Vito komt te hangen, maakt dat de eerste twee vermoedelijk mogen ontbreken, mits die Vito voorzien is van ABS:

Bij het ontbreken van een oplooprem en / of hydraulische schokdempers mag het maximaal beladen caravan- / aanhangergewicht ten hoogste 30% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen.

http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm

Dus: wat mag de Alpenkreuzer maximaal beladen wegen en wat weegt de Vito leeg, dat is dan de grote vraag.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2015, 08:38:18 pm »

Dus: wat mag de Alpenkreuzer maximaal beladen wegen en wat weegt de Vito leeg, dat is dan de grote vraag.
Ik lees dat ook met deze conclusie. Maar vreemd vind ik het wel. Dat betekent namelijk dat de aanwezigheid van schokbrekers voor de keuring niet verplicht zou zijn. Maar dan moet in het keuringscertificaat expliciet opgenomen kunnen worden dat de wagen alleen achter een 3x zo zwaar trekkend voertuig mag hangen. Dan zou er dus ook een soort 'Tempo100 light' bestaan. Is dat zo?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2015, 10:41:39 pm »

Ik lees dat ook met deze conclusie. Maar vreemd vind ik het wel. Dat betekent namelijk dat de aanwezigheid van schokbrekers voor de keuring niet verplicht zou zijn. Maar dan moet in het keuringscertificaat expliciet opgenomen kunnen worden dat de wagen alleen achter een 3x zo zwaar trekkend voertuig mag hangen. Dan zou er dus ook een soort 'Tempo100 light' bestaan. Is dat zo?

Maar voor de antislingerkoppeling geldt hetzelfde. Die hoef je niet te hebben als de eerder genoemde factor hoger dan 0,8 is. Aangezien dat voor een vouwwagen al snel geldt, hebben de meeste geen antislingerkoppeling. Echter, achter een klein autootje (met ABS) kon hij wel eens officieel nodig zijn. Toch staat bij ons op het certificaat bij de Camplet niet dat de auto minimaal 625 kg leeg moet wegen. Het is, typisch duits, één groot administratief spektakel, maar goed, zo zijn de regels.
Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Aart Kok - Tempo 100 keuringsdagen
« Reactie #25 Gepost op: april 16, 2015, 11:10:47 am »

iemand ervaring met een Alpenkreuzer super gt en of deze uberhaubt in aanmerking komt voor de tempo 100 hij hangt iig achter een mb vito en vorig jaar in frankrijk er achtergekomen dat 100 km /h iig gemakkelijk gaat een beetje meer ook

JA, op die van mij zit een (overigens veel te grote) 100 sticker :)
Super GT kan je met bijna elke auto trekken voor die keuring....heeft namelijk schokdempers en reminrichting.
Wel kan ik aanraden om even wat gegevens van de wagen mee te nemen, ik had zelf de handleiding en een blad uit een brochure meegenomen waar alle maten en gewichten e.d. op stonden, vond de keurder wel erg makkelijk :)

Overigens: maximum gewicht is maar 550 kg.
ennuh....Super GT gaat ook makkelijk harder als die 100 hoor....was even vergeten dat ie er achter hing berg af in België ....dat was dus 140, oeps  :o
« Laatst bewerkt op: april 16, 2015, 11:16:03 am door buzzin »
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal