Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Spanband om vouwwagen heen?  (gelezen 15625 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 17, 2014, 01:58:30 pm »

De standaard elastieken knappen niet zomaar. Dan is er ook al zichtbare schade, of het elastiek zit amper nog rek in. Zo'n elastiek bestaat uit vele dunne strengetjes elastiek met daarom heen een geweven mantel. Daarentegen kun je ook voor de zekerheid dit elastiek na een aantal jaren vervangen, is niet eens duur. Over de Jametic hadden wij wel extra elastieken om het opbollen van het dekzeil tegen te gaan. Het dekzeil van de Cocoon vertoont geen enkele neiging tot wapperen of opbollen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 17, 2014, 08:41:01 pm »

Over de Jametic hadden wij wel extra elastieken om het opbollen van het dekzeil tegen te gaan.

Vrienden van ons hebben over de lengte richting van de jametic ook een spanband ivm opbollen.
@ Yella, hoe hebben jullie dat gedaan met die extra elastieken?

Bij onze gerjak tago pacific blijft het zeil er perfect op zitten.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 18, 2014, 06:12:59 pm »

Vrienden van ons hebben over de lengte richting van de jametic ook een spanband ivm opbollen.
@ Yella, hoe hebben jullie dat gedaan met die extra elastieken?

Bij onze gerjak tago pacific blijft het zeil er perfect op zitten.
Ik had lange elastieken met een lus aan beide einden. Die haakte ik overdwars over het dekzeil achter de haakjes van de Jametic.  Het elastiek van het dekzeil deed ik er voor langs zodat ze nooit los gingen. 2 elastieken gebruikte ik. Om doorschuren te voorkomen op de randen van het bed had ik op die plaatsen stukken schuimrubber tussen elastiek en dekzeil op de bedrand. Zie foto, ergens in Slowakije in 2010.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 18, 2014, 06:36:39 pm »

Kijk daar kunnen we wat mee!..foto erbij helemaal prima! Dank je.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 18, 2014, 06:55:43 pm »


De standaard elastieken knappen niet zomaar. Dan is er ook al zichtbare schade, of het elastiek zit amper nog rek in. Zo'n elastiek bestaat uit vele dunne strengetjes elastiek met daarom heen een geweven mantel. Daarentegen kun je ook voor de zekerheid dit elastiek na een aantal jaren vervangen, is niet eens duur. Over de Jametic hadden wij wel extra elastieken om het opbollen van het dekzeil tegen te gaan. Het dekzeil van de Cocoon vertoont geen enkele neiging tot wapperen of opbollen.

Inderdaad. Nergens last van. Kan eigenlijk ook niet omdat er door de rits rondom geen lucht bij kan (naast de elastieken die het ook nog eens mooi op spanning houden). Ik heb onderweg ook rare bouwsels gezien: met bruine plakband alles bij elkaar houden! Volledig onverantwoord...dus...snel inhalen ;-)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 18, 2014, 07:12:49 pm »

Inderdaad. Nergens last van. Kan eigenlijk ook niet omdat er door de rits rondom geen lucht bij kan (naast de elastieken die het ook nog eens mooi op spanning houden). Ik heb onderweg ook rare bouwsels gezien: met bruine plakband alles bij elkaar houden! Volledig onverantwoord...dus...snel inhalen ;-)
Tja, waar ducktape al niet goed voor is. Heb in France zelfs een oud campertje gezien met ruim een meter troep er bovenop. over de volle lengte. Ik begrijp toch al niet wat die mensen met grote campers allemaal nog er bovenop mee slepen in dakkoffers etc.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 18, 2014, 08:12:06 pm »

Ook hier geen last van bollende zeilen of slappe stieken. Het is zelfs zo dat ik echt wel kracht moet zetten om ze goed om de haakjes te krijgen.

Als ik een fiets op het zeil heb liggen zet ik dit vast met 4 spinnen. daarover heen gaat dan nog een bagagenet.

Als je nou last hebt van een opbollend zeil of een onrustig gevoel kan je er ook zo'n netje overheen trekken.  Het net haak ik achter alle haakjes aan de zijkant van de bak.  Je hebt ze in vele soorten en maten en kleuren. dus de kans dat je er eentje vindt die ook nog netjes bij je wagen past is best groot.
Gelogd
Adventure Awaits

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 18, 2014, 09:53:46 pm »

maak ik hieruit op dat de meeste zeiltjes enkel met een elastiek vastzitten? Ik ben zelf niets anders gewend dan een hardtop of nu de cocoon met ritsen en dan een dubbele rij elastiek. Idd dient het elastiek zoals eerder aangegeven om het topje mooi strak te krijgen. Geen gewapper niets.

Die rits/elastiek combinatie zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, al is het maar een fijner idee voor diegene die erachter rijdt.
Gelogd
live life outdoors

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 18, 2014, 10:26:58 pm »

Wij hebben enige tijd een Ford mondeo hatchback met spoiler. Het dekzijl van onze Cocoon bolt wel iets met deze auto. Denk dat het aan de zuiging (luchtstroom) ligt. Mbt de spanband: sinds er bij onze oude vouwwagen een fiets van de imperial is gevallen heb ik standaard enkel banden in de back liggen. Altijd handig in geval van nood.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 19, 2014, 06:25:06 am »

maak ik hieruit op dat de meeste zeiltjes enkel met een elastiek vastzitten? Ik ben zelf niets anders gewend dan een hardtop of nu de cocoon met ritsen en dan een dubbele rij elastiek. Idd dient het elastiek zoals eerder aangegeven om het topje mooi strak te krijgen. Geen gewapper niets.

Die rits/elastiek combinatie zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, al is het maar een fijner idee voor diegene die erachter rijdt.
Inderdaad hebben veel vouwwagens enkel elastiek aan het dekzeil. Is goedkoper. Uiteindelijk had HK dat eerder ook op de vouwwagens. De Cocoon kreeg op een gegeven moment ook een rits. En nu met het extra ruime dekzeil op de Cocoon is het maar goed dat er elastieken op zitten. want er kan heeeeel veel onder.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #25 Gepost op: augustus 19, 2014, 09:49:24 am »

Begrijp ik goed dat bij sommige dekzeilen ze eerst worden vast geritst en dan met een elastiek vastgezet? Zo'n rits is natuurlijk wel veel beter tegen muizen in de stalling. Heeft iemand dit wel eens alsnog gemaakt aan zijn vouwwagen? Ik zou dat best wel willen hebben op onze Kavango.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #26 Gepost op: augustus 19, 2014, 09:54:27 am »

Hier is het elastiek strak genoeg en zeil waait/bolt niet.
Voordeel van elastiek en ons zeil is dat je het zeil kan verlengen als je veel op de wagenbak wil leggen (niet nodig gehad tot nu toe).
Met een rits kan dit verlengen niet maar hij sluit wel mooier af.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #27 Gepost op: augustus 19, 2014, 10:02:00 am »

Begrijp ik goed dat bij sommige dekzeilen ze eerst worden vast geritst en dan met een elastiek vastgezet? Zo'n rits is natuurlijk wel veel beter tegen muizen in de stalling. Heeft iemand dit wel eens alsnog gemaakt aan zijn vouwwagen? Ik zou dat best wel willen hebben op onze Kavango.

Als een muis naar binnen wil dan lukt het toch. Zelfs met een harde deksel. 

Maar goed, Op mijn wagen zou een rits niet eens kunnen of je moet flappen aan de zijkant van de wagen en aan de keuken maken en die ook weer aan elkaar ritsen . Niets is moeilijk voor hen die willen zeg maar....

Maar dat er tijdens het rijden een klein beetje ventilatie is onder het zeil vind ik eigenlijk ook best prima. Sterker nog...  in het algemeen vind ik het wel prettig dat de boel niet hermetisch afgesloten is.
Gelogd
Adventure Awaits

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #28 Gepost op: augustus 19, 2014, 10:27:03 am »

Dat is natuurlijk ook weer waar. Ventilatie is ook natuurlijk ook heel belangrijk ivm schimmels e.d. Ok, bedankt voor jullie gedachtes, ik hou het bij de elastiek en extra spanband. :)
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Spanband om vouwwagen heen?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 19, 2014, 10:28:24 am »


Hier is het elastiek strak genoeg en zeil waait/bolt niet.
Voordeel van elastiek en ons zeil is dat je het zeil kan verlengen als je veel op de wagenbak wil leggen (niet nodig gehad tot nu toe).
Met een rits kan dit verlengen niet maar hij sluit wel mooier af.

Bij een Cocoon met extender (wat de meesten hebben) zit er de rits om hem echt dicht te maken en elastieken om de zaak mooi strakbte trekken. Zonkan er dus weing of juist heel veel onder en blijft het mooi strak. Zo dus:
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal