Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke vw is snel op te zetten?  (gelezen 12687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

otto1977

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 07, 2014, 12:20:04 pm »

Beste allen,

Wat is het waanzinnig leuk en mooi om te zien hoe enthousiast iedereen reageert op mijn vraag. Ik wordt er helemaal enthousiast van.
De diverse tips (Cabanon Malawi, Combi-Camp, Jametic Panorama, Trigano Odysee, Raclet Panama, etc) zet ik eens goed naast elkaar.

Uiteraard bezoek ik diverse winkels en doe online wat research. Maar de ECHTE ervaringen hoor je toch van de mede vouwwagen gebruikers met een objectieve mening. Vandaar mijn vraag en dit heeft me al erg geholpen! Uiteraard is snelheid van opzetten niet het enige wat van belang is, maar voor nu was dit mijn belangrijkste vraag.

Een mooie luifel waaronder ik onder het genot van een biertje mijn nieuwe overbuurman zie klooien met een langzaam op te zetten vouwwagen, waarbij de ruzie en frustratie van het gezicht te lezen valt.... dat is ook wat waard natuurlijk! :-) 

Allen bedankt!!
Gelogd

danny060473

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #16 Gepost op: oktober 07, 2014, 05:12:16 pm »

Wij zijn overgestapt van de jamet rondo naar de Aart Kok Livingstone. Deze wagen is door mijn vrouw alleen op te zetten en ook nog binnen afzienbare tijd.We hebben een zoon van 7 en die slaapt reeds in zijn eigen tentje, misschien is dit ook wel iets om mee rekening te houden wanneer gaan ze in een eigen tentje? Bij de Livingstone is ook een tentuitbouw te verkrijgen voor twee personen. Let wel op snel uitgeklapt wil nog niet zeggen dat je klaar bent;-) kastjes kleedjes e.d. Komt er ook allemaal bij!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #17 Gepost op: oktober 07, 2014, 06:21:17 pm »

Let wel op snel uitgeklapt wil nog niet zeggen dat je klaar bent;-) kastjes kleedjes e.d. Komt er ook allemaal bij!
En dat laatste heb je dus zelf in de hand. Ten eerste is de troep die je meeneemt bepalend. Maar ten tweede ook het type vouwwagen. Bij de modellen als Cocoon, Malawa, Zambesi RL en de Panama kun je makkelijk bij de spullen onder het bed. Wij hebben dan ook amper spullen in de voortent staan, blijft allemaal in de kratten onder het bed. Bed optillen en je kunt er bij.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Drees

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 07, 2014, 09:30:17 pm »

En dat laatste heb je dus zelf in de hand. Ten eerste is de troep die je meeneemt bepalend. Maar ten tweede ook het type vouwwagen. Bij de modellen als Cocoon, Malawa, Zambesi RL en de Panama kun je makkelijk bij de spullen onder het bed. Wij hebben dan ook amper spullen in de voortent staan, blijft allemaal in de kratten onder het bed. Bed optillen en je kunt er bij.
Dat is inderdaad echt heel handig. Je kunt enorm veel kwijt onder het bed en je hoeft nauwelijks te sjouwen met spullen. Wij gebruiken dan ook geen kastjes, doen alles in kratjes onder het bed. Bij langer verblijf zet ik de kratjes met kleren trouwens wel in de wagentent. Dan kunnen de kinderen bij hun kleren als ze bv vroeg naar de wc moeten. Bij de Malawi kun je ook nog heel veel kwijt onder het dekzeil. Die spullen moet je er eerst afhalen voor het opzetten, maar bij ons zijn het spullen die we toch altijd nodig hebben, zoals tafel en stoelen.

Maar inderdaad, het is fijn een snelle opzetter te hebben, maar toch ben je, met volledig opzetten en inrichten, toch nog wel even bezig. Voor een enkele overnachting ben je wel zo klaar, dat is niet te vergelijken met een tent (ook wij hebben jaren met een tent gekampeerd). Heerlijk is dat! Wij gaan niet meer terug naar een tent, door het opzetgemak, de keuken en vooral door het geweldige bed. :J
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #19 Gepost op: oktober 07, 2014, 11:13:59 pm »

Wij hebben een Kavango (aart kok) en we gebruiken geen kratjes, behalve voor de boodschappen  :J

Voor het betere trekwerk gebruiken we een reistas waarin voor 1 of 2 dagen kleding zit. De toilettas is altijd al bereikbaar omdat daarin ook de uitbreiding van de ehbo tas zit. Beiden liggen dan trouwens in de auto zodat ze atijd (ook bij een eventuele hotelovernachting) gebruikt kunnen worden.
Voor het "we kunnen" langer blijven gebruiken we de gewone tassen die dan onder het opklapbare bed vandaan komen en na gebruik weer weg gezet worden. Het grondzeil rits ik er dan soms wel en soms niet in. Dat zit er bij ons niet standaard ingeritst omdat wij de slaapcabine onder het tweede bed gebruiken en het samen wel héél zwaar gaat worden om te tillen.
Als ik zeker weet dat ik langer ga blijven neem ik meer moeite om te klappen en zet ik het een en ander op aan kastjes en andere kampeerzooi die je iegenlijk niet nodig hebt maar toch weer elk jaar mee neemt  :I

Als het moet sta ik binnen 15 minuten, ten minste als het terrein het toelaat uiteraard. Als het niet moet open ik na het rechtzetten van de wagenbak eerst een bier  en ga dan over in de  KK modus. Dan staan we tussen de 30 minuten en 3 uur  :H
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

PetraL

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #20 Gepost op: oktober 08, 2014, 12:27:38 am »




Als het moet sta ik binnen 15 minuten, ten minste als het terrein het toelaat uiteraard. Als het niet moet open ik na het rechtzetten van de wagenbak eerst een bier  en ga dan over in de  KK modus. Dan staan we tussen de 30 minuten en 3 uur  :H

Haha! precies zoals ons. Goed omschreven :-)

@ Otto1977, door jullie budget kan je idd een mooie nieuwe kopen, en naar wat ons verteld is, zijn de nieuwe vw's allemaal "snel" op te zetten.
Schijnt dat het in de voortenten het werk gaat zitten... Daarom vind ik dus ook een mogelijke "kort-verblijf" (in ons geval de luxe luifel) optie een fijn iets.
En de voortent maakt ook vaak het verschil in grootte.
Bij de grote vakantie vinden wij ruimte erg belangrijk. Lijkt mij dat een kleinere voortent veel makkelijker/sneller op te zetten is. Maar nogmaals wij willen ruimte, dus daar is de tijd dan ook naar.

Overigens zijn wij zeer tevreden met het opzetten van onze vw.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2014, 12:37:28 am door PetraL »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #21 Gepost op: oktober 08, 2014, 07:25:06 am »


Als het moet sta ik binnen 15 minuten, ten minste als het terrein het toelaat uiteraard. Als het niet moet open ik na het rechtzetten van de wagenbak eerst een bier  en ga dan over in de  KK modus. Dan staan we tussen de 30 minuten en 3 uur  :H
Dat is idd de definitie van snelklappen ook in ons geval. Als het moet...  WW

Voor mij toch nog een belangrijk punt, als er te veel losse stokken en bouwinstructies (plannetjes) aan te pas komen dan is het voor mij ook niet snelklappen meer.  Het moet een beetje zichzelf uit wijzen, maw het klappen moet wat vanzelf gaan zonder te ingewikkelde toeren van buisje hier, buisje daar, knopje ginder... Gewoon simpel en degelijk zoals de onze :#
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2014, 07:29:18 am »

Wij zijn in het bezit van een Panorama en die zet na enige oefening zeer snel op. Ook voor een enkele overnachting. Bijkomend voordeel is dat bij een enkele overnachting dat je meteen een luifel hebt, je ritst het voorpand er gewoon niet in. Nadat de klapper waterpas staat (dat doen wij met een leveler en accuboor) binnen 10 minuten ongeacht ondergrond , staat de basis in nog eens maximaal 10 minuten met 8 haringen. Er zijn dan 4 slaapplaatsen beschikbaar en we kunnen koken. Inklappen is nog minder werk als grondzeil e.d. niet is ingeritst. Wij gooien altijd het gaatjestapijt op de grond dat toch bovenop de vouwwagen licht, die is opgevouwen 220x160 en past precies voor de bedden en kan er dan ook zo weer op gegooid worden.

Het is ons gebleken dat om het klappen snel te kunnen doen het idd erg belangrijk is om uit de wagenbak te kunnen leven. Wij hebben alleen de kleding in de voortent staan in 3 plastic bakken. Deze staan in de auto tijdens het reizen. Van volledig uitgepakt en opgezet (luifel en annex en alle haringen en stormbanden) tot rijden lukt ons binnen 45 minuten. Maar toen hadden we echt haast.... En wij reizen niet bepaald licht, eerder enorm uitgebreid met 6 klapkratten onder het bed met eten, speelgoed etc etc.

Niet onbelangrijk, sinds de vervanging van de Dakota door de Panorama heeft mijn huwelijk een stuk minder te lijden van de opzetten en afbreken van de vouwwagen. En dat is erg fijn!  :K
Gelogd

L4a

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #23 Gepost op: oktober 08, 2014, 08:38:24 am »

Wij zijn na een Trigano Odyssee zelf op zoek naar een Combi Camp (Venezia, Valley of Country). Wij zijn op dit moment met 1 kind en nr. 2 is onderweg. De oudste zal nog wel een paar jaar bij ons in de tent slapen, dus we willen i.i.g. een versie met gastencabine.

De reden dat wij van het principe zoals de Odyssee afstappen is dat bij een enkele overnachting (na een lange dag reizen) je bij dit soort wagens toch altijd nog een aantal haringen en stangen moet neerzetten. Dit alles stond bij ons altijd in ongeveer 20 minuutjes, dus dat is al snel. Maar bij een CCV of CCC trek je de basis binnen een paar minuten open zonder haringen te moeten slaan en stangen te moeten zetten. Dit lijkt ons persoonlijk een heerlijke vooruitgang. Als we langer zouden blijven staan kunnen we naar behoefte de luifel/voortent erbij opzetten, maar dit staat bij een CC volgens mij ook binnen niet al te lange tijd.
Daarnaast hebben we nog een aantal andere punten waarom we willen overstappen van merk, maar bij deze i.i.g. een omschrijving van de reden waarom we nog 'sneller' willen klappen.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #24 Gepost op: oktober 08, 2014, 09:49:23 am »

@ L4a: Goed bezig!


De argumenten die je aanhaalt kloppen precies. Ik kan je dan wel aanraden om een versie met verhoog bed te kiezen. Dan hoef je bij een tussenstop of korte overnachting niets van het bed te halen en kunnen de kinderen eenvoudig op de deksel slapen. Wij hadden daarvoor logeermatrasjes bij ons die we dan op het deksel konden leggen, maar dat gaat ook met inflatables of zo.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2014, 04:09:30 pm door C5CCV »
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #25 Gepost op: oktober 08, 2014, 01:47:05 pm »

Ik kan me er alleen maar bij aansluiten. Het verhoogde bed is echt ideaal! Voor een enkele overnachting zetten wij bijna ook altijd de luifel erbij op. Omdat wij hem aangeritst laten zitten, staat deze ook in 5 minuten!
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #26 Gepost op: oktober 08, 2014, 05:56:43 pm »

Wie verteld even dat een camplet ook een zeer geschikte optie is, opzetten  in 5 minuten, incl voortent.
De nieuwe heb je wel beneden 10.000 euro.
Lekkere lichte wagen (250 kilo), met vast deksel. en 4 persoons (met gastencabine  uit te breiden naar 6 pers) de nieuwe types hebben een mooie ruime ronde luifel. (optie). kijk maar eens op youtube en zoek eens op camplet, dan zie je meteen de opzet instructie staan.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #27 Gepost op: oktober 08, 2014, 06:00:57 pm »

Wij zijn na een Trigano Odyssee zelf op zoek naar een Combi Camp (Venezia, Valley of Country). Wij zijn op dit moment met 1 kind en nr. 2 is onderweg. De oudste zal nog wel een paar jaar bij ons in de tent slapen, dus we willen i.i.g. een versie met gastencabine.

De reden dat wij van het principe zoals de Odyssee afstappen is dat bij een enkele overnachting (na een lange dag reizen) je bij dit soort wagens toch altijd nog een aantal haringen en stangen moet neerzetten. Dit alles stond bij ons altijd in ongeveer 20 minuutjes, dus dat is al snel. Maar bij een CCV of CCC trek je de basis binnen een paar minuten open zonder haringen te moeten slaan en stangen te moeten zetten. Dit lijkt ons persoonlijk een heerlijke vooruitgang. Als we langer zouden blijven staan kunnen we naar behoefte de luifel/voortent erbij opzetten, maar dit staat bij een CC volgens mij ook binnen niet al te lange tijd.
Daarnaast hebben we nog een aantal andere punten waarom we willen overstappen van merk, maar bij deze i.i.g. een omschrijving van de reden waarom we nog 'sneller' willen klappen.
Met de odyssee nog nooit haringen met overnachting gebruikt.
Hooguit 2 om te zorgen dat deze met wind niet weer inklapt.
Maar gebruikte meestal de keuken daarvoor.
En verder alleen de middenstand bovenin .
Binnen 5 a 10m lag je al in bed als het moest.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

JXP

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #28 Gepost op: oktober 08, 2014, 07:31:07 pm »

Hallo!

Na jaren kamperen in een tent, willen we nu een vouwwagen aanschaffen. Belangrijkste criteria zijn:
- Voor 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen).
- Opzettijd inclusief voortent maximaal 1 uur.
- Budget maximaal € 10.000 bij aanschaf van een nieuwe.

Alle tips zijn welkom! Alvast super bedankt!

Groeten Otto
Otto. Er zijn veel wagen die in 1 uur staan. Echter afbreken is een ander verhaal. Ik weet niet hoe anderen dit ervaren maar bij een Jamet 4x4 staat binnen één uur inclusief haringen, echter afbreken duurt zeker 2 a 3 uur. Dit komt omdat allen weer schoon moet zijn voor je de tent inklapt. Zeker als het gras nog nat is zal je alles droog moeten maken. Hou hier ook rekening mee. Succes met zoeken.
Gelogd

L4a

  • Gast
Re: Welke vw is snel op te zetten?
« Reactie #29 Gepost op: oktober 08, 2014, 08:46:51 pm »

Met de odyssee nog nooit haringen met overnachting gebruikt.
Hooguit 2 om te zorgen dat deze met wind niet weer inklapt.
Maar gebruikte meestal de keuken daarvoor.
En verder alleen de middenstand bovenin .
Binnen 5 a 10m lag je al in bed als het moest.

Wij hebben serieus een keer toen de wagen niet geheel goed vast stond met haringen een flinke windvlaag onder de voortent gehad waardoor het geheel terug wilde klappen. Door de middenstand bovenin kon dit eigenlijk niet, met gebogen schuifstangen als gevolg. (dit was niet tijdens de nacht gelukkig), dus daarom zorgden we er i.i.g. voor dat hij voor een nacht vast genoeg stond. Dus daarom waren wij wel iets langer bezig dan 10 min (en er moest vaak nog geleveld worden, alle spullen onder het riante dekzeil vandaan etc. Dat zit bij mij bij die 20 min. in)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal