Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat voor snoer/aansluiting nodig?  (gelezen 18606 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thieyo

  • Gast
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2015, 09:37:26 am »

Ik lees hier dat sommige mensen de haspel opgerold laten, op zich geen probleem met een LED lampje, maar als je bv een koffiezet app, waterkoker, of zelfs een elektrische bbq aansluit dan kan de haspel zo heet worden dat deze begint te smelten met kortsluiting tot gevolg. Dit is dan ook precies de reden waarom je bij een stofzuiger het snoer altijd volledig moet uitrollen. Dit is geen fabel! Ik heb de voorbeelden in de praktijk met mijn eigen ogen mogen aanschouwen.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #16 Gepost op: januari 26, 2015, 10:00:53 am »

Ik ben het met Thieyo eens, een haspel/stofzuigersnoer moet je helemaal uit rollen. Zo is mij dat altijd geleerd en ik heb zelf een keer meegemaakt, met iemand die dat onzin vond, dat de hele haspel begon te smeulen. Gevolg kortsluiting in de meterkast, het aangesloten apparaat kapot en de haspel met snoer compleet weg gesmolten in een paar minuten tijd.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #17 Gepost op: januari 26, 2015, 11:56:35 am »

Ik wil dit toch een beetje nuanceren. Bij de veel haspels staat gewoon vermeld welk vermogen er gebruikt mag worden bij een bepaald percentage afgerold snoer. Dat kun je rustig aanhouden, want dat staat er niet voor niets op. Veel moderne haspels hebben bovendien een temperatuursensor. Daar moet je niet absoluut op vertrouwen (al was het maar omdat je bij afschakelen een tijd moet wachten voor hij weer in bedrijf komt), maar het is een goede secundaire zekerheid.

Daarnaast geldt in z'n algemeenheid: hoe dikker het snoer, hoe kleiner de warmte-ontwikkeling. Het genoemde voorbeeld van de stofzuiger is daarvoor illustratief, helemaal terecht en kun je ook voelen: de meeste stofzuigers hebben een relatief dun snoer, maar zijn desondanks pakweg 1600 watt. Daarvan is het beslist verstandig om het in z'n geheel uit te rollen als je van plan bent meer te doen dan wat kruimels rond de kattenbak weg te zuigen. Zeker als je 'm op vol vermogen gebruikt. Je kunt, zelfs als het snoer afgerold is, vaak merken dat het na gebruik een beetje lauwwarm aanvoelt (en daardoor overigens ook weer makkelijk oprolt). Dat geldt tevens voor andere continue gebruikte apparaten, zoals de genoemde BBQ.

Bij gebruik van een koffiezetter of een kleine waterkoker op een klos van pakweg 3 x 2,5 mm² op een camping waar je 6 of 10 ampère mag trekken hoef je echter niet zo snel bang te zijn. De afname van het maximumvermogen vindt bij dergelijke apparaten alleen plaats gedurende de relatief korte opwarmtijd. Dus zodra de koffie gezet is of het water kookt, zakt het vermogen naar 'weinig' (warmhoudplaatje) resp. 'niets' (waterkoker). En van 800 tot 1200 watt gedurende een paar minuten wordt een klos met 3 x 2,5 snoer echt niet overmatig heet.

De situaties waarin in een paar minuten een klos wegsmelt, betreft meestal klossen van 3 x 1,5 mm² of zelfs 3 x 1,0 mm² bij gebruik van een continue vermogen. En dan vaak ook nog eens met snoer met een PVC mantel.

Goedkoop is ook hierbij duurkoop
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2015, 12:03:03 pm door Frankie »
Gelogd

Thieyo

  • Gast
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #18 Gepost op: januari 26, 2015, 01:02:30 pm »

Ben ik ook helemaal mee eens, ik rol mijn haspels ook niet altijd af, maar ik weet ook dat heel veel mensen geen verstand van elektriciteit hebben en voor hen is een haspel een haspel. Vandaar toch even deze opmerking. Een gewaarschuwd mens voor twee, toch.
Gelogd

patser

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 65
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Violist 2020 ex Arizona 2015
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #19 Gepost op: februari 22, 2015, 11:26:17 am »

Volgens de NEN3140 moet een haspel geheel uitgerold zijn. Dat je het teveel aan snoer op een hoop legt maakt niet uit. Zelf leg ik het achter de caravan verdeeld. Met de klapper ga ik dit ook doen.
Gelogd

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #20 Gepost op: februari 22, 2015, 11:50:58 am »

heb zelf ook zo'n 50m, laat lekker op de haspel wat ik niet nodig heb, helemaal afrollen is alleen nodig als je veel (meer dan 1200watt )
verbruikt, dat gebeurt bij mij nooit, scheelt weer................
Peter
Weet wel peter dat je dan een spoel creëert hret is beter om hem helemaal af te rollen ook al lijkt het onzin want voorkomen is beter dan genezen
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #21 Gepost op: februari 22, 2015, 12:03:45 pm »

Volgens de NEN3140 moet een haspel geheel uitgerold zijn. Dat je het teveel aan snoer op een hoop legt maakt niet uit. Zelf leg ik het achter de caravan verdeeld. Met de klapper ga ik dit ook doen.
NEN3140 heeft betrekking op bedrijfsmatig gebruik. Als de normen voor bedrijfsmatig gebruik overal op privé gebruik van toepassing verklaard zou worden, dan zou geen enkele persoon meer een ladder tegen z'n gevel mogen zetten en geen boormachine meer in z'n handen mogen hebben omdat die niet gekeurd, noch periodiek geïnspecteerd zijn en niet -per definitie- door een voldoende vakkundige persoon gebruikt worden. :)
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #22 Gepost op: februari 22, 2015, 12:38:14 pm »

voor alle hier beschreven reacties blijft het het zelfde, gebruik je gezonde verstand!
als je niet verder komt dan wat ladertjes voor telefoons en een koelkast hoef je de 3x2,5 (HO7RN) echt niet af te rollen,
bij wat grotere vermogens zoals bv de genoemde electrische bbq moet dat wel,.

het gaat er om dat je even nadenkt bij wat je doet!

en ja, better save than sorry

                      Peter  I: I:
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #23 Gepost op: april 09, 2015, 08:35:59 pm »

Ik ben nog nieuw op het geboed van camping elektra, maar aangezine er al zoveel topics over stekkers ed zijn, ste ik mijn vraag hier.

Ik heb bij De Vrijbuiter de navolgende combinatie gekocht.
Een stekkerblok(3) met 20 mtr snoer, een verlengsnoer van 10 mtr. Dit in een CEE uitvoering en een losse Verloop van CEE naar een standaard stroom aansluiting. Trouwens ook een safebox geschikt  voor een CEE aansluiting (voor de verlengkabel). Dit geeft mij  redelijk flexibele mogelijkheden. Oh ja in mijn keukenblokje heb ik een trafo voor het pompje voor de kraan  en ook drie stekkeraansluitingen gemaakt. Dus stroomaansluitingen Wat mij brtreft genoeg.

Naast dit soort stekkerdozen met een CEE stekker (voor de aansluting op de camping) en een normale 220v stekkerdoos (?), zie ik ook "ten/vouwwagen units" met een zekering zoals deze:


Is zo'n unit nodig? ze kosten aanzienlijk meer dan de stekkerdoos die eerder gepost is.

Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #24 Gepost op: april 09, 2015, 09:06:47 pm »

Zo'n stekkerdoos met een zekering heb ik ook. Maar eigenlijk is het niet zo zinvol, vaak zijn die zekeringen sterker dan de zekering die op de campingpaal zit, dus als je er teveel aanhangt klapt die laatste er uit. Een stekkerdoos met een aardlekschakelaar biedt wel extra veiligheid, maar die is nog duurder. Tsja, wat is nodig? Ik denk dat de meeste mensen zonder aardlekschakelaar kamperen. Ik heb zelf niet op kabels en aansluitingen bezuinigd en van die cee kabels gekocht, maar ook daar verschillen de meningen over.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2015, 09:14:44 pm door weep »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #25 Gepost op: april 09, 2015, 09:17:39 pm »

Een stekkerdoos met een zekeringheb ik ook. Maar eigenlijk is het niet zo zinvol, vaak zijn die zekeringen hoger dan de zekering die op de campingpaal zit.
Dat klopt. In feite dient een zekering(-automaat) op een camping het primaire doel het verbruik te beperken. Natuurlijk is het ook een kortsluitveiligheid, maar bij echte kortsluiting is de waarde van de zekering(-automaat) nauwelijks van belang. Die gaat er dan altijd wel uit  of-ie nou 6A of 16A is.
Een aardlekschakelaar is inderdaad (uiteraard) wel zinnig.
Persoonlijk vind ik bezuinigen op veiligheid bij electriciteit (en gas uiteraard) een beetje 'penny wise pound foolish'.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2015, 09:22:45 pm door Frankie »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #26 Gepost op: april 09, 2015, 11:52:16 pm »

Ik heb een tussenstekker-aardlekschakelaar er tussen zitten. Bij aansluiting op de omvormer in de auto gebruik ik die niet (bij afschakelen van de omvormer gaat die aardlek steeds mee uit), maar bij aansluiting op de stroomkast heb ik hem er wel tussen. Nat gras, elektra voor de helft buiten, auto's over snoeren die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn, kleine kinderen en aansluitkasten die doorgaans niet op aardlek beveiligd zijn. Genoeg redenen. Gewoon tussen de kast en het snoer of tussen de caravanstekker en het snoer. Beetje vergelijkbaar met zoiets:

http://www.eijlander.nl/D81250-Aardlekschakelaar-Stekker-Met-Stopcontact-230v-16a-30ma-Metdeksel-a-413156-2847.html

Als verlengsnoer gebruiken we een 25m snoer 3x1,5mm2 neopreensnoer. Neopreen is duurder, maar heeft grote voordelen tov PVC. Zo kan het probleemlozer over steenslagpaden liggen waar auto's rijden en is het vele malen hittebestendiger. Neopreenhaspels zijn ook minder gevoelig voor niet afrollen. PVC is goedkoop, maar eigenlijk vrij kwetsbaar.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #27 Gepost op: april 10, 2015, 12:14:55 am »

Zo'n stekker is nog wel te betalen, is die er ook in CEE uitvoering? Anders past hij niet op de meest campingkasten neem ik aan?

Een Crusader stekkerdoos met automatische zekering en aardlek kost 125,-  :Z

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #28 Gepost op: april 10, 2015, 09:43:52 am »

Zo'n stekker is nog wel te betalen, is die er ook in CEE uitvoering? Anders past hij niet op de meest campingkasten neem ik aan?

Een Crusader stekkerdoos met automatische zekering en aardlek kost 125,-  :Z

Wij hebben het andersom. Alles is uitgevoerd met gewone randaarde-aansluitingen (de omvormer ook) en we hebben alleen zo'n verloop als we een keer een 'echte' campingkast tegen komen:



Goedkoper en meer keuze in stekkers, tussenstekkers en snoeren dan alles in CEE uitvoering.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Wat voor snoer/aansluiting nodig?
« Reactie #29 Gepost op: april 15, 2015, 07:40:47 pm »

wat denken jullie dat haniger is 1x een CEE snoer van 30 meter of 1x 10m en 1x20m ?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal