Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: de louisiana van Kwarktaart  (gelezen 7821 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kwarktaart

  • Gast
de louisiana van Kwarktaart
« Gepost op: maart 08, 2015, 05:27:28 pm »

De vouwwagen al ruim een jaar in ons bezit, maar nu wordt het tijd om het ding aan te passen aan de wensen van de moderne mensch.....project numero uno: De keuken!

Hier welbekend, de uitklapbare pootjes onder de keuken van de oudere modellen....wij hebben die ook :J. Vanaf dag een zijn deze bij mij een doorn in het oog, want ze zijn onhandig en ik ben bang dat ze een keer tijdens het rijden uit het klemmetje vallen, met als gevolg dat ik de hele zooi krom rij....
Dus aan het denken gegaan: ik wist algauw dat het uitschuifbare pootjes moesten worden, want dat ken ik nog van de oude wagen van mijn ouders. Hier op het forum het idee opgepikt van wielen onder de keuken en het plan was geboren.
Ik ben gezegend met werk waar we we een lasapparaat en legio ijzer hebben liggen, dus met een middagje stoeien heb ik alvast de poten gemaakt:



Vrij simpel: twee vierkanten buizen die in elkaar passen waarvan op de buitenste twee moeren gelast zitten, zodat ik de binnenste buis met twee bouten kan vastzetten. Aan de onderkant van de binnenste buis heb ik een plaatje gelast en daar heb ik wielen onder gezet. Twee bokwielen en twee zwenkwielen met rem. Als de wielen nu niet blijken te werken, of er gaat er eentje stuk, kan ik ze makkelijk vervangen, omdat deze met bout - moer vast zit aan het plaatje...

Binnenkort haal ik de keuken op uit de stalling en dan maar eens kijken of we de poten eronder kunnen krijgen, wordt vervolgt dus!
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2015, 09:55:50 pm door kwarktaart »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2015, 07:16:06 pm »

Leuk project. Als je nu even naar de bouwmarkt gaat, daar hebben ze bouten met kunststof doppen er op voor betere grip. En ziet er mooi en professioneel uit om de poten mee vast te zetten. Zijn M10 geloof ik.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

kwarktaart

  • Gast
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2015, 06:23:39 pm »

update: vandaag de keuken opgehaald en aan het slijpen en lassen geslagen.....Dat valt nog niet mee: het ijzer waarvan de keuken is gemaakt is erg dun, dus je brand er gauw gaten in met het lassen en het spul trekt krom, dus de schoonheidsprijs krijgt het in ieder geval niet. Nu gaat bij mij functie voor de looks, dus dat maakt me niet heel erg uit.... Vandaag drie poten eronder gezet, dus nog eentje te gaan. Daarna maar eens kijken of we de boel ook nog wat kunnen fatsoeneren, zodat het er ook nog eens leuk uitziet.... wordt vervolgd!



Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2015, 07:40:06 pm »

Misschien kun je het beter poppen of met bouten vastzetten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2015, 08:02:40 pm »

het ijzer waarvan de keuken is gemaakt is erg dun, dus je brand er gauw gaten in met het lassen en het spul trekt krom, dus de schoonheidsprijs krijgt het in ieder geval niet. Nu gaat bij mij functie voor de looks, dus dat maakt me niet heel erg uit.... Vandaag drie poten eronder gezet, dus nog eentje te gaan.
Als je het dan toch met lassen wilt doen kun je het wellicht het beste doen op de manier waarop je restauratie van autoplaatwerk kunt uitvoeren t.w. met puntlassen. Door gaatjes in het plaatwerk te maken en het materiaal wat je er tegenaan wilt zetten, vast te zetten door een puntlas te maken in het geboorde gat.
Gelogd

kwarktaart

  • Gast
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #5 Gepost op: maart 15, 2015, 09:59:22 am »

met popnagels of bouten werkt niet, want dan kan de poot niet meer in de houder schuiven....

opzich gaat het wel met lassen, je moet alleen erg uitkijken dat je er geen gaten in brandt....nu ben ik geen toplasser, dus heb ik een paar gaatjes...

Eerst maar eens die laatste poot eronder zetten en dan ga ik wel eens kijken of ik die gaatjes weer dicht krijg....(vanaf de buitenkant moet dat lukken, want dan kan ik er goed bij....)
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #6 Gepost op: maart 15, 2015, 12:43:57 pm »

....nu ben ik geen toplasser, dus heb ik een paar gaatjes...
blijft er ook geen water in de keuken staan mocht er een keer iets omvallen. Ieder nadeel heb z'n voordeel.
Gelogd
live life outdoors

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #7 Gepost op: maart 15, 2015, 02:07:11 pm »

met popnagels of bouten werkt niet, want dan kan de poot niet meer in de houder schuiven....

opzich gaat het wel met lassen, je moet alleen erg uitkijken dat je er geen gaten in brandt....nu ben ik geen toplasser, dus heb ik een paar gaatjes...

Eerst maar eens die laatste poot eronder zetten en dan ga ik wel eens kijken of ik die gaatjes weer dicht krijg....(vanaf de buitenkant moet dat lukken, want dan kan ik er goed bij....)
Misschien achteraf, maar kun je geen klemmen gebruiken? Of aan de pootjes stripjes lassen die je vervolgens met boutjes vastzet aan de keuken. Goeie ideeen komen vaak als je met de klus bezig of bijna klaar bent.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

kwarktaart

  • Gast
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2015, 09:12:20 pm »

.... Of aan de pootjes stripjes lassen die je vervolgens met boutjes vastzet aan de keuken....

goed idee! alleen zoals je zelf al zegt: voor mijn keukentje te laat ::) Maar als iemand ander ooit nog eens zoiets wil maken....Scheelt dat je dan niet hoeft te lassen aan de keuken en dat is zeker aan te raden, want hij knapt er niet echt van op....

Maarja, over tot de orde van de dag: ik heb de laatste poot eronder gefreubeld en het een en ander proberen te fatsoeneren. Best aardig gelukt, al zeg ik het zelf. Van de week de laatste dingen nog even fatsoeneren, langs de afdeling spuiterij en weer in elkaar zetten.... appeltje eitje! :H









Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #9 Gepost op: maart 16, 2015, 04:52:12 am »

Sorry, nogmaals achteraf. De nieuwe Jamets hebben de pootjes wat schuin naar buiten staan waardoor de keuken stabieler is.
Maar verder handig gedaan. Het opknappen zal je ook goed lukken denk ik.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

kwarktaart

  • Gast
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #10 Gepost op: maart 16, 2015, 06:19:07 am »

Heb ik aan zitten denken om dat te doen, maar ik vind dit mooier er de keuken staan zo ook goed stabiel. Evt kan ik de wielen er nog onderuit halen, dan staat de keuken op vier plaatjes van 7 x 7....dan staat ie nog stabieler!
Gelogd

kwarktaart

  • Gast
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #11 Gepost op: maart 18, 2015, 09:36:02 pm »

update: vanmiddag de eerste kant in de eerste verf gezet....wordt toch nog best wel knap

Gelogd

kwarktaart

  • Gast
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #12 Gepost op: mei 08, 2015, 09:32:00 am »

Inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik hier wat neergezet heb, dus weer tijd voor een update!
De keuken heb ik inmiddels helemaal opnieuw in de verf gezet, dus het project pootjes is klaar!

Wel een ander idee gekregen en uitgevoerd: een ladekastje d'rin.

Nu hoef ik alleen de klep van de keuken nog maar aan te passen, zodat we deze in zijn geheel eraf kunnen halen op de camping. Deze kan nl. door de pootjes niet meer helemaal openklappen....





Gelogd

reekie

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Game Drive
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #13 Gepost op: mei 08, 2015, 10:40:51 am »

Ziet er netjes uit hoor! Je keuken kan weer 10 jaar mee.
Gelogd

kwarktaart

  • Gast
Re: de louisiana van Kwarktaart
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2015, 10:34:02 am »

keuken inmiddels getest en goedgekeurd door vrouwlief :J alleen de pootjes verstellen kan makkelijker....de boutjes waarmee je het pootje vast zet zit nu nl aan de onderkant van de keuken: in de praktijk niet erg praktisch...maarja: het werkt!

Dan het volgende project: stroombeestjes in de klapkar!
Aangezien we alleen een koelkastje op stroom hebben en verder alleen stroom nodig hebben voor het opladen van telefoons, de lamp en batterijen hoef ik niet zo heel veel stroompunten te hebben.
Nu zit er achter in de bak van de vouwwagen een soort kastje onder de bank. Ik vind het wel een prettig idee dat het spul wat aan de oplader ligt, uit het zicht is. tegen de zijkant heb ik daar dus een viertal stroompunten gemaakt die d.m.v een 'gewone' 220 v stekker aangesloten wordt op het snoerhaspel wat onder de vouwwagen ligt. Om niet meteen de stekker eraf te rijden tijdens vervoer, heb ik onder de vouwwagen nog een dummy contactdoos geplaatst waar ik de stekker inprik als we het karretje verplaatsen.


De contactdozen in de vouwwagen


En de doorvoer onder de vouwwagen met net achter de balk de dummycontactdoos
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal