Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?  (gelezen 7907 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rvesan

  • Gast
Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Gepost op: mei 30, 2015, 02:49:19 pm »

Wij gaan deze zomer met de Cocoon naar Noorwegen. We komen met de boot in Bergen aan en rijden vanuit Oslo via de route Zweden/Denemarken weer naar huis. Onze totale reisduur bedraagt 25 dagen waarvan 17 dagen staat gepland voor het stuk Bergen - Oslo.

Normaal gebruiken wij een gasfles Campingaz 907, waar we 5 vakantieweken mee kunnen doen (koken en koffie/thee zetten).
Als we geen stroom hebben dan ligt het verbruik een stuk hoger (koelkast), voor onze verwarming hebben we wel stroom nodig.

Na een blik op de anwb site (http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/kampeeruitrusting/gasflessen) is onze eerste gedachte is om twee Campingaz 907 (butaan) flessen mee te nemen. Bijna alle andere gasflessen zijn te hoog voor vervoer in onze (Masterclass) keuken. Over omruilen maken we ons geen zorgen, dat is met >5kg niet nodig.

Wat we ons wel afvragen is of Campingaz geschikt is voor gebruik in Noorwegen in de zomermaanden. In het voorjaar hebben we wel eens met vorst aan de grond gekampeerd en daar nooit problemen mee gehad. Het alternatief is de Primagaz Twiny Pro (5kg propaan).

Het noordelijkste punt op de door ons geplande route is Dovrefjell, dus we blijven redelijk onderaan in Noorwegen.

Wie van de ervaringsdeskundigen kan ons van advies voorzien?
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2015, 02:51:47 pm door rvesan »
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2015, 03:27:50 pm »

Vorig jaar zijn wij in Noorwegen geweest, hadden een 5kg gasfles bij ons. Hoewel wij best vaak een regenbuitje hadden, was de temperatuur niet zo laag om ons zorgen over het bevriezen van het gas te maken. Begin juli vorig jaar was het in Noorwegen gewoon erg warm...

Ik zou mij over het gas dus geen zorgen maken.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2015, 12:31:30 pm »

Wij komen al jaren in Noorwegen en hebben een paar keer  nachtvorst meegemaakt maar nog nooit problemen gehad met ons campinggaz.
Weet je al een beetje welke campings je gaat bezoeken?
Voor de Dovrefjell vind ik de Magalaupe camping een aanrader. De eigenaar kan je precies vertellen waar de muskusossen zich bevinden  en organiseert ook safaris... een aanrader.
Dit jaar gaan wij ook weer.
Gaat druk worden. :)6] :)6] :)6] :)6]
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2015, 01:20:09 pm »

Lang geleden voordat wij een vouwwagen hadden zijn wij ook naar Noorwegen en Zeden geweest. Met de trein tot aan Narvik aan toe. Ik dacht ook: gas is niet handig. Destijds dus een benzinebrander aan geschaft.
Het was echter een een hele gewone mooie zomer, met heerlijke lange (en geen koude) avonden.
Van te voren zeggen wat het weer gaat doen is lastig. Maar nachtvorst zou ik in het gebied waar jullie heengaan niet verwachten :)

Ik hoor graag hoe het geweest is :)

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #4 Gepost op: mei 31, 2015, 11:18:00 pm »

Vorig jaar zijn wij in Noorwegen geweest, hadden een 5kg gasfles bij ons. Hoewel wij best vaak een regenbuitje hadden, was de temperatuur niet zo laag om ons zorgen over het bevriezen van het gas te maken. Begin juli vorig jaar was het in Noorwegen gewoon erg warm...

Ik zou mij over het gas dus geen zorgen maken.

5 kg flessen bevatten doorgaans een propaan/butaan (LPG) mix. Dankzij de propaan kun je dan tot temperaturen onder 0 rustig stoken. Echte LPG kent om die reden zelfs een zomer en een wintermix (40% propaan, 60% butaan en vv), anders zouden LPG-auto's het in de winter knap lastig krijgen. Campingaz navultanks bevatten bij mijn weten alleen butaan en dat is wel een stukje sneller kritisch, ook al (net) boven het vriesunt. Maar erger vind ik het feit dat het spul echt nergens te krijgen is in Scandinavië. Vroeger met onze reisorganisatie gebruikten we ook de 907 vanwege de goede verkrijgbaarheid, maar er is toen bij ons ook wel eens een fles leeg gelekt omdat het kogelventiel niet goed afsloot. Dan hang je.
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2015, 07:42:58 pm »

Weet je al een beetje welke campings je gaat bezoeken?
Voor de Dovrefjell vind ik de Magalaupe camping een aanrader. De eigenaar kan je precies vertellen waar de muskusossen zich bevinden  en organiseert ook safaris... een aanrader.
Dit jaar gaan wij ook weer.
Gaat druk worden. :)6] :)6] :)6] :)6]
Ben bezig aan de hand van diverse reisverslagen een lijstje te maken met potentiële campings. We zijn van andere vakanties gewend om eenmaal onderweg van dag tot dag keuzes te maken. Dat lijstje en een campinggids gebruiken we daarbij. Dovrefjell staat op onze "must do" list en Magalaupe camping had ik inderdaad al genoteerd.
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2015, 08:44:18 pm »

Een tip voor een camping die erg mooi ligt: hhttp://www.lofthuscamping.com/camping-4
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2015, 10:02:32 pm »

Een tip voor een camping die erg mooi ligt: hhttp://www.lofthuscamping.com/camping-4
Dank, heb ik meteen aan mijn lijstje toegevoegd.
Alle anderen ook bedankt met de toelichting over het gebruik van campingaz. Ik heb besloten gewoon 2x de 907 mee te nemen. Mijn buurman had er nog een te leen en het past mooi in de keuken onderweg.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2015, 10:07:12 pm »

Wij hebben onze keuken binnen staan en als het koud is staat de CV aan.
Wat staat er op je lijstje  qua campings?

Ons rondje:
Boot  Kiel-Gothenborg
Ekebergcamping Oslo
Etnadalcamping Etne
Jostedalcamping Gyttre
Kjornescamping Kjornes
Natvedtcamping Vikersund
Boot Gothenborg-Kiel


Alles onder voorbehoud behalve de boten.
Hoofddoel is lange gletschertocht op de nigardsbreen.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

rvesan

  • Gast
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #9 Gepost op: juni 06, 2015, 10:52:47 pm »

Wij hebben onze keuken binnen staan en als het koud is staat de CV aan.
Wat staat er op je lijstje  qua campings?

Ons rondje:
Boot  Kiel-Gothenborg
Ekebergcamping Oslo
Etnadalcamping Etne
Jostedalcamping Gyttre
Kjornescamping Kjornes
Natvedtcamping Vikersund
Boot Gothenborg-Kiel


Alles onder voorbehoud behalve de boten.
Hoofddoel is lange gletschertocht op de nigardsbreen.

Etnedal, Jostedal en Kjornes staan ook op onze lijst. Daarnaast nog diverse andere campings staan, zeker omdat we nog niet exact weten hoe we gaan rijden en waar we blijven hangen.:
o.a. Elstad Camping, Ringebu - Hunderfossen Camping, Hunderfossen (eventueel bezoek familie-/pretpark) -
Lone Camping Haukeland (voor bezoek Bergen) - Bispen Camping, Skjak - Stordal Camping, Stordal - Laerdal Ferie og Fritidspark, Laerdal, Gloppen Camping, Sandane - en meer ...

De reis is de beleving en daarmee ook ons hoofddoel. We willen absoluut  een aantal fjorden aandoen, daarom hebben we de boot naar Bergen geboekt. De rest is flexibel ....
Bij de Cocoon kook je onder de luifel. We hebben een kleine elektrische verwarming (gaskachels heb ik het niet zo op binnen) en goede kleding, ook voor als het weer wat minder is.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #10 Gepost op: juni 06, 2015, 11:00:13 pm »

Mooi lijstje. ... staan aantal bekende bij.
Tip plan aan de hand  van het weer liever ergens een dag langer of juist korter en doen wat je wilt bij het beste  weer.
Ik ben zwaar allergisch voor pretparken  maar vond Hunderfossen een verademing. Enige minpunt is dat alles in het Noors is maar vond het geen probleem.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2015, 06:52:14 pm »

Hmmm we gaan een beetje offtopic maar kan het niet laten :#
We hebben er ook zo'n zin in!
Ons voorlopige lijstje;

Overtocht Kiel-Oslo Colorline
Birkelund camping (Hovet)
Gudvangen camping
Olden camping Gytri  OF Byrkjelo camping
Solvang camping (Eidsdal)
Camping Trollveggen (Andalsnes)
Donfosscamping (Skjak)
Overtocht Oslo-Frederikshaven StenaLine
en dan bij mooi weer en voldoende energie pakken we nog een dagje Legoland op de terugweg :)

Hoeveel dagen we op welke camping staan weten we nog niet precies, hangt van het weer af en wat er te zien/doen is in de omgeving.
Als we gemiddeld 3 nachten aanhouden zijn we op tijd weer terug voor de boot ;) Er zijn ook campings waar we misschien maar 1 of 2 nachten staan.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2015, 06:58:05 pm door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2015, 06:09:30 pm »

Is Birkelund  je eerste camping?
Dat is nogal een aardig stuk rijden vanuit Oslo. Wel leuke camping.
Je weet dat het verplicht is de energietrappet (naar een schitterend  uitzichtpunt ) bij de ijsbaan in Hol in volle sprint omhoog te nemen.
Record  stast vermoedelijk nog op Havard  Bokko.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2015, 08:26:23 pm »

Is Birkelund  je eerste camping?
Dat is nogal een aardig stuk rijden vanuit Oslo.
Valt mee, volgens Google 214km. En de boot arriveert om 10.00u in Oslo, dus als we daar om 11.00u af kunnen rijden hebben we nog de hele middag om daar te komen.

De terugweg is een stukje verder toeren, vanaf Skjak is het 384km naar Oslo (grotendeels E6 dus is relatief door te rijden),
 maar deze boot vertrekt gelukkig pas om 19.30u dus op tijd vertrekken dan redden we dat ook wel.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Campingaz in Noorwegen of toch propaan?
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2015, 09:16:58 pm »

Oké 214 dat is nog wel te doen... ik dacht dat het meer was. De 384km moet ik niet  aan denken. Dan ben je al bijna 7 uur aan het rijden .....  en je moet een boot halen.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal