Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: nog een lampenvraagje  (gelezen 7456 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johny89

  • Gast
nog een lampenvraagje
« Gepost op: mei 30, 2015, 08:24:29 pm »

Hallo,

ik heb de topics van verlichting gelezen, maar vind niet echt wat ik zoek.
wij zouden deze zomer (en waarschijnlijk herfst) veel willen gaan kamperen met onze "nieuwe" vouwwagen (trigano van 1976) deze heeft geen ingebouwde verlichting noch woonbatterij. Ben ik ook niet van plan in te bouwen want moet zoveel mogelijk gewicht besparen.
Toch is de keuze tussen de lampen veel te groot. (zowiezo hebben we LED koplampjes altijd bij, maar is niet de bedoeling om te gebruiken als voornaamste verlichting)
nu zat ik eerst te denken aan gaslampen, maar las in de topics dat er ook benzine lampen bestaan.
wat zijn de voor en nadelen van zowel benzine, gas als LED lampen, zijn er winkels waar de lampen getest kunnen worden? en wat met CO (bij gas en benzine) en verbruikskost?
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2015, 09:18:51 pm »

Na een steekvlam een paar jaar geleden voor ons geen gaslamp meer. Wij gebruiken een looplamp met lange snoer voor in de wagentent (wordt nu vervangen door een klein sterk oplaadbaar lampje van Decathlon), een warmtelamp onder de luifel en kleine lampjes met gezellig licht op batterijen in de slaaptenten en indien nodig op tafel.
Gelogd

chrishoek

  • Gast
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2015, 09:26:37 pm »

 Ik denk dat het een heel persoonlijke keuze is. Bijvoorbeeld de kleur van het licht, ik zou bijvoorbeeld niet willen kamperen bij wit tl licht maar anderen vinden dat weer geen probleem. Volgens mij is het belangrijkste nadeel van benzine lampen de giftige dampen die bij de verbranding vrij komen.  De gaslamp hebben wij ook afgezworen na een steekvlam. Wij hebben nu 2 ledlampen van coleman, maar die vind ik kwalitatief wel tegenvallen. ::)
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2015, 09:33:20 pm »

de vraag is ga je met stroom kamperen of niet?

Als je dat wel gaat doen is een looplamp reuze makkelijk. ik heb sinds vorige week een looplamp waar ik een ledlamp in heb geschroefd die met een afstandsbediening van kleur kan veranderen. zit een haak aan waarmee je 'm aan een bui kunt hangen. uitgeprobeerd in een gewoon tentje, maar ideaal. en nog dimbaar ook.

is ongeveer als deze:
https://www.conrad.nl/nl/mood-light-grundig-led-verlichting-mood-light-meerkleurig-1000345.html?WT.mc_id=gshop&gclid=CKP2v52a6sUCFSLKtAodvUsA0Q&WT.srch=1
Gelogd
Adventure Awaits

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2015, 09:51:11 pm »

Ik heb zelf een benzinelamp deze bevalt prima, en voor in de wagentent een lamp op batterij/accu.
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2015, 10:03:53 pm »

Wij gebruiken binnen een 240v spaarlamp, en voor bij de keuken een 7 watt ledstrip. Voor onder de luifel hebben we een Coleman mini benzinelamp. Die steken we overigens een paar meter van de tent af aan, en gebruiken we nooit binnen.

Bij de scheerlijnen uiteinden staan solarlampjes, 1 euro bij de bazaar, action, obelink.....
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2015, 11:42:33 am »

Wij hebben een benzinelamp van coleman, wij gebruiken wel de originele benzine van coleman, (die in die literflessen) ik heb thuis eens euro95 gebruikt, werkt prima maar deze stinkt erg, vind ik.
Ik heb hem ook binnen in de voortent en ik loop er s'avonds mee naar toilet ( bij onvoldoende licht op camping )
Qua zuinigheid? Ik heb er eigenlijk nooit echt op gelet, volgens mij heb ik aan 1 liter voor 2,5 week echt meer dan genoeg.
Ik heb hem zeker al wel 13 à 14 jaar en hij bevalt nog prima, ik mag graag in campingzaken/boeken snuffelen maar ik ben nog geen lamp tegengekomen die mij ervan overtuigd heeft over te stappen naar iets anders.
Het is wel persoonlijk denk ik, wij gaan altijd met vrienden en die willen gewoon het licht aanklikken.
Gelogd

veenwind

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: cabanon malawi
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2015, 12:37:36 pm »

We hebben 2 klemspotjes bij ikea besteld. Type Jansjo. Prima. Zit 3,5 m snoer bij en een schakelaartje. Op basis van de info bij een lampenitem elders. Aanrader!
Gelogd

Nirak

  • Karin, Peter en Nicolo. Van Arizona, naar Odyssee, naar Panama — naar Nano 👍
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 273
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Nano met Basekitchen
  • 'Camouflage Klapper'
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2015, 01:05:43 pm »

We hebben 2 klemspotjes bij ikea besteld. Type Jansjo. Prima. Zit 3,5 m snoer bij en een schakelaartje. Op basis van de info bij een lampenitem elders. Aanrader!
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/series/18294/
Ja, die hebben wij van de week ook meegenomen, de klemlampjes hebben zelfs een energielabel zie ik net  ::) wij hebben ook nog 2 lampjes met USB steker meegenomen, ze zijn makkelijk op te bergen, nemen niet veel ruimte en je kan ze mooi richten, goed licht en ik vind ze ook mooi om te zien....
Zweeds design in de vouwwagen  :J
Gelogd
Dans met je hart en je voeten zullen volgen.

Muilwijk

  • Gast
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2015, 03:49:07 pm »

Wij hebben naast een led lantaarn ook een campingaz lampje met van die prikblikjes. Geeft fijn licht. Meestal kamperen we met alleen een luifel en staat hij daar dus. Binnen gebruiken we alleen de ledverlichting.
De originele campingaz blikjes zijn vrij prijzig, maar bij de Action verkopen ze ook prikblikjes van hetzelfde type. Ik geloof dat die 1 euro kosten tegen bijna 3 euro van de campingaz. Met een blikje doen we een paar dagen. Ligt er ook aan hoeveel licht je wilt hebben.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2015, 04:02:16 pm »

Wij gebruiken al jaren een Coleman lamp met 3 standen. Stand 1 geeft behoorlijk licht om bv te lezen, stand 2 geeft minder licht, dus gezellig om bij te zitten met bv een lekker drankje, en stand 3 is een nachtlampje, dat wij 's-nachts laten branden in de voortent. Geeft genoeg licht als je er midden in de nacht uit moet. 's-Morgens de lamp weer aan de oplader, en 's-avonds weer te gebruiken. Het voordeel is ook dat deze lamp overal te gebruiken is. In de tent, voor de tent, onder de luifel, achter de tent, enz.enz. 
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

johny89

  • Gast
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2015, 08:30:41 pm »

allereerst dank voor de reacties,
ivm de steekvlammen van de gaslampjes, is dit met merklampjes? en bij het aansteken of tijdens het branden?
en weet er iemand of je deze in de tent zelf veilig kan laten branden? vb voor een koude nacht ofzo?
we zullen vooral zonder stroom kamperen dus een 230v lamp is niet echt een optie.
hoelang gaan de batterijen van zo een oplaadbare led-lantaarn mee? niet branduren, maar ieder jaar nieuwe of kunnen ze mee voor langer? want deze zullen natuurlijk tijdens de winter niet gebruikt worden en oplaadbare batterijen hebben de neiging steeds minder vermogen op te nemen.
eventueel enkele goede winkels voor kampeerspullen in Belgie (of is een gewone stock genoeg)?
ik zie dat er Adventure primus verkocht word zelf ken ik dit merk niet, is er iemand van jullie bekend hiermee?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #12 Gepost op: mei 31, 2015, 10:50:24 pm »

gaslampen hebben een inherent veiligheidsprobleem wat super eenvoudig op te lossen is (en ooit door Coleman ook gedaan is), maar wat om de één of andere reden nooit verplicht geworden is. Gaslampen branden op gas, wat echter vloeibaar in een blik of tank zit. Als de lamp omvalt, komt niet het gasvormige gas boven uit het blik in de brander terecht, maar het vloeibare onder uit de tank. Dat geeft de beruchte steekvlam. Overigens doen alle gasapparaten dat die rechtstreeks op blik of tank gemonteerd worden, ook verfbranders, kooktoestelletjes en heaters. De oplossing is simpel, gewoon door de brandstofleiding eerst door de vlam te leiden. Benzinebranders en -lampen hebben dat probleem niet. Die hebben altijd een gestookte vergasser aan boord (meestal door een leiding over of door de brander) en deze kunnen dus rustig omvallen of zelfs op z'n kop gebruikt worden zonder de beruchte steekvlam. Benzinelampen zou ik alleen met Coleman fuel stoken als je ze in afgesloten ruimtes gebruikt. Euro 95 fikt fantastisch, maar de dopes die voor een automotor heel goed zijn, zijn niet zo best bij inademing. Coleman Fuel is vele malen zuiverder. Wel duur, maar lampen zijn zuinig.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #13 Gepost op: mei 31, 2015, 10:59:00 pm »

Bij branders is het wat beter te zien.

Deze geeft dus wel een steekvlam als hij omvalt:



Deze niet:



En interessanter, deze gaslamp dus ook niet:

http://www.koeder-laden.de/en/Fishing-Accessories/Useful/Coleman-Gas-Lamp-3011-HPX-100-Watt.html?actpicid=4

Maar zelf zou ik gewoon voor een goede led lamp gaan, gevoed door standaard penlight batterijen. En als je daar goede oplaadbare voor wil hebben, moet je Eneloop nemen. Laat je niet misleiden door het relatief lage mAh wat er op staat, die accu's zijn fantastisch. Nagenoeg geen zelfontlading en apparaten bij ons in huis die heel batterijkritisch zijn, willen met die dingen ineens wel. Het canon-fototoestel van mijn vrouw staat bekend om het enorm snel leeg trekken van de batterijen (op de meeste oplaadbare batterijen soms maar een stuk of 50 foto's), terwijl het record met twee van die Eneloops momenteel op 400 staat.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2015, 11:04:37 pm door sanderv »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: nog een lampenvraagje
« Reactie #14 Gepost op: mei 31, 2015, 11:11:12 pm »

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal