Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: koelboxperikelen bij gebruik op gas  (gelezen 2777 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

  • Gast
koelboxperikelen bij gebruik op gas
« Gepost op: juni 25, 2015, 10:10:54 pm »

Ik ben in het bezit van een Dometic Combicool koelbox in de vouwwagen. Ben even kwijt of het een RC1200 of RC1600 is. In ieder geval, het ding kan op zowel 230 als 12 volt en ook op gas. Tot voor kort was koelen op gas geen probleem. Maar nu loop ik tegen problemen aan. Het lukt niet het gas aan te krijgen als ik niet eerst een minuut of 15 'voorverwarm' op stroom. Als éénmaal de condensator op temperatuur is, lukt het wèl om op gas te draaien.

Wat er gebeurt:

- ik hou de regelknop ingedrukt, gas stroomt hoorbaar
- hoe vaak ik de piezo-ontsteker ook indruk, er gaat niets branden
- laat ik de regelknop los en druk ik nogmaals op de piezo-ontsteker dan 'ploft' het aanwezige gas.

Hieruit trek ik de conclusie dat er gastoevoer is en ook dat de ontsteker werkt, in ieder geval op het moment dat ik de regelknop loslaat.

Verwarm ik de boel eerst voor op stroom en herhaal ik bovenstaande, dan ontsteekt de koelbox moeiteloos en gaat ook niet meer (vanzelf) uit. Daaruit trek ik de voorzichtige conclusie dat ook het thermokoppel z´n werk doet. Schakel ik de koelbox uit door de regelaar op 'nul' te draaien en wacht ik een paar minuten dan ontsteekt de koelbox zonder problemen op gas. Wacht ik langer tot de boel weer afgekoeld is, dan herhalen de problemen zich.

Iemand enig idee welk onderdeel hier roet in het eten gooit/kan gooien?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: koelboxperikelen bij gebruik op gas
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2015, 10:47:33 pm »

Ik gok op de thermokoppel. Waarschijnlijk loopt die op het einde, maar doet hij het nog net genoeg om voorverwarmd genoeg stroom te leveren.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: koelboxperikelen bij gebruik op gas
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2015, 10:56:01 pm »

Maar het indrukken van de regelknop 'overbrugt'  toch de functie van het thermokoppel? Met andere woorden: zolang ik de knop ingedrukt houd zou de vlam moeten blijven branden? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: koelboxperikelen bij gebruik op gas
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2015, 11:34:28 pm »

Nee, dat heb je goed begrepen. Maar is de eerste gedachte bij wat je schrijft. Een andere mogelijkheid kan zijn dat de sproeier iets verstopt/verkleind is door vervuiling/corrosie, waardoor hij te snel uitstroomt.
Dit soort problemen lost zich vaak 'vanzelf' op als je het demonteert, schoonmaakt, smeert (gasvet) en weer monteert. Wat het dan precies is geweest weet je niet, maar is dan ook niet meer belangrijk
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2015, 11:37:47 pm door Drikusniet »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: koelboxperikelen bij gebruik op gas
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2015, 11:40:56 pm »

OK dank je  :)

 Leuk klusje voor volgend weekend...  ::)  :P
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: koelboxperikelen bij gebruik op gas
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2015, 06:21:02 pm »

Bekijk ook het filter even. In onze oude Electrolux zat een filtertje in de slangtule om viezigheid buiten de koelbox te houden. Alle kleine beetjes helpen. Het filter lijkt op het filter van een sigaret.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

nikkel1964

  • Gast
Re: koelboxperikelen bij gebruik op gas
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2015, 10:52:46 pm »

Bekijk ook het filter even. In onze oude Electrolux zat een filtertje in de slangtule om viezigheid buiten de koelbox te houden. Alle kleine beetjes helpen. Het filter lijkt op het filter van een sigaret.

Daar zal ik ook even naar kijken, dank! Maar ik snap dan nog steeds niet dat de boel na even voorverwarmen probleemloos (dagenlang) blijft branden en zonder dat voorverwarmen ik de vlam niet eens even aan het branden krijg.  :? :? :?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: koelboxperikelen bij gebruik op gas
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2015, 12:53:06 pm »

Daar zal ik ook even naar kijken, dank! Maar ik snap dan nog steeds niet dat de boel na even voorverwarmen probleemloos (dagenlang) blijft branden en zonder dat voorverwarmen ik de vlam niet eens even aan het branden krijg.  :? :? :?
Ik denk toch alles uit elkaar halen, nakijken/schoonmaken en weer proberen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal