Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke kachel te kiezen  (gelezen 41855 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Welke kachel te kiezen
« Gepost op: september 24, 2015, 04:09:53 pm »

Na vorig voorjaar met  een eigenlijk te klein kacheltje te hebben gezeten ben ik op zoek naar een nieuwe alleen weet ik niet welke onze panoramatent warm krijgt ik zie Door de bomen het bos ff niet meer ook al sta ik er midden in tips zijn welkom

Budget is trouwens beperkt dus boven de 150 kunnen we niet gaan welke is goed
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #1 Gepost op: september 24, 2015, 04:24:25 pm »

Veel warmte komt van gaskachels. Nadeel: Veel vocht door de verbranding. Elektrisch is droog, maar minder vermogen. Mijn oplossing: Pizzasteen op het gasfornuis, goedkoop en compact. Plus 2-3 elektrische kacheltjes van 500 watt, zodat je het kan verspreiden over de wagen. Totale prijs 12,95 + 3*10 = € 43
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #2 Gepost op: september 24, 2015, 05:08:16 pm »

Wij hebben zelf een keramisch kacheltje -->http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/verwarmen/eurom-sf1525-kachel.html?gclid=COTK_8b4j8gCFQb4wgod5WYIpQ Op frisse avonden (+-10 graden) met regen in het zwarte woud konden we het in de voortent 19/20 graden krijgen met deze kachel. Het enige is dat je ventilator van dit kacheltje wel hoort, maar mij stoort het niet.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2015, 05:24:38 pm »

Wij hebben zelf een keramisch kacheltje -->http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/verwarmen/eurom-sf1525-kachel.html?gclid=COTK_8b4j8gCFQb4wgod5WYIpQ Op frisse avonden (+-10 graden) met regen in het zwarte woud konden we het in de voortent 19/20 graden krijgen met deze kachel. Het enige is dat je ventilator van dit kacheltje wel hoort, maar mij stoort het niet.
Die hebben wij ook een prima en vooral stabiel ding
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2015, 05:51:33 pm »

Wij hebben een gelijkaardig aan dat van Tom. Als je voor een elektrisch gaat ben je beperkt tot zo iets omdat je (meestal) een beperlt Amp. Op de camping hebt. Vaak maar 6 of 10 Amp. Met dot kacheltje kan je dan toch nog goed uit de slag. Het geeft goed warmte.
Wil je meer verwarmen zul je toch naar gas moeten met het nadeel van wat vocht, dus ervij goed ventileren wat dan weer wat koude binnen laat.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2015, 08:00:05 pm »

Wij hebben al diverse kachels geprobeerd. Als eerste een electrische ventilator kachel. Maar geeft amper warmte en op een hogere stand vliegen de stoppen er uit op de camping. Daarna een Foetsie kachel op kerosine. Al een stuk beter, maar toch vrij groot om mee te nemen plus brandstof. En het ruikt wat. Maar bij zo´n 8 graden buitentemp. werd het niet warmer dan een graad of 16 in de voortent van de Jametic. Weer verkocht. Daarna een 4200 Watt gasstraler. Die geeft weer veel te veel warmte, in notime 25 graden in de voortent op de laagste stand. Dus moet je telkens aan en weer uit zetten. Afgelopen voorjaar een kachel op gas gevonden van  1350 Watt. In de hobbykamer thuis geeft die prima warmte, al duurt het een stuk langer dan de 4200 Watt. Op vakantie in Frankrijk dit jaar niet aan gehad omdat het telkens warm weer was en bijverwarmen niet nodig was. Dus niet bekend hoe die bevalt. Misschien volgend jaar. Overigens nemen wij nooit electriciteit op de camping.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2015, 08:02:10 pm door Yella »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2015, 08:07:41 pm »

Ik moet jullie wel vertellen dat het een behoorlijke oppervlakte is wat we moeten warm stoken het is 5.20 x 4.00 x 3.00
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2015, 09:02:10 pm »

Hi Vic,

Nadelen van zowel gas als kerosine zijn reeds gemeld. Daarnaast wilden wij ook 's nachts warmte en dan vind ik fossiele verbranding geen goed idee. Daarom kochten we aanvankelijk een keramisch kacheltje van E20,- bij de lokale kampeermarkt. Op zich best veel warmte maar: een enorme bak herrie 's nachts van de ventilator en een zeer matige thermostaat met een aan/ uit delta van 8(!) graden. Dus 's nachts te koud en 's ochtends te heet. Eigenlijk gewoon waardeloos - zonde van die E20,-.

Nu een Ecomat2000 gekocht, een high-end keramische kachel instelbaar van 450W - 2KW. Ontzettend efficient, produceert aanzienlijk meer warmte dan de eerste aankoop, een electronisch geregeld element met nauwkeurige thermostaat en als klapstuk fluisterstil. In de normale stand echt bijna niet te horen. Het ding is niet goedkoop en misschien net buiten je E150,- budget maar wat mij betreft iedere euro waard.

Groeten, Matthijs

 
« Laatst bewerkt op: september 24, 2015, 09:28:53 pm door Matthijs_164 »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2015, 09:28:03 pm »

Ps: als je de postzegel betaalt stuur ik je het nu werkeloze kampeermarktkacheltje - nog in de originele verpakking!
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #9 Gepost op: september 24, 2015, 10:06:12 pm »

Wij hebben een combinatie van twee kachels. Een elektrisch kacheltje met twee aparte verwarmingsspiralen van 400 Watt, in totaal dus 800 Watt. En een petroleumkachel van 2000 Watt.
De elektrische kachel gebruiken we alleen in de binnentent en geeft voldoende warmte in het voorjaar. De voortent krijgen we hier niet warm mee. Daarvoor hebben we de petroleumkachel.
Daarmee krijg je het zo warm dat je bijna in je T-shirt gaat zitten.
De truuk met de petroleumkachel is dat je hem buiten de tent aansteekt en warm laat worden en ook buiten de tent weer uit zet, anders stinkt het. Ik zeg niet dat wanneer de kachel op temperatuur is je niets meer ruikt, maar het is toch minimaal. Voor ons in iedergeval meer dan acceptabel.

Voor de petroleumkachel gebruikte we een gaskachel op de campinggaz fles. Maar dit is nogal kostbaar. Petroleum koopje voor minder dan 1 euro per liter. De stookkosten zijn dan minder dan 25 cent/uur.

Een nadeel van de petroleumkachel is dat deze redelijk groot is, maar we hebben voldoende ruimte in onze klapkar.
Gelogd

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2015, 10:11:53 pm »

De  grootte van de gas en petroleum kachels valt inderdaad tegen daarintegen sta ik versteld van het formaat van de ecomat 2000 die een normaal geïsoleerde ruimte kan verwarmen van 60~80kuub
 
Terwijl het apparaat maar ja ff slikken was het wel een kleine 20 cm3 is.
« Laatst bewerkt op: september 24, 2015, 10:14:18 pm door vic36shorty »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #11 Gepost op: september 24, 2015, 10:34:11 pm »


Terwijl het apparaat maar ja ff slikken was het wel een kleine 20 cm3 is.

Dit zie je toch iets te positief 18x14,5x14= een slordige 3.654 cm3

Maar des al niet te min toch wel ongeveer de helft kleiner dan een petroleumkachel.
Gelogd

Udenhout

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Combi camp flexi
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #12 Gepost op: september 24, 2015, 11:20:44 pm »

Afgelopen sept 2015, stond in de KCK een test van 7 campingkachels.
Haba sunnywarm 40, was testwinnaar,
Euroom safe-t-header 1500
was de voordeligste keus.

aanpassing moderator: links naar de test geplaatst
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2016, 10:48:52 am door KenJo »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #13 Gepost op: september 24, 2015, 11:31:24 pm »

Geloof me, die kacheltjes zijn speelgoed vergeleken met de Ecomat kachel. Maar goed, die kwaliteit heeft wel een prijs.
Gelogd

arjanmeijerman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #14 Gepost op: september 25, 2015, 07:19:07 am »

Die ecomat in basis uitvoering zou toch binnen je budget van 150 euro passen. Ik zou het wel weten : geen gestink van petroleum,geen vocht van fossiele branders, geen kans op brand en geen grote temperatuur wisselingen in de voortent. Als je regelmatig buiten hoogseizoen kampeert is dat een waardige investering lijkt me.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal