Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke kachel te kiezen  (gelezen 41860 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #60 Gepost op: februari 23, 2016, 09:30:28 pm »

....Ofwel; als je je kachel aansluit en het werkt in eerste instantie prima, kan het na verloop van tijd toch nog zijn dat die zekering uitschakelt als je net iets teveel stroom trekt.....
Andersom: Gebruik je met je kachel+verlichting precies het nominaal Amperage van je zekering, en je koelbox schakelt er een minuutje bij in, zal je zekering waarschijnlijk toch niet uitschakelen als deze overbelastingsituatie niet te lang duurt.

Mooi wat theoretische onderbouwing te kennen, echter praktijk is weerbarstig blijkbaar. Stond vorig jaar in de nazomer op een volgens opgave 4 Amp plaats, kachel af en toe op vol vermogen, dat is volgens opgave 1500 Watt, zonder probleem. Als dan onze huis-tuin-en keuken waterkoker volgens opgave van 1500 Watt aangezet werd, sloeg het systeem idd uit. Waarna het na uitschakelen van één van beide, na een halve minuut weer opkwam overigens. Maar bijvoorbeeld de koelkast ging prima samen met deze verwarming (hoewel die natuurlijk minder vraagt bij lagere temperaturen). Zouden we een kampeer-type waterkoker hebben gebruikt mogelijk helemaal geen gedoe. Voornaamste was dat de kachel het gewoon goed deed, met 'weinig stroom'.
Gelogd

klapkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2014; ex - Trigano Vendome
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #61 Gepost op: februari 23, 2016, 09:57:16 pm »

Petroleum kachel
Voordelen
  • Veel vermogen dus snel warm
  • gezellig
  • onafhankelijk van stroomvoorziening
  • sommigen kan je ook water op koken
Nadelen
  • Eerste aanschaf is duur
  • verbruik Brandstof en kousjes
  • sommigen gaan op batterijen
  • niet altijd met omvalbeveiliging
  • gewicht ca 7 kg
  • let op koolmonoxide
  • kan brandstof lekken

iemand anders nog aanvullingen?

Aanvulling voor de modernere elektronische varianten van de petroleum/kerosine kachels, van bv. Zibro, Qlima, enz.
Voordelen:
Geeft veel warmte
Bijna geruisloos
Kast van de kachel blijft altijd koel
Omval, ventilatie en koolmonoxide beveiliging
Gebruikt weinig stroom
Geen kousjes vervangen
Er zit een timer op
Nadelen:
Bij aan en uitzetten ruik je een lichte petroleum geur
Best een groot apparaat, 43*38*30 cm plus jerrycan nodig
Officiele Zibro brandstof is prijzig maar gaat lang mee.

Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #62 Gepost op: februari 24, 2016, 07:25:45 pm »

Mooi wat theoretische onderbouwing te kennen, echter praktijk is weerbarstig blijkbaar. Stond vorig jaar in de nazomer op een volgens opgave 4 Amp plaats, kachel af en toe op vol vermogen, dat is volgens opgave 1500 Watt, zonder probleem. Als dan onze huis-tuin-en keuken waterkoker volgens opgave van 1500 Watt aangezet werd, sloeg het systeem idd uit. Waarna het na uitschakelen van één van beide, na een halve minuut weer opkwam overigens. Maar bijvoorbeeld de koelkast ging prima samen met deze verwarming (hoewel die natuurlijk minder vraagt bij lagere temperaturen). Zouden we een kampeer-type waterkoker hebben gebruikt mogelijk helemaal geen gedoe. Voornaamste was dat de kachel het gewoon goed deed, met 'weinig stroom'.
Tjah, de campingeigenaar kan 4Amp opgeven, maar dan kan er evengoed een grotere zekeringwaarde aanwezig zijn;)
Of je deelt samen met 3 andere plaatsen samen een 16Amp - eerlijk berekend dus 4Amp per plaats - Maar als de anderen dan op dat moment minder afnemen....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #63 Gepost op: februari 24, 2016, 07:27:13 pm »

Maar over een andere boeg; ik overweeg een Kero 241 kachel aan te schaffen.
Wat heb ik hier bij nodig?
In ieder geval Kerosine ofwel Petroleum, maar is een reserve-sokje een must? En zo'n hevelpompje?
En wat nog meer?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #64 Gepost op: februari 24, 2016, 07:45:09 pm »

Eventueel een reserve tank, zeefje, transportdop een hevelpompje is handig maar niet noodzakelijk een reservekous is handig als je het en tweedehands koopt bij een nieuwe is dat overbodig.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2016, 07:52:06 pm door vic36shorty »
Gelogd

klapkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2014; ex - Trigano Vendome
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #65 Gepost op: februari 24, 2016, 09:19:28 pm »

Bij mijn kerosinekachel zat er standaard een hevelpomp bij. Geen erg handig ding. Ik gebruik zelf liever een flink formaat trechter om de tank te vullen. Kun je bij elke Xenos/Action/Blokker scoren.
Gelogd

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #66 Gepost op: februari 24, 2016, 09:38:44 pm »

Met die pomp heb ik geen ervaring toen wij ze kochten zat er nog kerosine in en de ander was leeg even overgieten
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Welke kachel te kiezen
« Reactie #67 Gepost op: februari 24, 2016, 10:16:55 pm »

Tot nu toe gebruikten we altijd een electrisch kacheltje (2 eigenlijk), maar komend jaar gaan we noordwaarts en hebben we misschien toch iets krachtigers nodig.
Op de site van de Wit vond ik dit kacheltje (foetsie 129). Behoorlijk compact voor een petroleumkachel en voor een vriendelijk prijsje. Je kunt er ook een pan of ketel op zetten, handig voor een lekker warm kopje thee of een pannetje pasta. Ervaringen met dit merk?
http://www.dewitschijndel.nl/foetsie-129-petroleumkachel/
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2016, 10:18:56 pm door PenH »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #68 Gepost op: februari 24, 2016, 10:58:01 pm »


Tot nu toe gebruikten we altijd een electrisch kacheltje (2 eigenlijk), maar komend jaar gaan we noordwaarts en hebben we misschien toch iets krachtigers nodig.
Op de site van de Wit vond ik dit kacheltje (foetsie 129). Behoorlijk compact voor een petroleumkachel en voor een vriendelijk prijsje. Je kunt er ook een pan of ketel op zetten, handig voor een lekker warm kopje thee of een pannetje pasta. Ervaringen met dit merk?
http://www.dewitschijndel.nl/foetsie-129-petroleumkachel/

Dit kacheltje wordt onder verschillende merken en uitvoeringen verkocht.
Wij hebben deze variant:
https://www.awn.de/petroleum-heizung-mit-flammloeschfunktion.html

Het voordeel hiervan is de omval beveiliging. Wel zo veilig.

Wel even buiten de tent aan en uitmaken. Dit voorkomt stank. Maar wel een heerlijke warme tent.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #69 Gepost op: februari 25, 2016, 12:28:29 am »

Tot nu toe gebruikten we altijd een electrisch kacheltje (2 eigenlijk), maar komend jaar gaan we noordwaarts en hebben we misschien toch iets krachtigers nodig.
Op de site van de Wit vond ik dit kacheltje (foetsie 129). Behoorlijk compact voor een petroleumkachel en voor een vriendelijk prijsje. Je kunt er ook een pan of ketel op zetten, handig voor een lekker warm kopje thee of een pannetje pasta. Ervaringen met dit merk?
http://www.dewitschijndel.nl/foetsie-129-petroleumkachel/
Dit kacheltje is bij mij ook voorbij gekomen en ik heb hem juist laten passeren vanwege die hete bovenkant! Het klinkt leuk dat je een keteltje water kan koken maar realistisch gezien doe je dat niet vaak maar die bovenkant is wel altijd heet! Dus heb je kans op brandwonden en eerlijk gezegd heb ik dat liever niet als ik op vakantie ben  :#

Ik zit meer te denken aan de Zibro R 224 TC
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #70 Gepost op: februari 25, 2016, 07:03:04 am »

Hij lijkt wrg veel op de ksp 270turbo ruby
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2016, 07:07:21 am door vic36shorty »
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #71 Gepost op: februari 25, 2016, 10:16:23 am »

Dat was mij ook al opgevallen: er zijn een kacheltjes die, met een iets aangepast uiterlijk, onder diverse namen worden verkocht. Meestal zitten er maar kleine verschillen in bijvoorbeeld een omval beveiliging die ontbreekt, of de instel mogelijkheden die (minder) uitgebreid zijn.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

ponymaster

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #72 Gepost op: februari 25, 2016, 10:40:30 am »

Ook wij zijn op zoek naar een juiste kachel. Eind dit jaar gaan we een nieuwe 3DOG Traildog aanschaffen en zijn wij van plan om ook in het voor- en naseizoen er op uit te trekken.
Tot nu toe hebben we alleen ervaring met een goedkope keramische kachel, maar deze zal bij lage temperaturen niet voldoende zijn.

Nu twijfel ik enorm tussen een Ecomat 2000 of een Zibro/Qlima laserkachel. De voor- en nadelen lijken mij duidelijk. Met een Zibro/Qlima laserkachel kan je er 100% vanuit gaan dat je de boel lekker warm krijgt. Zou de Ecomat 2000 vergelijkbaar zijn wat betreft warmte opbrengst? Mijn voorkeur gaat uit naar de Ecomat 2000 (klein compact), maar het zou verdomd jammer zijn als deze niet genoeg warmte geeft. Daarnaast geeft Praxis op dit moment 20% korting op de Qlima kachels.  :)
Gelogd

johan123

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 148
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer
  • Johan
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #73 Gepost op: februari 25, 2016, 11:28:07 am »

Ik ben ook aan het zoeken en hier over de ecomat 2000 gelezen. Klinkt goed, maar is wat duurder dan ik van plan was.
Als ie echt zo goed is wil ik nog wel € 155 voor de basic uitgeven. Weet iemand of deze versie instelbaar is van laag naar hoog.
Of is het nul versus 450 / 750 /1800 watt.
450 watt lijkt al direct behoorlijk veel te zijn. Of valt dat wel mee?
€ 269 voor de classic wordt voor mij te duur.

 
Gelogd
Space

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #74 Gepost op: februari 25, 2016, 08:22:18 pm »

Het echte grote probleem dat ik heb met oliegestookte kachels is het gevaar van slechte verbranding met als gevolg CO uitstoot. Het feit dat de betere kachels een CO beveiliging hebben zegt denk ik genoeg. Maar ook met zo'n beveiliging voel ik me niet geruster want hoe weet ik zeker dat die beveiliging uberhaubt werkt? CO is reukloos en smaakloos en slechts een fractie lichter dan lucht. Voor mij een te groot risico om 's nachts oliegestookt te verwarmen.

Met de Ecomat hebben we het nadeel dat we elektra moeten hebben. Maar daar krijg ik een goede nachtrust voor terug. Voor ons het beste compromis.

450W is niet idioot veel, prima stand om net even de zaak op een aangename temperatuur te houden. En heel stil/ praktisch onhoorbaar omdat de ventilator dan op een laag toerental draait.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal