Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke kachel te kiezen  (gelezen 41856 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #75 Gepost op: februari 25, 2016, 08:26:34 pm »

In ieder geval zelf een CO melder meenemen dus. Overigens heb je in een tent de ventilatie altijd wel gedeeltelijk open staan dus de kans op CO vergiftiging is niet heel hoog.
Een goede CO melder koop je voor een paar tientjes dus dat kan niet echt een belemmering zijn.
Gelogd

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #76 Gepost op: februari 25, 2016, 08:56:41 pm »

Er bestaan dus stille elektrische kachels die niet onderdoen voor verbrandingskachels. Gezien al de besproken nadelen van die laatste categorie zou ik echt alleen voor winterse bestemmingen op plekken waar absoluut geen netstroomaansluitingen zijn een brander overwegen...maar eerder nog een generator... op veilige afstand van de tent.

Ik kook op gas, in de tent, onder de luifel , en vind dat al eng genoeg.  Zo vind ik het ook maar raar dat gas- en olielampen nog als campinglampen worden verkocht.

En lekker fikkie stoken kan buiten op de bbq of vuurplaats ☺.
Gelogd

els

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #77 Gepost op: februari 25, 2016, 09:38:04 pm »

Wij kamperen regelmatig in voor- en najaar. Ook met nachtvorst. Maar laten nooit 's nachts  de kachel branden. Gewoon extra dekbed.
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #78 Gepost op: februari 25, 2016, 10:52:14 pm »


Dat was mij ook al opgevallen: er zijn een kacheltjes die, met een iets aangepast uiterlijk, onder diverse namen worden verkocht. Meestal zitten er maar kleine verschillen in bijvoorbeeld een omval beveiliging die ontbreekt, of de instel mogelijkheden die (minder) uitgebreid zijn.
De duurdere Zibro modellen hebben een soort van twee-traps verbranding waardoor een hogere temperatuur mogelijk is met als gevolg geheel geurloze werking. De CO2 beveiliging is dan ook aanwezig net zoals de omvalbeveiliging. Volgens mij kan je dan niets meer gebeuren. Mijn Zibro 421E wordt ook buitenom niet meer dan handwarm. Geen risico op brandwonden dus! Wel zo veilig.
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

nikkel1964

  • Gast
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #79 Gepost op: februari 25, 2016, 11:41:48 pm »

Wij kamperen regelmatig in voor- en najaar. Ook met nachtvorst. Maar laten nooit 's nachts  de kachel branden. Gewoon extra dekbed.

Idem hier. Het hoort ook een beetje bij het 'buiten het seizoen' kamperen vind ik. Als de boel continu op thuistemperaturen gehouden moet worden had ik ook thuis kunnen blijven...  :)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #80 Gepost op: februari 26, 2016, 06:01:45 am »

De duurdere Zibro modellen hebben een soort van twee-traps verbranding waardoor een hogere temperatuur mogelijk is met als gevolg geheel geurloze werking. De CO2 beveiliging is dan ook aanwezig net zoals de omvalbeveiliging. Volgens mij kan je dan niets meer gebeuren. Mijn Zibro 421E wordt ook buitenom niet meer dan handwarm. Geen risico op brandwonden dus! Wel zo veilig.
CO2 beveiliging is ook niet verkeerd maar CO is een groter risico.
Maar goed, voor 40 of 50 euro koop je een CO melder die 10 jaar werkt op één batterij. Zet die in de tent, en je wordt op tijd gewaarschuwd.
Gelogd

Zeldenrust

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 226
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #81 Gepost op: februari 26, 2016, 08:44:07 am »

:)5]
Gelogd
Zambezi River Camp Cross-road 2016

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #82 Gepost op: maart 09, 2016, 11:55:29 am »

Net ook even gekeken bij de kacheltjes, Praxis heeft de Zibro ook, alleen daar heten ze Qlima.  Best nog een fors apparaat. Maar ook de ronde Foetsie achtige lijkt me nog best groot om mee te nemen. De doorsnede is net iets meer dan een 10l emmer en dan een stukje hoger.
Misschien toch eerst maar eens kijken hoe we alles mee krijgen en hoeveel ruimte er dan nog over is voor dit soort extra's...
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #83 Gepost op: maart 09, 2016, 02:48:41 pm »

Net ook even gekeken bij de kacheltjes, Praxis heeft de Zibro ook, alleen daar heten ze Qlima.

Dat kan goed kloppen. Qlima is een merk van Zibro.

Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #84 Gepost op: maart 09, 2016, 06:19:40 pm »

Zelf hebben we in onze tentencarrière een o zo hippe TentTipi gehad met de verplichte houkachel Zalm (?). Daarbij moest je moeite doen de kachel niet te heet te stoken want de schoorsteen werd zonder problemen haast transparant. Het was een levensgevaarlijke opstelling en zeker niet geschikt voor kinderhandjes. Truma/Trumatic doet dat toch minder romantisch maar wel praktischer en veiliger. In onze klapper Ruebist proberen we een plek of constructie te bedenken dan er een Truma-kachel in kan. Meenemen is geen probleem, maar hoe zet je hem in de tent en hoe regel je de aan- en afvoerslangen?

Zo vraag ik mij af of er ook McGivers zijn die al eerder met uitlaatslangen voor gaskachels geklust hebben?

Bvd.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #85 Gepost op: maart 09, 2016, 08:27:21 pm »

Wij hebben voor een gaskachel gekozen. Straks hebben wij het dus ook lekker warm!!
Gelogd
Jevipro

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #86 Gepost op: maart 10, 2016, 04:40:10 pm »

Hebben jullie gekozen voor eentje met of zonder schoorsteen?
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #87 Gepost op: maart 10, 2016, 08:05:52 pm »

Hebben jullie gekozen voor eentje met of zonder schoorsteen?

Hihi die zat niet bij de prijs in begrepen
Gelogd
Jevipro

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #88 Gepost op: maart 10, 2016, 08:15:21 pm »

Mijn wederhelft heeft astma. Vochtige lucht is een ramp. Met een elektrisch kacheltje wordt de luchtvochtigheid al enorm verlaagd. Maar wij willen ook wel eens zonder E in het vochtige seizoen kamperen. En gas- of petroleumkachel zonder afvoer verwarmt de lucht wel maar er komt tegelijkertijd heel veel vocht vrij. Een caravankachel werkt, weten we, erg goed. We hebben (nog) geen ervaring met de aan- en afvoerslangen. Ze zullen de hoogte in moeten. Nu zit ik niet te wachten op een gat in mijn tentdoek. Het slimme idee is nog niet geboren.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #89 Gepost op: maart 10, 2016, 09:02:56 pm »

Mijn wederhelft heeft astma. Vochtige lucht is een ramp. Met een elektrisch kacheltje wordt de luchtvochtigheid al enorm verlaagd. Maar wij willen ook wel eens zonder E in het vochtige seizoen kamperen. En gas- of petroleumkachel zonder afvoer verwarmt de lucht wel maar er komt tegelijkertijd heel veel vocht vrij. Een caravankachel werkt, weten we, erg goed. We hebben (nog) geen ervaring met de aan- en afvoerslangen. Ze zullen de hoogte in moeten. Nu zit ik niet te wachten op een gat in mijn tentdoek. Het slimme idee is nog niet geboren.
Misschien een idee om een flexibele slang te pakken en die door de opening van de deur te doen?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal