Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7   Omlaag

Auteur Topic: Welke kachel te kiezen  (gelezen 41858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #90 Gepost op: maart 10, 2016, 10:04:20 pm »


Mijn wederhelft heeft astma. Vochtige lucht is een ramp. Met een elektrisch kacheltje wordt de luchtvochtigheid al enorm verlaagd. Maar wij willen ook wel eens zonder E in het vochtige seizoen kamperen. En gas- of petroleumkachel zonder afvoer verwarmt de lucht wel maar er komt tegelijkertijd heel veel vocht vrij. Een caravankachel werkt, weten we, erg goed. We hebben (nog) geen ervaring met de aan- en afvoerslangen. Ze zullen de hoogte in moeten. Nu zit ik niet te wachten op een gat in mijn tentdoek. Het slimme idee is nog niet geboren.

Dit is wel een interessante uitdaging! Ik heb net online gekeken naar zo'n Trumatic kachel en zie dat deze drie lucht aansluitingen heeft.
-Eén (dubbele) voor de aan en afvoer van de verbrandingsgassen
-Eén aanvoer van koude lucht uit de ruimte
-Eén uitgaande aansluiting van warme lucht uit de heater.
De aan/afvoer van verbrandingsgassen hoeft niet de hoogte in maar mag ook horizontaal. Een gat in de wagenbak (die buiten uitkomt) zou dus ook kunnen, je hebt dan ook geen gedoe met slangen bij inklappen/uitklappen. Ik ken de Ruebist niet zo goed maar zo te zien kan dat aan de voorzijde (dissel), wel het raampje erboven dicht houden... Dan nog een plekje vinden voor de koude/warme lucht aansluitingen en het gaswerk + elektra natuurlijk. Geen eenvoudige klus maar het zou moeten kunnen.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #91 Gepost op: maart 10, 2016, 11:05:50 pm »

Sorry, ik bedoel deze:

https://www.truma.com/nl/nl/heating/trumatic-s-2200-s-2200-p.php

Deze heeft geen ventilator (immers geen E) en moet op natuurlijke trek werken. Onze voortent heeft twee brede deuren en het ligt voor de hand deze (in een frame) achter 1 deur te zetten. Het wordt echter een leidinglengte van bijna 3 meter om voorbij de luifel boven de tent uit te komen. Er bestaan ook tentdakdoorvoeren van siliconen waarbij schoorstenen voor bv houtkachels door het tentdoek kunnen. Dit is weliswaar het meest voor de hand liggende maar ik zie er wel een beetje tegenop om een gat te knippen in een nagenoeg nieuwe tent.

Helaas kan ik de siliconenring nu even niet terug vinden op het net.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #93 Gepost op: maart 11, 2016, 03:26:11 pm »

Mijn wederhelft heeft astma. Vochtige lucht is een ramp. Met een elektrisch kacheltje wordt de luchtvochtigheid al enorm verlaagd. Maar wij willen ook wel eens zonder E in het vochtige seizoen kamperen. En gas- of petroleumkachel zonder afvoer verwarmt de lucht wel maar er komt tegelijkertijd heel veel vocht vrij. Een caravankachel werkt, weten we, erg goed. We hebben (nog) geen ervaring met de aan- en afvoerslangen. Ze zullen de hoogte in moeten. Nu zit ik niet te wachten op een gat in mijn tentdoek. Het slimme idee is nog niet geboren.
Oh sorry!!! Ik dacht dat je een dolletje maakte en daarom deed ik dat ook. Sorry!
Gelogd
Jevipro

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #94 Gepost op: maart 11, 2016, 06:37:18 pm »


Sorry, ik bedoel deze:

https://www.truma.com/nl/nl/heating/trumatic-s-2200-s-2200-p.php

Deze heeft geen ventilator (immers geen E) en moet op natuurlijke trek werken. Onze voortent heeft twee brede deuren en het ligt voor de hand deze (in een frame) achter 1 deur te zetten. Het wordt echter een leidinglengte van bijna 3 meter om voorbij de luifel boven de tent uit te komen. Er bestaan ook tentdakdoorvoeren van siliconen waarbij schoorstenen voor bv houtkachels door het tentdoek kunnen. Dit is weliswaar het meest voor de hand liggende maar ik zie er wel een beetje tegenop om een gat te knippen in een nagenoeg nieuwe tent.

Helaas kan ik de siliconenring nu even niet terug vinden op het net.

Ahh OK, dat is heel wat anders inderdaad, ik dacht aan zo'n caravan luchtverwarming systeem. Zit er wel een dop bij die siliconen doorvoer? Anders heb je een akelig gat in je dak als er niet gestookt hoeft te worden....
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #95 Gepost op: maart 29, 2016, 02:13:22 pm »

Afgelopen paasweekeinde in de Ardennen (camping chalet weekend) doorgebracht. Ondanks het mooie weer toch 3 kachels kunnen testen.

De onvolprezen Zibro Kamin r125e werkt stil en nagenoeg reukloos. Zeer prettige warmte in de voortent. Toch klaagde 1 der genodigden toch over pijnlijke ogen en stroeve keel. Op standje 1 ging het beter maar de stemming was gezet. Deze kachel hebben we en zouden we vanwege astma 's nachts niet aan willen.

De elektrische en keramische Alpina SF 7620 werkt ook maar heeft merkbaar minder vermogen. De kachel kan ook 'wieberen' en dat helpt wel een beetje. Iedereen mag in de wind zitten. 's Nachts hebben we geëxperimenteerd met een aantal kratten om op de juiste hoogte van de slaapcabine te komen. Werkt echt goed. Voor herhaling vatbaar.

Absoluut weggegooid geld is de Eurom mini 500. Heel veel herrie en erg weinig warmte. Niet geschikt voor grote ruimtes als een klappert en door het geluid komt niemand in slaap. Niet doen.

Daarnaast een wijze les voor iedereen: drink Orval niet te koud, liefst op kantinetemperatuur langs de Lienne.

Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

JeroenGouda

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 165
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
  • ex- alpenkreuzer parade royal met panoramatent
Re: Welke kachel te kiezen
« Reactie #96 Gepost op: maart 30, 2016, 07:24:58 am »

Goh, leuke camping! En het kan daar koud zijn ja, heb ooit midden in de nacht nog een deken van Annemarie geleend (die toevallig nog wakker was) om bevriezing tegen te gaan.
Gelogd
alpenkreuzer parade royal met panoramatent 1996
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal