Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »   Omlaag

Auteur Topic: welke verlichting  (gelezen 56483 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

skodaddy

  • Gast
welke verlichting
« Gepost op: april 01, 2008, 07:14:11 am »

Dag Allemaal,

Mijn eerste post danmaar....
Ik (mijn gezinnetje) zijn serieus bezig om een vouwagen (Raclet Jasmin) aan te schaffen. En natuurijk ben ik al wat vooronderzoek aan het doen.
Op het punt van verlichting werd het iets moeilijker omdat ik tot nu toe caravans gewend ben.
Wat is het handigste: overal verlichting op batterijen of toch met kabels gaan werken en van die klemspotjes ophangen in de waten, voortent en luifel.
Als vouwwagen newbie sta ik open voor tips.

Alvast bedankt.
Gelogd

fish

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2008, 01:10:14 pm »

Hoi welkom


Wij hebben alletwee gehad, maar vinden de kabel toch wel makkelijker.
Die verzwakken niet na een paar uur. En als je er een dimmer opzet, krijg je nog sfeer ook.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.274
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: welke verlichting
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2008, 05:02:55 pm »

Wij gebruiken olie lampen voor op de tafel en willen we even iets meer licht komt de loop lamp erbij.
Niet echt voor de sfeer maar daar hebben we olie lampjes voor.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

lucienne

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #3 Gepost op: april 01, 2008, 09:37:43 pm »

Wij gebruiken klemspots, gewoon op electra.
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #4 Gepost op: april 01, 2008, 09:40:59 pm »

LED verlichting werkt perfect voor fietslamp/zaklamp maar niet als enig andere verlichting over het algemeen.

tenzij je batterijen gek bent en niet betaald voor stroom op de camping .... is bekabeld verlichting erg prettig
naast het feit dat je dan ook waterkokers/koffie en andere elektrische snuisterijen kan aansluiten :)
Gelogd

HarryV

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #5 Gepost op: april 01, 2008, 10:23:57 pm »

gewoon elekrisch, lamp in de tent, en nog een looplamp
Maar omdat we (bijna) de hele tijd buiten leven hebben ehh hadden we een camping gaz lamp met gasflesje, (vorig jaar gestolen)   :( :( niet binnen gezet, dus er moet weer een nieuwe komen.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: welke verlichting
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2008, 08:08:06 am »

Wij hebben een paar batterij-lampen (LED). Niet gemerkt dat ze zwakker worden na een paar uur. Twee grotere tent-lampen, samen verlichten ze de tent afdoende. Een van de twee lampen kan je dimmen, zo wordt het toch nog gezellig. Daarnaast hebben we twee hoofd-lampjes (petzl-achtig): handig als je iets moet doen in het donker.

De kids hebben hun eigen zaklamp.

Er komt nog een normale zaklamp bij, een MAG-lite waarschijnlijk.

Wij gebruiken het licht erg weinig, tijdens onze scouting-tijd gebruikten we alleen een olie-lampje, die ook nog eens niet de tent in mocht. Dan leer je wel handig worden in het donker ::)
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

skodaddy

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2008, 10:25:57 am »

Toch weer een hoop tips.
We hebben inmiddels een nieuwe Raclet Jasmin bij Bega in Bemmel aangeschaft. Ben dus een beetje aan het orienteren wat we, naast het oude spul uit de caravan, nog nodig hebben.
Qua verlichtin denk ik toch aan wat electrische klemspotjes en een gaslamp en olielamp ben ik op zolder nog tegengekomen. Moet alleen nog niewe 'kousjes' voor de gaslamp kopen.

Mochten jullie nog andere tips hebben dan hoor ik het graag.
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2008, 12:57:13 pm »

ik zou op elektra verlichting werken 90% van de tijd echter gaslamp is altijd handig als iemand de stop weet te laten springen... gaslamp + kinderen kan wat gevaar opleveren ..
Gelogd

roland

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2008, 07:20:10 pm »

hey, wij gebruiken voor de verlichting gewone gesloten TL-armaturen.
Voor het slaapgedeelte enkel 9 Watt, voor tentgedeelte dubbel 2 x 9 Watt. Aan de achterkant  heb ik voor tentgedeelte een kettinkje bevestigd met 2 schroefjes zodanig dat die makkelijk met 2 stukjes klittenband aan de bovenste tentstok kan gehangen worden. Voor het in- en uitschakelen: in Gamma, Brico (elke doe-het-zelfzaak) vind je schakelaartjes. Zelf te monteren op de gewenste lengte en je kan gewoon het licht uitdoen van in bed. In slaapgedeelte bevestig ik de TL-lamp met klittenband aan het frame zodanig dat er nog een boek kan gelezen worden  ....
NODIG:
wat gewoon verlengsnoer, de gewenste TL-armatuurtjes, wat klittenband (zelf op maat te snijden en te naaien) en wat inventieve handigheid . Maar dat heeft toch elke kampeerder .....
groetjes
roland
Gelogd

mr4hughz

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2008, 10:50:12 pm »

wij hebben ook TL, nadeel is meteen dat je genoeg licht hebt om elk vliegend en kruipende insect aan te trekken van kilometers afstand de buren in de omgeving zijn vaak blij want hun hebben daarna niet zoveel last meer van die beesten ;)

We hebben ook wat lampjes, nog zonder dimmer maar dit staat wel op het verlanglijstje voor volgende camping trip.
het is wel makkelijk van die osram dot-its te hebben ze zijn niet handig als verlichting maar zijn lekker plat en kunnen makkelijk als zaklamp dienen.

je hebt voor tenten vaak tenstok klemmen met een ophang mogelijkheid, die kan je als ophang/bevestigings punt laten dien voor de lamp
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2008, 11:17:40 am »

ik heb een looplamp, zo'n ouderwetse met gloeilamp,ik was alleen de dimmer vergeten mee te nemen  :N
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re: welke verlichting
« Reactie #12 Gepost op: september 14, 2008, 02:01:11 am »

ik heb een looplamp, zo'n ouderwetse met gloeilamp,ik was alleen de dimmer vergeten mee te nemen  :N

ik ook, uit ervaring gaan die tl looplampen snel kapot, daarnaast kan je hierbij kiezen voor een sterkere of zwakkere lampen zijn ze onverwoestbaar. en inderdaad kan je ze dimmen, wat met led en tl veelal niet kan ;)
Gelogd

Bocholtz

  • Gast
Re:welke verlichting
« Reactie #13 Gepost op: maart 29, 2009, 09:49:48 pm »

Wij maken gebrui van een lichtslang die je ook wel eens met kerstmis buiten ziet hangen. Het grote voordeel hiervan is dat je niet te veel licht hebt en er komen GEEN insecten op af. Wij hebben ons kapot gelachen omdat de buren op de camping iedere avond de muggen aan het vangen waren en wij rustig in ons bedje konden liggen!!!
Gelogd

muis

  • Gast
Re:welke verlichting
« Reactie #14 Gepost op: maart 30, 2009, 12:56:11 am »

Wij gebruiken een benzinelamp, de northstar van Coleman
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2009, 11:28:55 pm door muis »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal