Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?  (gelezen 5443 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kuuk

  • Gast
Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Gepost op: april 17, 2016, 08:23:33 pm »

Wij zijn na jaren snuffelen sinds gisteren trotse eigenaren van een prachtige Trigano Odyssee. Bouwjaar 2008 dus net voor het inritsbaar kuipgrondzeil. We hebben hem zeer compleet overgenomen, alleen zonder grondzeil. Nu twijfelen we tussen de aanschaf van een opblaasbaar grondzeil of los kuipgrondzeil. We zijn benieuwd wat anderen voor ervaringen hebben?
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2016, 08:28:42 pm »

Wij hebben alleen een grondzeil. Wij leggen eerst eco doek neer. Dan bouwen we alles op. Dan rollen we de eco doek op tot een worst tegen het buiten doek. Binnen leggen we grondzeil. Werkt net zo goed als wat jij noemt. Wat ik begrepen heb is dat het opblaasbaar grondzeil snel lek gaat. En een vast kuip grond zeil is handig hadden we in de tent ook maar is voor onze vouwwagen best wel duur om te maken. Succes met de keuze.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Kuuk

  • Gast
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2016, 08:46:51 pm »

Dank voor je reactie. Wat is ecodoek? En dat rol je dan van binnen uit tegen alle zijwanden op, als een soort dam? Ben benieuwd of er meer mensen slechte ervaringen hebben met opblaasbaar grondzeil?
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2016, 09:10:23 pm »

Is wortel doek zitten gaten in. Dan blijft het water niet onder de vouwwagen staan. En inderdaad als een soort dam rol ik het op. Werkt uitstekend en goedkoop.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2016, 09:26:19 pm »

Een dam met gaatjes? Wat gaat dat tegenhouden?
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #5 Gepost op: april 17, 2016, 09:39:27 pm »

het ecodoek rol je op bij de randen het gronzeil leg je daar dan over zo werkt je dam. wij hebben ooit een opblaasrandzeil gehad en ik vind het niet. je kan niet ff lekker de bezem erdoorheen halen en brak standaard mijn nek bij binnen komst als ik door de tentdeur heen ging. lek gaan ze ook maar ze zijn relatief snel te plakken. maar ik heb hem vervangen door een kuipzeil en als het dan regende idd het onderliggende doek wat je onder de kuipzeil lag rolden we op tot een dammetje..
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2016, 11:24:30 pm »

Wij gebruiken al een aantal jaren het zeil met opblaasrand en wij hebben er geen problemen mee tot dusver.
We vegen elke dag, gewoon naar de deur toe vegen en dan drukken wij de rand plat en vegen het naar buiten.
En zo mega hoog is de rand niet dat je er over struikelt,  kwestie van normaal je voeten op tillen net als thuis bij de drempel.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #7 Gepost op: april 17, 2016, 11:41:15 pm »

Wij hebben wel slechte ervaringen met een zeil met opblaasbare rand, hebben het 2 weken gebruikt en daarna meteen weggegooid. Het past niet goed in de Odyssee omdat het zeil in de breedte te groot en in de lente te kort is. Daarnaast stonden wij in bergachtig gebied en ondanks een extra zeil ter bescherming eronder, kregen we het ene na het andere gat erin. We konden er niet tegen plakken. Wat bij ons het beste werkte, was;  eerst ecodoek uitspreiden en vastzetten, dan wagen erop rijden en uitklappen, de complete tent moet op het ecodoek staan, scheelt heel veel met slikranden schoonmaken. In de voortent een los grondzeil van stevige kwaliteit, groter dan de vortent zodat je het zeil "omhoog" kan leggen, tegen de zij- en voorwand aan. Bij de wagenbak kan je er iets onderleggen bv lege flessen of vastknijperen aan de opbergschorten.
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #8 Gepost op: april 18, 2016, 02:52:45 pm »

Nou, het is nogal verschillend blijkbaar. Ik ben weer wel heel tevreden over het opblaasgebeuren en vind het prima passen in een odyssee. Het zeil was na vier jaar gebruiken lek, dus vorig jaar weer een nieuwe gekocht.

Wel een goede tip van dat ecodoek om dat onder de tent uit te laten komen. Ga ik dit jaar ook eens proberen.
Gelogd

Erlief

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 108
  • Merk Vouwwagen: Trigano Vendome GL
  • Wie wil er klappen?!
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #9 Gepost op: april 18, 2016, 03:05:27 pm »

Ik twijfel om een zeil met opblaasranden te kopen, met kleine kinderen verwacht ik menig struikelpartij en ben ik ook gewoon bang dat de randen snel lek zijn, maar ik twijfel nog....
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #10 Gepost op: april 18, 2016, 07:48:30 pm »

Heb ook een opblaasrand op mijn zeiltje.
Aangezien ik ook nogal klunzig ben, blaas ik het voorste gedeelte bij de deuropening niet op (is in 4 delen). Mocht het beginnen te regenen, zit hij binnen een paar seconden nog wel vol met lucht, dus kan het altijd nog.
Tot nu toe bevalt hij goed, maar ik heb hem van MP te samen met een tapijtje eroverheen gekocht voor een prikkie.
Als ik hem voor de volle mep moest kopen, had ik wel getwijfeld als ik het over moest doen.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #11 Gepost op: april 18, 2016, 08:42:40 pm »

Wij hebben de airbarrier van Obelink gehad.

https://www.obelink.nl/airbarrier-dry-camper.html?sqr=airb&

Werkt echt prima is ons op zich 2 x goed bevallen

maar idd zo lek helaas, ik denk voor ons niet weer

Het enige min punt is het leeg laten lopen dat ging niet heel erg vlot.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Kuuk

  • Gast
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #12 Gepost op: april 18, 2016, 10:51:44 pm »

Wisselende ervaringen dus. Ik neig dan toch het meest naar ecodoek met een gewoon grondzeil erover en terug rollen. Gewoon ecodoek van de bouwmarkt, is dat goed genoeg? En gooi je dat dan weg? Geen idee wat dat kost....
Of zijn er nog enthousiastelingen over een kuipgrondzeil, met van die paaltjes in de hoeken? Die heb je ook precies op maat voor de Odyssee... Maar vraag me af of je dan de deuropening vrij kunt laten of de opening naar de gastencabine....
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2016, 12:01:38 am »

N.a.v. diverse tips op dit forum hebben wij ons antiworteldoek besteld bij  https://www.totalflooring.nl/tentzeil-bescherming-tentdoek-130-gr/tentdoek-tentzeil-anti-worteldoek-130-gr-p-m-p77c76.htm, voor de Odyssee neem je het beste die van 4.80 breed, en dan 5,5 a 6 m lang. Dan past de hele tent er helemaal op. Ecodoek niet na 1 keer gebruik weggooien, het gaat zeker meerdere jaren mee, het weegt maar weinig en neemt ook niet veel ruimte in.
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Kuipgrondzeil of opblaasbaar?
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2016, 12:09:07 am »

Tip:. Wij zijn wel met een brander voorzichtig langs de snijranden gegaan,  zodat het een beetje smelt en niet verder rafelt.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2016, 12:11:57 am door astridG »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal