Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kostenverschil gas  (gelezen 5603 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Kostenverschil gas
« Gepost op: april 20, 2016, 09:28:43 pm »

Ik heb al jaren een blauwe ligtgewicht gasfles van de firma Holthausen. Die laat ik hier in de stad vullen voor zo'n 8 euro. Allemaal dikke prima.
Omdat er maar beperkte vulstations zijn in NL, overweeg ik om er een BP (Benegas) fles bij te kopen. Handiger bij vakantie in NL.
Wat mij echter verbaasd, is de prijs voor de vulling bij het omruilen van zo'n groene fles: € 20,95
Dat staat in geen enkele verhouding tot de bijvulkosten van mijn blauwe fles. Goed, die fles heb ik gekocht..maar dan nog. Propaan is propaan.
Vanwaar die prijsverschillen?
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2016, 10:13:01 pm »

Hoeveel verbruik je dan? Bijvullen in het begin van het seizoen.  Daar kom je toch heel ver mee. Die BPfles ga je dan ook weer omruilen als ie niet leeg is, om maar zeker te zijn.
Wordt die fles nog duurder..

COLEMAN
CHEYENNE

Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2016, 10:24:18 pm »

Bij die van BP heb je geen keuringskosten van 2,50/jaar en het gemak dat het op meer plaatsen verkrijgbaar is. (ook in het buitenland als ik mij niet vergis)

Overigens als je direct bij Holthausen of een ander vulstation laat vullen, betaal je alleen de echte liters die je nodig hebt, dus als de fles niet helemaal leeg is, kun je hem toch gewoon bijvullen, net zoals je tankt.
Nadeel is dat je wel een vulstation moet zoeken, maar omruilen kan ook nog, en ben je nog steeds goedkoper uit dan al die andere flessen.

Kortom: gemak heeft zijn prijs. Aan jou de keuze.
Gelogd

G.Suelmann

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 211
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country bj 2008
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2016, 11:15:51 am »

Is beschikbaarheid in omgeving thuis/camping niet belangrijker dan vulkosten?  :?
Als je het halve land moet doorrijden om je gasfles gevuld te krijgen, moet je de reiskosten naar de vulplaats toe ook mee rekenen.
Bij elkaar opgeteld kan dat een interessante rekensom opleveren......
Gelogd
Live today to create a memory for tomorrow...

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #4 Gepost op: april 21, 2016, 12:34:50 pm »

Rekensom is het inderdaad, maar voor mij niet moeilijk (ik heb 2x 2,5KG , maar 5KG kost hetzelfde)
- Groene Gasfles aanschaf: €32,50
- Groene gasfles omruilen voor een volle: €5,-
- Afschrijving per jaar: €2,50
Bij 1x vulling per jaar kost mij dit €7,50 per gasfles en dit kan bij bijna elke kampeerzaak in NL. Alleen voor het buitenland moet ik zorgen dat ik ze vol meeneem.

Bij alle andere ben ik (veel) meer kwijt. Ik heb voor de 904 campinggaz al een keer € 42,50 alleen voor de vulling moeten betalen. Daar was ik snel van genezen, daarvoor koop ik een complete groene gasfles met meer inhoud en een geldigheid van 10 jaar en een ijsje voor het hele gezin.  :>
Gelogd

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2016, 01:11:48 pm »



Rekensom is het inderdaad, maar voor mij niet moeilijk (ik heb 2x 2,5KG , maar 5KG kost hetzelfde)
- Groene Gasfles aanschaf: €32,50
- Groene gasfles omruilen voor een volle: €5,-
- Afschrijving per jaar: €2,50
Bij 1x vulling per jaar kost mij dit €7,50 per gasfles en dit kan bij bijna elke kampeerzaak in NL. Alleen voor het buitenland moet ik zorgen dat ik ze vol meeneem.

Bij alle andere ben ik (veel) meer kwijt. Ik heb voor de 904 campinggaz al een keer € 42,50 alleen voor de vulling moeten betalen. Daar was ik snel van genezen, daarvoor koop ik een complete groene gasfles met meer inhoud en een geldigheid van 10 jaar en een ijsje voor het hele gezin.  :>

Welke groene gasfles wordt precies bedoeld hier? Is deze ongeveer van hetzelfde formaat als de grootste Campinggaz 904? Dit ivm inpassing in het keukenkastje.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2016, 01:57:10 pm »

Bij alle andere ben ik (veel) meer kwijt. Ik heb voor de 904 campinggaz al een keer € 42,50 alleen voor de vulling moeten betalen.

Dan ben je wel heel erg krom gaan staan... Voor de grotere 907 betaalde ik de laatste keer 2 tientjes (in NL). In Frankrijk ligt het ook rond dat bedrag.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2016, 02:04:05 pm »

De antwoorden dwalen alle kanten op en er worden allerlei zaken aangehaald die er eigenlijk niks mee van doen hebben.

De vraag is heel concreet, waarom de vulling (omruil) van een groene BP (Bennegas) lichtgewicht gasfles 21 euro kost en het laten navullen van een Blauwe lichtgewicht gasfles pak hem beet 10 euro.

De keuze voor een blauwe fles, verbruik op jaarbasis en allerlei andere aanverwante vragen zijn niet interessant. Vraag is waarom dit verschil zo groot is.
Propaan is propaan.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2016, 02:16:55 pm »

De antwoorden dwalen alle kanten op en er worden allerlei zaken aangehaald die er eigenlijk niks mee van doen hebben.

De vraag is heel concreet, waarom de vulling (omruil) van een groene BP (Bennegas) lichtgewicht gasfles 21 euro kost en het laten navullen van een Blauwe lichtgewicht gasfles pak hem beet 10 euro.

De keuze voor een blauwe fles, verbruik op jaarbasis en allerlei andere aanverwante vragen zijn niet interessant. Vraag is waarom dit verschil zo groot is.
Propaan is propaan.

Het verschil zal mede veroorzaakt worden door zaken als het achterliggende servicenetwerk, de (al dan niet terechte) waarde van het merk zelf (BP), bij elk punt na te vullen en zaken als dat. Want al is de vergelijking met Campingaz niet gevraagd: dat gas is 5, 6 keer zo duur maar mede daarom in zowat heel Europa te verkrijgen.

Edit: ik zie ook dat de BP flessen omgeruild worden en niet ter plekke gevuld. Dat betekent dat er een logistiek achter zit waar je voor betaalt.

(En zelf gebruik ik al jaren de 2,5 kg stalen flessen à 5 euro per vulling)
« Laatst bewerkt op: april 21, 2016, 02:19:28 pm door NielsP »
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2016, 03:30:58 pm »

Dan ben je wel heel erg krom gaan staan... Voor de grotere 907 betaalde ik de laatste keer 2 tientjes (in NL). In Frankrijk ligt het ook rond dat bedrag.
Was in Oostenrijk. Weet dat het in Frankrijk een stuk goedkoper is. Dat had ik er ook nog net voor over. Maar dat is dus niet overal hrtzelfde.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2016, 03:32:37 pm »


Welke groene gasfles wordt precies bedoeld hier? Is deze ongeveer van hetzelfde formaat als de grootste Campinggaz 904? Dit ivm inpassing in het keukenkastje.
De 2,5 kg groene fles is ongeveer even groot. Dus die past vaak ook, maae niet altijd.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2016, 07:20:25 pm »

Dan ben je wel heel erg krom gaan staan... Voor de grotere 907 betaalde ik de laatste keer 2 tientjes (in NL). In Frankrijk ligt het ook rond dat bedrag.
Klopt de 907 vulling kost bij Obelink 20 euro wij doen er 3 jaar (4 weken per jaar) mee dat is € 6,67 per jaar.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kostenverschil gas
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2016, 11:23:28 pm »

De antwoorden dwalen alle kanten op en er worden allerlei zaken aangehaald die er eigenlijk niks mee van doen hebben.

De vraag is heel concreet, waarom de vulling (omruil) van een groene BP (Bennegas) lichtgewicht gasfles 21 euro kost en het laten navullen van een Blauwe lichtgewicht gasfles pak hem beet 10 euro.

De keuze voor een blauwe fles, verbruik op jaarbasis en allerlei andere aanverwante vragen zijn niet interessant. Vraag is waarom dit verschil zo groot is.
Propaan is propaan.

Puur per kilogram is de navulprijs een vrij normale prijs. Mijn broer gebruikt navulbare LPG-tanks, dat komt neer op een vergelijkbaar bedrag per kilogram. Dan heeft BP/Benegas dus een grotere overhead cq winstmarge. En net als bij Campingaz: zo lang mensen dat willen betalen...
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal