Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Campingaz eruit, maar wat dan?  (gelezen 5179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Campingaz eruit, maar wat dan?
« Reactie #15 Gepost op: mei 22, 2016, 10:13:07 pm »

Wij gebruiken de gaz enkel voor te koken, met een gezin van twee volwassenen en twee kinderen. Ik heb nog een bus 904 en 907 van vroeger van mijn ouders kunnen over erven. We zijn daar jaren terug mee gaan kamperen op een oud campinggaz vuurtje toen we met ons twee nog waren en toen waren deze redelijk rap leeg. Nu dus terug in gebruik genomen en toen kwamen we met een bus 904 meer dan 2 jaar toe, waarbij ook gebruikt om een hele dag hotdogs te maken op een activiteit van de school van de kids. Kortom, het verbruik ligt nu veel lager dan vroegere kooktoestellen. En dan is ons kooktoestel eigenlijk al een erg oude.

De keur toestanden vinden we ook maar niets en weet ik zelf niet hoe dat zit in België. Voordeel van campinggaz is ook dat je het makkelijk in het buitenland kan ruilen voor een vol. We gaan de 907 als deze binnen een paar jaar leeg is, niet meer voor een volle ruilen, maar gewoon verkopen en nog enkel de 904 in bedrijf nemen. Komen we al erg lang mee toe.
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Campingaz eruit, maar wat dan?
« Reactie #16 Gepost op: mei 23, 2016, 07:08:34 am »

Gasverbuik is tegenwoordig zo laag dat zelfs zo'n veels te duur klein Campiggaz flesje voldoende is. Waterkoken doe je in de waterkoker op elektriciteit en eten koken laat je doen in een restaurant.

Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Campingaz eruit, maar wat dan?
« Reactie #17 Gepost op: mei 23, 2016, 09:17:35 am »

Wij hebben anders een fluitketel.  :)
Ik heb even een vergelijk gedaan en de fluitketel ging sneller dan zo'n camping-waterkoker.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Campingaz eruit, maar wat dan?
« Reactie #18 Gepost op: mei 23, 2016, 09:51:14 am »

Wij gebruiken ook zo'n fluitketel. Niet omdat het sneller gaat, maar gewoon dat wij geen elektriciteit nemen. Zouden het alleen gebruiken voor zeer af en toe wat batterijen op te laden en dat kan ook op andere manieren via een omvormer. Zie niet in waarom ik dan zou bij betalen voor elektriciteit.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Campingaz eruit, maar wat dan?
« Reactie #19 Gepost op: mei 23, 2016, 09:52:20 am »

Gasverbuik is tegenwoordig zo laag dat zelfs zo'n veels te duur klein Campiggaz flesje voldoende is. Waterkoken doe je in de waterkoker op elektriciteit en eten koken laat je doen in een restaurant.

Ik kook en koel op gas (tenzij stroom inbegrepen is op de camping maar dat is gelukkig lang niet altijd het geval), licht draait op een accu (LED) of op benzine (Coleman). Buiten het seizoen scheelt dat 5 euro per nacht voor de stroom en aangezien wij veel buiten het seizoen kamperen telt dat lekker snel op.

Hiermee verbruik je wel drie of meer tankjes gas (wij hebben de groene 2,5kg fles) per jaar en dan is het verschil tussen 25 euro of 6 euro voor een vulling opeens heel interessant.

Met andere woorden: iedereen kampeert op z'n eigen manier en haalt dus z'n eigen voordeel uit dit soort zaken.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Campingaz eruit, maar wat dan?
« Reactie #20 Gepost op: mei 23, 2016, 10:27:06 am »

Dat is zeker het geval dat ieder op zijn eigen manier kampeert en andere voordelen uit haalt!

Wij koelen niet, gewoon een frigobox en koelelementen er in. Op camping gaan we meestal 's avonds na de activiteit toch langs de winkel en heb je dat koelen niet echt nodig, producten blijven er max 2 dagen in. Nog nooit problemen mee gehad.

Zeg het, wij kamperen op dat punt behoorlijk basic. Vindt dat dit een deel van de charme is van het kamperen. Nagenoeg het zelfde comfort hebben als thuis neemt bij mij een deel van het kampeergevoel weg. Maar zoals gesteld, dat is zeker voor iedereen anders.

Ons energieverbruik trachten we dus laag te houden op vakantie. Buiten dan het verbruik van de wagen dat wel een stuk hoger ligt en ook wel wat gebruikt wordt. Doen op die twee weken ergens tussen de 2600 en de 3500 km. Door dat we in de bergen zitten daar en heen en weer rijden met de vouwwagen ligt het verbruik van de wagen op rond de 6,2 liter per 100 km. Dus ergens tussen de 160 en de 220 liter per vakantie. Thuis doe ik op die zelfde periode iets van een 800 km aan 4,8 liter per 100 km of minder dan 40 liter. Er is dan nog wel een tweede wagen in gebruik, max dus 80 liter op de 2 weken. Door het hogere autogebruik zullen we nu nog een hogere energieverbruik hebben tijdens vakantie dan wanneer we niet op vakantie zijn.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Campingaz eruit, maar wat dan?
« Reactie #21 Gepost op: mei 23, 2016, 01:12:06 pm »

Kamperen zonder stroomaansluiting scheelt echt in de kosten. Met €5 per dag heb je een powerbank voor verlichting en opladen er zo uit. En dan koken en koelen op gas met een 5kg lightfles van €20 per jaar.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Campingaz eruit, maar wat dan?
« Reactie #22 Gepost op: mei 23, 2016, 07:04:59 pm »

Even opgemeten en gefotografeerd.
Propaanfles heeft een hoogte van net geen 35cm en een diameter van 21cm.
Ernaast natuurlijk de 907, die is 26cm hoog en 20cm diameter.
Thanx
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal