Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: markiesstok recht zetten. pas op.  (gelezen 3429 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
markiesstok recht zetten. pas op.
« Gepost op: mei 23, 2016, 08:14:50 am »

Afgelopen zaterdag hebben wij onze vouwwagen voor het eerst echt helemaal opgezet.
Bij de deuren lopen de twee stokken schuin maar kan je er een vd twee horizontaal plaatsen als de tent staat.
 De vorige eigenaar heeft dit ws regelmatig gedaan en ws de tent te straks gespannen..met als gevolg dat de middelste boog waar je de horizontale stok in plaatst helemaal naar de achterste boog geduwd werd De middelste boog stond nu helemaal scheef aan een kant ( naar achteren)en we kregen de tent dus niet knap opgezet  hierdoor.
De hele tent stond hierdoor zo scheef als wat ( ondanks waterpas vd wagenbak)
Na wat onderzoek bleek dat waar de drie stokken samen komen in de wagenbak ( vooraan)  dit helemaal los en ontwricht zat.
Mijn man heeft dit moeten verstevigen door een extra plaat aan de onderkant van de bak te maken.
Nu staat alles weer recht maar het is een tip voor jullie. Pas erop dat er niet teveel kracht komt te staan op de middelste boog als je de tentstok van de deur horizontaal plaatst.
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2016, 09:02:07 pm door linda75 »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #1 Gepost op: mei 23, 2016, 11:37:45 am »

Zou dat niet komen door het krimpen van het doek bij regen? Schijnt nogal extreme variaties te geven bij AK.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #2 Gepost op: mei 23, 2016, 12:37:01 pm »

geen idee maar onze middelste boog heeft bij vorige eigenaren flink onder spanning gestaan en daardoor is het bij dat punt waat ze alle drie samen komen alles los gekomen.  het is een tip om dit in de gaten te houden. ik weet niet of ik de mijne nu horizontaal ga zetten van de zomer. ik ben klein genoeg om eronderdoor te lopen :)
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #3 Gepost op: mei 23, 2016, 07:54:47 pm »

Heb het verhaal nu 3 keer gelezen, maar begrijp er niet veel van. Iets meer leestekens gebruiken vergemakkelijkt het lezen overigens ook wel..
Welke middelste boog?
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #4 Gepost op: mei 23, 2016, 09:12:22 pm »

Mijn exusses. Ik heb de tekst veranderd. Je hebt een tent met drie bogen als je de livingstone basisdeel opzet. (Dat deel wat op de wagenbak ligt)  Twee bij het bed en een bij het grote raam. De uiteinden van al deze  bogen komen samen in een metalen profiel in je wagenbak. Als je de wagen omhoog doet voor het laden en lossen zie je ze links en rechts op het hout zeg maar.
Als je de tent opzet kan je 1 schuine stok bij een deur dan verplaatsen omhoog, maar dan komt er kennelijk veel kracht op die middelste boog waar je die stang in vastzet.
Bij ons stond deze stang dus helemaal richting de achterste boog geduwd en daar waar alle tentstokken samen komen (in de wagenbak), zat de unit helemaal los.
Is dit iets duidelijker zo?
Gelogd

AnnevdB

  • Gast
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #5 Gepost op: mei 23, 2016, 09:42:09 pm »

Wij hebben onze Livingstone nu 3 keer opgezet en merkte vaak ook dat de middelste stokken schuin richting het bed geduwd werden. Deels opgelost door eerst de Veiligheidspinnetjes te bevestigen voordat je de tent op spanning brengt. Maar dan nog stond er veel druk op de middelste boog. Ik ga eens kijken dit weekend of het helpt om die ene wat minder onder spanning te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #6 Gepost op: mei 23, 2016, 10:55:22 pm »

Ah, nu wordt het wat duidelijker.
Wij hebben die ervaring niet (T&T versie). Bij het uitklappen zet je de middelste boog direct na het uitklappen vast met de borgpennen.
Na het plaatsen van de ondersteuningsstokken kun je de schuine stokken inderdaad omhoog plaatsen.
Op deze stokken zitten bij ons 2 palletjes en een Power Grip. We duwen de stang helemaal terug, over de palletjes heen. Hierdoor plaats je de stang zonder spanning zeer eenvoudig omhoog. Zit deze stang op zijn plek, dan trekken we de tent weer op spanning en zetten deze vast met de Power Grip. De middelste boog staat hierdoor bij ons niet op spanning.

Overigens kunnen beide schuine stangen omhoog, mits je wel de ondersteunende stokken aan het einde plaatst. Met name met een achtertent is dit wel handig.



Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2016, 06:55:54 am »

op deze manier doen wij het ook, en ook de borgpen is geplaatst maar toch merkten wij dat de middelste boog evengoed richting de achterste boog geduwd werd en zagen we dus dat de unit in de wagenbak, waar de stokken bij elkaar komen, los zat.
Misschien dat de vorige eigenaar nooit op deze manier de tent heeft opgezet, dat zullen we niet weten. Feit is wel dat de unit helemaal los zat en flink ondersteund moest worden met een extra plaat.
Ik heb overigens gehoord dat beide stokken horizontaal zetten niet geadviseerd wordt ivm stabiliteit van de tent. Anderzijds zou ik ook niet weten waarom dat niet kan als je de twee ondersteunings stokken gebruikt.

Maar goed het is een tip om het in de gaten te houden.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #8 Gepost op: mei 24, 2016, 12:47:46 pm »

Wat ik niet begrijp is dat het scharnierpunt waar de bogen samen komen los is geraakt ten opzichte van de wagenbak. Waarschijnlijk heeft dit nooit goed vast gezeten.
Het heeft geen relatie met de spanning op de tent of het horizontaal zetten van de markies van de basis tent.
Wij zetten beide buizen wel horizontaal, hoewel geadviseerd wordt dit niet te doen. De reden achter dit advies kan ik wel begrijpen. Wanneer je de buizen horizontaal zet komt er een grote dwarskracht op de verticale/middelste buizen. Het krachtenspel pakt beter uit wanneer de buizen schuin geplaatst worden. Dan wordt een deel van de krachten verticaal in de buis weg geleid (en de tent wat minder strak gespannen bij dezelfde buislengte).
Doordat de Aart Kok tenten van zwaar materiaal  gemaakt zijn, komt er nogal wat kracht op het framewerk wanneer de tent gespannen wordt en is er ook wel wat kracht nodig om de tent te spannen.
Toch is alles met redelijke kracht te doen. Wanneer er (te) veel kracht nodig is bij het opzetten of afbreken, zit er ergens iets niet goed in de volgorde. Bekijk het dan opnieuw hoe je het met minder kracht voor elkaar krijgt. Ook als je ziet of merkt dat dingen gaan verbuigen of vervormen, bekijk het dan opnieuw hoe het beter kan.
Ondanks dat het allemaal zwaar en degelijk uitgevoerd is, kan het toch kapot.
Gelogd

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #9 Gepost op: mei 24, 2016, 01:40:05 pm »

Ok. Wij blijven ons ook maar houden aan het AK advies: een kant vol horizontaal, andere kant half horizontaal, maximaal, en gebruik altijd ondersteuningsstokken  I: .
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2016, 03:28:11 pm »

het is wel toevallig dat alleen dat scharnierstuk los zat. Aan de keukenkant. De voordeurkant wordt meestal horizontaal geplaatst lijkt mij. En als dan grote krachten komt op de middelste boog omdat de horizontale stang hem naar achter wilt duwen krijg je toch ook automatisch krachten op dat scharnierstuk? Iig houden wij ons ook aan het advies, een kant recht een een kant schuin. Maar het scharnierstuk zat bij ons helemaal los. Nu gelukkig weer vast met extra versteviging aan onderkant van de wagen.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2016, 09:30:36 pm »

Ik denk dat ik het niet goed begrepen heb. Het is niet het scharnierstuk dat los zat maar het scharnierpunt zelf. Op het scharnierpunt zelf komen inderdaad grote krachten. Maar dit zou dat toch wel aan moeten kunnen. Ik vermoed dat het horizontaal plaatsen van de stangen met brute kracht is gedaan waarbij het scharnier zijdelings/axiaal belast is en daar is het scharnier niet voor gemaakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: markiesstok recht zetten. pas op.
« Reactie #12 Gepost op: mei 24, 2016, 09:52:16 pm »

de metalen plaat zat heel los op de wagenbak en dat wat daaraan vast zat zat allemaal speling in. Ik vermoed ook dat de vorige eigenaars of brute kracht gebruikt hebben of een flinke storm??? geen idee. Ze hebben ons helaas over veel dingen niet de waarheid verteld dus dat blijft gissen. Het is nu in ieder geval gerepareerd maar denk geef het toch even als tip hier door om erop te letten...
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal