Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Led lamp inbouw  (gelezen 2833 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wendy2016

  • Gast
Led lamp inbouw
« Gepost op: mei 24, 2016, 10:28:01 pm »

Toen ik zag op iemand op fb.. Wauwwww dit is echt gave mooi in de vouwwagen met led lampen inbouwen .. Ik weet niet hoe dit werkt/maakt .. Ik wil het ook hahaha ..

Misschien iemand weet het iets ervaring ? Kan je misschien uitleggen hoe dit werkt/maakt die led lampen inbouwen in de vouwen vanwege stroom max tot 10/16 ampère toch? Sorry ik ben erg benul gaga want ik heb niet veel verstand van hihi

Zie eronder foto's
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Led lamp inbouw
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2016, 10:31:40 pm »

De lampjes in de wagen en keuken zijn zo te zien plakstrips.  :J
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Led lamp inbouw
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2016, 11:34:34 pm »

Vrij simpel:
Meeste ledstrips zijn 12V, en maar een paar watt, dus voor je 220V aansluiting praat je dan over bijna niets in Ampere. Aansluiten achter je transformator, die wel gelijkstroom moet leveren (ook geschikt voor je kraantje) Schakelaar ertussen en je bent klaar.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Led lamp inbouw
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2016, 06:07:49 am »

Bij de action verkopen ze led strips. Kosten niks en werken goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Led lamp inbouw
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2016, 08:53:55 am »

Led strips zijn inderdaad goedkoop tegenwoordig en zeer zuinig. En de projecten die je er mee ziet zijn inderdaad wel mooi. Velen hebben echter niet zo'n goede kwaliteit en daarom best niet voor de goedkoopste gaan. Ze kunnen na een paar maanden verlies aan lichtsterkte hebben en een kleurshift.

Ik ga het in ieder geval niet doen. LED licht is voornamelijk blauw licht en blauw licht blijkt niet zo gezond te zijn. Het kan bij gebruik heel wat uren daarna de productie van melatonine beperken waardoor je slechter en moeilijker slaapt, en nog veel andere negatieve effecten kan hebben op langere termijn. Om dezelfde reden dat men het gebruik van computers, tablets en led TV's voor het slapengaan af raad. Het aantal studies dat dergelijke effecten aantonen is momenteel behoorlijk aan het toenemen.
Tenzij het in een omgeving is waar je overdag deze verlichting gebruikt en veel binnen zit, dan hebben we een tekort aan het blauwe licht en is dit dus een interessante optie. Echter dat is meestal niet op camping het geval, wel in kantoren en klaslokalen.
Voor s' avonds gebruik je beter meer gelig licht. Spaarlampen met een kleurtemperatuur van onder de 3000K (LED's met een kleurtemperatuur van 3000 K hebben nog steeds veel meer blauw licht.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Led lamp inbouw
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2016, 09:16:52 am »



Ik ga het in ieder geval niet doen. LED licht is voornamelijk blauw licht en blauw licht blijkt niet zo gezond te zijn.
Op een gewone bewolkte dag is de kleurtemperatuur van het licht tussen de 7000 en 10000 Kevin.  Als blauw licht zo ongezond is waren we in Nederland al lang dood geweest.

Bovendien is het licht van een led lamp afhankelijk van het toegepaste substraat in de halfgeleider. Dat kan puur blauw zijn, maar ook wit of geel of rood en groen.

Spaarlampen met een kleurtemperatuur van onder de 3000K (LED's met een kleurtemperatuur van 3000 K hebben nog steeds veel meer blauw licht.
Eh... De kleurtemperatuur IS de maat voor de component aan blauw licht.
Ook deze uitspraak is een beetje een kwestie van de klok en de klepel.

Ik fotografeer in honderden kantoren waar energiezuinige verlichting gebruikt wordt en zonder uitzondering heb ik vastgesteld dat daar echt bijna saffraangeel licht aanwezig is dat ik soms zelfs nauwelijks kan compenseren.
Het enige wat er met spaarlampen aan de hand is, is dat zij een discontinu spectrum hebben. Net als bij TL (of liever: FL) licht, zit er soms een piek in het spectrum, vaak in het groene gebied omdat het -vergelijkbaar met een TL lamp, een fluorescentielamp is.
Die piek heeft echter niets met de component blauw te maken. Er is gewoon van één bepaalde golflengte een piek die onze ogen niet zien maar die een camera wel gevoelig voor is.

Een alu hoedje beschermt je hiertegen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Led lamp inbouw
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2016, 10:16:49 am »

Het gaat hier voor een groot deel over het verstoren van het bioritme en dat gebeurd op moment op twee aspecten. Overdag zitten we in te kantoorruimten te werken en zitten we in gedimd licht situatie in verband met buiten, en 's nachts hebben we dan meer licht.
Lees dus ook overdag hebben we nu te weinig blauw licht, 's avonds en 's nachts teveel. Dat verstoord de hormoonhuishouding.
De wereldgezondheidsorganisatie heeft om die reden ook dergelijke verlichting op een zelfde niveau als risico voor kankerveroorzaker gezet dan pesticiden, vooral dan voor kankers zoals borst en prostaatkanker wordt het risico ernstig verhoogd. In Denemarken wordt daarom deze kankers als beroepsziekten erkend voor nachtwerk. Maar er zijn eveneens hogere risico's op obesitas, diabetes type 2, ....

Ik stond er vroeger eerst ook skeptisch tegenover en was eerder fan van LED verlichting omwille van zuinig en omwille dat het beter te richten valt waar je het nodig hebt en minder strooilicht is, maar heb ondertussen zoveel studies gezien die aangeven dat je daar mee moet oppassen, heb eveneens met diverse van de wetenschappers in de wereld gesproken op conferenties, dat ik nu weet dat je beter toch wat op past. Uiteraard is het niet zo zoals je stelt dat iedereen er meteen dood van zal vallen, echter risico's op diverse ziekten worden wel drastisch verhoogd. Luchtvervuiling valt ook niet iedereen meteen dood van, maar weten we allemaal dat de risico's op diverse ziekten ernstig verhoogd worden.

Kleurtemperatuur IS NIET de maat voor de component blauw. Je moet maar een keer het spectrum van een LED lamp, CPO, CDO en HPS lamp met dezelfde kleurtemperatuur en kijken naar de grote van de blauwe component. Je zult merken dat daar grote verschillen op zitten! Het is wel waar dat bij elk van deze lampen hoe hoger de kleurtemperatuur, hoe meer blauw licht er in zit, maar het zegt niets over hoe groot uw blauw licht component daadwerkelijk is. Kleurtemperatuur wordt wel vaak gebruikt omdat het eenvoudiger is om mee te werken dan dat je moet stellen dat zoveel % van het licht moet zitten binnen dat deel van het spectrum. (In sommige landen bestaat wel degelijk wetgeving die dat zo op legt).

Klopt zeker dat LED licht afhankelijk is van de substraat in de halfgeleider. Echter we spreken hier over LED's die gebruikt worden voor een energiezuinige witte verlichting te hebben. Daar wordt een blauwe LED voor gebruikt daar die het meest energie efficiënt is, samen met een coating die zorgt dat het meer op wit licht wordt, en afhankelijk van de coating zal de kleurtemperatuur verschillend zijn, maar dat heeft ook impact op de efficiëntie van de oplossing.


Gelogd

Wendy2016

  • Gast
Re: Led lamp inbouw
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2016, 10:30:25 am »

Vrij simpel:
Meeste ledstrips zijn 12V, en maar een paar watt, dus voor je 220V aansluiting praat je dan over bijna niets in Ampere. Aansluiten achter je transformator, die wel gelijkstroom moet leveren (ook geschikt voor je kraantje) Schakelaar ertussen en je bent klaar.

Oke dankje.. Ik snap het..
Maar kan ook led met batterij is handig toch?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Led lamp inbouw
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2016, 12:10:15 pm »

Ja dat kan zeker, maar de meeste mensen gebruiken een transformator.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal