Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen met diverse soorten kachels  (gelezen 9841 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Ervaringen met diverse soorten kachels
« Gepost op: mei 21, 2008, 10:21:19 am »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een kachel. Alleen zie ik flink wat verschillende soorten kachels, waar ik niet helemaal uit komt. Ik zie ze op gas, op olie en op stroom. Op stroom heb je dan nog keramische, straling, ventilator en weet ik veel wat nog meer.

Mijn vragen :

1. Wat voor kachel gebruiken jullie?
2. Wat zijn de plus- en minpunten daarvan?
3. Wat zijn jullie argumenten geweest om juist dat type kachel te kiezen (als die er zijn)?



Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2008, 10:55:31 am »

1. Een electrieke. 2* 400 Watt, afzonderlijk te gebruiken.
2. Pluspunt: weegt niets. Snel warm. Voldoende om de ergste kou te verdrijven.
    Minpunt: niet warm genoed om de complete tent echt lekker te stoken (de kids werden rond 07.00 (buiten 8 graden) aangekleed in de straling (wel op veilige afstand!) van het kacheltje, staand op een isolatiekussentje).
3. Zat bij onze vorige klapper. Was niet heel erg een bewuste keuze.

Het kacheltje voldoet voldoende, dus houden we hem voorlopig.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

mr4hughz

  • Gast
Re: Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2008, 02:29:18 pm »

gas kachel produceert wel veel warmte maar ook veel vocht (dus door de verbranding van gas heb je warmte + water)
daarom is electra kachel altijd handig (met omval beveiliging) echter je moet ook rekening houden met de hoeveelheid Ampere die je op de camping krijgt.

A x V = W dus 230v x 4A = max 920 Watt en als je verlichting gebruikt + andere elektro heb je weinig "ruimte" voor verwarming (een stop eruit laten slaan is niet slim snachts)
dit omdat je een stop moet laten vervangen ofzo (of schakelaartje omhalen) door camping baas

ik heb het geluk een gaskachel erbij gekregen te hebben en heb een elektra kachel. Zoals CEO echter mion of meer aangeeft elektra haalt het niet bij een gaskachel.
wat ik doe is met gas "voorverwarmen" en de kachel het op temp proberen te houden. alleen bij zeer nat en vochtig weer is het toch beter om te verkassen naar een oord waar het beter weer is.
Dit is ook een reden om op de bonne fooi te gaan, betaal je vooruit dan is het kiezen blijven en kou leiden of extra betalen maar warmer.

Overgens is het een sprookje dat caravan eigenaren het dan beter hebben die hebben het net zo hard koud
Gelogd

fish

  • Gast
Re: Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2008, 01:12:13 pm »

Wij hebben een halogeen kachel met omval beveiliging. Gelukkig maar 1 keer nodig gehad hoog in de alpen. Bij vervat gekocht voor 17.50 :P  Ik zie ze nu zelfs staan VA 8.99.Wel lekker warm.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2008, 10:00:30 pm door mr4hughz »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.275
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2008, 01:31:27 pm »

Wij gaan ook voor makkelijk.
Electra die je op zowel 400 als 800 watt kunt zetten.
Want er zijn campings waar je nog niet veel watt tegelijk kan gebruikten.
Het voordeel is dat ze betrekkelijk veilig zijn (omvallen)
Nadeel ze geven niet zoveel warmte al op gas.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2008, 02:02:44 pm »


wat ik doe is met gas "voorverwarmen" en de kachel het op temp proberen te houden. alleen bij zeer nat en vochtig weer is het toch beter om te verkassen naar een oord waar het beter weer is.

Heb jij een ruimte-overschot: twee kachels.... Bij ons past altijd alles met veel moeite in de auto en klapper. Laatste keer voor het eerst met de hoedenplank op zijn plek op vakantie geweest. Meestal puilt de auto uit, en de klapper ook.

Hoe doe je dat?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

mr4hughz

  • Gast
Re: Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2008, 10:17:37 pm »

Heb jij een ruimte-overschot: twee kachels.... Bij ons past altijd alles met veel moeite in de auto en klapper. Laatste keer voor het eerst met de hoedenplank op zijn plek op vakantie geweest. Meestal puilt de auto uit, en de klapper ook.

Hoe doe je dat?

kijk maar eens bij vouwwagen merken informatie --> la boheme
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2008, 09:52:26 pm door mr4hughz »
Gelogd

Henkkk

  • Gast
Re:Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2009, 09:28:38 am »

Ik ben ook op zoek naar de perfecte kachel, en ik kom eigenlijk uit op een olie kachel maar ik lees daar niets over op dit forum, is dit geen goede keuze en waarom niet?
Ze zijn zuinig, met parafine als brandstof nagenoeg reukvrij, en geven bijzonder veel warmte.......

ben benieuwd....
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.275
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #8 Gepost op: mei 23, 2009, 09:31:48 am »

Die zijn toch aardig zwaar en groot. ?
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Henkkk

  • Gast
Re:Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2009, 10:51:15 am »

tja.... ik dacht aan deze:

http://www.de-wit.nl/winkel/showproduct.php?pID=2834

leek me wel grappig, maar  "tegens" hoor ik graag hoor, ik ben maar een newbie in de klapperwereld...
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.275
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #10 Gepost op: mei 23, 2009, 02:05:20 pm »

Je ziet ze meer bij tent kampeerders die hebben alles zo klein mogelijk.
Maar wij als vouwwagen bezitters hoeven niet op een kilogrammeter meer of minder te kijken. ;)
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

mr4hughz

  • Gast
Re:Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #11 Gepost op: mei 23, 2009, 02:41:40 pm »

Het "beste" is een elektrische kachel met verstelbare standen en omval beveiliging.. 800watt(= 4Ax230V) 1200w(= 6Ax230V)   dan heb je nog wel wat Watt over voor een lampje meer blaas je de zekering eruit ...

zoals ik al eerder zei gas kachels zijn veel warmer maar produceren meer vocht dus bij koude nachten zijn ze geen probleem maar bij regen zijn ze niet prettig
Gelogd

lucienne

  • Gast
Re:Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #12 Gepost op: mei 23, 2009, 03:58:58 pm »

Wij hebben een keramisch kacheltje wat je kan regelen 800/1100 watt bij kou zetten wij dat bij de voeten en draait van links naar rechts.Hallogeen is ons afgeraden omdat het erg veel licht geeft. Het is alleen niet voldoende om de hele tent te verwarmen, maar biedt een klein gaskacheltje uitkomst we hebben er 1 maar niet geprobeerd( ik hoop het ook niet te proberen)
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #13 Gepost op: mei 24, 2009, 08:02:24 am »

Een oliekachel geeft bijzonder veel warmte en minder vocht dan een gasbrander.
Nadeel is het meenemen. Inieder geval bij de modellen die ik ken, kan de olie er bij licht schuinbouder uitlopen. Bij schudden en bewegen dus ook.

Misschien dat de techniek hierin verbeterd is, want dan is het, op de grote na, een perfect verwarmingsmiddel.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

marcel.s

  • Gast
Re:Ervaringen met diverse soorten kachels
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2009, 09:45:10 pm »

wij hebben gratis een gaskachel gehad, dusse die is fantastisch!!!!!
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal