Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten  (gelezen 3651 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hvbvdz

  • Gast
Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Gepost op: april 20, 2017, 06:39:49 pm »

Goedeavond.

Graag maak ik als nieuweling gebruik van de expertise van de forumleden, hopelijk kunnen jullie me van bruikbare tips voorzien.

Vroeger heb ik met mijn ouders altijd gekampeerd​ met een alpenkreuzer en denk toen besmet te zijn geraakt met het virus. Inmiddels met man (en nu ook kind) zelf een vouwwagen aangeschaft. Op leeftijd, maar niets mis mee.

We zijn alleen op zoek naar wat meer comfort (beter bed/liefst een lattenbodem), opzet gemak (liever zo min mogelijk stokken bij de voortent) waardoor we ook voor een lang weekend de vouwwagen mee kunnen nemen.

Ons oog is daarom gevallen op een jamet jametic Panorama. Mede omdat deze veel ruimte biedt (prettig met kinderen) en de mogelijkheid om de luifel meteen aan de tent vast te maken.

Op MP zagen we de volgende aangeboden worden https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m1155351468-jamet-jametic-panorama-bj-2014.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=19

Wat mij, mede gezien de bijkomende accessoires een prima prijs lijkt. Nu heb ik wel een paar vragen waar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

1. Is het ook een mooie prijs volgens jullie expertise?
2 is de Panorama gemakkelijk op te zetten of zijn het veel losse stokken?
3 in een ander topic las ik over de problemen bij bouwjaar 2014 (welke wij dus gezien hebben) over de stokken die niet passen ed. Is er iets wat ik hierover kan navragen bij de verkoper? Of waar ik zelf op moet letten? Het topic zelf is wat lastig te volgen als je de stokken niet hebt of voor je kunt zien...
4 ik begrijp dat een disselbak ook voor problemen kan zorgen bij het opzetten?
5 hoe zit het met de tempo 100 keuring voor een panorama?
6 nog andere zaken waar we op moeten letten?

Ik hoor graag van jullie! Super bedankt
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2017, 07:19:36 pm »

1. Geen mening. Vouwwagens hebben toch vaak een hoog 'wat decgek ervoor geeft'  gehalte.
2. Probeer dat uit. Als je serieus geinteresseerd bent moet dat mogelijk zijn (op afspraak). Wij hadden een redelijk vergelijkbare Trigano Odyssee en de stokken waren erg eenvoudig.
3. De kar staat uit, zal dus wel meevallen. Even naar vragen en bij het uitproberen goed op letten.
4. Gebruik de zoekfunctie op dit forum, zoek ook op vergelijkbare modellen. Zelf geen ervaring mee.
5. Persoonlijk vind ik tempo-100 keuring onzin: het scheelt in heel Duitsland maximaal 1,5 uur per reis. Voordat je tijdsinvestering in de keuring terug hebt verdiend.... en in Duitsland liggen ook de boetes nog erg laag, behalve bij wegwerkzamheden. En waarom zou je haasten in de vakantie.
6. Zoek het forum af onder Jamet naar eventuele problemen. Tentdoek moet lekker ruiken, geen hondeharen of sigarettenrook.

Al met al is de Vouwwagenzaak een vrij nieuwe zaak die zijn business serieus lijkt te nemen. Bezig met opbouwen van reputatie, ik verwacht daar geen oneerlijke praktijken (mijn persoonlijke verwachting).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2017, 08:48:45 pm »

De vouwwagen zaak is een goed zaak. Laurens de eigenaar is een ex werknemer van erica in Zeist. Hij is na het failliet gaan van erica in het zelfde pand een nieuwe zaak begonnen. Dus verstand van zaken heeft hij zeker. Op de rest van de vragen kan ik geen antwoord geven. Wij hebben een ander merk vouwwagen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #3 Gepost op: april 21, 2017, 01:31:26 pm »

Ik vind m niet goedkoop, maar ja, bijna nieuw en je koopt via een dealer (met garantie, neem ik aan, dus als je problemen merkt op je vakantie kun je er mee terug). Deze zaak heeft wat martijnmarleen ook al zegt een prima reputatie en kan je beslist helpen met je vragen over opzetten en stokken. Hij zal hem je beslist demonstreren als je dat wil.
Ik heb ook een odyssee en vind het aantal losse stokken meevallen, in ieder geval in vergelijking met een wagen met losse voortent. ik heb ook geen last van de disselbak.
Tempo 100: het kan, want schokdempers. Zou ik ook gewoon navragen, dealer kan het vast voor je regelen maar kan je ook wel vertellen hoe je dat zelf moet aanpakken. Of het nodig is moet ieder voor zich beoordelen, mijn idee is dat er in DLD niet zo op de snelheid gehandhaafd wordt mbt aanhangers, maar wel op inhaalverboden (en die gelden ook voor wagens met een 100 sticker) en op snelheidsbeperkingen bij baustellen.
Ik heb wel gelezen dat het dak van de voortent van de Panorama wel eens wat wil doorzakken als je m niet goed opzet / afspant. Ik zou vragen hoe je dat het beste kan doen.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2017, 05:34:15 pm »

Je zou iid naar een dealer kunnen zoals Obelink
https://www.obelink.nl/jamet-jametic-outdoor-as-2015.html?category_params=s_company%3D1%26category_id%3D8978

Voor de prijs die vouwwagenzaak er voor vraagt zal er toch wel een ruime en goede garantie bij zitten?
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2017, 09:36:22 pm »

Fijne tent zo'n Panorama.

Met enige creativiteit qua plooien is de disselbak geen probleem.

Meest lastige is de staander in het midden, maar dat leer je snel. Doorhangen van de voortent lukt alleen als je de stang niet plaatst.

Prijs is fors, maar als ie netjes is, een stuk voordeliger dan nieuw.
Gelogd

roelof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Jamet panorama 2014
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2017, 02:11:34 pm »

De onze (ingeruild) staat ook voor dit bedrag te koop bij Aart Kok mét Tempo 100 keuring.


Er waren inderdaad problemen met de stokken in het deel tussen de slaapgedeeltes (zit een kapstok aan).
Ik kan mij niet voorstellen dat er eigenaren zijn die die fout nog hebben, want je kreeg de stokken niet ingeklemd met de verkeerde variant).

Een vouwwagen zo nieuw heeft natuurlijk weinig klachten, de scherpe kantjes zijn eraf qua productiefoutjes, maar de prijs is ook naar verhouding fors (als je tenminste naar de kale prijs van een nieuwe kijkt, kijk dus goed naar wat er bij zit).

Opzetten van de Panorama is niet heel moeilijk met zijn tweeën. Uitklappen moet met 2 personen, daarna kan je alleen verder, de basis is eenvoudig te doen, als je de truuk door hebt (zo slap mogelijk opzetten, pas nadat grondzeil goed zit afspannen).
Over goed opzetten is hier voldoende te vinden, heb ik ook over geschreven in een ander topic.
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #7 Gepost op: april 24, 2017, 04:18:25 pm »

Wij hebben vorig jaar onze panaroma uit 2013 via MP verkocht voor 4500 euro. Dat is denk ik voor MP een prima prijs, ik vind de prijs bij de dealer fors. Wij hebben wel erg fijn vakantie gevierd. Met name het kuipzijl in de voortent erg prettig in het voorseizoen. Enorme voortent, leuke keuken. Wij hebben ook altijd zitten stoeien met de stok tussen de slaapcabines. Wat ook snel sleitte waren de druk knopjes om de stokken te vergrendelen (van de horizontale schuivers in de voortent). Verder relatief snel op te zetten (binnen een uur waren we altijd helemaal klaar), alleen de manier waarop verschilde wel altijd. Wat ook fijn was is de enorme hoeveelheid ruimte onder het bed (en dat je er ook met wat gekunstel bij kan als iemand erop slaapt. Check ook even of er slaapcabines (voor onder de vouwwagen) er bij zitten. Dat mag wel voor die prijs. En ander nadeel van dit type is dat je de voortent altijd op moet zetten, en de luifel wat aan de kleine kant is. Daarnaast zaten we wel altijd te stoeien met de voortent. Die zakte nog wel eens in. Ook die schroeven om hem op zijn plek te houden draai je snel dol (is mijn gevoel).

Kortom, voor rond de 4500-5000 euro een prima ding! Kijk wel uit je hebt een grote plek nodig op de camping. In Spanje hadden we regelmatig een te krappe plek.

Oja het panorama dak en het feit dat je vanuit de voortent alle kanten op kan kijken geeft heel veel ruimte

Succes!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

witkamp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #8 Gepost op: april 25, 2017, 02:16:15 pm »

Ook mijn ervaringen nog, wij hadden een panorama 2015 (met easy access)
1. Is het ook een mooie prijs volgens jullie expertise?
Wij hebben ons 2015 model voor 5400 verkocht deze maand (zonder disselb)

2 is de Panorama gemakkelijk op te zetten of zijn het veel losse stokken?
Tov een Jametic vond ik het meer werk. Niet qua aantal stokken maar het (strak) afspannen van de panorama vond ik een irritante klus. Het lukt wel maar gaf me erg veel irritatie. Overigens is deze nauwelijks alleen te doen mocht dat een eis zijn.

3 in een ander topic las ik over de problemen bij bouwjaar 2014 (welke wij dus gezien hebben) over de stokken die niet passen ed. Is er iets wat ik hierover kan navragen bij de verkoper? Of waar ik zelf op moet letten? Het topic zelf is wat lastig te volgen als je de stokken niet hebt of voor je kunt zien...
Geen ervaring mee, alles pastte gewoon.

4 ik begrijp dat een disselbak ook voor problemen kan zorgen bij het opzetten?
Tja beetje puzzelen kom je er wel uit.

5 hoe zit het met de tempo 100 keuring voor een panorama?
Zonde van je geld ;-)

Mocht je Nederland niet uitgaan, hou er dan rekening mee dat de luifel (door de schuine voorwand) effectief 1.5mtr is bij de voordeur. Bij regen zit je niet echt lekker (helaas), als ie staat een prachtige tent om te zien (en erg ruim van binnen).
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2017, 04:49:00 pm door witkamp »
Gelogd

ReinierCo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2017, 05:02:05 pm »

Wat toevallig!
Ik zit wat verder te lezen over de Panorama, en kwam dit topic tegen.
Volgens mij hebben wij deze gisteren gekocht :-)
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2017, 07:20:36 pm »

Wat toevallig!
Ik zit wat verder te lezen over de Panorama, en kwam dit topic tegen.
Volgens mij hebben wij deze gisteren gekocht :-)
Gefeliciteerd en veel plezier gewenst.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

MirandaPatrick

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Kyte XL
Re: Tips voor een jamet Panorama waar op te letten
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2017, 12:31:03 pm »


1. Is het ook een mooie prijs volgens jullie expertise?
2 is de Panorama gemakkelijk op te zetten of zijn het veel losse stokken?
3 in een ander topic las ik over de problemen bij bouwjaar 2014 (welke wij dus gezien hebben) over de stokken die niet passen ed. Is er iets wat ik hierover kan navragen bij de verkoper? Of waar ik zelf op moet letten? Het topic zelf is wat lastig te volgen als je de stokken niet hebt of voor je kunt zien...
4 ik begrijp dat een disselbak ook voor problemen kan zorgen bij het opzetten?
5 hoe zit het met de tempo 100 keuring voor een panorama?
6 nog andere zaken waar we op moeten letten?


1. Wij hebben de voorloper uit 2010. Prijs hangt ook beetje af van wat er bij zit en of je dat ook gaat gebruiken. Bij particulieren vaak goedkoper dan een dealer.
2. De basis is heel simpel op te zetten. Daarna nog wat losse stokken tussen de slaapcabines (manlief loopt om de cabine heen aan de binnenkant van het tentdoek en ik geef hem die stokken tussendoor dan aan) daarna nog de stok bovenaan de voortent en de voortent staander, dat is alles. Alleen nog de voortent-voorkant erin ritsen.
3. Geen ervaring mee
4.Wij hebben de disselbak en trekken het doek er gewoon voor langs. We zorgen dat we een beetje afstand tot de bak houden om slijtage aan het doek te voorkomen. Dit deel wat achter de disselbak valt span je dan gewoon wat verticaler af dan de rest van de tent, geen probleem.
5. Zoals al eerder hier aangehaald: Zonde van het geld. Zolang je let op maximum snelheden bij Baustellen en op de inhaalverboden (m.n. het stuk tussen Würzburg en Nürnberg is onze ervaring) kun je rustig 100 rijden. De kans op een boete is uiterst klein en anders maar een paar tientjes. (Jaja, ik weet dat het eigenlijk niet mag  :O )
6. Wieltjes onder de keuken zijn wel fijn. Ding is best zwaar. Ik heb ze er met behulp van dit forum zelf onder gemaakt.

Succes met zoeken  :)
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal