Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Jamet staat veel te strak!  (gelezen 3089 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Levi.vanRijsse

  • Gast
Jamet staat veel te strak!
« Gepost op: april 27, 2017, 11:23:22 pm »

Vanmorgen onze aller eerste keer onze eerste vouwwagen opgezet. Een Jamet Arizona uit 1996 (volgens advertentie). Uit de wagen schuiven drie buizen waarop je het frame van de voortent verder bouwt. Zodra het frame staat komt de voortent er overheen en trek je de boel strak met die 3 uitschuifbare buizen. Die klikken dan ook netjes vast. Maar allemachtig! De achterste dakrand van de wagen wordt nu helemaal naar voren getrokken en het wagenframe drukt keihard in het doek! Ik heb die uitschuifbare buizen dus maar ontgrendeld en wat ingeschoven. Nog bleef het een uitdaging om de hoeken van het doek op de juiste plek te krijgen. Maar het is gelukt!
Wie heeft hier er ervaring met deze tent en zie ik iets vreselijk over het hoofd ofzo? Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Levi van Rijsse

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

ReinierCo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2017, 08:31:31 am »

Wij hebben een arizona uit 2006. Zit er nu in zelfs :-)
Ik heb inderdaad ook gemerkt dat met name de achterste hoeken af en toe behoorlijk strak staan. (Maar niet té strak lijkt het mij)

Heb je eerst de bak helemaal goed staan (dak randen netjes over de stokken) voordat je de schuifstokken uittrekt?
En goed naar de spanbanden aan de binnenkant gekeken?

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Gelogd

Levi.vanRijsse

  • Gast
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2017, 09:04:52 am »

Ja de bak stond netjes maar nog zonder haringen, wellicht dat het doek daardoor zo makkelijk mee schoof? En die spanbanden, je bedoelt die witte banden vanaf de klep, over de buizen? Die zit ja maar die spant helemaal niks.
Ps. Eerste nacht blijkt tentdoek op verschillende punten lek te zijn. Marktplaats verkoper was blijkbaar niet helemaal eerlijk... Zit ik mooi met me gezin in een natte tent :(

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2017, 09:32:57 am »

Misschien na een paar buien dat het doek waterdicht is.  En het ding is ruim 20 jaar oud. Had je beter verwacht?
Wat betreft de uitschuifstokken; misschien kun je er een paar gaatjes bij boren of zoiets dat de stok minder ver uit gaat? Of is het mogelijk er een paar snelspanners op te monteren? Dan is de verstelling traploos. of simpel van die schroef spanners gebruiken die om de uit te schuiven buis vallen en je met een schroef op spanning brengt. Uitschuiven zal de buis niet doen, wordt strak gehouden door het doek. Je hoeft alleen maar te voorkomen dat de buis in schuift. En met een paar eurootjes opgelost denk ik.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Levi.vanRijsse

  • Gast
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2017, 09:41:35 am »

Hey Yella, bedankt voor de tips! Ja ik had wel anders verwacht ja omdat de verkoper zei dat de tent waterdicht was, dat wou ik ook graag geloven. En als verder alles klopt dan is zo'n buisklem wel een goed idee.
En wat bedoelde je trouwens, wordt een tent echt waterdichter juist na een regenbui?

Groetjes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

ReinierCo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #5 Gepost op: april 28, 2017, 09:51:59 am »

Ja de bak stond netjes maar nog zonder haringen, wellicht dat het doek daardoor zo makkelijk mee schoof? En die spanbanden, je bedoelt die witte banden vanaf de klep, over de buizen? Die zit ja maar die spant helemaal niks.
Ps. Eerste nacht blijkt tentdoek op verschillende punten lek te zijn. Marktplaats verkoper was blijkbaar niet helemaal eerlijk... Zit ik mooi met me gezin in een natte tent :(

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Die band inderdaad. Ze houden de dak stokken enigzins op hun plek. Als een van de stokken wat verder zakt lijkt mij dat er meer spanning op het doek komt.
Ik ben geen expert, maar na wat dingen proberen lijkt dit wel verschil te maken. (in ieder geval voor de bak)

Ik sla zelf wel wat haringen voor ik de voortent opbouw maar ik denk niet dat er meer spanning komt als je dit niet doet. Gaat er vooral om dat het dak doek netjes om de stokken zit voor je de voortent spant.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2017, 10:11:41 am »

Wat waardeloos dat je tent lekt!

een te strak afgespannen tent kan ook wat sneller lekken rond de naden. mss iets om rekening mee te houden.
Stond je tent al direct te strak met opzetten of was het pas de volgende ochtend? vaak als tentdoek beetje vochtig is
(geweest) dan gaat het wat strakker staan. ik zet daarom mijn vouwwagen de eerste nacht nooit helemaal snaarstrak.

Is het niet zo dat de vouwwagen langs de ritsen lekt? met echt op het doek?   nu heb je er goed zicht op en je wagen staat nog helemaal uit. wellicht dat je de mogelijkheid hebt om met impregneer aan de slag te gaan. kan je gelijk testen of het werkt i.p.v. er je volgende vakantie achter komen dat het mogelijk toch niet helemaal okidokie is.

Succes in ieder geval!
Gelogd
Adventure Awaits

Levi.vanRijsse

  • Gast
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2017, 10:24:31 am »

Hey poldertoerist, ja met opzetten stond de wagen net en toen kwam er een hagelbui overheen. Wellicht dat ie daar door strakker is gaan staan! En ik heb dat plafond er in hangen, vannacht zag ik daar midden op het doek natte vlekken. Het druppelde vervolgens langs de randjes er af. We gaan inderdaad zo langs de kampeer winkel wat impregneer halen. Het zou vanaf nu droog moeten blijven dus dan kan het er meteen op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2017, 12:47:14 pm »

Hey Yella, bedankt voor de tips! Ja ik had wel anders verwacht ja omdat de verkoper zei dat de tent waterdicht was, dat wou ik ook graag geloven. En als verder alles klopt dan is zo'n buisklem wel een goed idee.
En wat bedoelde je trouwens, wordt een tent echt waterdichter juist na een regenbui?

Groetjes!
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Hoeft niet beslist na een bui of meer waterdicht te zijn. Maar met name bij nieuwe tenten is dit wel het geval. hadden wij bij onze gloednieuwe Jametic. Lekte behoorlijk tijdens de eerste regen.  Maar na een paar dagen was het over. Wellicht dat je vouwwagen een tijd niet is gebruikt en het ook zo gaat. Maar kan je niets beloven. :)
Soms zijn oplossingen heel simpel. Je moet alleen wat creatief zijn en niet te moeilijk willen denken. Kijk maar naar de Holtkampers hoe die dingen hebben opgelost.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

djaanhetrot

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: HK kyte xl
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2017, 12:48:21 pm »

Hoi, zou het ook condens kunnen zijn? Ik kan me herinneren dat we daar ook wel eens last van gehad hebben. De condens valt dan van het dak op het doek van het plafond.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2017, 12:52:57 pm »

Hoi, zou het ook condens kunnen zijn? Ik kan me herinneren dat we daar ook wel eens last van gehad hebben. De condens valt dan van het dak op het doek van het plafond.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
dat is een hele goeie.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #11 Gepost op: april 28, 2017, 03:21:07 pm »

Zeker met nachttemperaturen rond het vriespunt heb je veel meer last van condens.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2017, 04:56:14 pm »

Tip: 's nacht elektrisch kacheltje op standje 1 laten draaien!
Gelogd
Adventure Awaits

Levi.vanRijsse

  • Gast
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2017, 03:11:31 pm »

Tot nu gaat alles goed! Ik had er even flink de pest in hoor. Maar met wat zon op de tent zag ik ineens weer wat een te gek het is. De kleine buien waren nog niet tot lekken gekomen. Maar dauw was het zeker niet, er lagen echt plasjes op het grond en het plafonetje was echt doorweekt op plekjes. Maar nu gaat het heerlijk!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Wfikse

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: Jamet staat veel te strak!
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2017, 08:40:24 pm »

Wij hebben een Arizona uit '99 en ook wij hebben we een beetje last van een krimpende tent. Het is best lastig om tot het eerste gaatje te klikken. De eind stokken van de voortent kunnen op twee manieren geplaatst worden. Als het goed is zit er een driehoekje tussen voor de stevigheid in de nok. Dit moet in ieder geval naar binnen wijzen.
Ik denk dus dat het wel bij een oude Arizona hoort. 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal