Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist  (gelezen 8071 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Gepost op: juni 18, 2017, 04:19:01 pm »

Vandaag voor de 2e keer onze Smitveld Ruebist opgezet. Binnen een half uur stond de basis, niet slecht voor deze beginners, vonden wij zo.

Bij het opzetten liepen we wel tegen wat puntjes aan waar we wat vragen over hebben. Hopelijk zijn hier wat ervaringsdeskundigen die hier al eerder mee te maken hebben gehad.

Eerste punt was dat een paar schotels van de schotelvering hebben klemgezeten tegen de punt van het hoofdportaal, toen de wagen gestald was. Gelukkig was dat wel weer recht te krijgen, maar het plastic heeft er wel onder te lijden gehad. Bij het terug invouwen kregen we het echter niet voor elkaar om te voorkomen dat het weer klem zat op dezelfde plek. Iemand hier dezelfde ervaring mee en het wel weten op te lossen?

Tweede puntje is dat de tent aan de achterzijde echt maar net over de bedplank steekt, Max. 2 cm denk ik. Is dat normaal? Tent is nog nieuw natuurlijk, dus wellicht rekt het doek nog wat.

Derde vraagje betreft de boogluifel. Die kreeg ik echt niet strak. Tips iemand?
Gelogd

momasa

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Smitveld
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2017, 08:44:33 pm »

Ook wij hebben een ruebist en bij ons steekt het doek ook niet verder over de plank. Bij de boogluifel zetten wij de boogstok iets meer schuin naar binnen toe.  Dan komt de voorkant iets lager en dan staat hij gelijk wat strakker. Bij de schotels kan ik niet helpen. Wij hebben een lattenbodem

Verstuurd vanaf mijn Lenovo B8000-F met Tapatalk

Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2017, 09:45:03 pm »

Bedankt voor je reactie. Met de luifel ga ik maar eens wat stoeien. Ik ben zelf nogal lang en heb de maximale hoogte nodig om niet steeds te moeten bukken. Maar wellicht lukt dat ook wel door de stok nog wat meer rond te zetten. Ach, en als we van de zomer op vakantie zijn heb ik tijd zat om te experimenteren wat er het beste werkt.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #3 Gepost op: juni 23, 2017, 07:42:21 pm »

De boogluifel blijkt bij ons ook niet altijd mee te vallen. Geen tips eerder berusting. Dat helpt wel; hij staat steeds een beetje beter.

Sinds wij de matras/regenhoes gebruiken blijft er weinig meer achter de veerschoteltjes hangen. Daarvoor moet wel de binnentent boven los geritst en bij het hoofdeinde losgemaakt worden.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

VanB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Cocoon Aero wind®force MTT
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #4 Gepost op: juni 23, 2017, 08:09:41 pm »

Wij hebben een Beavist (geen veerschotels) maar de luifel werkt op de zelfde manier. Het is inderdaad een beetje spelen (aanvoelen) en op een vlak veldje zal het iets makkelijker gaan dan op een ongelijk veldje.
Door idd de "poten" van de luifel iets naar achter te zetten en te spelen met het straktrekken & zetten wordt het vaak vanzelf wat  :)
Veel plezier met het experimenteren.
Gelogd

Siem74

  • Gast
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2017, 10:47:36 pm »

De boogluifel is bij ons ook altijd een dingetje....
Wat schuin naar binnen toe helpt, en ik heb behoorlijk wat spanning op het frame.
Hierdoor blijft de luifel hoog, maar "minder" breed.
De problemen van de schotels herken ik niet.
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2017, 10:54:54 pm »

De problemen van de schotels herken ik niet.

Ik vraag me af of het te maken heeft met waar je het losse kleine matrasdeel weglegt. Dat ligt bij ons tot nu toe redelijk in het midden van het grote, waar heb jij dat liggen bij het invouwen?
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #7 Gepost op: juni 24, 2017, 07:38:58 am »

Geen kennis van Smitveld wagens maar kijkende naar de foto lijkt het mij overduidelijk dat die voorste boog met de poten een flink stuk naar de wagen geschoven moet worden. Waarschijnlijk ook breder aan de basis om te zorgen dat de onderzijde er niet bijhangt als een onderbroek aan een waslijn. Je ziet op de foto dat de buis behoorlijk vervormt door de spanning van het doek enerzijds aan de onderzijde en de scheerlijnen (nu eerder pianosnaren) aan de bovenzijde. Naar de lijn van de tent kijkende moet de bovenzijde van de boog een heel eind omlaag komen om dit mooi te laten staan.

Succes met experimenteren!
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #8 Gepost op: juni 24, 2017, 10:13:20 am »

We zetten de zij- en boogluifel(s) nu in één keer op. Dat scheelt een hoop gedoe met ritsen en ogen. Door ze aan elkaar te laten zitten ruimt het ook sneller en makkelijker weg. Snaarstrak afspannen is ons nog niet gelukt. Boeit ons ook niet zo.

Ter overweging: bij de aflevering hoort een stuk worteldoek voor onder het kuipgrondzeil. Wanneer je zoiets dergelijks ook onder de luifel wilt dan zou je daarop de plaatsen van de tentstokken kunnen aangeven. Dan heb je iig de verhoudingen; verder fijntunen moet toch wel van wege de bodem. Moet je wel weten hoe het moet komen te staan. Heb ook wel eens gedacht aan linten die vanuit de voorste hoeken van de tent de plaats aangeven van de stokken.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #9 Gepost op: juni 24, 2017, 10:53:30 am »

Bedankt voor alle tips! Volgende keer gaan we aan het experimenteren met de juiste stand van de boogstok.

Het schotelprobleem vraag ik ook nog wel even na bij Smitveld zelf. Ik moet binnenkort toch nog even terug om de laatste puntjes te herstellen die bij de aflevering niet goed gegaan zijn. Dan moet de tent toch ook opengevouwen worden, dus dan zien we het probleem direct.
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #10 Gepost op: juni 28, 2017, 07:31:00 pm »

Vandaag bij Smitveld geweest. De schotels zitten in onze configuratie klem omdat we het nieuwe dikkere matras hebben. Dat is 2 cm dikker dan het vorige luxe matras, dus 4cm totaal bij invouwen, als de twee delen op elkaar liggen. Hoewel de schotels volgens Smitveld flexibel genoeg zijn om het klemzitten op te vangen, klik ik de twee schotels voortaan toch maar los. Dat lijkt me beter dan dat ze continue onder spanning staan tijdens stalling.
Gelogd

ThijsMuis

  • Gast
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #11 Gepost op: juli 15, 2017, 09:30:52 pm »

Wij hebben de violist. Het is voor de boogluifel altijd een beetje puzzelen hoe die moet komen te staan. Ik probeer ook altijd de zijstukken en bovenstuk in één keer te plaatsen, en de boogstukken recht in het verlengde van de tent, al is dat wel een beetje puzzelen. Hoe ver ze dan moeten is ook elke keer weer een beetje proberen. Afgelopen vakantie stond het met een beetje mazzel snaarstrak. Het kan dus wel!

Het doek van de achterkant valt inderdaad net over de bedplank. Het rekt iets mee, en het maakt uit vanaf welke kant je begint met het spannen van de scheerlijnen. Ik heb wel eens gehad dat het hout zichtbaar was (gelukkig toen geen regen gehad, eerder te heet). Afgelopen vakantie lukte het om er iets van 4 cm overheen te krijgen en is het ondanks een flinke hoosbui, kurkdroog gebleven.
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #12 Gepost op: augustus 20, 2017, 11:19:17 pm »

We zijn net terug van de eerste 3 weken vakantie met onze Smitveld Ruebist. Dat is uitstekend bevallen! Het is een heerlijke tent met een uitstekend bed. We hebben op 2 verschillende campings gestaan. Tussendoor drijfnat moeten inpakken, maar door de hoes zijn de binnentent en matras keurig droog gebleven. 

De luifel hebben we in beide gevallen strak gekregen door de stok verder naar binnen te plaatsen, waardoor hij lager wordt. Wel jammer,  want juist daardoor mis ik net de hoogte om rechtop te kunnen staan met mijn 2 meter lengte. De zijschermen houden we vanaf nu ook aangeritst. De volgorde van luifeldelen op de stok hangen vind ik wel echt heel erg onpraktisch. Dat belemmert je om snel een scherm weg te nemen of in te ritsen. Bij mooi weer hebben we ze daarom wel meerdere keren aan beide zijden losgeritst en opgerold, en dan met een klein spanbandje aan de scheerlijn vastgezet, voor wat meer ventilatie onder de luifel.

Voor wat betreft het blootliggen van de bedplank heb ik sterk de indruk dat dit afhankelijk is van de hoogteverschillen in de standplaats. Op beide campings hadden we een behoorlijk afschot. Op één zelfs zo erg dat ik één van de stelpoten naast de dissel volledig uit moest draaien, terwijl de geopende achterklep bij waterpasstand de grond raakte. Daar kwam ik dus ook 2 cm tentdoek tekort om de bedplank te bedekken. Uiteindelijk maar een vuilniszak opengeknipt en om de onbedekte bedplank geslagen om m droog te houden.

Opzetten en afbreken/invouwen gaan vlot. Het langste duurde nog het wachten op een droge tent. Zonder directe zon kostte dat vrij veel tijd, daar hadden we met onze vorige tent minder last van. Maar die was dan ook van een stuk minder zwaar doek.  Een klein ventilatorkacheltje van de buren had de tent zo droog, maar het luifeltje voor de ingang bleef nat totdat de zon er eindelijk op kwam.

Al met al is de wagen ons uitstekend bevallen. Door de verlengde wagenbak kan alle bagage met gemak in de bak. De kofferbak van de auto was geheel voor de hond. De opbergschorten in de slaapcabines van de kinderen bleken ideaal! Boeken, speelgoed, zaklampen, etc zijn daarin snel opgeruimd en altijd binnen handbereik.
Naast de deur nog een schort voor onze boeken, losse lampen, opladers etc, en een los kastje voor toilettassen, spelletjes en andere kleine zaken die snel binnen handbereik moeten zijn. Verder alles in tassen en kratten in de wagenbak onder het bed. En in de giga keuken alle servies en pannen en dan nog zo veel ruimte over houden dat we zelfs overwegen om het kastje in de tent voortaan thuis te laten.
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #13 Gepost op: augustus 04, 2018, 10:06:05 pm »

Terug van onze 3e vakantie met de Ruebist,  zijn we weer wat ervaring rijker. Zo blijkt het voor ons ideaal om in de (verlengde) wagenbak te werken met een rij van 3 grote stapellades(speelgoed en spellen, klein spul als lampjes, gereedschap etc, boeken en tijdschriften), 3 vouwkratten (keukenspul, proviand en nog meer klein spul) en 3 grote weekendtassen voor alle kleding voor ons 4. Slaapzakken, kussens, tafel en stoelen liggen onder de keuken.

Bij het tussentijds verkassen naar een andere camping kunnen  de lades, kratten en tassen al in de wagenbak voor het inklappen. Kussens en slaapzakken gaan dan op het bed. Dan blijft alleen het meubilair nog over om in te pakken na het inklappen. Maar dat heeft er ook vooral mee te maken dat wij alles in de wagenbak vervoeren, zodat de hond achterin de auto kan.

Binnen 1,5 uur zijn we dan op het gemakje ingepakt. Mag ook wel als het 30 graden is, geen zin om dan te haasten.

Maar ik heb toch ook wel weer wat vraagjes aan andere Smitveld-kenners, met name over de kwaliteit van het afwerkniveau.
  • Na totaal 7 weken kamperen roesten de ogen bovenop de drie luifeldelen (waar de stokken doorheen steken).  Dat vind ik erg vreemd. Ik vrees op den duur dan ook vlekken op de luifel. Herkennen anderen dit?
  • Er zijn inmiddels bij 3 haring-ogen aan het grondzeil stiksels losgekomen. De lipjes waar de ogen aan vast zitten, hangen nu op 1 stikseltje vast
  • de hor rafelt enorm, rafels komen zelfs tussen de rits vast te zitten

Dit doet verder niets af aan de gebruikte materialen, want het blijft kwalitatief een prima tent. Maar toch valt dit me wat tegen. Ik verwacht overigens dat als ik er mee terug naar Heemskerk ga dat alles nog onder garantie zal worden opgelost, maar dat kost me dan weer minimaal een volle dag vanuit Breda. Een lokale zeilmaker opzoeken is dan waarschijnlijk voordeliger.
Gelogd

VanB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Cocoon Aero wind®force MTT
Re: Gebruikersvraagjes over de Smitveld Ruebist
« Reactie #14 Gepost op: augustus 08, 2018, 08:01:03 pm »

Wij hadden een Beauvist en na vijf maal vakantie geen enkel probleem ( buiten een paar erg kleine gaatjes in het dak, waarschijnlijk door verkeerd invouwen).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal