Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg  (gelezen 3435 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AnneG

  • Gast
Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Gepost op: augustus 20, 2017, 09:54:04 am »

Hallo,

Wij zijn voornemens een nieuwe vouwwagen te kopen  8). We hebben al veel gelezen op dit forum en zijn bij dealers langsgeweest. Nu zijn we met name geïnteresseerd in de Combi-Camp Country. Kunnen jullie ons helpen met onze laatste vragen/ overwegingen?

  • Wat is doorgaans de droogtijd na een flinke regenbui? (halve dag, dag, langer?)
  • Een van de mogelijke opties betreft de luxe keukenlades. Zijn deze handiger dan de standaard lades? Dekken deze de kast beter af?
  • Zijn er ervaringen met weekenden weg gaan met een snelopklapper zoals de CC Country? Staat de wagen na afkoppelen écht binnen een uur koffieklaar?
  • Waar laten jullie het afvoerwater? Is het bijvoorbeeld mogelijk hiervoor een jerrycan onder de keuken te plaatsen?
  • Zijn de bijbehorende opbergboxen (genoemd op de optielijst) een aanrader, of hebben jullie betere ervaring met bijvoorbeeld Curver of Hemadozen?

Wat betreft het opzetgemak:
  • Moet de grond onder het gastenverblijf evenredig aan de grond van de vouwwagenbak zijn? Of heeft het grond- en tentdoek speling/ extra ruimte zodat dit iets minder nauw luistert?
  • Is het mogelijk om ook in het 2017 model CCC het luifeldak en het gastenverblijf met terug inklappen ingeritst te laten?

We lezen graag jullie ervaringen.


Grootste pluspunten van de Combi-Camp Country lijken ons het opzetgemak, de opzetsnelheid, de vaste mooie keuken en het licht (relatief veel ramen). We zijn een gezin met 2 kleine kinderen.
Tot nu toe kampeerden we met tent, maar dat we vinden in onze huidige gezinssamenstelling te veel opzet- en afbreekwerk voor een weekend eropuit in Nederland. We verwachten weekenden te gaan kamperen in Nederland, België, Duitsland, in de periode april t/m september. Naast de drie weken zomervakantie in Frankrijk/ Italië. In een caravan mist mijn man het kampeergevoel, vandaar de wens voor een makkelijk en snel opklapbare vouwwagen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2017, 12:42:06 pm »

Je stelt een hoop vragen, ik kan er in elk geval een aantal beantwoorden, d.w.z. mijn (onze) mening over geven.

Staat de wagen binnen een uur koffieklaar?
Ja, gesteld dat we dan trek in koffie zouden hebben, is die binnen dat uur al op. De wagentent (1 haring) staat leterlijk binnen 2 minuten met zijn tweeën. Wel is het daarbij handig om 4 wiggen te hebben die het imperiaal indien nodig kunnen ondersteunen. Ook helpt het enorm als je de wagen met het terrein meezet, dat je lekker in bed ligt, maar niet per definitie waterpas. Wij zetten als we met zijn 2-en weggaan de voortent in delen op: eerst het dak (4 haringen), daarna de zij-panden (samen nog 4 haringen) en tenslotte de voorkant. Op het gemakje een half uur werk.

Als je het spul erg mooi en supperstrak wilt neerzetten, sla je er nog een paar haringen.

Droogtijd:
Dat kan een ding zijn. Met name de randen van de wagentent (de zoom, dus dubbel doek èn elastiek ertussen) heeft veel tijd nodig. Wij reden afgelopen week nat weg uit Frankrijk, onderweg op een Aire even geklapt (ja, zo gemakkelijk gaat dat), maar ook nog tussen de buien door moeten drogen. Heeft bij elkaar denk ik een halve dag, plm 4 uur. Door het weer en andere bezigheden was dat verspreid over twee dagen. Daarvoor moet je natuurlijk wel wat vaker klapperen. Vanmorgen heb ik het bed vast opgemaakt, dus moest de kar open. Dus: garage uit, beschermkleed uitrollen, klappen, wiggen plaatsen, bed regelen, invouwen, beschermkleed opvouwen en samen met de wiggen opruimen en de kar weer de garage induwen (omhoog). Dit alles in mijn eentje, op mijn gemakje in minder dan 20 minuten.

Luxe laden:
Lijkt me een persoonlijk dingetje. Ik denk dat de luxe lades er mooier uitzien, maar de deur voor het grote vak vind ik minder handig. Ik heb zelf een lade gemaakt (prototype, moet nog juiste houtsoort frontje in, hebben het deze vakantie getest) waarmee je ook de onderbak kunt gebruiken, zonder dat alles op 1 grote stapel moet.
Nadeel lijk mij, mening, dat de ladefronden uitsteken: knoeien met koken resulteert in troep in je lade...

Afvoerwater:
Ik heb de afvoer verlegd, zodat de afvoer achter het achterwiel aan de zijkant van de wagen uitkomt. Het is daar niet bijster hog, voorheen gebruikte ik een bouwemmer als afvoer. Nu een 9-liter rechthoekige witselemmer. Werkt wat mijbetreft prima.

Opbergboxen:
Wij hadden nog vouwkratten. De rol tapijt en de tafel en stoelen maken dat er niet heel veel boxen en/of kratten onder kunnen. Ik zou eerst uitproberen wat voor jullie handig is.

Wij hebben met ons 5-en geen gastencabine: de jongste slaapt in een Travelsafe mosquitotent op de klep, de andere twee in een eigen tentje.
Gebruiker Erilin(?) heeft veel ervaring met inklapen met extra matrassen, dak en gastencabine.

Succes met je keuze!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

nikkel1964

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2017, 01:09:08 pm »

Wat betreft het opzetten: ik gebruik de Country van voor- tot najaar als mobiele hotelkamer, dus vaak voor 1 of 2 overnachtingen als ik ergens in het land aan het werk moet. Dat wil prima met deze wagen, wagentent+luifel zet ik in mijn eentje in een minuut of 10-15 neer, inclusief stellen van de wagen en indien nodig ondersteunen van het deksel. Als het wat winderiger/natter is, dan plaats ik nog 1 of meer wanden, reken op zo'n 5 minuten per wand. En dat is dan het tempo zonder zweetdruppeltjes  :P

Met mijn kampeervrienden, alle CC bezitters, gaan we ook regelmatig een weekeindje weg. Daar is dit type wagen dus zeker geschikt voor!

Qua droogtijd is er niet echt een richtlijn te geven, hangt met name van wind en zon af. Zijn beide aanwezig dan is de wagen zò droog, windstil en grijs duurt het aanmerkelijk langer.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2017, 03:32:13 pm »

ik vind de ccc een mooie wagen. wij hebben voor een aart kok gekozen uiteindelijk omdat mijn man de doorstap naar de voortent vanuit je bak te laag vond. Anders was het zeker een combicamp geworden, Volgens mij is het echt de no 1 in opzeggemak. De keuken is erg mooi en praktisch. Ik denk dat je op vouwwagengebied een goeie keuze maakt voor weekendjes weg.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2017, 04:16:25 pm »

Wij hebben een Trigano Alpha. Deze is goede vergelijkbaar met de CC Country. Wij hebben gekozen voor de Alpha omdat de doorloop naar het deksel hoger is, de keuken is dieper, de disselbak degelijker en de prijs lager.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2017, 04:19:02 pm »

Onder de zoekterm 'projecten aan onze Trigano Alpha' vind je een aantal projecten die ook gebruikt kunnen worden voor de CC Country
Gelogd

AnneG

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2017, 10:53:42 pm »

Dank je wel voor je uitgebreide en leuke reactie CEO! Jouw aanvullende toelichtingen geven ons een beter beeld bij de wagen. De tips over het opzetten zijn opgeslagen. En zeker ook jullie oplossing van de waterafvoer.

Bedoel je met de onderbak van de keuken de ruimte onder de gootsteen? Een lade op die plek lijkt mij erg praktisch. Die mogelijkheid zullen we eens gaan bekijken.
Hebben meer CCC's de ruimte onder de gootsteen praktischer benut? Wellicht vind ik dat zelf nog terug op dit forum.

NielsP, wat fijn ook jouw bericht over weekenden weg. Dat dat dus inderdaad gemakkelijk kan met deze vouwwagen en dat de opzettijd écht zo snel is. Jouw Combi Camp wordt goed gebruik zeg, de beste soort mobiele hotelkamer die ik me voor kan stellen  :).

Linda75, die lage instap  herkennen we wel. Omdat we dit gewend zijn vanuit de tent is het voor ons geen breekpunt, wel een minpunt. De Livingstone vinden we ook mooi trouwens, 'DeWaard' gevoel. Leuk om op dit forum de afwegingen van eenieder te lezen.

De Trigano Alpha hebben we ook bekeken Gait. Hij is inderdaad erg vergelijkbaar, met de voordelen welke jij noemt voor de Alpha. Maar de uitstraling, de kleuren en het gevoel wat de Country mij gaf spreken mij het meeste aan. Je topic over projecten heb ik gebookmarkt en alvast vluchtig doorgelezen. Later deze week ga ik hem eens goed lezen. Dank voor die tip. Er staan een aantal punten in welke ik graag ook in onze toekomstige vouwwagen aangepast zou willen hebben. Wat een mooie en praktische keuken heb jij bijvoorbeeld zeg!

Voorlopige conclusie: We zijn enthousiast  :J
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2017, 11:09:49 pm door AnneG »
Gelogd

rudirijk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2017, 08:53:40 am »

Qua kratjes zou ik eerst uitproberen. Wij hebben dit jaar onze combi-camp voor het eerst gebruikt. Vervolgens heb ik gekeken wat we allemaal bij ons hebben qua tafel, stoelen, cadac, gasflessen, etc.

Vervolgens een plattegrond van de vouwwagen gemaakt en kratjes erbij gezocht die precies passen
Gelogd

AnneG

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #8 Gepost op: augustus 21, 2017, 09:19:38 am »

Wat handig om de meest werkbare indeling op een plattegrond vast te leggen. Dat scheelt gezoek en gepuzzel ter plaatse.

Ok, we gaan dus niet bij voorbaat al een stuk of 10 kratten kopen.

(Hebben jullie trouwens deksels op de kratten? Zodat er geen beestjes inkruipen? Wellicht is dat vanwege de constructie van de wagen/bak niet perse nodig.  --> ik lees ondertussen op een ander topic al dat ook dit een persoonlijke voorkeur is.)
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2017, 09:23:58 am door AnneG »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2017, 10:18:33 am »

Wij zijn ooit wel begonnen met de kratjes, maar deze doen nu dienst in de garage voor de opslag van allerlei (DHZ-)onderdelen. We vonden het uiteindelijk niet praktisch. Veel van de zaken die we onder het bed opbergen passen niet in kratjes (tentdelen, stokken, stoelen, reserve gasfles et cetera). Er staat nu nog één krat onder het bed met daarin wat losse spulletjes. Omdat wij zo vaak kamperen is er vanzelf een indeling ontstaan waarbij alle 'kampeerzaken' continu in de vouwwagen blijven. Kleding en beddengoed gaan in de auto en we hebben een groot (afsluitbaar) krat waar alle bederfelijke waren en bijvoorbeeld de thee en koffie in staan. Dit krat nemen we mee in de auto. Zeker bij weekendjes weg weet je jezelf al heel snel te beperken in wat je meeneemt en heb je meer dan genoeg ruimte.
Gelogd

Ciska75

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #10 Gepost op: augustus 21, 2017, 04:36:27 pm »

Wij hebben de nieuwste versie ccc, hiervoor hebben we 5 bakken van de ikea gekocht die er met deksel precies onder het b3d passen. Verder de voortent, luifel, gastencabine, toebehoren buizen, 2 slaaptenten quechau, veel schoenen en nog wat losse spullen in de bak.

Wij vinden het prettiger om de voortent er altijd af te halen omdat we een vrij dikke topper op de matras hebben en liever geen risico lopen... kleine moeite om hem er aan te zetten.

En ook wij kunnen binnen 15 minuten slapen met zijn 5en voor een tussenstop, ideaal!

We hebben de boogluifel, welke ook goed aan de zIjkant bescherming geeft tegen regen en wind en waardoor de voorkant bijna altijd open kan blijven.
Gelogd

AnneG

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2017, 12:27:17 pm »

Als ik jullie reacties lees zal waarschijnlijk de meeste tijd gaan zitten in het, zowel thuis als op de camping, in- en uitpakken van de kleding en andere spullen welke niet standaard in de vouwwagen opgeborgen zullen blijven. Wat een fijn idee dat het opzetten en afbreken van de ‘tent’ op zichzelf niet hét punt van overweging zal zijn om erop uit te trekken. Onze grootste twijfel betrof namelijk of we met dit kampeermiddel wel weekenden weg kunnen gaan qua tijd en gemak. Nu ja, ja dus!
De caravan als ‘noodzaak’ om erop uit te trekken kan dus, gelukkig, doorgestreept worden.

Afgelopen vakantie (met tent en bagagewagen) hebben we geprobeerd om minder spullen dan voor ons gebruikelijk mee te nemen en ons bewust te worden van wat wij nu echt nodig hebben. Dat was redelijk gelukt en het scheelde zowel in opzet- en afbreektijd, als in het tussentijds opruimen. Het beperken van spullen heeft nog wel verbetering nodig.

Een afsluitbare doos onder de keuken is ook praktisch wat betreft benutting van de beschikbare ruimte en sneller dan een extra kastje. Daar had ik nog niet aan gedacht. Vooruitlopend op de aankoop van (hoogstwaarschijnlijk) de CCC, ben ik een aankooplijstje aan het samenstellen voor als we de vouwwagen hebben gekocht én hebben opgezet. Daar gaat zo'n doos dus op.

Ciska75, zetten jullie dan doorgaans het luifel, zonder de voortent, direct aan de basis van de CCC? Of plaatsen jullie de luifel aan de voortent?
Wij twijfelen nog om een voor - of zijluifel, of een tarp aan te schaffen. Wellicht gaan we volgend weekend weer naar een dealer om de ruimte van de verschillende combinaties te ervaren.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2017, 01:11:00 pm »

Wij hebben afgelopen jaar de CCC aangeschaft. Bewust géén luifel bij gekocht: eerst maar eens testen of je zo'n ding mist. Het tentdak gebruiken we vaak als luifel: 5 minuten zijn de zij- en voorwanden opgerold. Dat maalt dat ze binnen 2 minuten er weer volledig op zijn plek in zitten en je weer een volwaardige voortent hebt.

Wel willen we soms extra schaduw/droge zitplek, daarvoor hebben we een redelijke kwaliteit tarp aangeschaft. Voor ons werkt dat prima. Overigens heeft de CombiCamp club binnenkort een weekend (8, 9 en 10 september). Ga er langs zou ik zeggen!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

nikkel1964

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2017, 08:17:56 pm »


De caravan als ‘noodzaak’ om erop uit te trekken kan dus, gelukkig, doorgestreept worden.


Houd er wel rekening mee dat je, zeker in het vroege voor- en late naseizoen, je tent goed moet kunnen laten drogen. Op de camping zal dit niet altijd lukken, je staat veelal tussen bomen dus weinig wind en zon (want die staat dan al aardig lager). Een droogruimte is dan ideaal, bijvoorbeeld een (verwarmde) loods of flinke garage. Dergelijke ruimtes had ik 'vroeger' wel tot mijn beschikking, nu echter niet meer. En omdat het kampeerbloed ook in de eerste en laatste maanden van het jaar flink blijft stromen staan er sinds afgelopen winter twèè kampeermiddelen op de oprit... Waarbij de eerlijkheid gebiedt te zeggen: de vouwwagen is in meerdere opzichten superieur aan de caravan, zowel qua rijden als kamperen. Maar ja, katoen en nat opbergen....  ::) ::) ::)

(En voor de goede orde: de caravan is al een heel oud beestje, we gaan er immers geen duizenden kilometers mee rijden. Dus qua euro's viel het ook wel weer mee  :X )


Gelogd

AnneG

  • Gast
Re: Droogtijd, keukenlades, weekenden weg
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2017, 09:37:40 pm »

Hahaha, wat leuk NielsP!
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal