Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht  (gelezen 20216 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #60 Gepost op: september 09, 2017, 08:43:54 am »

Zeker! Het liefste zou ik zonder een langere wagen te krijgen (dus op dissel of zoals bij 3Dog in de wagen) een simpel stukje werkblad hebben met een koelkastje die werkt op 220V en 12V en een 220V stopcontactje ernaast voor de waterkoker op de camping.

Bij Aart Kok kan dit min of meer
Bij 3Dog betaal je vrij veel en krijg je stromend water en een 3 gaspitjes, maar geen koelkast. Dus voor ons gewoonweg niet handig.
Bij de HK Kyte zit er een zeer luxe keuken aan (75cm langere wagen), die mooi maar veel te duur is voor ons gebruik
Bij de HK Cocoon kan je wel een disselkeuken en als je niet de MTT trailer pakt zit die ook nog eens netjes onder de luifel. Die zou aan alles voldoen, maar kost wel 2.500 Euro

Als ik zo handig was geweest als jij (of zelfs 50% van jouw handigheid) zou ik voor een vergelijkbare polossing hebben gekozen. Bijvoorbeeld de 3Dog: voor 650 Euro heb je de af fabriek disselbak; wat opbergruimte, een stukje werkblad en een koelkast kosten bij elkaar 500 Euro. Dus met nog wat aansluit materialen en zo ben je  voor 1250 Euro klaar.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #61 Gepost op: september 09, 2017, 09:22:24 am »

dan plaats je toch als alternatief een AK of CC dieselkeuken op de HK cocoon  :#

https://aartkok.nl/producten/kariba/kariba-tent-trailer/aart-kok-aluminium-keuken/

https://webshop.combi-camp.com/nl/aircraft-space-kitchen-nl-2/


dan ben je voor 1.500 euro klaar voor een leuke en praktische disselkeuken
neem dit mee in je onderhandelingen bij HK en ik hoop voor je dat ze dat bij HK niet laten gebeuren...
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #62 Gepost op: september 09, 2017, 11:07:55 am »

Die had ik nog niet gevonden  ::)
Maar die past inderdaad bij onze wensen en lijkt mij prettiger en handiger dan de HK keuken. Top, tanks.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #63 Gepost op: september 09, 2017, 11:15:26 am »

Heb je een persoonlijk bericht gestuurd
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #64 Gepost op: september 09, 2017, 01:50:47 pm »

@Jan: Er zijn niet zoveel 3Dog owners, dus even een paar vraagjes:
1) de hoge aanhanger lijkt ons wat onhandig: geen zicht door de binnenspiegel (kan prima zonder, maar toch) en het lijkt ons juist lastig om aan de spullen te komen via het bed doordat de spullen vrij diep liggen. Wat is jouw ervaring?
2) hoeveel haringen gebruik jij als je maar 1 of 2 nachten op een plek blijft
En inderdaad: de nieuwe luifel vind ik aanzienlijk mooier (wel verrekte duur als de prijs klopt). Dus als we hem bestellen gaan we voor de nieuwe luifel. Voortent doen we niet aan. Veel te veel gedoe. Design blijf ik niet heel fraai vinden, maar alles is extreem degelijk gemaakt. Voel super goed aan.
1) Met een 'normale' auto kan je inderdaad niet over de 3Dog kijken, met een hogere mpv kan je net een beetje eroverheen kijken. Voor ons is dit geen probleem, wij waren totdat wij de vouwwagen hadden gewend om tot het dak vol te laden, nu is dit niet meer nodig en kunnen wij een beetje over de wagen kijken maar kunnen ook prima veilig rijden met het zicht door de spiegels. Via de achterklep kan je bij alle spullen komen, alleen moet je voor spullen tegen de voorkant van de wagenbak erin tijgeren, hier zitten bij ons dus spullen die alleen op locatie nodig zijn en in de wagen kunnen blijven zitten (luifel, opblaasboten, picknictafel etc.). Via het bed kan je prima bij de spullen, al is het ook hier wel handig al de voorste spullen in een krat zitten die je er makkelijk uit tilt waardoor je de achterliggende spullen beter in het zicht en toegankelijk krijg.
Ik heb zelf een railsysteem en met opbergboxen gemaakt waarmee ook de boxen die voorin de wagenbak staan gemakkelijk via de achterklep toegankelijk zijn. Dit is gemakkelijk als de tent niet uitgeklapt is maar ook de achterliggende spullen beter toegankelijk via de klep in de tent.
2) tijdens het trekken kan bij beperkte wind de traildog of de scoutdog met 0 haringen staan. Ikzelf ben nogal precies en heb er een hekel aan bij weersverandering s'nachts eruit te moeten en slaat er normaliter 4 tot 6 haringen in.
In jouw berichten lees ik dat je overweegt een keuken of koelbox op de dissel te plaatsen. Als je hiervoor gaat is het goed te weten dat de luifel van de keukenerker ook aan de zijde van de dissel geplaatst kan worden en hiermee heb je dus ook (van boven) wat beschutting aan de disselzijde. Ondanks dat de basistent met ritsen voorbereid is er geen passende 3Dog voortent voor aan de disselzijde besschikbaar.
Ik heb ook overwogen om een koelbox op de dissel te zetten maar heb uiteindelijk besloten deze ruimte voorlopig te gebruiken voor een fietsendrager. Bovenop het bed (onder de standaard blauwe dekzeil) is er ook heel veel ruimte, hier hebben wij 6 stoelen waarvan 2 met voetensteun, een tafel, tenttapijt en bodembescherming zitten; altijd handig dit bij een stop altijd prettig direct beschikbaar te hebben.
De ruimte in de 3Dog is voor ons (gezin met 3 kinderen) voldoende waardoor wij geen extra dakkoffer meer nodig hebben, dit scheelt weer werk met inladen. De 3Dog is een relatief korte vouwwagen en zeer stabiel en goed rijdende vouwwagen. (geremde uitvoeringen zijn 3,45m lang, de ongeremde uitvoering heet een iets kortere dissel) De geremde on-road traildog weegt slechts 380kg en mag tot maximaal 1000kg worden geladen (hiervoor heb ik de wagen op kenteken gezet).
Ik heb enkele foto's toegevoegd van onze eigenbouw keuken op 2x kogelgelagerde rails met ruime 3 pits kookplaat, ruime koelbox, een ladekast met daarachter opbergboxen (ook de boxen voorin de wagenbak zijn met het rails system via de achterklep te bereiken). In deze wagenbak inrichting zit ook een uitgebreide 230V en 12V installatie waardoor alles (verlichting, koelbox en vonkontsteking, USB laders etc.) plug&play achter de auto, aan de paal en ook autonoom op een accu werkt.
Als je wilt doe-het-zelf-en is de sky de limit, als je eenvoudig iets op de dissel kwijt wilt vindt ik de eerder genoemde aart-kok space-kitchen ook een leuke optie om te overwegen.





Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #65 Gepost op: september 09, 2017, 03:15:27 pm »

Hemertje: thanks, je hebt al antwoord

@Jan: wederom dank voor je uitgebreide antwoord. Vooral vraag 2 was ik echt wel naar op zoek. Een haring of 4 tot 6 bij een overnachting vind ik geen probleem, maar veel meer moet het niet worden. Bij slecht weer natuurlijk wel.
Ten aanzien van de keuken op de dissel: heeft de traildog aan de disselkant ook de hoge rits voor de nieuwe luifel (die gebruikt de rits van de voortent)? De kleine luifelrits hadden we op gelet bij de Wit, maar op die andere niet, omdat we toch geen voortent willen.
Wij zouden zeker voor de geremde on-road uitvoering gaan.

Ook jij weer: heel fraai gedaan en in het val van de 3Dog eern heel mooie oplossing. De bak is hoog en diep waardoor je veel ruimte hebt waar je bijna niet aan komt. Jouw oplossing lost dat op en een zeer mooie oplossing voor de keuken. Echter vrees ik ook dat mijn klus-capaciteiten niet toereikend zijn om dit zelf te maken. Zal dus toch voor een simpelere of kant en klaar oplossing moeten gaan.

Maar goed: keuken zijn oplossingen voor. De eerste stap is nu komend weekend naar Holtkamper en een keuze maken tussen de Holtkamper en de 3Dog. Ik heb een lichte voorkeur voor HK, mijn vrouw voor de 3Dog. Zal dus wel de 3Dog worden :)
Ook een 230V en 12V oplossing moet ik nog naar kijken.
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #66 Gepost op: september 09, 2017, 04:44:22 pm »

Aangezien je rugklachten hebt, is het misschien een idee dat je ter plekke probeert om bij beide vouwwagens één of meer gevulde kratten eruit te tillen.
Als ik n.l. die foto van de 3dog zie, dan lijkt me dat niet fijn voor je rug.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #67 Gepost op: september 09, 2017, 05:40:39 pm »

Ten aanzien van de keuken op de dissel: heeft de traildog aan de disselkant ook de hoge rits voor de nieuwe luifel (die gebruikt de rits van de voortent)?
Ja de 3Dog heeft ook een hoge rits maar ik verwacht (double check dit bij de 3Dog dealer) dat vanwege de asymetrie van de tent de nieuwe luifel hier niet op past.
Ook iets om aan te denken is dat de lage luifel ook aan de lage en hierdoor zeer goed bereikbare rits vastzit. De diepte van de luifel is net iets minder dan de hoogte van de rits zodat de luifel tijdens het opzetten en afbreken, op het moment dat de stokken er nog niet staan, niet de grond raakt en dus ook schoon blijft. Wil je zeer eenvoudig in ongeveer een minuut een luifel hebben staan dan is de huidige luifel de beste keuze, wil je iets meer beschutting en ben je bereid hier net iets meer opzettijd (en een opstapje of andere voorziening om de hoge rits te bedienen) voor te reserveren dan is de nieuwe luifel een goede optie.

Voor ons was na de vele plussen en minnen op een rij te hebben gezet duidelijk dat wij voor het tenttrailer concept zoals van de 3Dog wilde gaan; doorslaggevende redenen waren de eenvoud en snelheid van opzetten, ruim en comfortabel bed en de ruime laadbak. Hierna hebben wij nog enkele qua concept vergelijkbare alternatieven vergeleken zoals campooz en campwerk. Campooz is qua prijs veel lager maar deze wagen scoorde voor ons minder omdat de stahoogte / ingang voor ons te laag is, duidelijk minder snel met opzetten vanwege onder andere diverse losse stokken met noodzaak voor scheerlijnen met haringen en de onzekerheid over de kwaliteit (nieuwkomer met nieuw model met nog mogelijke kinderziekten, tent is 'made in china' met doek van onduidelijke oorsprong). Campwerk haar portfolio is een slaafse kopie van 3Dog, maar net iets scherper geprijst. De nok van de tent is wel heel erg hoog (20cm hoger dan 3Dog), en net zoals Campooz is de tent 'made in china' maar met een nogal hoge instap (is bewust gemaakt zodat de tent geen aanpassing behoeft voor optionele hogere aanhangwagen, 'one-size-fits-all'...)
Alleen bij 3Dog kan je de kleuren kiezen en krijg je 10 jaar garantie, ik heb contact gehad met mensen die meer dan 8 jaar een 3Dog hadden en het doek blijft volgens hen als nieuw. Toen ik tijdens onze selectie op marktplaats naar gebruikte Holtkampers zocht was ik verrast over hoeveel relatief jonge Holtkampers (tussen 10 en 20 jaar oud) er met al nieuwe tent of nieuw dak en luifel worden aangeboden, ik weet niet of dit een indicatie is voor de kwaliteit van het doek of anders...
Uiteindelijk hebben wij geen compromissen op kwaliteit en functie willen doen en hebben wij voor de 3Dog traldog gekozen.
 
Succes met jullie keuze!

nb: reactie op bericht astridG over tilhoogte kratten: kratten uit de achterkant staan op goede til hoogte, dit gaat dus prima. Zware kratten of goederen via het luik onder het bed erin of eruit tillen vereist wat planning. Ik haal hiervoor enkele Froli bedbodem delen eruit (kwartslag draaien, dit hoeft niet als je deze bed optie niet hebt) en ga dan voor het eruit halen van een krat of ander zware goederen eerst op deze rand zitten. Vervolgens til ik de krat de rand (die is breed genoeg als stabiele tussen plaats) en ga dan zelf op de grond of opstapje staan om de krat of goederen op de grond te brengen. Goederen erin plaatsen gaat in omgekeerde volgorde. De ogenschijnlijk ongewenste rand tussen de tentwand en de wagenbakrand (ca 25 cm) helpt dus juist goed mee om ook zware goederen zonder overbelasting van de rug erin en eruit te halen.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #68 Gepost op: september 10, 2017, 10:16:23 pm »

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #69 Gepost op: september 11, 2017, 11:16:00 pm »

Tja.
Deze dan spacer staat ook erg snel.
En dit is wel en aparte
Holtkamper Spacer Special Edition
€ 7.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1188586523

Maar zou voor deze gaan.
Holtkamper Kyte (XL) | met aanbouw (L) + fietsenrek!
€ 11.998,00
http://link.marktplaats.nl/m1194433754


Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #70 Gepost op: september 12, 2017, 07:02:13 am »

Misschien vloeken in de vw kerk maar wij zijn serieus aan het kijken naar een kip shelter met een de waard voortent. Qua afmetingen en gewicht net zo groot als menig vouwwagen, maar je kunt hebt geen problemen als je hem nat meeneemt. Daarnaast wordt niet alles vochtig als je enkele dagen regen hebt. Reden om over te stappen is dat we onze vakantie bestemming van zuid Europa gaan verleggen naar Oostenrijk en Noorwegen/zweden
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #71 Gepost op: september 12, 2017, 08:28:38 am »

Tja.
Deze dan spacer staat ook erg snel.
En dit is wel en aparte
Holtkamper Spacer Special Edition
€ 7.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1188586523

Maar zou voor deze gaan.
Holtkamper Kyte (XL) | met aanbouw (L) + fietsenrek!
€ 11.998,00
http://link.marktplaats.nl/m1194433754


Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

Deze Kite heeft een los frame met een fietsen rek, zal het toch eerst vanaf moeten halen, tillen.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #72 Gepost op: september 12, 2017, 12:51:23 pm »

@Jan:  wederom super bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord. Ik neig steeds meer naar de 3Dog vanwege de enthousiaste gebruikers, maar ook prijstechnisch gezien kom ik toch zo'n 4.500 Euro goedkoper uit dan de HK Cocoon Aero (beiden in de samenstelling zoals wij ze zouden kopen). Hoewel dat niet van doorslaggevend belang is, telt het wel mee.

@allen: bedankt voor de suggesties, maar ik zie dat minder zitten. De eerste Cocoon zonder Windforce, is maar zo'n 1000 - 1500 Euro goedkoper dan een nieuwe in de gewenste samenstelling met Windforce.
De spacer is inmiddels 11 jaar uit en wel erg veel aan geknutseld. Ook vraag ik me af waarom die 1 jaar na zo'n enorme investeringen weg gaat. Auto leveling, mover, etc zijn verre van goedkoop.
De derde Cocoon kan nog enigszins, maar toch: zelfde prijs als een nieuwe 3Dog en inmiddels ook al weer aardig wat jaartjes oud.

Financieel is het voor ons geen probleem om nieuwe te kopen. Jong 2de hands is te weinig verschil, ouder heeft zo zijn nadelen. Ik sta wel zeker open voor een showroom model / demo of zo, maar 2de hands heb ik tot nu toe weinig interessants gezien.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #73 Gepost op: september 12, 2017, 01:49:40 pm »

Zijn de Aart Kok modellen afgevallen?
Het lijkt wel of er iets van liefde tussen jullie en 3Dog aan het ontstaan is :)3].

Afgelopen weekend alleen met de R4 en de Livingstone op pad geweest. De weersvoorspellingen voor het weekend waren beroerd. Daarom heb ik de vouwwagen op donderdag opgehaald en al vast het kuipzeil ingeritst. Een beetje investering vooraf dat zich uitbetaald bij het opzetten in de regen.
Want vrijdag tijdens het opzetten ging het met bakken uit de lucht.
Ik stond binnen het 1/2 uur zoals op de foto. En dan is een vouwwagen toch wel erg fijn. De tijd die je in de regen bent is beperkt tot waterpas zetten, 4 haringen voor de kuip + 5 voor de luifel. Maar dan zit/sta je ook droog.
 


Maar gelukkig was er na zaterdagochtend volop zon en heb ik zondagmiddag droog kunnen inpakken.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #74 Gepost op: september 14, 2017, 11:29:16 am »

Klopt, hoewel ik de 3Dog nog steeds absoluut geen mooie vouwwagen vind is hij zeer snel opzetbaar met heel weinig harigen. Daarnaast doet dat ding ontzettend degelijk aan en past wel bij onze methode van elke 3 dagen verkassen naar een nieuwe plek.

De Aart Kok vind ik absoluut fraaier om te zijn. Ik ben alleen nog niet van overtuigd van de snelle opzettijd. Ook wat je zelf aangeeft: een half uurtje vind ik eigenlijk te lang. Moet in de helft van de tijd kunnen.  :#

Zaterdag naar HK en vanaf daar zien we weer verder. Ben erg benieuwd hoe de Cocoon Aero gaat bevallen. Vind het een hele mooie vouwwagen, maar verwacht dat we toch voor het simpele, supersnelle en degelijke van de 3Dog zullen gaan uiteindelijk..... wellicht inderdaad een beetje prille liefde aan het ontstaan  8)

Overigens: mijn vorige reactie was niet onbeleefd bedoeld, we waarderen de inzet en ook aangedragen opties, maar het leek met zinvol om maar direct aan te geven dat we dat toch niet gaan doen. Anders gaan mensen nog uren marktplaats afstruinen, terwijl wij al weten dat we dat geen optie vinden.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2018, 06:14:24 pm door RDDR »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal