Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht  (gelezen 20223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #75 Gepost op: september 14, 2017, 12:26:16 pm »

Toch denk ik dat je het met de 3Dog niet veel sneller zult doen. Het ligt ook aan het moment van meten, ik moest de wagen nog op zijn plek zetten, afkoppelen, waterpas zetten,.... De handelingen zijn identiek. Wat nogal wat uit maakt is of dat je het alleen moet doen of met tweeën. En de regen helpt ook niet mee. Je wil toch zo droog mogelijk de tent in en niet met je natte schoenen.
Het klappen en opspannen alleen is 5 minuten.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #76 Gepost op: september 14, 2017, 10:42:39 pm »

Toch denk ik dat je het met de 3Dog niet veel sneller zult doen. Het ligt ook aan het moment van meten, ik moest de wagen nog op zijn plek zetten, afkoppelen, waterpas zetten,.... De handelingen zijn identiek. Wat nogal wat uit maakt is of dat je het alleen moet doen of met tweeën. En de regen helpt ook niet mee. Je wil toch zo droog mogelijk de tent in en niet met je natte schoenen.
Het klappen en opspannen alleen is 5 minuten.
Hoe zet je de 3dog waterpas als de grond behoorlijk scheef staat?
En je toch beetje waterpas wilt liggen?
« Laatst bewerkt op: september 14, 2017, 10:44:44 pm door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #77 Gepost op: september 15, 2017, 07:23:52 am »

Hoe zet je de 3dog waterpas als de grond behoorlijk scheef staat?
En je toch beetje waterpas wilt liggen?
Met een wig en het neuswiel denk ik.
En stabiliseren met de steunen aan de zijkant.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #78 Gepost op: september 15, 2017, 09:40:09 am »

na mijn menig zit er ook geen verschil in de 3 d dog en aart kok qua opzet snelheid.. ik hoor graag de verschillen dan... beiden blijft openklappen grondzeil vastzetten en luifel ervoor... Maar ik denk ook dat de ts verliefd aan het worden is voor de 3ddog... prima toch!!! zijn benieuwd naar jullie aanwinst :#
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #79 Gepost op: september 15, 2017, 09:53:16 am »

Als waterpas zetten met het neuswiel en wiggen niet lukt met groter hoogte verschil. Zal je met extra balken/plankjes moeten werken om dit op te vangen.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #80 Gepost op: september 15, 2017, 10:40:38 am »

Bij de cocoon draai je de achter bigfoots zodanig dat de wagen waterpas staat in breedte en het neuswiel voor  waterpas zetten in de lengte richting. Geen levelers of banaantjes.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #81 Gepost op: september 15, 2017, 11:02:50 am »

Hoe zet je de 3dog waterpas als de grond behoorlijk scheef staat?
En je toch beetje waterpas wilt liggen?
De 3Dog staat op 2 uitvalpoten, 2 wielen en 1 steunwiel. De uitvalpoten zet je veel sneller uit dan de traditionele schaar-spindel poten; klemschroef halve slag los - poot valt naar beneden - halve slag vast - klaar versus vele tientallen slagen met de slinger aan de spindel draaien.
De 3Dog heeft een wat grotere bodemvrijheid en is wat korter dan de meeste andere vouwwagens waardoor tijdens rijden maar ook op locatie grotere oneffenheden genomen kunnen worden. Standaard zit op de dissel een dubbele waterpas waarmee de horizontale positie in zowel lengte richting als dwarsrichting weergegeven wordt. De uitvalpoot kan in principe niet onder belasting versteld worden, de belasting wordt er met het neuswiel op en af gehaald.
Vlak stellen en fixeren op vlak terrein of in de lengterichting aflopende ondergrond gaat heel eenvoudig; stel de wagen in lengterichting iets voorover op (libelle waterpas op achterste streep) laat de uitvalpoten op de grond zakken, fixeer en stel vervolgens met het neuswiel de wagen vlak. Hiermee wordt de wagenbak iets opgetild en worden al de 5 steunpunten belast.
Vlak stellen op helling met (ook) afschot in de dwarsrichting is bij een beperkt afschot nauwelijks meer werk. Start hier met de wagen iets verder dan bij het vorige voorbeeld voorover (libelle waterpas voorbij achterste streep). Laat nu de uitvalpoot bij het laagste ondergrond punt op de grond zakken en fixeer. Fixeer de andere uitvalpoot de afschothoogte (of iets meer) boven de grond en stel vervolgens met het neuswiel de wagen vlak.Hiermee wordt de wagenbak aan de laagste kant iets meer uit de wielvering opgetild dan de hoge kant en worden ook weer alle 5 steunpunten belast.
Bij heel veel afschot in dwarsrichting is het gewenst iets onder een wiel de plaatsen en bij extreem veel afschot in zowel lengte als dwars richting moet er mogelijk zelfs iets onder een steunpoot geplaatst worden. Verder gaat het stellen hetzelfde als hiervoor genoemd.
Op de foto een voorbeeld waar de wagen vlak is gesteld op een zowel in de lengte als dwars richting sterk aflopend terrein (meerdere decimeters afschot over de wagendiagonaal). Hiervoor zijn 2 wiggen toegevoegd.

« Laatst bewerkt op: september 15, 2017, 11:08:09 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #82 Gepost op: september 15, 2017, 11:43:29 am »

krijg je op deze manier je tent nog knap opgezet? na mijn mening hou je rechts nu tentdoek over en links te kort...
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #83 Gepost op: september 15, 2017, 11:57:55 am »

krijg je op deze manier je tent nog knap opgezet? na mijn mening hou je rechts nu tentdoek over en links te kort...
Dit ging verassend goed, het dak steunt op de wagenbak en 2 goed in lengte verstelbare stokken, dus die staat als altijd strak (traildog, bij de scoutdog zijn deze stokken optioneel). De ongelijkheid wordt aan de grond met het kuipzeil opgevangen, en hier was de uitdaging de haring-ogen die aan de lage kant erg hoog zitten. Dit is opgelost door elastische tentspanners (zie link) te gebruiken.
https://www.obelink.nl/umefa-tentspanner-met-haak.html
De tent stond dus prima strak, allleen de werkhoogte van de keuken was wat aan de hoge kant ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #84 Gepost op: september 15, 2017, 02:58:28 pm »

ik zit naar filmpjes te kijken van de 3dog maar na mijn idee is het opzet systeem gelijk aan de Livingstone of zit ik er nu helemaal naast??
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #85 Gepost op: september 15, 2017, 05:19:51 pm »

Beetje verliefd op de 3Dog klopt wel. Best vreemd gezien ik hem niet echt mooi vind. Maar wel bij ons passend: robuust, simpel, snel.

Maar om op de vraag terug te komen: ik zie bij Aart kok overal veel lijnen en haringen. Bij de 3Dog kan met 4 tot 6 haringen meer dan prima staan. Eventueel nog 3 voor de luifel. Haringen zijn voor mij lastige dingen.

Heel schuin terrein doe ik het zelfde als de caravan: naar een andere plek zoeken. We zijn er steeds maar kort. Caravan plaatsen en vlak stellen lukt ons makkelijk binnen 5 minuten. Zal met de 3Dog ook lukken. Opzetten hebben we in de showroom zelf gedaan. Komen op 3 minuten uit, daarna 4 haringen erin. Wat spullen erin zetten (doen we ook echt minimaal) en klaar in 15 minuten totaal.
Grondzeil zit er al aan vast.   

De Aart Kok vind ik mooi, maar zien zoals gezegd overal hele reeksen haringen. De HK kan ook prima staan met 2 tot 4 haringen, zonder inspanning en met grondzeil eraan vast. Vandaar dat deze 2 onze voorkeur hebben vooralsnog. Maar we neigen inderdaad naar de 3Dog en daar is op zich niets mis mee denk ik. Uiteindelijk zullen we toch een keuze moeten maken en we gaan er echt maar 1 kopen  :P
« Laatst bewerkt op: september 15, 2017, 05:48:55 pm door RDDR »
Gelogd

Pollotti

  • Gast
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #86 Gepost op: september 15, 2017, 05:37:04 pm »

Beetje verliefd op de 3Dog klopt wel.

Maar om op de vraag terug te komen: ik zie bij Aart kok overal veel lijnen en haringen. Bij de 3Dog kan met 4 tot 6 haringen meer dan prima staan. Eventueel nog 3 voor de luifel. Haringen zijn voor mij lastige dingen.

Heel schuin terrein doe ik het zelfde als de caravan: naar een andere plek zoeken. We zijn er steeds maar kort. Caravan plaatsen en vlak stellen lukt ons makkelijk binnen 5 minuten. Zal met de 3Dog ook lukken. Opzetten hebben we in de showroom zelf gedaan. Komen op 3 minuten uit, daarna 4 haringen erin. Wat spullen erin zetten (doen we ook echt minimaal) en klaar in 15 minuten totaal.
Grondzeil zit er al aan vast.   

De Aart Kok vind ik mooi, maar zien zoals gezegd overal hele reeksen haringen. De HK kan ook prima staan met 2 tot 4 haringen, zonder inspanning en met grondzeil eraan vast. Vandaar dat deze 2 onze voorkeur hebben vooralsnog. Maar we neigen inderdaad naar de 3Dog en daar is op zich niets mis mee denk ik. Uiteindelijk zullen we toch een keuze moeten maken en we gaan er echt maar 1 kopen  :P
Hoeveel haringen moet je bij een Aart Kok Livingstone vastzetten?
Bij de Kariba best veel, maar volgens mij hier minder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #87 Gepost op: september 15, 2017, 06:39:56 pm »

Maar om op de vraag terug te komen: ik zie bij Aart kok overal veel lijnen en haringen. Bij de 3Dog kan met 4 tot 6 haringen meer dan prima staan. Eventueel nog 3 voor de luifel. Haringen zijn voor mij lastige dingen.

Ook hier zie ik weer geen verschil tussen de 3Dog en de Livingstone.

Maar dat is wel begrijpelijk als je op een roze wolk zit.

Uit eindelijk zijn de verschillen tussen Holtkamper Cocoon, de Livingstone en 3Dog klein, naar mijn mening. Buiten het financiële plaatje van Holtkamper.

En zoals je zegt, de 3Dog vonden wij ook niet mooi. Dus we hebben daar ook niet verder naar gekeken. Maar wat ik ervan gezien heb is het een prima wagen, waar je veel plezier van zal hebben.

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #88 Gepost op: september 15, 2017, 07:25:39 pm »

Maar... als ik hier kijk zie ik toch veel lijnen & haringen (super mooie vouw wagen trouwens)
https://aartkok.nl/producten/river-camp/livingstone-river-camp-tent-trailer/

Of moet ik bij een ander type Livingstone zijn?
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #89 Gepost op: september 15, 2017, 07:26:20 pm »

Hoeveel haringen moet je bij een Aart Kok Livingstone vastzetten?
Bij de Kariba best veel, maar volgens mij hier minder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
4 aan de kuip en 5 voor de luifel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal