Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht  (gelezen 20222 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #90 Gepost op: september 15, 2017, 07:42:49 pm »

Maar... als ik hier kijk zie ik toch veel lijnen & haringen (super mooie vouw wagen trouwens)
https://aartkok.nl/producten/river-camp/livingstone-river-camp-tent-trailer/

Of moet ik bij een ander type Livingstone zijn?
De foto op de website laat geen Livingstone zien. Als ik me niet vergis is dat een Kariba.
Op de website laten ze alleen behoorlijk opgetuigde Livingstones zien. Je hebt deze ook als Zambezi uitvoering. Het gaat dan om de RiverLodge (zo ook bij de Livingstone).
Het is dus de Zambezi / Livingstone RiverLodge.

Bijgevoegd een foto van de Livingstone RiverLodge zoals ik afgelopen weekend gestaan heb. Met 4 haringen voor de kuip en 5 voor de luifel.


Dat zijn aanzienlijk minder haringen dan bij de Kariba.
Gelogd

Pollotti

  • Gast
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #91 Gepost op: september 15, 2017, 07:51:56 pm »

De foto op de website laat geen Livingstone zien. Als ik me niet vergis is dat een Kariba.
Op de website laten ze alleen behoorlijk opgetuigde Livingstones zien. Je hebt deze ook als Zambezi uitvoering. Het gaat dan om de RiverLodge (zo ook bij de Livingstone).
Het is dus de Zambezi / Livingstone RiverLodge.

Bijgevoegd een foto van de Livingstone RiverLodge zoals ik afgelopen weekend gestaan heb. Met 4 haringen voor de kuip en 5 voor de luifel.


Dat zijn aanzienlijk minder haringen dan bij de Kariba.
Dat zijn er aanzienlijk minder, maar ik zie dat er bij de vw op de foto ook lusjes zijn die je dus niet gebruikt. Dus feitelijk meer dan dat je doet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Pollotti

  • Gast
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #92 Gepost op: september 15, 2017, 07:52:56 pm »

Dat zijn er aanzienlijk minder, maar ik zie dat er bij de vw op de foto ook lusjes zijn die je dus niet gebruikt. Dus feitelijk meer dan dat je doet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En dan nog een vraag, wat is het verschil tussen river lodge en de andere modellen (weet ff de namen niet).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #93 Gepost op: september 15, 2017, 08:36:11 pm »

Dat zijn er aanzienlijk minder, maar ik zie dat er bij de vw op de foto ook lusjes zijn die je dus niet gebruikt. Dus feitelijk meer dan dat je doet.
Dat er meer lusjes zijn is voor als het nodig is. Dus als het (heel) hard gaat waaien. Is bij alle wagens het geval.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #94 Gepost op: september 16, 2017, 03:10:38 pm »

De leefruimte in de in dit draadje genoemde Aart Kok (AK) Livingstone River Lodge met king size bed is vergelijkbaar met de 3Dog scoutdog, de door topic starter genoemde traildog is groter. Ook de Holtkamper Cocoon zonder Aero WindForce heeft een vergelijkbaar opzet concept al lijkt de holtkamper ook wat groter dan de AK en heeft een vast kuipgrondzeil.
Van al deze vouwwagens heb ik op youtube een opzet filmpje gevonden en toegevoegd. De 3Dog is het meest rechtoe-rechtaan en kan met het kleinste aantal handelingen opgezet worden, het opzetten van de Aart Kok en Holtkamper (zonder Aero WindForce) lijken op elkaar maar bij beide zijn extra handelingen te doen zoals het (ver)plaatsen van extra tentstokken, inritsen voorwand of kuip (AK) etc..
Ik heb ook een filmpje van de cocoon toegevoegd met Aero WindForce (tegenwoordig standaard), wat mij opvalt is dat hier het opzetten niet sneller gaat en ook het aantal handelingen lijkt niet minder...
AK: https://youtu.be/wtaxhl1x1dI (Helaas is deze opname stevig versneld maar het geeft wel een beeld van het aantal handelingen)
3Dog: https://youtu.be/056Be89AbCo (Scoutdog, Traildog filmpje kon ik nu even niet vinden maar deze is gelijk met als extra handeling fixatie van het 3e U frame met 2 stokken)
Cocoon zonder WindForce: https://www.youtube.com/watch?v=PHVCJybBIWY
Cocoon met WindForce en Kyte Luifel: https://www.youtube.com/watch?v=-FCcyKKsOAs
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #95 Gepost op: september 16, 2017, 04:29:37 pm »

Hallo allemaal.... vandaag naar HK geweest. Zeer vriendelijk geholpen en lang binnen geweest. Nadeel daarvan is dat het niet mogelijk was om nog naar het vouwwagen-weekend te komen. Onze hond heeft al langer alleen gezeten dan dat we normaal acceptabel vinden. Dat de A2 deels dicht was hielp ook niet.

De HK Cocoon Aero & Kyte vind ik nog steeds een van de mooiste vouwwagens van dit moment. We zijn begonnen met de Cocoon Modular. Hoewel op de filmpjes van Jan het opzet systeem van de 3Dog en de HK op elkaar lijken, is in werkelijkheid het verschil behoorlijk. Bij de modular is veel meer kracht nodig en meer handelingen. Mijn vrouw kreeg de 3Dog (welliswaar een Scoutdog) alleen opgezet. Bij de Cocoon absoluut niet. Die viel al snel af. De Kyte is te groot voor ons, maar ook erg kostbaar, inclusief een zeer luxe keuken die we niet gebruiken. En zoals gezegd hebben we lievere een kortere trailer.
Blijft over de Cocoon Aero. Hele mooie wagen tent, zeer fraaie luifel. Het opzetten liep bij de demo niet vlekkeloos en zonder haringen staat de Cocoon er belabberd bij. De 3Dog staat stukken strakker. Wel vind ik de sfeer en de stijl van de Aero mooier. Ook werd er nu een mooie korting gegeven, wat de prijs wat dichter bij elkaar brengt.

En toch knaagt er iets: de 3Dog is simpeler, staat veel makkelijker en doet degelijker aan. De 3Dog zie ik echt met 4 haringen prima staan, de Aero toch echt niet. Stangen die klemmen, redelijk aantal handelingen die in exacte volgorde moeten worden uitgevoerd en wij moesten het 'knik-systeem' gebruiken om hem netjes op te zetten.

Dus in dubio: ik vind de HK veel mooier, maar zie aan de andere kant wel dat de 3Dog op vele punten degelijker gebouwd is. Stukje goedkoper en 10 jaar garantie ipv 1 jaar. Al met al vind ik de uitstraling van de HK mooier, maar denk ik dat de 3Dog verstandelijk gezien beter bij onze wensen past.
We hebben wel de RiverLodge weer op onze lijst staan. Wat is exact het verschil tussen de Livingstone en Zambezi uitvoering? Ik vind de RiverLodge mooier dan de 3Dog, maar ben wel met Jan eens dat ook dit er weer gecompliceerder uit ziet en de ruimte die overblijft met Supersize bed krap is. Wel vind ik de ramen erg mooi en het panorama raam in het dak.

Dus binnenkort op naar AK en daarna een knoop doorhakken. Als ik vandaag zou moeten kiezen, werd het toch de 3Dog.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2017, 04:32:14 pm door RDDR »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #96 Gepost op: september 16, 2017, 04:45:36 pm »

Cocoon windforce, wat zijn of noem je veel handelingen. Plaatsen level zetten, dekzeil eraf halen, spanning aansluiten, twee haringen grondzeili plaatsen, misschien bescherm folie grondzeil uitleggen ( gebruik zelf zwembad tegels van de Aldi ), grondzeil voor luifel uitleggen, inblaas flap los (een heleboel handelingen zijn gecombineerd ), druk op de knop, blazen, naar binnen stappen, deur dicht ritsen, pomp aan, frame uitdrukken, stormframe positioneren in de hoeken en uitdrukken, pomp af, Carbon mast pakken en luifel zetten, 6 haringen op luifel en klaar. Ik ben langer bezig om dit te typen dan het opzetten zelf. Komt bij, ik ben op vakantie en heb geen haast.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #97 Gepost op: september 16, 2017, 05:24:40 pm »

Het verschil tussen een Zambezi en Livingstone is de aanhanger opbouw.
De Zambezi is van polyester en dus wat lichter. De Livingstone van staal / aluminium en dus wat zwaarder.

En nu ik het filmpje van 3Dog heb gezien, is dat inderdaad wat eenvoudiger.
Dat zit er in dat de wagen zo hoog is. Je hoeft de tent dan niet omhoog te spannen.
Gelogd

Anneloes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 18
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #98 Gepost op: september 16, 2017, 05:48:07 pm »

Ik vind het heel leuk om je ervaringen met de verschillende merken te lezen. Ik zie nu voor het eerst een opmerking over het dak van de Livingstone. Onze ervaringen daarmee: heerlijk! De warmte vliegt de tent uit. Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij Aart Kok.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #99 Gepost op: september 16, 2017, 07:36:42 pm »

Ik vind het heel leuk om je ervaringen met de verschillende merken te lezen. Ik zie nu voor het eerst een opmerking over het dak van de Livingstone. Onze ervaringen daarmee: heerlijk! De warmte vliegt de tent uit. Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij Aart Kok.
Voor ons zou dat dak niet hoeven. 1x opengedaan. Kwam er plots regen en kregen we hem niet dicht....sindsdien nooit meer open gehad. Wij maken t bovenstuk vd zijdeur open om te ventileren. Ook doeltreffend.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #100 Gepost op: september 17, 2017, 12:29:46 am »

ik denk dat je je keuze al heb gemaakt.. In  jullie geval zou ik ook voor de praktische kiezen ipv de mooiste. Ik ben erg blij met onze ak Livingstone maar voor het opzetten vd tentframe moeten wij ipv twee stangen toch drie stangen op zijn plek zetten en nog twee losse stokken in het basisdeel plaatsen en drie voor de luifel.. Ik denk dat de 3 dog daarin dan sneller is...
Gelogd

Rinusdevos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #101 Gepost op: september 17, 2017, 03:46:16 am »

Het verschil tussen een Zambezi en Livingstone is de aanhanger opbouw.
De Zambezi is van polyester en dus wat lichter. De Livingstone van staal / aluminium en dus wat zwaarder.

En nu ik het filmpje van 3Dog heb gezien, is dat inderdaad wat eenvoudiger.
Dat zit er in dat de wagen zo hoog is. Je hoeft de tent dan niet omhoog te spannen.
Door die hoogte van de aanhanger van de 3dog is het wel weer zwaarder om de tent omhoog te krijgen als deze plat op de kar ligt. Bij rugklachten iets om rekening mee te houden. Bij de River Lodge kun je het uitklappen volgens mij ook makkelijker met z'n 2en doen, het eerste gedeelte.
Bij de River Lodge met je dan weer aan de kant van het slaapgedeelte boven je macht de stang een klein stukje uit trekken. Ook een wat meer belastende krachtsinspanning.
Als op dergelijke details aan gaat komen, zou het mooi zijn als je ze naast elkaar kan proberen... (ik heb trouwens beide nog nooit opgezet)

Overigens leuk on te lezen dat jij met andere criteria als ons bij dezelfde merken uitkomt. Wij hebben echter 3dog laten afvallen vanwege de minder mooie ruimte voor de kinderen en de enorme hoogte om de voortent aan te ritsen en ik vind de tent en aanhanger minder mooi. HK hebben wij nog niet kunnen bezichtigen. Ben wel benieuwd aan welke korting ik moet denken voor de cocoon aero.
Gelogd

Rinusdevos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #102 Gepost op: september 17, 2017, 04:07:38 am »

Een Zambezi original met de optie automatic control system zou ik ook zeker proberen uit te klappen als je naar heemstede gaat (staat een rode variant in de hal). Dat system maakt het uitklappen van de deksel lichter. Als je dan tevreden bent met de kleine basistent, dan is dit denk de snelste combinatie. Ook de duurste denk ik, tenzij je de keuken helemaal weg laat.
Laden en lossen moet wel altijd met deksel en tent helemaal opengeklapt. Maar dat is misschien wel lichter dan de laden en lossen variant gebruiken van de softtop waarbij je het tent pakket moet optillen.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #103 Gepost op: september 17, 2017, 08:36:59 am »

@Linda: bedankt voor de uitleg. Is inderdaad iets meer werk, maar wellicht de moeite waard als ik dan de mooiere tent over hou daarna. Ik ga toch kijken.

@Rinusdevos: ik stuur je voor de korting even een persoonlijk bericht, vind het niet zo netjes om dat op het forum te melden. Overigens was de korting wel alleen maar als je in het najaar besteld en voor eind maart afneemt. Is om hun minder drukke periode op te vullen.
Verder is budget niet echt een probleem. Zolang ik het maar waard vindt (en mijn vrouw ook :) ). Wat is het Automatic Control System? Ik zie dat meerdere keren staan op hun site, maar op geen enkele plek wat het dan precies is. De hardtop werkt wel alleen maar voor mij als het optillen ervan bij dicht klappen aanzienlijk lichter is dan bij de Combi-Camp Valley / Country. Die was gewoon te zwaar.

Bij de 3Dog gaat het grappig genoeg heel licht. De methode op het filmpje is de zware methode die voor mij niet zo werkt. De optie die voor mij en mijn vrouw (klein en onder de 60kg) werkte is de punten vast pakken, zoals op het filmpje daarna je voet op de band van de aanhanger en je naar achteren laten vallen. Je gewicht doet het werk en kost echt totaal geen enkele kracht. Deze methode is een door 3Dog geaccepteerde methode, waarbij gewoon je 10 jaar garantie in stand blijft.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2017, 08:40:01 am door RDDR »
Gelogd

Rinusdevos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018
Re: Van caravan naar vouwwagen: advies gezocht
« Reactie #104 Gepost op: september 17, 2017, 09:13:24 am »

Ik had ook geen idee wat 'automatic control system' is, totdat de verkoper in de showroom het benoemde. Standaard heeft de Zambezi original 1 paar gasdrukveren aan de deksel. Daardoor gaat deze makkelijk omhoog als deze op de bak ligt. Zodra de deksel helemaal verticaal staat en naar de grond gaat, moet je deze tegenhouden naar beneden en met eigen kracht dus ook weer van de grond halen. Automatic control system is een tweede paar gasdrukveren waardoor die laatste handeling makkelijker gaat. Geen idee hoeveel makkelijker het deksel van de grond halen gaat, maar deze deksel is sowieso lichter dan die van de ccc en de 'arm' is groter (maar geen contra gewicht).
Als de caravan en hotelkamer op wielen voor je is, dan is de Zambezi original een matras op wielen.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2017, 09:29:02 am door Rinusdevos »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal