Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen? (UPDATE!)  (gelezen 3123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RM2015

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S

Gisteren voor het eerst de RMFS helemaal opgezet. inclusief dubbele uitbouw, luifel en zijpanelen. Alleen is met een klauwhamer al die haringen er in slaan me wel tegen gevallen. Enerzijds door de tijdsduur en anderzijds door (ok ok) toch ook wel de inspanning). Nu heb ik al 2 setjes van de habaharingen on order van obelink. Doch ik vraag me af of het niet én goedkoper én mss ook wel beter kan. Dus ik dacht. Waarom geen houddraadbouten? Bijv. m10 of m12 en dan 250 mm lang oid. Schier onverwoestbaar en zelfs ook gewoon de grond in te slaan wanneer nodig. Alle kunststof varianten zoals wurmi's en peggy pegs lijken me te zwak voor de gemiddelde grond. En dan zit het vooral op het indraaien. Ze zullen vast genoeg houdkracht hebben.
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2018, 05:37:10 pm door RM2015 »
Gelogd

RM2015

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2018, 05:10:57 pm »

Vandaag eens naar de lokale ijzerboer gegaan en 1 bout m10 x 220mm gekocht. Eens even in een gewoon grasveld gedraaid (zei droog) en super sterk. Voor m10 x 240mm 125 stuks betaal ik 45e inclusief BTW. Iets meer dan 2 doorsjes haba schroefharingen. Doe er nog een pakje nylon sluitringen bij en je hoeft nooit meer nieuwe haringen te kopen. 17mm pootuitdraaisleutel erbij voor op de accuschroefmachine en je je kunt comfortabel werken. Wel een beetje zwaar. 3kg per 25 stuks. Een stuk lichter is m8x200mm. Dat is exact de maat van de haba's. Voor 45e heb je 150 stuks.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2018, 05:34:19 pm door RM2015 »
Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Houddraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2018, 05:22:04 pm »

En werkt het goed, en tov de haba haringen?
Heb je ze al naast elkaar getest?
Ik heb die haba zaterdag ochtend besteld, en hoorde zojuist dat ze al binnen zijn, dus ga als ik thuis kom straks eens even kijken hoe dat werkt
Gelogd

RM2015

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2018, 05:36:18 pm »

En werkt het goed, en tov de haba haringen?
Heb je ze al naast elkaar getest?
Ik heb die haba zaterdag ochtend besteld, en hoorde zojuist dat ze al binnen zijn, dus ga als ik thuis kom straks eens even kijken hoe dat werkt

Als je naar de afbeelding van de Haba's kijkt dan is het exact een houtdraadbout m8x200mm met een fancy stuk kunststof erop. Zie echt geen verschil in spoed oid. Ik denk dat mijn haba's ongeopend retour gaan. Zie overigens wel een voordeel van de m8 ipv de m10. m10 vraagt meer energie van de accuboormachine door de grotere diameter. Ook denk ik dat m10 wellicht wat te zwaar zal gaan bij zeer harde grond. Maargoed daar staat dan weer tegenover een grotere houdkracht bij zachtere grond tov m8. Keuzes Keuzes... Wellicht een mix anders?
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2018, 05:51:50 pm door RM2015 »
Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2018, 09:30:42 pm »

ik heb deze:https://www.schroeven-online.nl/nl/868786/fis-isolatieschroeven-4-8-x-160-mm-verzinkt-trompetkop-200-st/?pos=300
met een schroeftol schuin de grond in en het werkte perfect! Einde vakantie er weer uitgeschroeft.
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2018, 12:26:20 am »

M10 lijkt me overdreven. M8 is volgens mij dik zat. Zo te zien zijn die habadingessen ook M8.
Scheelt wel aardig wat centen als je het op deze manier doet.
Gelogd

RM2015

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2018, 11:51:23 am »

Ja dat sowiezo... ben nog even ah kijken naar een iets langere maat van die m8 tw 240 lang ipv 200. Heb inmiddels een route gevonden (denk ik) omdat ze niet standaard voorradig zijn online. Iets langer betekent voor mij net weer even meer grip en mogelijk geen noodzaak dan voor de m10 variant.
Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2018, 12:15:16 pm »

Ik moet eerlijk zeggen, juist dat fancy plastic stukje, dat lijkt mij juist het voordeel.
De haring kan heel stevig in de grond zitten, maar je wil ook dat je elastiek, of lijn ergens houwvast heeft.
Alleen onder het kopje van de bout, lijkt me dat hij er snel over schiet, of he moet hem wel heel schuin gaan boren.
En dan ga je weer de hoek verkleinen. Waardoor je kracht in de bodem verliest lijkt me zo
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #8 Gepost op: juli 03, 2018, 12:54:36 pm »

Je kan er ook een carrosseriering bij doen. Daar blijft je elastiek prima achter zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #9 Gepost op: juli 03, 2018, 01:43:17 pm »

Ik moet eerlijk zeggen, juist dat fancy plastic stukje, dat lijkt mij juist het voordeel.
De haring kan heel stevig in de grond zitten, maar je wil ook dat je elastiek, of lijn ergens houwvast heeft.
Alleen onder het kopje van de bout, lijkt me dat hij er snel over schiet, of he moet hem wel heel schuin gaan boren.
En dan ga je weer de hoek verkleinen. Waardoor je kracht in de bodem verliest lijkt me zo
Als je een 3D printer heb kan je ze ook printen. Printbare ontwerpen zijn online te vinden (zie foto) of je kan het zelf tekenen en aan materiaal kost het bijna niets. 
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #10 Gepost op: juli 03, 2018, 02:40:58 pm »

Ik heb het in een ander topic ook al eens aangehaald, maar google eens op "bivvy peg". Als voorbeeld: https://www.zunnebeld.nl/hengelsport/chub-bivvy-pegs-pack
Perfect in bijna alle situaties en met een hamer zelfs tussen de stenen te rossen..  :evil:
Gelogd

RM2015

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #11 Gepost op: juli 03, 2018, 02:44:27 pm »

Is natuurlijk ook een prima oplossing alleen e34,90 voor 20 is wel wat anders dan e20 voor 100 stuks als je m8 x 200mm neemt + wat nylon carosserieringen a e2,72/100 Maw voor e23 heb je 100 schroefharingen met sluitringen... Dit is zo weinig dat ik dus nog even kijk naar m8 x 240mm.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2018, 02:51:07 pm door RM2015 »
Gelogd

RM2015

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen?
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2018, 05:36:41 pm »

Zo n u is er eindelijk uitsluitsel over de verkrijgbaarheid van die M8  x 240mm variant. En die is zo a typisch dat de prijs er ook naar is dwz 39ct per stuk ipv 20ct bij 100 stuks. De vraag is nu voor de mensen die haba's hebben... Als je achteraf langer had kunnen kopen, had je dat dan gedaan? M.a.w. is 20cm echt lang genoeg of heeft 240mm nog meerwaarde in wat ik noem medium grond zoals op de meeste campings in NL?
Gelogd

RM2015

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen? (UPDATE!)
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2018, 03:02:37 pm »

Zo... inmiddels kan ik uit eigen ervaring berichten. 200mm m8 werkt prima op onze nl camping. Zou ik 240mm nemen? Ja zou ik doen maar alleen voor de extra zekerheid. Alleen heb ik ook nog 25x 300mm m10 die  tevens perfect werken. Al met al een super aankoop en goedkoop.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2018, 10:18:30 am door RM2015 »
Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Houtdraadbouten als alternatief voor habaharingen en gebogen haringen? (UPDATE!)
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2018, 04:30:42 pm »

Ik heb dan de dure variant (gewoon de haba) maar 200 is idd voldoende.
Heb nu 2 campings gehad, en ze gaan er goed in. Zitten stevig, en draaien er mooi uit.
Langer kan natuurlijk altijd, maar wanneer zou je dan ook stoppen.

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal