Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?  (gelezen 24275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #15 Gepost op: mei 09, 2019, 11:57:12 pm »

De ANWB houd deze ontwikkeling ook goed in de gaten. In de kck kun je soms ook testen lezen over electrische trekautos. Maar winnen van een brandstofauto doen ze het nog niet.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #16 Gepost op: mei 10, 2019, 06:52:38 am »

Voor mij hoeft het absoluut niet. Wij vonden onze LPG auto waar we toch om de 300 km moesten tanken al een ramp in Duitsland. En in Oostenrijk helemaal niets te koop richting Hongarije. Zulke stress van telkens plannen en zoeken waar je moet tanken willen we niet weer. En bij LPG had je tenminste nog de keus om op benzine verder te gaan. Bij electrisch, is op ook echt op. Zoek eerst maar eens uit of je op je route waar je naar toe wilt echt kunt bijladen op tijd. want er zullen vast stukken zijn waar je met kromme tenen in de auto zit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.251
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #17 Gepost op: mei 10, 2019, 07:24:05 am »

Hoe gaat het eigenlijk op plaats van bestemming?
Moet je daar ook weer opzoek naar een paal om te laden?
Al met al lijkt het me nu nog een heel gedoe.
Voor mij lijkt het het pas iets als je net als nu 600 km verder kunt en niet steeds hoeft te zoeken naar je energie.
Hybride misschien iets?




En ja zonnepanelen heb ik alleen voor het milieu en niet voor de portemonnee. (lees met een hele dikke ;)  )

Verstuurd vanaf mijn GS185 met Tapatalk
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #18 Gepost op: mei 10, 2019, 07:25:29 am »

Gelukkig staan we nu nog niet voor de keuze. Over 3 tot 5 jaar zal het zover zijn (gedreven door milieuzones). Daarnaast is het op dit moment een dure keuze. Maar wanneer het in ons budget past en de praktijk actieradius zo’n 300 km is bij 70% lading, zou ik de gok wel durven wagen.

Afgelopen mei vakantie zijn we verschillende Nederlandse Tesla’s tegen gekomen in Parijs. Zelfs op de camping, maar die hadden een accommodatie gehuurd. 


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #19 Gepost op: mei 10, 2019, 07:36:52 am »

Mijn schoonzus rijdt in een Tesla Model S. Ze zijn in de meivakantie een week naar Duitsland geweest, maar daar was het bar slecht gesteld met het aantal oplaadpunten. Iedere keer dus stress om weer een laadpunt te vinden.

Op dit moment betaal ik mij scheel aan bijtelling, dat zou de enige reden zijn om het te overwegen. Maar zelfs dat weegt op dit moment nog niet op tegen de stress die je in het buitenland hebt bij het vinden van laadpunten en de tijd die je toch steeds kwijt bent.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #20 Gepost op: mei 10, 2019, 07:50:34 am »

Mijn schoonzus rijdt in een Tesla Model S. Ze zijn in de meivakantie een week naar Duitsland geweest, maar daar was het bar slecht gesteld met het aantal oplaadpunten. Iedere keer dus stress om weer een laadpunt te vinden.

Op dit moment betaal ik mij scheel aan bijtelling, dat zou de enige reden zijn om het te overwegen. Maar zelfs dat weegt op dit moment nog niet op tegen de stress die je in het buitenland hebt bij het vinden van laadpunten en de tijd die je toch steeds kwijt bent.


[offtopic]
de discussie over bijtelling ga ik altijd graag aan met mijn collega's die het genot van de bijtelling mogen ervaren
zij hebben geen flauw idee wat een auto daadwerkelijk kost als je hem zelf mag betalen ipv je werkgever
als mijn werkgever mij vraagt of ik een auto van de zaak wil hoeft Hemertje er geen seconde over na te denken om daar JA tegen te zeggen
het levert mij zomaar een paar honderd euro in de maand op
een mooie salarisverhoging die je normaal nooit krijgt!
[/offtopic]
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #21 Gepost op: mei 10, 2019, 08:01:34 am »

Ik zou het wel aandurven.

Laad-stress schijnt echt een ‘mind-set’ te zijn. Daar uitvoerig over gesproken de afgelopen wintersport, waar een aantal model s-en mee waren op wintersport. Plannen van de reis is niet van a naar B en dan zo snel mogelijk, maar van laadpunt naar laadpunt. De laad-tijd en planning wordt door apps (bij tesla door de navi zelf?) gedaan, daar hoef je dus geen stress (meer) over te hebben.

Op die manier is het prima te doen, anders dan voorheen: dat wel.

Trek-gewicht van de model 3 is relatief laag, maar gelukkig is alleen het gewicht van invloed op de range (ja, die wordt minder met meer gewicht) en niet de stroomlijn.
Dat is ook een belangrijk punt om mee te nemen in de test van elektrische trek-auto’s: vaak wordt daar een caravan gebruikt als trekmiddel, en dan is de stroomlijn WEL een dingetje :-)

Er is op YouTube een filmpje te vinden van een stel dat met een model X en een vouwwagen door Scandinavië is getrokken, dat is een prima referentie denk ik.

Omdat dromen mag: een model X long range voor onze CC flexi zou ik helemaal prima vinden! Nu nog ergens een ton in euro’s vinden..... :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #22 Gepost op: mei 10, 2019, 09:20:10 am »

Een elektrische auto zou ik graag als 2de auto in ons gezin willen hebben. Momenteel een Lexus CT200h (hybride, zeer zuinig, maar.... nog steeds benzine).
Volledig elektrisch is me momenteel te duur als 2de auto. Voor occasions heb je weinig keuze.

Als eerste auto vind ik het nog niet aantrekkelijk. Met een vouwwagen, wat belading, warm weer (airco die veel werk heeft) op vakantie lijkt me de range niet zo praktisch. Ik verwacht dat je 250km haalt op een vol pakket in die omstandigheden. Maar snelladen gaat zoals gezegd maar tot een procent of 70. Dus de 2de lange stop volgt na 250 * 0.7 = 175 na de eerste stop. Gezien ik niet tot de gok zou durven nemen dat je hem helemaal leeg rijdt, voor het geval dat bijvoorbeeld een laadpaal niet werkt, is dat praktisch 150km tsusen de stops.

Ook op de camping zal er geen laadpaal zijn. Dus verplicht punten zoeken om te laden en daar 40 minuten wachten.

Dus: elektrisch rijden: yes, please! Maar niet voor vakantie.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #23 Gepost op: mei 10, 2019, 09:52:00 am »

Ik heb een paar weken in een 'S'  mogen (moeten?) rijden. De laad-stress werd inderdaad een mindset. Ik ben geen fan van Tesla, ik vind de bouwkwaliteit nog onder de maat, maar ik zou graag electrisch rijden vanaf het moment dat we op de bonnefooi op vakantie gaan.

Numet de pubers naar een (hopelijk) 'vette'  camping. De weg erheenis dan idd kilometervreten, waarbij je best een langere stop wilt maken, maar liever geen 3 per dag.

Het plannen van de reis geeft ook rust:  ook nu brengen we tankstations in kaart en bedenk ik waar we ongeveer een lange stop plannen. En improviseren we als we eerder of later willen stoppen. Je bent heel erg gewend om de beperkingen van een brandstof-auto als referentiekader te zien. Het is dus omschakelen naar een ander referentiekader...

De '3'  heeft trouwens vooralsnog een te kleine laadruimte.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #24 Gepost op: mei 10, 2019, 09:56:49 am »

Bijtelling is de belangrijkste reden dat mensen dit zakelijk willen rijden. Mensen zijn verwend geraakt aan de 0, 7 of 14% bijtelling. Nu terug naar 22% en huilie huilie dat ze 350 euro moeten betalen voor een middenklasser. MET brandstofpas ook nog.. DUUR?!  :H  ::) (ook een kwestie van mindset   >:().
Het is niet meer dan terrecht dat de belastingvoordelen voor de plug-ins en de zogenaamde zuinige diesels zijn afgeschaft. Het heeft de staat miljarden aan inkomsten gekost en heeft 0 gram CO2 voordeel gehad. De metsubsidie foutlanders bij ons reden meestal niet meer dan 1:10 a 1:12 op de enkeling na die thuis ook ging laden. Na de leaseperiode gaan ze massaal de export in. Zo zal het ook gaan met de EV's. De staat heeft geleerd en gelukkig liggen er al plannen om ook hiervoor meer bijtelling te vragen.

Dan nu de EV. De Veluwe is ook prachtig..? Geen probleem. Bestel maar, die EV. Wil je naar Spanje? Wil je de bergen in?
Stel de theoretische range is 400km bij 100% accu. Dat is dan in de praktijk in de zomer met airco etc. aan ca. 350km. Een aanhanger en alle extra bagage kost tussen de 30 en 40% meer energie. Houd je dik 200 tot max 250 km over. Dan is die leeg (0). Dus bij 150 tot 200 km moet je al weer kijken waar je kan laden. En dat valt in het buitenland soms niet mee.
Dan moet je nog kunnen snel laden. En dan SNEL, dan ben je in 20 minuten 80% vol. Dat is geen 100.. 
Het snel laden wordt straks ook nog een issue  als er een stuk of 5 gelijktijdig willen laden. Wachten of langzamer laden?

Als je rustig rijdt zonder aanhanger dan kun je er prima mee op wintersport. Collega heeft een model s en moest om de ca. 350 km een half uur laden onderweg naar Oostenrijk. Dat is 2 tot 3 keer laden.
Maar stel nu je bent op doorreis, denk je dan dat je de Tesla daar in de nacht even aan de stroom van de camping kan leggen? Die brakke installaties kunnen dat nooit aan en je laadsnelheden zijn te beperkt. In de avond dus weer op zoek naar een (snel)laadvoorziening. 

Los van al deze scepsis die ik nu heb weet ik wel dat ik over 10 jaar ook elektrisch rijd. De laadinfrastructuur is hopelijk dan op orde zodat er langs de grote routes in europa fatsoenlijk 20 - 40 auto's gelijktijdig en snel kunnen laden en ik hoop op de solid state accu's met een range van 600 - 800 km. 

Ps. de caravanners hebben een nog groter probleem. Alko is al bezig met een systeem waarmee je je caravan ook kunt aandrijven middels een flinke 80kw accu. Dan neem je serieus stroom af trouwens als je dan 2 accu's moet laden.. En je hele combi wordt nog zwaarder.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2019, 11:10:59 am door GJT »
Gelogd

bakkerty

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury Deluxe 2018
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #25 Gepost op: mei 10, 2019, 10:35:15 am »

Het is inderdaad een kwestie van mindset... natuurlijk is het met de heen en terugweg van de vakantie extra stoppen maar 99% van de rest van het jaar ben zal je nauwelijks onderweg hoeven te laden.

Via https://abetterrouteplanner.com/ kun je makkelijk een EV reis plannen. Deze houd ook rekening mee met vanalles en nogwat... zelf hoogteverschil in de wegen.
Als voorbeeld heb ik een reis gepland van Utrecht naar Klagenfurt Oostenrijk.
Daar heb ik ook een extra gewicht van 600kg en 10m/s tegenwind aan de parameters toegevoegd.
De reis is dan met 7 oplaad tussenstops in stukjes van ca 150km. Waarvan de resterende accucapaciteit niet onder de 20% komt.
Totale reis is 1154 km in 14 uur en 32 minuten. Waarvan het totaal van de stops 2 uur en 33 minuten is.
Zie hier de route en tijden in detail:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=247c34cb-250b-4a77-ab49-5c02da1db52a

Natuurlijk als de accucapaciteit het zou toelaten zou je veel verder rijden. Maar dat gaat pas over een jaar of 2 mogelijk zijn.
De vraag is moet je het dan moet laten voor het uurtje extra wat je "verliest" tijdens de vakantie reizen.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #26 Gepost op: mei 10, 2019, 10:53:21 am »

Ik totaal niet. Heb niks met elektrische auto's. Voor mij zal het altijd bezine diesel of waterstof zijn. Heb niks met Tesla vind het niks en rijden persoonlijk als een dweil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #27 Gepost op: mei 10, 2019, 11:11:38 am »

Ja, ik zou het aandurven. Maar ik ben het wel eens met de opmerking dat de bagageruimte waarschijnlijk vrij klein is (nog niet met eigen ogen gezien). Mijn ideale combi zou een model S met trekhaak zijn. X is wel heel erg duur...

Qua laden: inderdaad mindset. Bedenk eens hoe vaak je nu stopt zonder te tanken (voor wc bezoek en/of roken). Daar ben je met het hele gezin ook vaak 10-15 minuten mee kwijt. Bij een EV geldt: stoppen is stekkeren! Inpluggen, plassen/roken/eten/drinken, uitpluggen en verder. Je hoeft er niet bij te blijven wachten... Zeker bij Tesla is de routeplanner langs superchargers perfect (ingebouwd in het navigatiesysteem) en de dekking in Europa is praktisch 100%. Kijk hier maar eens https://www.tesla.com/trips Tesla supercharger locaties hebben vaak 16 of meer! 'stalls', dus capaciteit genoeg. En ook de snelheid is met 120 kW prima (en wordt alleen maar sneller). Snelladen kan prima tot 80-85%, i.p.v. tot 70%. Ionity is ook een snelweg-snellader netwerk aan het bouwen, met vermogens tot 350 kW (beperking is dan of de auto dit ook aankan, nu alleen nog de Porsche Taycan). Ook Fastned zit inmiddels in het buitenland (vooral Duitsland). https://fastned.nl/nl/locaties Die hebben ook steeds meer laders van 175 kW.

Ja, je doet er langer over. Maar wij doen toch altijd een overnachting (anders pas einde middag op de camping). Campings en hotels hebben vaak ook laadpalen. Ook op de eindbestemming op de camping vaak meerdere laadpalen (in het buitenland zijn ze vaak verder qua duurzaamheid dan Nederland). En zo niet, ga je vast wel eens naar de supermarkt toch, of naar een winkelcentrum? Jawel, ook daar vind je laadpalen, vaak nog gratis ook! Bijvoorbeeld bij de LIDL.

Dus, met model 3 en vouwwagen op vakantie? Kan prima. Enige beperking lijkt me de bagageruimte (voor gezinnen) en de mogelijkheden voor een dakkoffer (niks over bekend).

Als we de loterij winnen, komt er een model X voor de grote afstanden voor werk en vakanties en een model 3 als 2e auto.



Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #28 Gepost op: mei 10, 2019, 11:15:25 am »

Dat diesels veel co2 uitstoten klopt ook niet. De huidige generatie diesels stoot minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine. Dit is ook de reden dat Audi bij een aantal komende S modellen overstapt van benzine naar diesel.

In diesel techniek zit nog altijd veel rek en ontwikkeling. Een bedrijf als Bosch (de grootste leverancier op gebied van diesel techniek) inesteerd niet voor niets miljoenen in verdere ontwikkeling.

Mocht ik een electrische auto moeten kopen (liever niet :P) dan werdt het zeker geen Testla. Naast dat ik ze lelijk vindt is de afwerking en kwaliyeit ook nog eens van bedroevend niveau. Gemidelde Kia of Hyundai zit beter in elkaar. Dan liever een E-tron.
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2019, 11:20:19 am door Wanderer200 »
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #29 Gepost op: mei 10, 2019, 11:21:40 am »

Dat diesels veel co2 uitstoten klopt ook niet. De huidige generatie diesels stoot minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine. Dit is ook de reden dat Audi bij een aantal komende S modellen overstapt van benzine naar diesel.

In diesel techniek zit nog altijd veel rek en ontwikkeling. Een bedrijf als Bosch (de grootste leverancier op gebied van diesel techniek) inesteerd niet voor niets miljoenen in verdere ontwikkeling.
Benzine geeft inderdaad meer CO2, maar diesel meer NOx, wat weer funest is voor de luchtkwaliteit (smog) en dus de volksgezondheid. Vandaar het steeds verder uitbreiden van de verboden om ermee de stad in te gaan. De ontwikkeling van brandstofmotoren kost inderdaad steeds meer geld en de stapjes worden steeds kleiner. Ook moeten ze steeds meer 'foefjes' toepassen om binnen de uitstooteisen te blijven (o.a. met AdBlue). En de dieselgates alweer vergeten? Onlangs kreeg Porsche hiervoor een boete van 535 miljoen! Audi komt ook nog een keer aan de beurt...
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal