Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »   Omlaag

Auteur Topic: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?  (gelezen 24642 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #150 Gepost op: augustus 16, 2019, 10:52:47 am »

In Nederland met een caravan van 800 kilo.

https://youtu.be/Df8h41rwXeA

Bereik wordt beperkt vergelijkbaar met een brandstof auto denk ik.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #151 Gepost op: augustus 16, 2019, 11:01:27 am »

Precies, dat is veel beter vergelijkbaar. En dan komt de Tesla toch  nog een 400km op 1 lading. Is helemaal niet zo gek.
Een vouwwagen is beter voor de stroomlijn, dus zou je nog verder komen....... als je met een vouwwagen ook 85 km/u uur rijdt. Dat doe ik dus bepaald niet, dus laten we zeggen dat de hogere snelheid compenseert voor het iets lagere gewicht en betere stroomlijn van de vouwwagen.

Op zich is 400km mee te leven dan. Handig is het niet tijdens de reisdagen, maar te doen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #152 Gepost op: augustus 16, 2019, 07:00:28 pm »

Voor ons echt niet een optie. Wij willen in 1 stuk door naar de vakantie. Ons huis in Hongarije in dit geval. Ik moet er echt niet aan denken om er minimaal 4 dagen over te moeten doen. en weer terug. Al een dikke week afgesnoept van de vakantie.
Daarnaast zijn wij ook niet in de gelegenheid om via het werk voordelig een electrische auto te leasen helaas. Dus de komende jaren rijden we gewoon in onze halve 6 cilinder turbo intercooler met 131 pk.
Onderweg in Duitsland overigens wel Tezla laadpunten gezien waar ik nog nooit een auto heb zien staan laden. Maar vooruit is slechts een momentopname als we langs komen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #153 Gepost op: augustus 16, 2019, 11:30:55 pm »

In Nederland met een caravan van 800 kilo.

https://youtu.be/Df8h41rwXeA
En een heeeel lege auto. Voorlopig blijf ik mijn elektrische auto wel uitlenen* rond de vakantie om onze Focus het zware werk te laten doen.

*Ik wou zeggen "laat ik hem wel thuis staan", maar dan staat hij in de weg op de oprit, dus heb ik hem afgelopen jaren steeds uitgeleend.
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #154 Gepost op: augustus 19, 2019, 07:56:13 am »

En hoe zat het met de range van de Tesla? Viel dat mee of liep die hard terug door de vouwwagen en belading in de auto? Zijn jullie met 2 of met meer en dus wat meer gewicht mee te slepen?
Range valt reuze mee omdat je met VW minder snel rijdt dan zonder. Denk dat je 25 procent meer verbruikt.  We waren met een gezin en vol gepakte vouwwagen (ivm prijzen Noorwegen).

Nadeel is wel dat je soms de VW af moet koppelen omdat je mn in nl achteruit inparkeert. In Noorwegen en Dld heb je ook veel palen waar dit niet hoeft.

In Noorwegen ben ik ook twee tesla met dubbelassers tegengekomen. Ook een Audi met grote caravan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #155 Gepost op: augustus 19, 2019, 08:48:03 am »

Voor ons echt niet een optie. Wij willen in 1 stuk door naar de vakantie. Ons huis in Hongarije in dit geval. Ik moet er echt niet aan denken om er minimaal 4 dagen over te moeten doen. en weer terug. Al een dikke week afgesnoept van de vakantie.

Je kan met een Tesla toch prima lange afstanden op een dag rijden? Je wordt vanzelf bijtijds naar oplaadpunt gebracht, uurtje snelladen en je bent weer voor 80% "vol".
Dat uur laden gebruiken als pauze om even uit te rusten en bammetje te eten. Die stop maak je anders toch ook wel?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #156 Gepost op: augustus 19, 2019, 09:12:14 am »

25% meerverbruik vind ik wel veel. Men een niet elektrische auto is dat voor rijden in de bergen en met vouwwagen een goede 16% meerverbruik bij onze laatste vakantie. Verbruik van 5.8 liter per 100 km in plaat van gemiddeld 5 liter per 100 km.


Als een tesla gemiddeld iets van een 350 km bereik heeft vol geladen en dat is dan maar 268 met een vouwwagen en volgeladen auto, vindt ik dat kort. Uiteraard stoppen wij af en toe eens maar dat is nooit voor een uur. Het aantal km dat je dan op een dag kan doen lijkt mij dan toch veel lager te liggen.

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #157 Gepost op: augustus 19, 2019, 09:39:15 am »

25% meerverbruik vind ik wel veel.

Ligt erg aan je rijstijl. Wij hebben een overdaad aan pk's en koppel en rijden daar ook naar. Ik rij stevig door met de klapkar, ook in bergen en op bergpassen.
Als ik braaf 90 (NL) of 100 (DLD) ga rijden zal het meerverbruik veel beter uitvallen.
Ook bergpassen rij ik gewoon mee met degene zonder aanhanger. En dan gaat mijn verbruik van circa 6.3 l / 100km naar net boven de 8 l / 100km.

Elektrisch geldt hetzelfde voor: de range heb je zelf grote invloed op.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 930
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #158 Gepost op: augustus 19, 2019, 10:13:55 am »

Tot op bepaalde hoogte natuurlijk.

En dan is Noorwegen nog leuk te doen met een groot stuk veerboot en de geweldige infrastructuur voor electrische auto's in Noorwegen. Naar het zuiden wordt een heel ander verhaal.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #159 Gepost op: augustus 20, 2019, 04:02:18 pm »

Je kan met een Tesla toch prima lange afstanden op een dag rijden? Je wordt vanzelf bijtijds naar oplaadpunt gebracht, uurtje snelladen en je bent weer voor 80% "vol".
Dat uur laden gebruiken als pauze om even uit te rusten en bammetje te eten. Die stop maak je anders toch ook wel?
dat betekent wel in ons geval 5x een uurtje opladen op een reistijd die normaliter al 14 tot 15 uur is. In 1x heen rijden is dan al geen optie meer en moet er een overnachting tussen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #160 Gepost op: augustus 20, 2019, 04:14:25 pm »

Gisteren een topic op de vlaamse radio en TV.


Ik tracht deze avond een keer de topics online op te zoeken en de linken in dit topic te posten
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #161 Gepost op: augustus 20, 2019, 06:03:06 pm »

Tot op bepaalde hoogte natuurlijk.

En dan is Noorwegen nog leuk te doen met een groot stuk veerboot en de geweldige infrastructuur voor electrische auto's in Noorwegen. Naar het zuiden wordt een heel ander verhaal.


Vorig jaar zijn we door Normandië getrokken met de vouwwagen ook ruim 3000 kilometer en in de winter op en neer Italië om te skieen. Is echt wel prima te doen.

Maar inderdaad, als je puur en alleen sec kijkt naar de zomervakantie en je richt daar jouw auto-keuze op, en je vindt 1-2 uur rijden op een hele vakantie te veel is een electrische auto geen optie. Echter ook in dat geval moet je het twee keer tanken per week wat ik deed met 50-60K per jaar (15 minuten (er staat altijd iemand voor je die naast het tanken nog een pakje sigaretten wil) per week X 45) = 675 minuten daar officieel vanaf halen... dus de eerste 11 uur heb je al verdiend ;-)

Ook al neem je dit niet mee; het comfort en rijgemak ben je gelijk overtuigd :-)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 930
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #162 Gepost op: augustus 20, 2019, 06:40:35 pm »

Ik ga in eerste instantie uit van het kostenplaatje in de zakelijke lease en het gemak voor mijn werk. Een tesla vind ik lachwekkend duur voor wat je krijgt. Vele andere merken bieden beperkte range of zijn net zo belachelijk duur.
En nee, mij overtuig je niet met een proefritje.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #163 Gepost op: augustus 20, 2019, 06:59:30 pm »

ok, en nu gaan we even omdenken
voordenken ipv nadenken  :#

het gaat hier steeds over "lang" opladen en de tijd die je er mee kwijt bent
laten we eens naar de brandstofkosten kijken vs de tijd die je er extra mee kwijt zou zijn

wij zijn met onze auto en klappen naar Italië geweest
hebben in 3 weken tijd bijna 3.775km gereden en 278 liter brandstof verbruikt
zonder tol en overnachtingen heeft de reis dus aan brandstof zo'n 278 x euro 1,65 = 450 euro gekost

volgens diverse websites is een modaal netto salaris rond de 2.150 euro per maand
in een jaar zitten gemiddeld een 261 werkbare dagen, per maand kom je dan uit op 21,75 werkbare dagen

oftwel een dag werken (uitgaande van 25 dagen werken per maand) kost je / levert dit je 2150 / 21,75 = 98,85 euro op


Jan Modaal moet dus 450 / 98,85 = 4,55 dag werken om zijn brandstof naar Zuid-Europa te kunnen betalen

Jan Tesla rijdt rijdt gemiddeld 15 kWh / 100 km
voor de 3.775 gereden km's betekent dit een elektriciteitsverbruik van 3.775 / 100 x 15 = 566 kWh
oftewel zijn elektriciteitskosten bedragen "slechts" 566 x euro 0,25 / kWh = 141 euro

een verschil dus van 450 - 141 = 309 euro

conclusie het verschil in autorijden met een "plofauto" of een elektrische auto kost je een 300 euro
hiervoor moet Jan Modaal echter 3 dagen werken
wanneer Jan Modaal er op de heen- EN terugreis een dag langer over (2 in totaal dus, kost hem netto 200 euro) doet en een overnachtingscamping (a 50 euro) boekt maakt het hem financieel niets uit

sterker nog, het kost hem geen extra geld, zijn vakantie duurt 2 reisdagen langer waar hij van het uitzicht en omgeving kan genieten

wel moet je in staat gesteld worden om een Tesla Model 3 te kunnen / mogen rijden
helaas ben ik ook niet in die positie

 :P
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Tesla Model 3 nu leverbaar met trekhaak. Wie durft?
« Reactie #164 Gepost op: augustus 20, 2019, 07:27:39 pm »

En je baas moet die extra vakantiedagen in de leaseovereenkomst vastleggen :H
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal