Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vragen Smitveld (Reubist)  (gelezen 5246 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 922
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Vragen Smitveld (Reubist)
« Gepost op: juni 28, 2019, 02:07:05 pm »

In het najaar willen we een vouwwagen kopen (waarschijnlijk tweedehands).
Enkele jaren geleden al eens bij Smitveld langs geweest en ik was onder de indruk van hun vouwwagens. Uiteraard al om het uiterlijk wat er als een tent uitziet. Verder ook wat jammer puntjes zoals het ontbreken van een keukentje, het opzetgemak van de basis zal wat minder zijn enz.

Nu zie ik op de tweedehands markt niet zoveel vouwwagens van Smitveld maar zo nu en dan wel een Reubist. Degene die nu op Marktplaats staan komen uit 2005 en 2006. En dan vraag ik mij af of er ontwikkelingen zijn geweest de afgelopen jaren bij dit model. Kan ik bijvoorbeeld nu nog gewoon een nieuwe boogluifel kopen en deze aan zo'n oude Reubist zetten?
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2019, 02:37:38 pm »

Hoezo geen keuken? Die hebben wij er gewoon bij hoor. Wij vinden hem ook erg gemakkelijk op te zetten. De basis is staat als het moet binnen 15 minuten helemaal strak. Dat gaat in ieder geval een stuk sneller dan de tenten die we hiervoor hadden.

Voor de luifel zou ik gewoon even met Smitveld bellen. Ze maken alles in eigen atelier, dus ik verwacht dat ze best een boogluifel kunnen leveren voor een wat ouder model. Belangrijkste is denk ik dat de ritsen er al wel aan moeten zitten.

Wij hebben de variant met verlengde wagenbak. Dat scheelt erg veel bergruimte in de bak. Voor ons gezin met 2 kinderen past alle bagage in de wagenbak. Alleen de koelbox en de hond gaan achterin de kofferbak. Mocht je er zo een kunnen vinden, zou ik dat zeker aanbevelen. Onder het dekzeil heb je namelijk niet heel veel ruimte voor stoelen, tafels, etc.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2019, 02:39:12 pm door Selandus »
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 922
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2019, 03:51:22 pm »

Misschien had ik iets duidelijke moeten zijn maar ik zit nu te kijken naar zowel Combi Camp als Smitveld. Aan een CC zit een vaste keuken, dat is (gezien het model logischerwijs) niet bij een Smitveld. Ik ben bekend met de keuken die Smitveld zelf levert en die je dan van de bak af moet tillen waarna je hem moet inrichten.

Kan die keuken eigenlijk ook op/in de bak van een oudere Smitveld? Of is dat pas vanaf een bepaald jaar?

Weet iemand zo vanaf welk jaar de Reubist is uitgerust met een rits zodat de boogluifel eraan geritst kan worden?
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2019, 09:43:12 pm »

Volgens mij ontwikkelen ze continue door. Dus dit soort specifieke vragen zou ik echt even in Heemskerk neerleggen.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 922
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2019, 09:59:50 pm »

Volgens mij ontwikkelen ze continue door. Dus dit soort specifieke vragen zou ik echt even in Heemskerk neerleggen.
Goed idee voor als ik eind dit jaar echt concreet voor een Smitveld wil gaan.

Algemene vraag; Een Smitveld vouwwagen die goed onderhouden is uit bijvoorbeeld 2006, kan die nog een tijd mee of zit er echt een bepaalde levensduur op?
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2019, 10:12:39 pm »

De mijne is net 2 jaar oud, dus ik heb daar nog geen ervaring mee. Maar het doek en alle stokken zijn van zware, degelijke kwaliteit, dus ik zou denken van wel. Oude De Waard tenten doen het ook nog prima. Maar alles valt of staat met goed onderhoud natuurlijk. Als een topkwaliteit wagen een keer nat is ingevouwen en weggezet zonder goed te drogen, zal ook die uiteindelijk gaan rotten.  Kwestie van opzetten samen met de verkoper en goed kijken. Als je m samen opzet en invouwt, heb je ook gelijk een indruk van hoe hij met zn spullen om gaat.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 922
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2019, 10:32:21 pm »

Opzetten en afbreken met de vorige eigenaar is een goede tip.
Ik zie dat je een Niro hebt. Ik heb een Ioniq met dezelfde motor en bak. Rijdt dat een beetje fijn? En is de Smitveld standaard geremd?
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2019, 10:45:43 pm »

Klopt. Dat rijdt uitstekend. Maar moet er bij zeggen dat we pas 1x weg zijn geweest sinds we de Niro hebben, en dat was redelijk dicht bij huis. Maar aan trekkend vermogen geen gebrek gemerkt. Binnenkort de eerste lange vakantie, waarschijnlijk via Ardennen en Eifel naar het zuiden van Duitsland. Dan komen we ook wel wat klimmetjes tegen.

Enige minpuntje bij de Niro is de lage vaste trekhaak. Er mag wel 1300 kilo aan de haak, met 100 kg kogeldruk, maar doordat die haak zo laag zit, zit ik regelmatig met de beugel onder de dissel aan de grond als ik stapvoets een drempeltje neem. Maar gelukkig zit die beugel er, en sleept niet het neuswiel over de grond.

De Smitveld staat zelf op een zwaar alko-chassis, standaard geremd en geveerd. Tempo 100 keuring is geen probleem.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 922
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2019, 10:30:17 pm »

De Reubist moet ook mee naar bijvoorbeeld Scotland en Noorwegen. Hoe is het om deze vouwwagen op te zetten en af te breken in (lichte) regen? Als je in regen opzet slaap je dan nog wel droog of is het hele matras nat? In deze landen is het 's avonds lang niet zo warm als landen als Frankrijk. Is het dan nog goed vertoeven in de Reubist (eventueel met klein kacheltje). In verhouding met andere vouwwagens?
Gelogd

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2019, 04:50:54 pm »

Met regen doe je alles net in een andere volgorde.

Bij afbreken in de regen rits je de binnentent los en trek je een waterdicht zeil over het matras en de binnentent.  Daarmee blijft je bed droog als de natte tent er op komt te liggen. Dat zeil hoort bij de vouwwagen te zitten!

Bagage doe je zo veel mogelijk al gelijk in de wagenbak. Dat kan even lastig zijn als je net als ik een Bourgondiƫr van ruim 2 meter bent, maar gelukkig hebben wij 2 kinderen die ik in dat geval op hun buik de wagenbak in kan sturen :)
Wij zetten altijd even een tarp op om de spullen droog te houden die als laatste, na het invouwen, achterin de bak gaan (onder de keuken).

Het grondzeil rits je vervolgens los en rol je op voordat je de tent invouwt, dan is ook die droog.

Daarna maak je alle haringen los en vouw je de boel vlot in. De laatste spullen en de keuken in de bak zetten en het dekzeil er overheen.

Opzetten in de regen hebben we gelukkig nog niet hoeven doen. Maar dan volg je in principe de omgekeerde volgorde als hierboven.

Wij hebben nog geen echte kou meegemaakt. S nachts wel eens tegen het vriespunt geweest, maar nog geen kachel aan gehad.
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2019, 04:52:28 pm door Selandus »
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #10 Gepost op: juli 09, 2019, 08:44:26 pm »

Wij zijn net terug met onze Ruebist 2015 uit Zweden (regio Arvika). Onze Peugeot Partner met 1.6 HDi (bloedstollende 80pk) heeft geen enkele moeite met de vw. Waar wij wel heel snel tegen aanlopen is de kogeldruk. De laadbak zit voorin (waar ook de losse keuken zit) en onder het bed. Blind volladen lijdt snel tot een erg hoge kogeldruk. Oppassen.

Een Combi Camp (met vaste deksel) staat vele malen sneller dan een Ruebist. De CC is meer een trekkerswagen dan de Ruebist, in mijn ogen. De tent staat wel heel snel, zoals je op de filmpjes kunt zien. De voorste laadbak moet wel zo goed als leeg zijn wil je hem kunnen opzetten. En je neemt geen vw met laadruimte om die leeg te laten. Wij blijven doorgaans 1 tot 2 weken op dezelfde plek staan.

Verder vind ik een volledig katoenen tent prettiger leven dan een geplastificeerde.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #11 Gepost op: juli 09, 2019, 10:03:26 pm »



Waar wij wel heel snel tegen aanlopen is de kogeldruk. De laadbak zit voorin (waar ook de losse keuken zit) en onder het bed. Blind volladen lijdt snel tot een erg hoge kogeldruk. Oppassen.

Wij lossen dat op door drie zware tassen met kleding/textiel achter de as te zetten. Kogeldruk komt hier dan niet boven de 55 kilo uit. Tassen voor gezocht die precies tussen de wielkasten en de bedsteunen passen (sporttassen).
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2019, 06:31:53 am »

We maken gebruik van kratten onder het bed. De achterste 3 (achter de as) zijn het zwaarst. Kabels en zo. Ook leggen we wel eens de tafel en/of stoelen bovenop achteraan. Werkt ook goed.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

hedix

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 74
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #13 Gepost op: augustus 14, 2019, 11:02:04 am »

Mijn zwager heeft een CC, wij hebben een Smitveld. Beide zijn uit 2015, de CC uit het voorjaar, de Smitveld uit het najaar.

De basis van de CC staat sneller. Ik vind de Smitveld heel veel mooier. Dat is smaak. Na een aantal jaar kamperen met de Smitveld kan ik zeggen dat dit echt "onze" vouwwagen is. Hij voldoet aan alles wat wij willen. Nog steeds. De basis kost meer tijd om op te zetten de de CC, maar je hebt het dan over 5 a 10 minuten dat het scheelt. Als we met de vouwwagen weg zijn, dan is dat niet waar ik me druk om maak. Die keuken leek mij ooit ook stukken handiger omdat je dan niet steeds bezig bent met het verplaatsen van je keukenspul. Maar ook bij een CC keuken moet je de keuken steeds opnieuw inpakken als je de vouwwagen verplaatst.

Een Smitveld heeft meer haringen. Dat is hard werken als je op stenig terrein staat. Maar als je op grasgronden staat, dan maakt het eigenlijk niet echt uit. En bewegen is goed, meer bewegen is beter :-)!

Die boogluifel kan denk ik niet aan de oudere modellen. Maar dat lijkt me een goede vraag voor Smitveld zelf. Let er wel op dat de kosten hiervan hoger zijn dan op de prijslijst. Voor achteraf gemonteerde extra's geldt een opslag. Ik dacht 25 %, maar ik weet het niet zeker meer.  De rits wordt er niet standaard opgezet. Dus ook als je een nieuwer model vindt, dan moet die ofwel al een boogluifel hebben, ofwel je zal die rits er aan moeten zetten.

Overigens staat er op dit moment een nieuwere Ruebist op Marktplaats met echt alles erop en eraan.

De voordelen van de Ruebist (wij van wc-eend adviseren.... :-))
1. Het is de mooiste vouwwagen
2. Doordat de vaste keuken ontbreekt ben je vrij om een jouw passende keuken te maken die dus precies aan jouw wensen voldoet en waar je ook nog eens veel minder voor betaald.
3. Enorme hoeveelheid ruimte om spullen mee te nemen.
4. Hij zet makkelijk op.
5. Hij staat echt netjes zonder al te veel moeite
6. De boogluifel geeft een bizarre hoeveelheid ruimte en schaduw.
7. Je kunt de hoeken van de boogluifel aanpassen zodanig dat het jou op precies die ene camping past.
8. Je kunt rotzooi makkelijk kwijt in de compartimenten, zodat het uit het zicht is.
9. Je hebt een uitstekend bed en je hoeft niet over elkaar te kruipen om het bed uit te gaan.
10. Je hebt een inritsbaar grondzeil, waardoor je nooit natte voeten hebt in de tent.
11. Smitveld heeft goede nazorg.
12. Na 5 jaar zit de vouwwagen er nog als nieuw uit.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze is niet te koop. Stel dat deze het niet meer zou doen, stel de stalling vliegt in de fik oid, dan zou ik precies dezelfde kopen.

Maar het is echt iets dat heel persoonlijk is. Maak vooraf een lijst van zaken die jij belangrijk vindt. En gebruik die lijst voor de keuze.

Heel veel plezier met het uitzoeken!!
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 922
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vragen Smitveld (Reubist)
« Reactie #14 Gepost op: augustus 14, 2019, 11:18:09 am »

Dank je voor je mooie reactie. Dat het veruit de mooiste VW is kan ik beamen. De keuze voor nu is echter een ander model geworden. Maar goede info voor later en anderen, bedankt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal