Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Stroom genereren  (gelezen 7199 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #60 Gepost op: november 01, 2019, 10:01:53 pm »

Vandaag definitief de Delta Ecoflow kickstarter power station afgerond. Kon vandaag als deelnemer nog voor usd 19 upgraden van 1000watt naar 1300watt. Dat kon ik niet laten liggen. Eind december komt ie (hoop ik). Meestal duurt het langer, maar ze zijn al volop in productie. Dus goede hoop dat dat goed komt voor het seizoen weer begint. Ze nemen ook de importrechten voor hun rekening, dus nu helemaal een nette prijs. Als panelen opteer ik voor de opvouwbare koffer van de Wattstunde WS150SKS, die zijn nu nog niet op voorraad. Die past dan in de breedte mooi in de vouwwagenbak.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2019, 10:04:15 pm door carvers »
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Stroom genereren
« Reactie #61 Gepost op: november 01, 2019, 10:33:51 pm »

Vandaag definitief de Delta Ecoflow kickstarter power station afgerond. Kon vandaag als deelnemer nog voor usd 19 upgraden van 1000watt naar 1300watt. Dat kon ik niet laten liggen. Eind december komt ie (hoop ik). Meestal duurt het langer, maar ze zijn al volop in productie. Dus goede hoop dat dat goed komt voor het seizoen weer begint. Ze nemen ook de importrechten voor hun rekening, dus nu helemaal een nette prijs. Als panelen opteer ik voor de opvouwbare koffer van de Wattstunde WS150SKS, die zijn nu nog niet op voorraad. Die past dan in de breedte mooi in de vouwwagenbak.

Hoezo IN DE VOUWWAGENBAK ?
Ik neem mijn paneel mee OP de vouwwagen. Zo heb ik onderweg gewoon 230 Volt aan boord en draait de koelkast op volle toeren.
Speciaal daarvoor heb ik gekozen voor een flexibel paneel.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Stroom genereren
« Reactie #62 Gepost op: november 01, 2019, 10:40:06 pm »

Wij hebben een Wattstunde 180 paneel in koffer en een softtop vouwwagen. We hebben er wel aan gedacht die voor onderweg bivenop te monteren (wat dat idee is natuurlijk erg leuk), maar dat is dus best een gedoetje met zo’n softtop en dan nog een beetje veilig enzo. Deze zomer bleek het ook overbodig, die 180 watt panelen zorgden ervoor dat onze 80 ah accu niet eens in de buurt van leeg kwam. Er draaide een (zuinige) compressorkoelkast op, met daarnaast het opladen van drie telefoons en twee Ipads. We hadden niet alle dagen volle zon en hebben ook reisdagen tussendoor gehad. Het kan dus de vraag zijn of het je die moeite waard is.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2019, 10:42:13 pm door Bagheera »
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Stroom genereren
« Reactie #63 Gepost op: november 01, 2019, 11:41:54 pm »

Hoezo IN DE VOUWWAGENBAK ?
Ik neem mijn paneel mee OP de vouwwagen. Zo heb ik onderweg gewoon 230 Volt aan boord en draait de koelkast op volle toeren.
Speciaal daarvoor heb ik gekozen voor een flexibel paneel.
Waarschijnlijk is het energetisch het beste tijdens het rijden het paneel niet te gebruiken en in plaats hiervan tijdens het reizen de accu vanuit de auto op te laden en ook de koelkast van energie te voorzien. (Voor gecontroleerd laden is gewenst om, net als bij het zonnepaneel, ook hier een laadregelaar te gebruiken.)
Zelf heb ik hier goede ervaringen mee. Ik rij graag met de verkeersstroom mee, dit is vaak 130km/u in Frankrijk, en wil tijdens de reis geen problemen met het (softtop) dekzeil of de lading eronder vanwege een hierop aangebracht zonnepaneel krijgen. De opbrengst van het zonnepaneel zou ook weleens kleiner kunnen zijn dan het meerverbruik van de auto door de extra aerodynamische verliezen. Mijn auto heeft een motor die maximaal 115kW (150pk) vermogen kan leveren. Met de vouwwagen op snelheid rijdend levert de motor volgens mijn schatting tussen 50kW tot 100kW vermogen. Ter vergelijking: Onze zonnepanelen geplaatst op de wagen leveren minder dan 0.1% van dit vermogen! Als ik het piekvermogen van het zonnepaneel (via de constante stroom vanuit de aanhangwagenstekker) van de automotor ‘aftap’ om de accu in de vouwwagen op te laden en de koelkast te koelen dan ben ik niet in staat dit terug te zien in het brandstofverbruik :). Een klapperend zonnepaneel veroorzaakt waarschijnlijk meer (zichtbare) extra brandstof verbruik.
Mij advies is: Gebruik het zonnepaneel niet tijdens het rijden maar berg die veilig onder het zeil op. Haal de in de aanhangwagen nodige energie gewoon via de 13 polige steker uit de auto.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2019, 11:45:22 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #64 Gepost op: november 02, 2019, 12:23:29 am »

Hoezo IN DE VOUWWAGENBAK ?
Ik neem mijn paneel mee OP de vouwwagen. Zo heb ik onderweg gewoon 230 Volt aan boord en draait de koelkast op volle toeren.
Speciaal daarvoor heb ik gekozen voor een flexibel paneel.

Dat gaat helaas bij ons niet. Te veel extra spullen mee door alle hobbies op de wagenbak. En daarnaast is mij verteld dat bij de huidige technieken een glazen panel duurzamer is dan een flexibele, en ook nog eens een stuk goedkoper en efficiënter. Ik kan dit powerstation thuis of daarnaast ook nog in de auto opladen. Alle kabels zitten er gratis bij. En deze heeft zo veel power/opslag dat ik dagen vooruit kan voordat ie leeg is. Daarnaast zit er in dit powerstation een raadregelaar en een systeem om stroomfluctuaties op te vangen.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2019, 12:27:25 am door carvers »
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #65 Gepost op: februari 16, 2020, 07:51:07 pm »

Vrijdag de Ecoflow Delta 1300 via Kickstarter project binnen gekregen. Netjes verpakt met alle extra kabels en hoes, nu even testen met de Waeco/Dometic CFX50 via DC, dat loopt prima.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2020, 07:56:53 pm door carvers »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.269
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Stroom genereren
« Reactie #66 Gepost op: februari 16, 2020, 08:39:25 pm »

Ziet er goed uit.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #67 Gepost op: februari 16, 2020, 09:07:22 pm »

mooi man!
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #68 Gepost op: februari 17, 2020, 09:52:52 pm »

Thx, nu nog op zoek naar een geschikt duurzaam opvouwbaar solar paneel. Wattstunde en Lensun hebben allebei wat moois zie ik.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Stroom genereren
« Reactie #69 Gepost op: februari 17, 2020, 10:15:43 pm »

Ik heb dit paneel voor als we zonder stroomplaats kamperen en ik de accu toch op wil laden. Werkt prima in de praktijk en de meegeleverde regelaar doet het ook goed.

https://www.esomatic.de/phaesun-fly-weight/500094.html


Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #70 Gepost op: februari 17, 2020, 11:19:37 pm »

Ik heb dit paneel voor als we zonder stroomplaats kamperen en ik de accu toch op wil laden. Werkt prima in de praktijk en de meegeleverde regelaar doet het ook goed.

https://www.esomatic.de/phaesun-fly-weight/500094.html


Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Mooi paneel. Een regelaar heb ik niet nodig, dat regelt onze Delta 1300 zelf (ingebouwde regelaar). Ik zoek een paneel met bij voorkeur een MC-4 aansluiting. De Delta 1300 heeft een XT-60 aansluiting voor het opladen.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Stroom genereren
« Reactie #71 Gepost op: februari 18, 2020, 07:30:38 am »

Het paneel wat ik heb heeft een SAE connector na de regelaar maar vanuit het paneel gewoon twee aders. Een XT4 of XT60 connector kan je er dan vrij simpel aan zetten.
Je moet dan wel kijken of het paneel bij de ingebouwde regelaar past, niet alle regelaar kunnen met alle panelen werken en vice versa.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #72 Gepost op: februari 18, 2020, 07:33:30 pm »

Het paneel wat ik heb heeft een SAE connector na de regelaar maar vanuit het paneel gewoon twee aders. Een XT4 of XT60 connector kan je er dan vrij simpel aan zetten.
Je moet dan wel kijken of het paneel bij de ingebouwde regelaar past, niet alle regelaar kunnen met alle panelen werken en vice versa.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Goede tip die laatste, mijn Delta meenemen naar de shop om te zien of het werkt.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Stroom genereren
« Reactie #73 Gepost op: februari 18, 2020, 08:21:03 pm »

De Delta heeft toch wel een specificatieblad met technische informatie zoals het type regelaar en wat het ingangsbereik is van de solar ingang?

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Stroom genereren
« Reactie #74 Gepost op: februari 18, 2020, 08:26:58 pm »

Heb even de handleiding bekeken.
De ingang accepteert 10 tot 65V met een maximale stroom van 10A. Dat valt dus wel mee en geeft voldoende flexibiliteit qua paneel keuze.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal