Een kleine aanpassing en het gaf gelijk een onverwacht extra voordeel.
Dit is van toepassing bij onze Scout Pivo met verlengstuk omdat er door het verlengstuk een extra staander en een extra stok in het dak bijkomt en beiden standaard zijn voorzien van halve maantjes. Maar het zal ook bij vele andere karren het geval zijn.
We hebben de halve maantjes vervangen door een stukje buis met schroefje.
Het doel was om van het gepruts af te zijn, vooral in het midden aan de hoge nokstang. En dat klopt ook, je schuift de buisjes van de rechter en linker dak ondersteuning er zonder problemen met 1 hand overheen. Direct vast en geen gepruts. Alleen daarvoor zou je het al moeten willen.
Maar er is nog een voordeel.
We hebben de eerste stok van de voortent, samen met de steunpoot en de steun in het dak met elkaar verbonden en die blijven aan elkaar zitten. Vanwege het platte deel en 1 bout verbinding kan dat scharnieren en worden die eerste stok, die steun naar de grond en die steun naar het dak samen 1 blok. Naar elkaar toe gescharniert (
is die wel een Nederlands woord ? Nou ja, jullie snappen het) zijn het gewoon 3 buizen naast elkaar maar ze zitten wel aan elkaar vast. Het voordeel is dat je ze gelijk herkent, je ze in 1 keer insteekt en op hun plaats zet en de horizontale buis niet meer op zijn eigen gewicht doorhangt maar als je het blok loslaat staat de steun naar de grond ook gelijk en vangt al het gewicht op. In plaats van 3 losse stokken monteren is het 1 keer inschuiven en klaar.
Dat scheelt een stuk bij het opzetten.
Zie de foto's
PS
Omdat de klapkar op dit moment in onze tuin helemaal opgesteld staat kan ik geen foto's maken van dat blok van 3 buizen. maar desgewenst komt dat volgende week.