Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: België: alternatief rond Antwerpen?  (gelezen 5067 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
België: alternatief rond Antwerpen?
« Gepost op: augustus 23, 2021, 08:21:12 am »

Zoals bij veel randstedelingen op weg naar LDF, voert onze route via Antwerpen. Omdat dat vanuit Den Haag iets meer dan een uur rijden is, levert dat op de heenweg meestal geen problemen op.

Dit in tegenstelling tot de terugweg. Hoe we het ook plannen, als wij op Antwerpen aankoersen staat er een dikke file. We zijn er een keer in gaan staan en stonden verbaast van de agressie op de weg. We hebben zelf een vrachtwagen in zien rijden op een personenauto. Dit alles op de ring aan de oostkant van Antwerpen.

Een alternatief is de Liefkenshoektunnel (klassiek Belgisch wegdek vol kuilen, gaten en ribbels), tol (die hoger wordt als er file staat ::)), maar daar geraken is, als de ring volstaat ook een drama.

Zie bijgaand kaartje, waarbij de rode kleur de vaste opstopping op de Antwerpse ring weergeeft, blauw en zwart twee alternatieven zijn.

Wij hebben een paar jaar geleden de zwarte route geprobeerd. Was geen onverdeeld succes, veel stoplichten en best wat kilometers om.

Dit jaar hebben we de blauwe variant genomen en daar zijn we tevreden over. Hoewel er file was bij de Liefkenshoektunnel (door de tolpoorten :N) was deze route goed te doen (gratis tip: blijf in de linkerbaan, anders hang je tussen de vrachtwagens).

Tot zover mijn verhaal en tips, misschien weten jullie (ook de Belgen zijn uiteraard van harte uitgenodigd) nog betere alternatieven?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2021, 08:40:45 am »

De blauwe route was diegene waar ik spontaan ook direct aan dacht.


Echter ik kom zelden van uit die richting.


Ik heb een GPS vast in de auto die verkeersinformatie bij Skoda en bij de radio gaat oppikken en op basis daarvan de routes automatisch herberekend en dat is het alternatief dat ik meestal gebruik, zowel in België als in de rest van Europa. Zeer tevreden over. Toen we uit Frankrijk terug kwamen hadden we 1000 km voor de boeg, hij heeft omwille van de verkeerssituatie een 3 tal keer de route herberekend en uiteindelijk hadden we geen fille gezien, en max een 15 minuten langere route gedaan. Was wel een complexere route langs een paar extra cols in de Jura, maar dat viel nog goed mee in vergelijking met de bergen de weken daarvoor  :J Het voordeel van dit alternatief is, dat het zich aanpast aan de situatie.

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2021, 08:46:01 am »

Dank voor je input!

Ik heb ook navigatie, maar ben inmiddels (na 3 jaar) afhankelijk van TMC file updates. Die zijn niet zo betrouwbaar. Het verkeersabonnement liep 3 jaar en stopte een week voor de vakantie. Als het goed is wordt dat volgend jaar voor de vakantie hersteld, maar het kan ook zijn dat het er net overheen wordt getild.

Als je op de kaart kijkt, ligt de zwarte iets meer voor de hand (en dan bij Zelzate alsnog rechtsaf richting Antwerpen), maar dat stuk rijdt nauwelijks door. Door toeval (kleine file bij Gent) ben ik op de westelijke ring rond Gent gekomen. Dat beviel wel redelijk.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2021, 08:49:27 am »

Via de zwarte route tot zelzate en dan de blauwe route volgen gaat meestal ook vlot. Ik denk dat je daar iets minder lichten hebt. Dat is de manier hoe ik het spontaan zou doen.
Gelogd

laurensvdl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2021, 09:03:25 am »

Wat grappig dat je hier over begint. Bij vakanties in het westen van Frankrijk ga ik altijd langs Gent en door de liefkenshoek tunnel. Die blauwe route ook eens genomen. Door een oneindig havengebied

Dit jaar sinds een tijdje weer eens de andere kant op gegaan en inderdaad op de heenweg redelijk vlot langs Antwerpen en Brussel en door de Ardennen naar Nancy.  Terug al bij Dijon door de navigatie via reims gestuurd . Deze route gaat tot 50 km onder Charleroi perfect ....maaar dan kom je ineens op een weg terecht...120km per uur , overstekende voetgangers, tractors op de weg,kuilen ,vage borden. Alsof je in Oost Oekraïne terecht bent gekomen. Tot aan Charleroi is het invoegen,rotondes met 2 banen en weer invoegen ( dus gekloot )
En dan vervolgens nog de ring Charleroi, de ring Brussel en de ring Antwerpen. Make my day. En dan het weggedrag. Zo agressief en asociaal. Wat is dat toch ? Duizenden kilometers heb je heerlijk comfortabel gereden en dan kom je vlak bij huis in die kermis terecht. Ik heb dat alle andere jaren niet zo meegemaakt.
Misschien kunnen we een loterij organiseren en met de opbrengst een brug over België heen bouwen. Want wat heb je daar te zoeken als doorreizende vakantie gangers. Ik kan me voorstellen dat de Belgen op de ring van Antwerpen ook liever zonder ons vakantiegangers naar hun werk gaan.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2021, 09:14:10 am »

Hoe herkenbaar.... count me in voor de brug!

Overigens gaat de ring Antwerpen (weer eens) op de schop en gaan ze de binnenring afmaken (www.oosterweelverbinding.be), zodat er vanaf 2030 een volledige ring rond Antwerpen ligt.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2021, 09:22:46 am door CEO »
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2021, 09:31:27 am »

Kunnen we de tunnel van Maastricht niet verlengen tot Luxemburg? :?
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2021, 10:23:32 am »

Oei, wisten jullie niet dat je voor in België te kunnen rijden een speciaal rijbewijs nodig hadden zodat je hier mee leert om te gaan? Gelukkig geen controle gehad dan.  :# :# :# ::) ::) ::)
Gelogd

laurensvdl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2021, 10:27:00 am »

Oei, wisten jullie niet dat je voor in België te kunnen rijden een speciaal rijbewijs nodig hadden zodat je hier mee leert om te gaan? Gelukkig geen controle gehad dan.  :# :# :# ::) ::) ::)
:)3]:)3]
Rijlessen in Antwerpen?
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2021, 10:35:07 am »

Ik kom er dagelijks voor mijn werk. Wat ik doe komende vanuit Gent richting Zelzate. Dan richting Zeeland en zo naar huis.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2021, 10:39:58 am »

:)3]:)3]
Rijlessen in Antwerpen?
Best in Antwerpen EN Brussel EN Namen. Dan ben je zeker dat je alle reglementering correct kent  :O


Onduidelijkheid is een belangrijke oorzaak van ongelukken volgens onderzoek. Hoe lost men dat dan in België op? Een deel van de verkeersreglementering regionaliseren waardoor je dus een verschillende reglementering hebt voor Vlaanderen, Brussel en Walonië en in sommige straten aan de ene kant van de weg 70 mag rijden en aan de andere kant van de weg 90 mag rijden.  :(
Das toch meer duidelijk hé  ::)
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 23, 2021, 10:58:21 am »

Kunnen we de tunnel van Maastricht niet verlengen tot Luxemburg? :?

Das leuk als je de route du soleil wilt rijden, maar als je vanuit het westen (Zoetermeer) komt dan heb je daar dan weer niets aan.
M.a.w. voor iedereen een sluitend antwoord vinden gaat niet lukken.
Zelf ben ik wel aan het begin van de Antwerpse ring richting de Liefkenshoektunnel gereden. Meestal heb je dan een klein beetje file maar dat valt meestal wel mee.
Een combi van de zwarte en de blauwe route lijkt mij ook wel een goed alternatief.
Ik heb jaren met de vrachtwagen in België en N Frankrijk gereden dus ik maak mij niet zo snel druk en eis “mijn” ruimte zonodig wel op.

Zonder het draadje te willen pikken heb ik er ook geen moeite mee om de periferique rond Parijs te pakken. Mijn vrouw verbaast zich vaak met welk gemak (brutaliteit) ik de auto daar doorheen manoeuvreer. Wat je daar als leidraad kunt gebruiken is dat de meest rechter rijbaan door de meeste Fransozen alleen wordt gebruikt voor in- en uit- voegen. Mijn gratis tip. ;-)
Echter je hebt daar ook een route die, komend vanuit het zuiden, om Parijs gaat over de Route Nationale. Die is mij nog steeds niet gelukt om normaal te rijden. Ik kom vaak toch weer op de periferique terecht. Daar zal de kennis van de Franse taal vast aan helpen, of beter gezegd het ontbreken ervan. :-))
Kan iemand hier mij daar wijzer in maken? Ik vermoed dat er de N 104 word bedoeld maar dat lijkt me ook wel een aardig ommetje.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2021, 11:00:05 am door Theu »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2021, 11:04:05 am »

Ik kom er dagelijks voor mijn werk. Wat ik doe komende vanuit Gent richting Zelzate. Dan richting Zeeland en zo naar huis.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Waar komen jullie vandaan?
Want via Zeeland naar Zuid-Holland lijkt mij niet meteen direct de kortste snellere route?


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

laurensvdl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 23, 2021, 11:06:08 am »

Das leuk als je de route du soleil wilt rijden, maar als je vanuit het westen (Zoetermeer) komt dan heb je daar dan weer niets aan.
M.a.w. voor iedereen een sluitend antwoord vinden gaat niet lukken.
Zelf ben ik wel aan het begin van de Antwerpse ring richting de Liefkenshoektunnel gereden. Meestal heb je dan een klein beetje file maar dat valt meestal wel mee.
Een combi van de zwarte en de blauwe route lijkt mij ook wel een goed alternatief.
Ik heb jaren met de vrachtwagen in België en N Frankrijk gereden dus ik maak mij niet zo snel druk en eis “mijn” ruimte zonodig wel op.

Zonder het draadje te willen pikken heb ik er ook geen moeite mee om de periferique rond Parijs te pakken. Mijn vrouw verbaast zich vaak met welk gemak (brutaliteit) ik de auto daar doorheen manoeuvreer. Wat je daar als leidraad kunt gebruiken is dat de meest rechter rijbaan door de meeste Fransozen alleen wordt gebruikt voor in- en uit- voegen. Mijn gratis tip. ;-)
Echter je hebt daar ook een route die, komend vanuit het zuiden, om Parijs gaat over de Route Nationale. Die is mij nog steeds niet gelukt om normaal te rijden. Ik kom vaak toch weer op de periferique terecht. Daar zal de kennis van de Franse taal vast aan helpen, of beter gezegd het ontbreken ervan. :-))
Kan iemand hier mij daar wijzer in maken? Ik vermoed dat er de N 104 word bedoeld maar dat lijkt me ook wel een aardig ommetje.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Naar t zuiden consequent de borden Bordeaux volgen en naar t noorden Lille. Van luchthaven tot luchthaven ongeveer een uurtje vaak. En er komt inderdaad altijd een baantje bij als je moet uitvoegen.  Niet geheel rechts zitten dus. Op de navigatie kan je makkelijk bijhouden tot hoeveel meter de afritten zich bevinden .
Lost ons Antwerpen probleem nog niet op ...
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: België: alternatief rond Antwerpen?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2021, 11:11:41 am »

Naar t zuiden consequent de borden Bordeaux volgen en naar t noorden Lille. Van luchthaven tot luchthaven ongeveer een uurtje vaak. En er komt inderdaad altijd een baantje bij als je moet uitvoegen.  Niet geheel rechts zitten dus. Op de navigatie kan je makkelijk bijhouden tot hoeveel meter de afritten zich bevinden .
Lost ons Antwerpen probleem nog niet op ...
Dat weet ik en doe ik ook al jaren. Was ook niet de vraag.
Maar maak er wel een eigen topic van.
En Antwerpen zal altijd een probleem blijven. :-))


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal