Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen achter elektrische auto  (gelezen 26959 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #105 Gepost op: januari 13, 2023, 10:30:49 am »

Het is daar vaak interessant om ook te kijken naar de TCO. Onderhoud is over het algemeen een stuk minder bij elektrische wagens. Ook de taksen zijn vaak een pak minder waardoor een groot deel van de meerprijs voor de elektrische wagen vaak gecompenseerd wordt op langere termijn. Vroeger kon je ook stellen dat de kost aan brandstof of electriciteit in dit geval een stuk lager lag, maar met de huidige wispelturige energiemarkt is dat verre van altijd nog het geval. Daar spaar je niet altijd nog aan uit en soms betaal je zelf daar meer op dit moment. Als die verhoudingen weer normaal zouden gaan zitten, maakt dat de EV ook weer interessanter.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #106 Gepost op: januari 13, 2023, 10:39:54 am »

Het is daar vaak interessant om ook te kijken naar de TCO. Onderhoud is over het algemeen een stuk minder bij elektrische wagens. Ook de taksen zijn vaak een pak minder waardoor een groot deel van de meerprijs voor de elektrische wagen vaak gecompenseerd wordt op langere termijn. Vroeger kon je ook stellen dat de kost aan brandstof of electriciteit in dit geval een stuk lager lag, maar met de huidige wispelturige energiemarkt is dat verre van altijd nog het geval. Daar spaar je niet altijd nog aan uit en soms betaal je zelf daar meer op dit moment. Als die verhoudingen weer normaal zouden gaan zitten, maakt dat de EV ook weer interessanter.
Ik heb ook artikelen gelezen dat het goedkopere onderhoud van een EV tegenvalt in de praktijk. Het niet veel uit maakt. Vooral als een EV wat ouder wordt. Als er iets stuk gaat is het meteen fors duurder.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #107 Gepost op: januari 13, 2023, 10:45:58 am »

Ik heb ook artikelen gelezen dat het goedkopere onderhoud van een EV tegenvalt in de praktijk. Het niet veel uit maakt. Vooral als een EV wat ouder wordt. Als er iets stuk gaat is het meteen fors duurder.
Bij leasing kijken ze meestal naar de kost de eerste 4 jaar en daar zal dat vermoedelijk wel meevallen. Kan me inderdaad voorstellen als ze ouder worden dat stukken momenteel veel ouder worden, maar ook dat zal op termijn wel verbeteren denk ik. Als een wagen ouder dan 4 jaar dergelijke kosten te hoog oplopen, dan gaat men die sneller gaan vervangen door een nieuwere waardoor je niet echt met een circulaire economie bezig bent en een deel van de winst van EV voor milieu weer teniet doet. Dus dat zal wel moeten evolueren naar goedkopere onderdelen. Batterij moeten vervangen zal wel altijd een erg grote kost zijn vrees ik.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #108 Gepost op: januari 13, 2023, 10:37:15 pm »

...maar private lease is natuurlijk altijd duurder dan zelf kopen (tenzij je het geld moet lenen).

onzin...
ligt er maar net aan wat je vergelijkt met elkaar
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 920
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #109 Gepost op: januari 14, 2023, 08:11:03 am »

onzin...
ligt er maar net aan wat je vergelijkt met elkaar
Bij hetzelfde product zal private lease duurder zijn. De private lease maatschappij zal namelijk winst moeten genereren en bereikt dat niet enkel door bulk inkoop.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #110 Gepost op: januari 14, 2023, 12:02:13 pm »

onzin...
ligt er maar net aan wat je vergelijkt met elkaar
En bij prive lease zijn er veel haken en ogen. Onderaan de streep is het altijd duurder

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

LdeBruin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #111 Gepost op: januari 14, 2023, 02:08:35 pm »

Wij zijn inmiddels een keer of 6 met onze Audi e-tron en Holtkamper Aero op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk en Italië. Met de vouwwagen erachter is het verbruik dan 25-29 kW/100 km., zonder vouwwagen tussen de 21 en 24. Dit bij snelheden van 110-130 km./uur. Met onze accu van circa 65 kW betekent dit dat wij om de 150-180 km laden. Voor ons inmiddels helemaal normaal. Rijden in de bergen vraagt vooral extra elektriciteit als je over de hele rit flink stijgt. Bij heuvelachtig terrein win je ook weer veel terug bij de dalende stukken en valt het meerverbruik erg mee.

Je moet het nog wel leuk vinden om onderweg met verschillende apps uit te vogelen waar je het beste kan laden. Ons navigatiesysteem komt meestal niet met de handigste opties en door wind of andere omstandigheden lukt het meestal ook niet om de thuis met ABRP gemaakte planning precies te volgen.

Afkoppelen is zelden nodig, omdat bij de Audi de laadpoort aan de linker voorzijde zit.... Deze (voor klappers) optimale positie zie je helaas steeds minder.

Tijdens de vakantie zelf lukt het eigenlijk altijd zonder moeite om ergens te laden. Campings hebben steeds vaker een echte laadpaal en anders mag je meestal (tegen betaling) wel via de reguliere stroom bijladen.
Gelogd
Leendert de Bruin - Holtkamper Kyte XL

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #112 Gepost op: januari 14, 2023, 04:18:07 pm »

Lees soms dat het interessant kan zijn bij langere verplaatsingen een lagere snelheid aan te houden, maar dan geraak je verder zonder opnieuw te moeten laden waardoor je minder laadbeurten heb en zo tijd zou winnen. Op die wijze zou je soms met een lagere snelheid sneller te plaatse zijn. Weet niet wat jullie ervaring daarmee is.


Daardoor kan mogelijk een alternatieve route die minder langs autostrades gaat, maar korter is maar aan lagere snelheid, snelheidswinst kunnen opleveren tegenover snel rijden langs betaalde autostrades? Kans is ook groot dat de prijs om te laden langs de andere route goedkoper is dan langs de drukke autostrades en minder wachttijden?


Weet niet of daar hier ervaringsdeskundigen zijn die dat kunnen staven / tegenspreken, of een gemixte ervaring hebben...
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #113 Gepost op: januari 14, 2023, 05:30:36 pm »

En bij prive lease zijn er veel haken en ogen. Onderaan de streep is het altijd duurder

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

mijn ervaring en berekeningen gaven het tegendeel aan.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #114 Gepost op: januari 14, 2023, 08:26:32 pm »

Het meest simpele voorbeeld is de km’s. Rijd je op jaarbasis ook maar 10km teveel dan mag je voor een hoger tarief betalen.
@Hemertje; hoe bereken jij het onderhoud bij een eigen auto? Bij de dealer (ook wel stealer genoemd) of bij een goed alternatief of doe je het zelf? Als je niet afhankelijk bent van de merkdealer dan scheelt dat een hoop geld.
Banden? Ik heb er geen problemen mee om goede gebruikte A-merk banden te kopen. Dan betaal ik voor 18” banden ongeveer €90,- p/st.
Dan moet ik ze wel eerder vervangen dan bij nieuwe maar daarom betaal ik ook minder. Dit zijn dan banden die nog 75-90% van het profiel over hebben en veelal onder lease auto’s vandaan komen.

De verzekering is ook zo’n verhaal. Een lease maatschappij verzekerd een auto collectief maar wel goed, want ze zitten niet te wachten op extra kosten. Verzeker jij jouw auto altijd all-risk? Ik heb een gebruikte auto en die heb ik WA plus verzekerd.

Volgens mij is private lease gewoon een veredelde lening zonder dat de auto van jou word aan het eind van de looptijd. Niet zonder bijbetaling (kopen).
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2023, 08:35:13 pm door Theu »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #115 Gepost op: januari 14, 2023, 09:21:32 pm »

Hoi Theu,

tis wel offtopic hier in dit draadje.

Ik vergelijk een nieuwe auto leasen met een nieuw gebruikte auto van een paar jaar oud zoals ik die altijd reed en dan onderhoud bij de dealer, incl. afschrijving en sparen voor een nieuwere, winterbanden met opslag, All-risk verzekering, 25.000km per jaar, excl. brandstof.

Hoe ouder je eigen auto wordt hoe meer onderhoud die nodig heeft tov een nieuwe auto
En een ongelukje zit in een klein hoekje dus als je 1x per 2-3 jaar wat blikschade meerekent dan zijn je autokosten per maand al gelijk met het voordeel dat je geen zorgen meer hebt of grote kosten waar je geen rekening mee gehouden hebt.

Het is aan iedereen vrij om dat eens door te rekenen.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.322
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #116 Gepost op: januari 14, 2023, 09:41:43 pm »



.

Volgens mij is private lease gewoon een veredelde lening zonder dat de auto van jou word aan het eind van de looptijd. Niet zonder bijbetaling (kopen).

Dat is het ook.
Gelogd
Adventure Awaits

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #117 Gepost op: januari 14, 2023, 09:54:35 pm »

Dat is ook de financiële berekening van de afschrijving
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #118 Gepost op: januari 15, 2023, 09:59:27 am »

mijn ervaring en berekeningen gaven het tegendeel aan.

Even nagerekend en met een recent inruilvoorstel gekeken wat onze cx5 me heeft gekost in 3 jaar incl afschrijving, onderhoud, al risk verzekering en wegenbelasting. Ik laat hem onderhouden bij de merkdealer.

De afschrijving is enorm meegevallen nu de tweedehands prijzen van dit model enorm hoog blijven. De jaren er op wordt het alleen nog maar voordeliger. Afgezet tegen het private lease tarief wat ik over die jaren betaald zou moeten hebben (15k km, 48mnd), ben ik nu al ca 7000 euro goedkoper uit door koop. Over de komende jaren zal dat alleen maar toenemen.
Maar dit zal per auto verschillen. Als ik een diesel of een minder courant model had gekocht dan was de afschrijving veel hoger geweest.

Edit: leasebedrag is nog hoger blijkt nu. Eigen risico bij schade overigens ook.. Dit kan ik niet recht rekenen naar private lease iig.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2023, 10:32:37 am door GJT »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #119 Gepost op: januari 15, 2023, 12:39:22 pm »

Kan me voorstellen dat private lease voor sommige mensen en situaties zeker kan helpen tegenover aankoop en dan lenen. Bij lenen neem je nog veel meer eigen risico dan bij private lease. Heb je een zwaar ongeval en is de auto total loss voor dat de lening is afbetaald, moet je die nog blijven afbetalen en ter gelijkertijd al terug gaan kijken naar een aankoop van een volgende wagen en wat je van de verzekering krijgt zal vermoedelijk niet voldoende zijn om alles uit te klaren. Daar kan Private lease wel een oplossing bieden en dat wat te ontzorgen. Dat is ook de reden waarom bedrijven vooral leasen. Het ontzorgt hen en verlaagd hun risico. Ook het aantal km/per jaar, om de hoeveel jaar je van wagen wenst te wisselen zijn zeker factoren die kunnen bepalen of je voor de ene of andere optie kiest.
Kortom, hangt wel van een aantal factoren af wat de beste optie is voor een specifiek persoon en voor elk model zijn er redenen waarom bepaalde personen die zouden kiezen of net niet zouden kiezen.
Ik ken private lease niet zo goed, maar vermoed dat je daar ook wel een boel keuzes kan maken van wat er wel in en niet in zoals bij bedrijfslease. Je kan dan dus ook kiezen voor banden bijvoorbeeld uit de lease te houden en te kiezen voor de optie die je het best ligt. Bij ons op het bedrijf is dat gedaan omdat de ervaring met lease maatschappijen over het algemeen was dat die als banden vaak minder goede merken kozen, met een hogere rolweerstand en pas mocht vervangen worden als het minder dan 3mm profiel was. Daarom werken ze daar samen met een andere partner waar nadruk wordt gelegd op de kwaliteit van de banden, en vooral op het lagere verbruik bij gebruik van de ene of andere band. Dat als iemand voor een reis met de wagen de banden nog kan laten vervangen in plaats van een grote afstand gaan maken met banden die nog net niet te weinig profiel hebben en vermoedelijk een deel van de reis met te weinig profiel gaat reizen.
Ook verzekering is er bij ons uitgenomen omdat men betere verzekeringen elders kon krijgen en lease + die betere verzekering zelf goedkoper uit kwam dan lease inclusief verzekering.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal