Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Maximaal 750kg? Of toch 1350?  (gelezen 1744 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Gepost op: april 09, 2022, 11:15:31 pm »

Een paar weken terug een Roadmaster Family Extra S uit 1995 gekocht. Alles lijkt in orde.
Die staat nu in de stalling, ik moet even geduld hebben tot eind mei.

De enige "dat is gek": als ik naar het type-plaatje kijk, lijkt het erop dat het ding beladen mag worden tot 1350kg? (zie foto)
Ik moet het nog even dubbel checken eind mei, toch lijkt deze wel een oplooprem te hebben.
Er is nu geen kenteken, betekent dit dat ik de Roadmaster eventueel wel zou moeten laten keuren etc? Omdat het boven de 750kg kan?
Of is het "see no evil, hear no evil"? Of is er een overgangsregeling of zo?
Wie weet hoe het zit?
Alvast dankjewel!
Paul

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2022, 11:22:32 pm »

Ook kijken naar welke as er onder zit en hoe zwaar die beladen mag worden, evenals welke banden er op zitten. Naast het chassis dat vaak zwaarder mag beladen worden, wordt er dan een as onder gestoken of wielen en banden opgezet die minder mogen dragen. Dus daar niet vanzelf van uit gaan.
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2022, 11:44:21 pm »

Ook kijken naar welke as er onder zit en hoe zwaar die beladen mag worden, evenals welke banden er op zitten. Naast het chassis dat vaak zwaarder mag beladen worden, wordt er dan een as onder gestoken of wielen en banden opgezet die minder mogen dragen. Dus daar niet vanzelf van uit gaan.
Dankjewel: ik ga er eind mei onder kijken en zien wat ik allemaal kan ontdekken. Spannende ontdekkingsreis!!
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2022, 12:08:22 am »

Het onderstel mag misschien wel 1350 maar de Roadmaster zelf mag tot 750 kg maximaal voor zover ik weet :J
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2022, 12:10:22 am »

Kijk ook even naar de informatie van Roadmaster zelf https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=15620.0
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2022, 02:54:39 am »

Kijk ook even naar de informatie van Roadmaster zelf https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=15620.0
Die was ik nog niet tegengekomen met zoeken. Super!! Stof tot nadenken ook!

Wat details...
Met een historie van dat ik eigenlijk gekampeerd heb, vanaf dat ik 1 jaar oud was. :-)
Plat gezegd: ik kampeer al zo'n 59 jaar, met een kleine onderbreking van een paar jaar.

Vele verhalen en ervaringen in binnen- en buitenland. Rondtrekken met "punt-tentjes" en heel veel gezien.
Karsten oppomptent gedurende een serie jaren en meer, zijn er allemaal deel van.
Een ex die nog nooit gecampeerd had  - en wie het niets leek - omgevormd tot iemand die het toch een prettige ervaring vond... Winst!
Onderweg nog een paar jaar (wegens die ex en dat ik k* sliep op een ongelijke plek) een Adria 565 met treinzit gedeeld met mijn moeder.
Ik haat voortenten. Van caravans dan. Man, wat een armoe! Wat kost dat een tijd! En wat een gez** om dat goed te krijgen.

En die "ombouwbare bedden" in caravans is ook armoe. Heb ik er beter op geslapen? Nou, nee. Niet echt.

De laatste 4 jaar aan "Glamping" gedaan wegens de MCG-situatie van de oudste dochter van mijn huidige vriendin.
Dat werkte.
Winst!

Voorheen dacht mijn vriendin dat er zo ongeveer niets kon. Het heeft gewerkt - en heel goed. Mede dankzij de animatie op die ene speciale camping.
Was de 24/7 zorg even niet meer 24/7. Ruimte voor ontspanning en dat vakantie-gevoel.

In mei de vuurproef: kunnen wij het werkend maken voor ons en voor haar? Met die oude Roadmaster uit 1995?
Een hele serie scenario's, voorzieningen, "als-mogelijk-wat-dan" en meer zijn de revue gepasseerd.
De inventaris overstijgt - zeer ruim - de aanschaf van de 2e-hands Roadmaster.
Ik ben enthousiast - meer dan, eigenlijk.
Vanuit alle kennis en ervaring, denk ik, dat het kan werken.
En die Roadmaster - echt. Ik vind het echt zo'n gaaf concept! De buitenkant van de "kar" zal mij (en mijn vriendin) echt de rozen interesseren dat het niet "modern" is. Het ding is gewoon super praktisch en doordacht! En dat maakt alle verschil. En met alle tips&trucks en aanpassingen die ik langs zag komen op dit forum, gaat het weer stappen vooruit.

Als dit werkt... is er een klein waslijstje aan zaken die wellicht nog aangepast gaan worden aan een meervoudig complex gehandicapt kind (blij ei, echt wel heel leuk), want dan is het het spreekwoordelijke "ticket naar meer vrijheid". Ik geloof erin dat het gaat werken. En dat zou zooooo ontzettend gaaf zijn!
Ergens eind mei naar Slagharen om proef te draaien. Een dag of 5 ervoor kijken/testen of alle "losse eindjes" gedekt zijn.
Spannende tijden, dat wel.
Als dit gaat werken - en dat denk ik wel - zou dat echt heel erg super gaaf zijn. :)
« Laatst bewerkt op: april 10, 2022, 12:59:31 pm door SaabLiefhebber »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2022, 08:06:47 am »

Dit is niet het type plaatje van Roadmaster, maar het typeplaatje van de oplooprem/koppeling. Deze mag dus gebruikt worden voor aanhangers van 700 tot 1350 kg bij een kogeldruk tot 100 kg als ik het goed zie. Op de as zit vaak ook nog een eenvoudiger typeplaatje met maximale massa en ev snelheid. De aanhanger zelf moet als deze boven de 750 kg mag zijn ook een typeplaatje hebben. Daar staat de maximale technische massa van de combinatie op en die is leidend voor de maximale massa van de aanhanger die het RDW hanteert. In 1995 hadden aanhangers nog geen eigen kenteken. Ergens rond 2000 hebben aanhangers boven de 750 kg een eigen kenteken gekregen. Aanhangers die toen aantoonbaar technisch geschikt waren voor een massa boven de 750 kg kregen toen een eigen kenteken en bijbehorende papieren. Tegenwoordig is het knap lastig om een aanhanger op eigen kenteken te krijgen, zelfs aanhangers die aantoonbaar geschikt zijn. Op marktplaats staan nog steeds af en toe zware geremde karren en tandems te koop zijn eigen kenteken. Die zijn relatief niets waard.
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2022, 01:04:28 pm »

Dit is niet het type plaatje van Roadmaster, maar het typeplaatje van de oplooprem/koppeling.
Dit maakt een hoop duidelijk!
Dankjewel Sander  :)
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Maximaal 750kg? Of toch 1350?
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2022, 01:06:29 pm »

Er zijn Roadmasters met een eigen kenteken. Alleen dat is vanuit de fabriek toen der tijd geregeld. Onze had het niet maar kon wel geregeld worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal