Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.  (gelezen 2835 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Gepost op: mei 25, 2022, 08:49:04 pm »

Even een ervaring optekenen.

Nu ben ik wel eens net zo eigenwijs als dat ik groot ben :O en vond op dit forum ergens een plaatje van een Alpenkreuzer met gasveer.

Omdat de klep van de Roadmaster best erg looiig is (een understatement), zou het kunnen open-/dichtklappen door 1 persoon best prettig zijn.
Met weegschaal onder de pootjes kwam ik opgeteld op 80kg en had ik bedacht dat het anders zou moeten kunnen. Zolang de krachten op de gasveer recht zouden blijven, zou het -in theorie- dus goed moeten gaan.
Met het scharnier van de klep dichtbij de hoek en de extra strip, had ik goede hoop.
Er kan sowieso maar 1 gasveer op gezet worden, aan de zijde van de disselbak. Aan de keukenzijde gaat de grap natuurlijk niet op.

Na tekenen, rekenen, de tools op gasveerwinkel.nl uitgeprobeerd te hebben, was de teerling geworpen. Ook al paste het niet binnen de tools en de maten waar zij mee werkten, het zou moeten kunnen - in theorie. Het is immers van 0º naar 90º en dat is dan de meest uitgeschoven stand, waarna het stuk van 90º naar 180º alleen maar de andere kant op is en het traject voor de gasveer zelf niet heel veel anders is, uitgaande van de draaipunten.
Dus: ik zou de gok wagen en een gasveer gaan monteren. Dat was dus €80 verder, nog los van het extra montagemateriaal bij de Gamma vandaan.

Voetnoot: bij de gegeven maten, zou het in/uitschuiven in principe slechts over zo'n 20cm plaats vinden. Een gasveer van 40cm met 20cm traject zou echter minder ondersteuning bieden. Een van 80cm lang leek daarom een heel goed idee, want: kracht x arm. En als de arm dus langer is (de 64cm hieronder ipv minder dan de helft), is de ondersteuning ook sterker. En dat was dus het idee.

Dat kost een paar centen, het zou de hoeveelheid gewicht wat getild moet worden, een aardig handje kunnen helpen, uitgaande van 1250Nm op 64/140 (64cm vanaf het scharnier dus), dus tot maximaal zo'n 57kg minder (sprak de optimist, want er geldt nog een hoek, waardoor op 0º het maximaal tot zo'n 125x 25/64= 48kg minder zou kunnen zijn. 30kg liften is een stuk beter dan 80kg, dus dat zou dan mooi meegenomen zijn.
Het leek echt een heel goed idee.

Aan de binnenzijde van de bak en de klep, zit als versteviging een stuk staal (Gamma) van 20x4mm. Op de uiteinden vastgezet met M6 RVS en gekit, zodat vocht geen issue zou mogen worden. De boutjes zijn op de foto zichtbaar  :)
Het *leek* in eerste instantie te gaan werken. De montage aan de klep even met 1 boutje gedaan, op zo'n 10mm minder dan de totale lengte van de gasveer. Iets marge, want dan zou het hele traject altijd moeten kunnen werken.

Ik dacht de gasveer wel even in te drukken met zo'n spanband met ratel. Dat was dus jammer... de gasveer prikte dwars door de spanband heen.
Ik nog denken - het is 125kg wat ingedrukt moet worden, dus misschien is dat teveel van het goede voor de spanband?
Of zat de gasveer misschien klemvast op de een of andere manier? Ik weet het eerlijk gezegd niet.

Het dichtklappen leek een stuk beter/lichter te gaan. Leek. Want de 80cm lange gasveer ging dus krom. Ai. Dat is pech, centen weg.
Met het weer omhoog bewegen van de klep, had ik op de laatste 10-15º wel wat hulp. Het werkte slechts deels.
Ik ben er nog niet achter waarom het exact fout ging, omdat ik zelf de klep dicht/open deed en m'n partner stond te kijken op afstand. Dus ik kon niet zien wat er nu exact fout ging.

Dus dat wordt een terug naar de tekentafel - hoe kon dit eigenlijk fout gaan en waarom dan?

Inmiddels begreep ik dat latere versies van de Roadmaster WEL een ondersteuning hebben met het open-/dicht-klappen. Hoe is dat dan gedaan? Heeft iemand daar duidelijke foto's van?
Alvast dankjewel!

Groeten,
Paul

Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2022, 10:00:44 pm »

Ik heb zelf op onze ak zo'n ding gesleuteld. Weet niet wat die klep weegt, maar licht is ie zeker niet! Heb het zwikkie ook verstevigd met RVS, maar bij mij werkt ie prima! Ik heb ook best een lange veer van 650 Newton. Wil er wel een foto van maken als je belangstelling hebt.
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2022, 10:41:10 pm »

Ik heb zelf op onze ak zo'n ding gesleuteld. Weet niet wat die klep weegt, maar licht is ie zeker niet! Heb het zwikkie ook verstevigd met RVS, maar bij mij werkt ie prima! Ik heb ook best een lange veer van 650 Newton. Wil er wel een foto van maken als je belangstelling hebt.
Heel graag Bernie! En als je de lengte van de gasveer ook hebt, helpt mij dat weer een stap de goede kant op.
(des te meer details, des te prettiger dus :) )
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2022, 09:41:41 am »

https://www.trailerplus.nl/product/gasdrukveer-600n-s-300

Dit is mijn veer. Zelfs nog ietsje minder kracht. 600 i.p.v. mijn beweerde 650.

Foto hou je tegoed. Krijg dat met m'n telefoon niet voor elkaar.
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2022, 10:56:42 pm »

https://www.trailerplus.nl/product/gasdrukveer-600n-s-300

Dit is mijn veer. Zelfs nog ietsje minder kracht. 600 i.p.v. mijn beweerde 650.

Foto hou je tegoed. Krijg dat met m'n telefoon niet voor elkaar.
Graag!
Ik had deze gekocht: https://www.gasveerwinkel.nl/product/10mm_stang_400mm_slag/
Die heeft een lengte van 845mm - om de arm zo lang mogelijk te maken.

Die jij hebt gekozen, heeft een drijfstang van 14mm, die van mij maar 10mm. Dat is een eerste heel belangrijk verschil. Die van 14mm is in principe een heel stuk sterker (factor 2 ongeveer) en beter bestand tegen iets aan dwarskrachten. Het is ook qua stang-oppervlakte 5x5xπ=78mm2 versus 7x7xπ=154mm2

Voor montage op de bak en klem, had ik deze erbij gekozen: https://www.gasveerwinkel.nl/product/bevestigingsplaat-en-schroefoog-voor-gasveer-met-10mm-stang/ (M8 Schroefoog (27mm) en plaat)
Het aardige is dat het draaipunt, gemonteerd op de wagen nagenoeg aan de rand van de bak komt, zodat het voor 0º-90º-180º eigenlijk best goed uitkomt. Gelijk met het draaipunt van de scharnier had ideaal geweest, dat wel.
Ik neem aan (?) dat jij eenzelfde soort montage/draaipunt hebt, anders komt het in mijn hoofd niet helemaal uit..  :P
Want dan zouden de montage/draaipunten op een hoeklijn moeten zitten. Dat kan in theorie ook, natuurlijk.

Vragen aan jou (leuk vragenvuur ;)), om een beter beeld te krijgen van de werking in jouw situatie:
1) Met de 600Nm, hoeveel lichter is in jouw beleving het optillen van de klep geworden? Gekscherend: in het ideale leven kost alleen de eerste 10-15cm openen een beetje kracht, daarna automatisch verder open gaan, zou ultiem zijn! (a pipedream, weet ik...)
2) Wat is de afstand van de bovenkant van de wagenbak naar het draaipunt van de gasveer?
3) Hoe ver zit dat draaipunt ongeveer van de rand van de bak af?
4) Wat is de afstand van de zijkant van de klep naar het draaipunt van de gasveer?
5) En hoe ver zit dat draaipunt ongeveer van de rand van de klep af? Bij mij kwam ik "negatief" uit, ook in verband met de versteviging aan de binnenzijde van de klep.

Ik hoor je graag!
Groeten,
Paul
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2022, 12:01:36 am »

Ik ga dit morgen even goed doorlezen WW
Ik zal het voor je nameten en ook even proberen de genomen foto erbij te krijgen. Maar de bevestiging aan de rand van de wagenbak zit nagenoeg loodrecht onder het scharnierpunt. Morgen meer!
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2022, 12:19:28 am »

Roadmaster had hier zijn eigen scharnier voor. Met een grote veer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2022, 09:45:13 am »

1. Ik zou het niet durven aangeven in gewicht, maar ik kan het nu alleen doen. (Zit er ook al een aantal jaren op)

2. Hoe je het precies bedoeld is mij niet helemaal duidelijk maar ik ga het proberen. Vanuit het scharnierpunt gemeten zit het bevestigingsoog van de deksel 320mm uit het scharnierpunt. Bevestigingsoog aan de bak zit 443mm uit het scharnierpunt.

Door de screenshots de foto's verkleind :>

Hoop dat het zo duidelijk is. Anders hoor ik het wel. Je hebt trouwens mazzel dat ie er nog is. Hij staat te koop.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2022, 09:55:12 am door bernie »
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #8 Gepost op: mei 27, 2022, 11:33:41 am »

1. Ik zou het niet durven aangeven in gewicht, maar ik kan het nu alleen doen. (Zit er ook al een aantal jaren op)

2. Hoe je het precies bedoeld is mij niet helemaal duidelijk maar ik ga het proberen. Vanuit het scharnierpunt gemeten zit het bevestigingsoog van de deksel 320mm uit het scharnierpunt. Bevestigingsoog aan de bak zit 443mm uit het scharnierpunt.

Door de screenshots de foto's verkleind :>

Hoop dat het zo duidelijk is. Anders hoor ik het wel. Je hebt trouwens mazzel dat ie er nog is. Hij staat te koop.
Super! Dankjewel!
Ik ga ermee aan het rekenen en zo :-)
Het alleen kunnen doen is ook het idee - dat in theorie en praktijk, mijn vrouw het ook kan doen. Nu is die best wel sterk, hulp bij het openen/sluiten is best wel handig. Nu is het geen andere optie dan met zijn 2-en het te doen.
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2022, 11:23:25 am »

HET IS GELUKT!
Van http://gasveerwinkel.nl/ het volgende gekocht:
Gasveer 14-28 slag 350 Lang (1100 Newton) € 50,72 / G0114350096
M10 Schroefoog (27mm) en plaat (max. 1200N) € 5,50 /  E011027-PP0108 (2x)
Het was een beetje de afweging waar het onderste steunpunt moest komen, om nog voldoende lengte en kracht over te houden.
Ideaal? Mwah.
Zoals al verteld, aan de achterzijde/binnenzijde zit 100x20x4 stalen strip voor de versteviging en de boutjes zijn M6x20 RVS met RVS ringen.

Met het onderste punt vastgeschroefd, is het een kwestie van het bovenste punt (aan de klep) te bepalen.
Door de gasveer en montageplaat op de klep te houden en de klep te bewegen rond het 90-95º punt, is de juiste=kortste lengte te bepalen bij een uitgeschoven gasveer. (die je met de hand toch niet in kunt drukken :P)
Gaatjes boren, plaat monteren, gasveer erop.

Resultaat: ook al zat de tent er nog niet in, was het optillen van de klep met 1 hand mogelijk. YES!
En helemaal opengeklapt was het ook weer makkelijk in te klappen.




Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #10 Gepost op: juli 21, 2022, 11:24:48 am »

Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #11 Gepost op: juli 21, 2022, 11:30:43 am »

Het filmpje wil even niet... misschien is youtube een optie.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #12 Gepost op: juli 21, 2022, 03:56:39 pm »

HET IS GELUKT !

Hee SaabLiefhebber, mooi verhaal!
Leuk dat je je hele avontuur beschrijft ,hoe je je vraagstuk hebt opgepakt, geprobeerd, aangepast en succes hebt gehad.

" Goed gedaan SL, ga zo door! ", zou Ilja Gort zeggen   W:

Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Roadmaster 1999 met gasveer - dat ging bijna goed.
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2022, 03:56:58 pm »

Kijk! Dat bedoel ik! Daar ga je veel plezier van hebben. Misschien nog iets van een hoesje erom zodat je geen vettigheid in je tent krijgt, en gaan met die klapper :>
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal