Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Kavango of toch Flexi  (gelezen 3854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Kavango of toch Flexi
« Gepost op: juni 04, 2022, 07:05:46 pm »

Na in 2020 de Camp-let Savanne verkocht te hebben en in coronatijd 2 naseizoensplekken te hebben gehad met onze in 2020 aangeschafte Kip Navigator kruipt het bloed schijnbaar toch weer waar het niet gaan kan.

De afgelopen 2 weken veel vouwwagenzaken bezocht en zo'n beetje alle merken wel gezien denk ik (muv Holtkamper die ze schijnbaar niet meer hebben in Boxtel). Van noord naar zuid en een klein beetje west (Amersfoort) om te kijken naar nieuwe vouwwagens voor volgend seizoen.

En ondanks dat ik nog steeds verlieft ben op de compactheid en afwerking van de Camp-let wagenbak is dit merk wegens ontbreken van easy pack toch afgevallen.
Het lijstje interessant bestaat inmiddels uit Malawi 2.0, Red Ruby, Lazy Jack, Campfire, Odyssee GL 2.1 en jawel de Flexi en Kavango.

Waarbij die laatste twee toch het meest kans lijken te maken. We kwamen om de Flexi te bekijken maar de Kavango is min of meer een broertje die toch hetzelfde is maar ook wel weer anders. Vooral het dak sprak mij aan.

Maar weet iemand of dat dak wat open kan (echt open al dan niet met hor en niet zoals in enkele andere wagens enkel met een raampje) echt van toegevoegde waarde gaat zijn ten opzichte van de reamen aan de zijkant (die ook open kunnen met hor)? Zit er verschil in het tentdoek (we gaan voor katoen) van de Flexi en Kavango? Zijn er naast de kleurstelling van het doek (en wellicht de kwaliteit?) en de plaatsing van ramen en dergelijke nog andere verschillen tussen deze twee modellen?

Iemand ervaring met beide? Of iemand die iets wil vertellen over zijn ervaring met de Kavango?
Wij willen de vouwwagen in de kindervakanties (dus voornamelijk grote vakantie) gebruiken met zijn 3en en willen het ene jaar naar Frankrijk, het andere naar Italië, maar ook wel eens naar Denemarken of Noorwegen. En een keuken leek ons wel erg praktisch (dat vonden we iig wel in de Camp-let). En we hebben graag een voortent met daarvoor een boogluifel.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2022, 07:08:15 pm door Jer81 »
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2022, 08:46:53 pm »

Mooie wagens. Wij hebben een livingstone, het dak bevalt ons prima, lekker doorluchten! Qua licht ook wel fijn, wel licht geen inkijk, maar je kan er natuurlijk wel wat lastiger bij!

Wij waren op het eind van de zoektocht aan het twijfelen tussen de combicamp country en de livingstone, vonden de uitstraling toch wel heel anders. (Was trouwens niet beslissend, dat was de gastencabine)
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2022, 12:17:56 am »

Wij twijfelden ook tussen de Kavango en de Flexi (de laatste werd het overigens). Wij vonden met name het gebrek aan "ramen" in de Kavango voortent een dingetje. De dakramen zijn denk ik zeker tof in de zin van warmte-uitlaatklep, maar in het voor- en najaar is dat nutteloos. Wij dachten, en vinden nog steeds, meer voordeel te hebben van de ramen in de voortent van de Flexi. Wij gaan dan ook graag kamperen in het voor-en najaar (en natuurlijk ook in de zomer, maar over het algemeen zit ik dan niet ín de tent).

Tentdoek en de rest is allemaal, buiten de kleur, exact hetzelfde. Kwaliteit uiteraard idem.

Tenzij je verwacht een lounge bank te nemen, en daar vaak te zitten, zijn de ramen rondom de slaaptent m.i. redelijk zinloos. Maar toegegeven, het ziet er wel heel gaaf uit!

Dat mist de Flexi t.o.v. de Kavango, een beetje het wauw-gevoel. Maar toch, wij staan nog steeds achter de keuze voor de Flexi. Ik/wij zijn er van overtuigd meer plezier te hebben van de Flexi dan van een Kavango.

Oja, ook niet onbelangrijk. Toen wij de boel kochten scheelde het zon €3500,-. Was niet het meest belangrijke , maar telt uiteraard wel mee.
Gelogd

Nootje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango XL + L&L
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2022, 08:27:54 am »

7 jaar geleden hebben wij voor de zelfde keus gestaan. Kwamen in eerste instantie naar de showroom voor de Flexi. Echter na meerdere bezoeken toch gekozen voor de Kavango. De betere kwaliteit van het tentdoek (Ten Cate Coton KD48 voor de Kavango en de Ten Cate Coton voor Flexi KD-24), betere kwaliteit ritsen en de vormgeving van de Kavango waren voor ons de reden. Nu we de wagen 7 jaar in gebruik hebben vind ik het panoramadak echt een meer waarde hebben. Zeker wanneer je naar gebieden gaat waar het warm/zonnig is. Bij de keuze voor de Kavango was ik nog huiverig voor het panoramadak, gaat dat niet lekken of is het niet kwetsbaar bij harde wind. Maar dit bleek geen enkel probleem. En nu vind ik het panoramadak echt een pluspunt van de Kavango tov de Flexi, in je tent is de temperatuur gelijk aan buiten, de warmte blijft niet in je tent hangen.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2022, 11:42:55 am »

Dank je allemaal voor de nuttige antwoorden.
Ja, die raaampjes rondom de slaapcabines zijn leuk. In de showroomopstelling althans. In de praktijk zal dat tegenvallen aangezien wij de cabines (binnententjes) afgesloten hebben om er geen beestjes in te krijgen. Of hebben de binnententjes gaaas dat je alsnog door een raampje kan kijken vanuit je slaapcabine?
Dat ontluchten door het dak in warm gebied klinkt erg goed. Maar hoe wordt het klimaat in de tent als dat door een dag regen niet opengezet kan worden? Heb je dan niet wat weinig luchtmogelijkheden? Alhoewel de voordeur er natuurlijk uit kan aangezien wij er toch een luifel aan gaan hangen.

Als het verschil nu nog 3500 was dan was de keuze duidelijk; de Flexi. Maar het verschil is inmiddels 'slechts' 1400. Dus dat is nog te overzien voor ons.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2022, 01:08:45 pm »

Raampjes rondom hebben wij ook, fijn voor t luchten, maar om de hele camping nou naar binnen te laten kijken in mijn slaaptent :N

Zetten ze overdag weleens open, voor het luchten, maar onze tent is anders dan die van de kavango/kariba dus daar kan ik weinig over zeggen!

Voor dat verschil zou voor mij de keuze makkelijk zijn
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2022, 02:00:46 pm »

Onze ervaring met onze (tweede hands gekochte, wij hadden ons niet verdiept in de Kavango) Flexi is dat ook als de binnen tentjes niet (helemaal) open zijn het toch lekker doorwaait. De katoenen stof van de slaaptentjes laat echt wel de nodige wind door.
Het is een hele fijne wagen.
En als je interesse hebt onze wagen gaat in de verkoop. Niet nieuw, wel netjes en goed ingewerkt. ;-)
Gelogd

Pantsema

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok (Kavango 2022)
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2022, 02:23:45 pm »

Ook wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk voor de Kavango gegaan. Momenteel z'n 2e tripje en gisteren voor het eerst ook het panoramadak open gehad. Buiten 26 graden en binnen onverwacht prettig. Zelfs onder de luifel is het dan warmer. Daarnaast ben ik wel fan van de raampjes rondom de slaapcabine, maar dat is wellicht ook omdat wij de loungebank optie hebben genomen en daar al snel meer zitten dan op de campingstoel binnen. Succes met je afweging. Beide mooie wagens, het is net je voorkeur..
Gelogd

Laukia

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #8 Gepost op: augustus 15, 2022, 08:42:44 pm »

Misschien is het mosterd na de maaltijd, maar ook wij hebben vorig jaar na een uitgebreid vergelijkend warenonderzoek gekozen voor de Kavango.

Reden 1: smaak. We vonden hem mooier (valt dus niet over te twisten)

Reden 2: tentdoek. Een verstoord wereldbeeld als gevolg van een jarenlange bijbaan bij een buitensportwinkel zorgt voor een voorkeur voor de beste kwaliteit in materialen, ook als dat in de praktijk mogelijk helemaal niks uitmaakt. De reputatie van de de Waard tenten met hetzelfde tentdoek spreekt in het voordeel van de Kavango.

Reden 3: ventilatie. Hoewel het met een katoenen tent in vergelijking met polyester of nylon altijd goed toeven is, scheelt naar mijn mening, het open dak enorm bij het afkoelen van de tent in de avond. En wij hebben geen druppel lekkage gehad. Wel altijd even zorgvuldig het klitteband aangedrukt wanneer er slecht weer werd verwacht. Maar bij mooi weer het dak ook wel anderhalve week open gehouden. Heerlijk!

Hoewel ons exemplaar een buitenkansje tweedehandsje was, bevalt hij uitstekend!

Indien nog nodig: Succes met kiezen! 
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2022, 08:57:30 pm »

Dankjewel. Wordt gewaardeerd. Ben nog steeds zoekende en hoop de knoop komend voorjaar te maken. Smitveld is nu ook in beeld gekomen en de Campfire en de Malawi 2.0. De keuze is reuze en waar doe je goed aan.
Gelogd

Laukia

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2022, 09:39:59 pm »

Dankjewel. Wordt gewaardeerd. Ben nog steeds zoekende en hoop de knoop komend voorjaar te maken. Smitveld is nu ook in beeld gekomen en de Campfire en de Malawi 2.0. De keuze is reuze en waar doe je goed aan.
For what its worth: Afgelopen vakantie met interesse de vele vouwwagens die in La Fouly staan uitgebreid bekeken en soms ook besproken met de eigenaars, en bij de Malawi, die eerst ook onze interesse had, meer plastic gezien dan me lief is. Maar goed, die 1000 euro prijsverschil moet ergens worden verdiend en misschien voldoet het in de praktijk prima en blijkt het toch een duurzame constructie te zijn.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2022, 07:12:36 am »

Dankjewel. Wordt gewaardeerd. Ben nog steeds zoekende en hoop de knoop komend voorjaar te maken. Smitveld is nu ook in beeld gekomen en de Campfire en de Malawi 2.0. De keuze is reuze en waar doe je goed aan.

Smitveld is schitterend, maar meer werk, andere ook live gezien en is in afwerking echt een ander verhaal. Zelf heel blij dat we een aart Kok hebben en geen Combicamp, dat was toch een grijze muis tussen de caravans. Maar blijft een goede wagen!

Gelogd

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2022, 10:17:31 am »

Voor ons viel de Kavango snel af omdat ik hem persoonlijk niet mooi vind. Over smaak valt niet te twisten. Maar door het gebrek aan ramen rondom vind ik hem zo 'gesloten' eruit zien. En bunker bijna. Máár inmiddels heb ik mijn mening wel herzien. Ik wil dat het luchten via het dak erg prettig is: snel de warmte kwijt.
En je stap bij dit type vouwwagen meteen vanuit je slaapcabine in je voortent. En je kleedt vaak in je voortent om. Nu moet ik dus allemaal flappen dichtritsen voor privacy en daarna weer openritsen voor ventilatie. Maakt niet uit hè, je hebt toch vakantie enzo. Maar aangezien ik echt aartslui ben (of in ieder geval de voorkeur hem om zo lui mogelijk te doen) zie ik nu wel het voordeel van alleen dakramen. Lucht, licht en toch geen inkijk.
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #13 Gepost op: augustus 16, 2022, 01:12:53 pm »

Zo heeft elke wagen voor en nadelen. Dat dichte vind ik juist bij de ten uitstraling horen en ik wil eigenlijk helemaal niet binnen zitten op vakantie! Of de tegen niet zien
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Kavango of toch Flexi
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2022, 01:28:39 pm »

Het is juist dat tentgevoel wat ik mis bij mijn huidige campermiddel en waardoor we weer een vouwwagen willen. Tevens vind ik het met een wat koelere avond heerlijk om binnen te zitten en weinig ramen te hebben. Een bungalowtent gevoel heb ikzelf niet zoveel mee.  :)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal