Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Luik wéér afgesloten!  (gelezen 6112 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #15 Gepost op: juli 11, 2022, 10:04:49 am »

Ik zie toch echt een vrachtwagen verbod ten behoeve van de lengte, niet voor auto's met aanhangers: zou wat worden, woon je in Luik, mag je niet eens je vouwwagen voor de deur hebben staan..

Ik sluit zeker niet uit dat dit idd een vrachtwagenverbod is. Overigens geldt voor lokaal verkeer een uitzondering, dat zou dan ook voor auto's met aanhangers gelden.
Ik ken (en dat bevalt prima) de Belgische verkeersregels niet en weet dus niet of dit lengtegebod geldt voor alle combi's of uitsluitend voor vrachtwagens. Misschien kan FriedelP hier uitsluitsel over geven?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2022, 10:22:15 am »

In principe is het voor alle voertuigen en slepen die langer zijn dan de aangegeven lengte. Is het bord C25.


https://www.verkeersbord.be/officieel/6645/c25-verboden-voor-voertuigen-langer-dan-het-aangeduide/


Maar veel mensen kennen de reglementering te onvoldoende om door te hebben dat als er een vrachtwagen staat dat dit ook voor hen kan gelden en kijken enkel naar het logootje. Ik heb in de gemeente al in diverse verkeerscommissies gezeten en geloof me, ook de politici die de regels voor de gemeente bepalen zijn daar meer mis in dan juist.


Strikt genomen mag het dus zeker niet. Wat de bedoeling was, daar ben ik minder zeker van. Daarvoor kan het interessant zijn het politiereglement eens na te lezen. Kan ook zijn dat ze daar een bedoeling hadden waarvoor geen specifiek verkeersbord bestond en dus bord nemen dat meest daarbij aansluit en daardoor ook andere voertuigen uitsluiten dan initieel de bedoeling was. De controle door de lokale politie gaat zich dan meestal eerder concentreren op wat oorspronkelijk het doel was en bij de rest eerder een oogje toeknijpen.
Echter je bent nooit zeker van en je kent niet de gestelde doelstellingen, daarom is het altijd beter om eerder strikt volgens de letter te volgen dan de gok te wagen en een boete in de bus te ontvangen.

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #17 Gepost op: juli 11, 2022, 10:53:39 am »

Kijk, dat is duidelijk, dank voor de toelichting!

Weet je toevallig ook wat het boetebedrag is (of is dat in België geen vast bedrag?)
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #18 Gepost op: juli 11, 2022, 11:40:27 am »

https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/kamperen/kckroute_om_luik-94515_300093.pdf

In dit artikel staat het omschreven....
Auto met vouwwagen (of caravan) is langer dan 6 mtr en mag dus (ook) niet "door" luik heen rijden
Boete zou (ten tijde van het artikel) € 27,27 zijn
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #19 Gepost op: juli 11, 2022, 12:04:50 pm »

Dat is in België een onmiddelijke inning en die zijn verschillend per categorie van overtreding. Hoe gevaarlijker en hoe meer impact voor andere gebruikers, hoe hoger het bedrag onmiddelijke  inning ligt. Ga je daar niet op in, wordt het dossier doorgegven aan het parket en krijg je een minnelijke schikking die ongeveer 50% hoger ligt. Ben je niet akkoord met de minnelijke schikking, moet je zo wie zo voor de politierechter verschijnen wat in 9/10 gevallen leid tot een veroordeling en dan zijn de boetes een veelvoud. Om de paar jaar worden de opcentiemen verhoogd (geïndexeerd) en stijgen dus ook de bedragen van de onmiddelijke inningen en minelijke schikkingen.


Onmiddelijke inningen                                 Minnelijke schikking
eerste graad        58 euro                            85 euro
tweede graad       116 euro                          160 euro
derde graad         174 euro                          235 euro
vierde graad         474 euro (enkel voor buitenlanders, anders altijd verschijnen voor politierechtbank)


Ik weet het niet zeker, maar vermoed dat dit een overtreding van de derde graad zal zijn.








Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #20 Gepost op: juli 11, 2022, 12:07:42 pm »

https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/kamperen/kckroute_om_luik-94515_300093.pdf

In dit artikel staat het omschreven....
Auto met vouwwagen (of caravan) is langer dan 6 mtr en mag dus (ook) niet "door" luik heen rijden
Boete zou (ten tijde van het artikel) € 27,27 zijn
Dan zal het toch eentje van eerste graad zijn en dus momenteel eerder 58 euro zijn.

Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #21 Gepost op: juli 11, 2022, 02:02:55 pm »

Fijne info hier.
Dan heb ik nog een vraag voor jullie. Nu het over interpretatie van borden etc gaat.

Stel: het is he gelukt om door Luik te komen, ondanks de borden en de werken en de kuilen in België. Je hebt in Luxemburg getankt en komt dan in Frankrijk.

Als je in Frankrijk op de autosnelweg rijdt waar je 130 mag (ik wil geen discussie openen over 130 rijden of 110 of 100, dat is niet mijn vraag. Dit jaar reed ik wegens de overdreven benzineprijzen trouwens zelf voor het eerst geen 125 maar 106 op de teller).
Soms kom je dan in de bergaf, in een 130 zone een bord tegen dat het bergaf gaat en dat de caravans daar maar 90 mogen. Een auto met een caravan op een verkeersbord, en een snelheidsbeperking van 90.

Doen jullie dat ook? Is dit enkel voor caravans of is een vouwwagen een aanhangwagen en hoeft die dat niet? Ik persoonlijk gebruik natuurlijk mijn verstand en pas de snelheid aan zodat het veilig blijft, als de berg steil is, maar met een auto van 1600kg en een Trigano van 650 is naar mijn mening is een verhouding die op een 'flauwe' afdaling ook 100 kan of 110 of... Ik ben benieuwd wat de wet hiervan zegt. Is een caravan een caravan op zo'n bord, of is dat een aanhanger.  Mij lijkt dat als het voor alle aanhangers zou gelden, er een aanhanger op zou staan, die zou dan ook de lading van 'caravan' trekken . Andersom niet.

Ook kwam ik vorige week in de Ardèche in een dorpje waar een wegversmalling was met een verbodsbord voor caravans. Is dat dan ook voor vouwwagens?

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #22 Gepost op: juli 11, 2022, 02:17:39 pm »

Dat is een kwestie van het bord opzoeken. Zoals FriedelP in deze discussie heeft aangegeven gaat het om bord C25 (in België). Dat zal je ook voor LDF kunnen uitzoeken.

Mijn gedachte bij deze borden is, dat men hiermee te hoge snelheden met aanhangers probeert te voorkomen. Als je met 100 aan de afdaling begint en aan het eind 140 rijdt, heeft dat gevolgen voor je remweg. Maar ik heb nooit iets gezien of gehoord van controle hierop. Zelf zorg ik inderdaad dat de snelheid niet te veel oploopt en dat alles beheersbaar blijft.

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #23 Gepost op: juli 11, 2022, 03:34:44 pm »

Voor vraag van metalpe is volgende link interessant:
https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/reisvoorbereiding/verkeersborden


Alles wat geld voor een aanhangwagen met toegelaten gewicht van of meer dan 250 kg wordt met borden waar een caravan op staat aangeduid, alles wat met een maximaal toegelaten gewicht van minder dan 250 kg is wordt aangeduid met een bord waar een aanhangwagen op staat. Kortom met de trigano van 650 kg zal je moeten rekening houden met de borden met een caravan.

Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #24 Gepost op: juli 11, 2022, 04:18:38 pm »

De tunnel bij Luik op de E25, Maastricht - Luik - Luxemburg, is wéér afgesloten ivm werkzaamheden. Omrijden via Antwerpen - Brussel - Namen - Luxemburg.
Nou, als ik ergens een hekel aan heb is het die weg wel! Die snelweg is zo erbarmelijk slecht met gaten en scheuren.. Maarja, we gaan het zien.

Door alle discussie weet ik nog niet of de E25 nu afgesloten is of niet?
Is omrijden via verviers, malmedy een optie? En waar pik je dan de route richt de alpen weer op? Via de E421 helemaal naar Luxemburg rijden?
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2022, 04:25:31 pm door Marcel »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #25 Gepost op: juli 11, 2022, 04:28:48 pm »

Google maps is je vriend. Zie screenshot van zojuist...

De E25 (geelgemarkeerd)  is afgesloten aan de zuid-zijde. Overigens is de route door Luik nu ook geen feestje... zie voor beide zaken de rode omlijning.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #26 Gepost op: juli 11, 2022, 05:11:38 pm »

Door alle discussie weet ik nog niet of de E25 nu afgesloten is of niet?
Is omrijden via verviers, malmedy een optie? En waar pik je dan de route richt de alpen weer op? Via de E421 helemaal naar Luxemburg rijden?
Ik ben gisteren gepasseerd via Luik. Ik moest niet via de E-25 maar er stond wel aangegeven dat wegens onderhoudswerken de tunnels waren afgesloten van ergens 4/7 tot 23/8.
Hier vindt je ook dat het 7 werken gesloten zou zijn:
https://sofico.org/liege-rehabilitation-estivale-de-la-liaison-e25-e40-a602-et-actions-en-matiere-de-mobilite-pour-apaiser-liege/
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2022, 05:16:39 pm door FriedelP »
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #27 Gepost op: juli 11, 2022, 05:20:32 pm »

Ik ben dus die domme hollander die denkt 'daar staat een vrachtwagenverbod, geen caravan/vouwwagen.
Sorry, maar dat bord is niet heel helder. Zeker niet omdat ik het andere bord, daar in dat dorpje in de Ardèche wel ken. Dat is waarschijnlijk in Le Teil waar je, vanwege de schade door de aardbeving een aantal jaren terug, nu niet doorheen mag met de caravan. Nog even volhouden daar, ze zijn bezig met een nieuwe weg en bovendien zijn er prima alternatieven. En daar staat dus gewoon op een bord met icoontje en met tekst dat je er met een caravan niet door mag. Met de vouwwagen mag het wel volgens de lokale taxichauffeur waarmee we er vorig jaar doorheen reden (iets met een kapotte auto en een leenauto ophalen in Loriol).  Ik vond het niet de fijnste route met de vouwwagen door Le Teil, het is smal met wegversmallingen en rare bochtjes. Ik zou een volgende keer eerder kiezen voor een van de alternatieven (bijvoorbeeld door Privas en dan van snelweg naar Privas kiezen voor de route voor de vrachtauto's).

Op de snelweg remmen wij wel af bij zo'n bord van caravans, maar niet helemaal terug naar 90, tenzij het echt steil bergafwaarts is.

Luik wordt dus in zijn geheel een no-go.  Voor mij is de route via Namen echt niet ideaal, wat is dan het alternatief? Via Duitsland? Het gaat eventueel om Eindhoven richting Ardeche, dus heel westelijke routes zijn voor ons geen optie.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #28 Gepost op: juli 11, 2022, 09:01:43 pm »

Ik denk dat vele Belgen dezelfde fout zouden zien. Is trouwens in de meeste Europese landen dat het de zelfde betekenis blijkt te hebben.


Hier heb je zo'n verkeersquiz die elke week 1 vraag stelt. Dat is wel boeiend om je kennis van het verkeersreglement te onderhouden.

Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #29 Gepost op: juli 11, 2022, 09:46:27 pm »

Op de snelweg in Frankrijk geldt bij veel steden, waar de weg vaak omlaag gaat, een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dit zie je aan de borden. Onder die borden zit een klein bordje met een auto met caravan erachter! Dus geldt het ook voor auto's met aanhanger (kar, caravan of vouwwagen) Heb al diverse mensen gesproken die dat bordje niet gezien hebben en van de snelweg zijn geplukt door de plaatselijke gendarmerie. Dus als je twijfelt gewoon even de snelheid aanpassen, vaak is het maar voor een paar kilometer.
Fijne info hier.
Dan heb ik nog een vraag voor jullie. Nu het over interpretatie van borden etc gaat.

Stel: het is he gelukt om door Luik te komen, ondanks de borden en de werken en de kuilen in België. Je hebt in Luxemburg getankt en komt dan in Frankrijk.

Als je in Frankrijk op de autosnelweg rijdt waar je 130 mag (ik wil geen discussie openen over 130 rijden of 110 of 100, dat is niet mijn vraag. Dit jaar reed ik wegens de overdreven benzineprijzen trouwens zelf voor het eerst geen 125 maar 106 op de teller).
Soms kom je dan in de bergaf, in een 130 zone een bord tegen dat het bergaf gaat en dat de caravans daar maar 90 mogen. Een auto met een caravan op een verkeersbord, en een snelheidsbeperking van 90.

Doen jullie dat ook? Is dit enkel voor caravans of is een vouwwagen een aanhangwagen en hoeft die dat niet? Ik persoonlijk gebruik natuurlijk mijn verstand en pas de snelheid aan zodat het veilig blijft, als de berg steil is, maar met een auto van 1600kg en een Trigano van 650 is naar mijn mening is een verhouding die op een 'flauwe' afdaling ook 100 kan of 110 of... Ik ben benieuwd wat de wet hiervan zegt. Is een caravan een caravan op zo'n bord, of is dat een aanhanger.  Mij lijkt dat als het voor alle aanhangers zou gelden, er een aanhanger op zou staan, die zou dan ook de lading van 'caravan' trekken . Andersom niet.

Ook kwam ik vorige week in de Ardèche in een dorpje waar een wegversmalling was met een verbodsbord voor caravans. Is dat dan ook voor vouwwagens?

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal